• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Så nu har jag börjat att tvätta upp alla grejer som vi köpt. Jag kör alla smågrejer i vår egen maskin, så kör jag de större och tyngre grejerna i tvättstugan. Får köra tomma maskiner med oparfymerat först bara innan jag kör några babygrejer. Vad använder ni för tvättmedel? Någon som använder sköljmedel i något? Jag funderar på att tumla lite grejer så att det blir mjukare. Jag kör med förtvätt för att säkert få ur alla gifter ur grejerna.

• Redan47
    Frazze skrev 2016-07-30 14:11:41 följande:

Så nu har jag börjat att tvätta upp alla grejer som vi köpt. Jag kör alla smågrejer i vår egen maskin, så kör jag de större och tyngre grejerna i tvättstugan. Får köra tomma maskiner med oparfymerat först bara innan jag kör några babygrejer. Vad använder ni för tvättmedel? Någon som använder sköljmedel i något? Jag funderar på att tumla lite grejer så att det blir mjukare. Jag kör med förtvätt för att säkert få ur alla gifter ur grejerna.

Märke:Neutral. Neutrals sköljmedel ibland i kläder...handdukar o lakan. Jag kan man säga underdoserar skölj när jag har det i kläder. I fleecematerial anv jag sköljmedel oxå.
  • Frazze
    Redan47 skrev 2016-07-31 20:30:07 följande:

Märke:Neutral. Neutrals sköljmedel ibland i kläder...handdukar o lakan. Jag kan man säga underdoserar skölj när jag har det i kläder. I fleecematerial anv jag sköljmedel oxå.

Ok! Jag har kört med Ariel parfymfritt. Vi får väl se om det går bra, annars får vi prova nåt annat. Jag tar bara väldigt lite både i förtvätt och i den vanliga tvätten sen. Men det är bara första gången nu som jag tvättar med förtvätt bara för att få bort den vidriga stanken i alla klädet och lakan etc.
  • pink lily

Tack för alla gratulationer till vårt efterlängtade Pyre! Vi är helt förälskade och uppslukade av henne! Hon är helt underbar, världens sötaste och så oerhört nöjd med tillvaron bara hon får äta och sova och ha mysstunder med oss. Vi måste väcka henne för att hon ska få de mål mat hon behöver, och lillan vaknar med ett leende.

Jag hoppas kunna läsa ikapp tråden snart, men somnar ofta efter ett par rader numera

Håll ut ni som kämpar, det blir fantastiskt om än en stor omställning ...

• pink lily

Jag måste fråga om råd. Ni som inte är gifta med er sambokille och som har gjort ivf med både donerade spermier och ägg, hur har er sambo blivit erkänd som pappa/vårdnadshavare? Bara skrivit under faderskapsintyget som alla andra sambokillar får göra?

• Jag är bara jag
    pink lily skrev 2016-08-01 19:23:41 följande:
    Jag måste fråga om råd. Ni som inte är gifta med er sambokille och som har gjort ivf med både donerade spermier och ägg, hur har er sambo blivit erkänd som pappa/vårdnadshavare? Bara skrivit under faderskapsintyget som alla andra sambokillar får göra?
    Nu är ju jag gift och kommer inte få det problemet, men jag vet en tjej som fick gå till högre instans för att han skulle bli godkänd som pappa. Vet inte ens hur det slutade, men kämpa fick dom.
  • pink lily

Fått svar, detta gäller, man som samtyckt/skrivit under vid ivf räknas som far.

• Redan47
    pink lily skrev 2016-08-01 19:23:41 följande:

Varför ens berätta det?.....
  • Frazze
    Redan47 skrev 2016-08-02 21:12:53 följande:

Varför ens berätta det?.....

Är det inte så att de gör faderskapstest om man inte är gift? Har för mig att min bror fick göra det på sin första, fast det är ju 18 år sen så klart Eller oxå fick han åka till kommunhuset och intyga att han var fadern. Det var något sånt i alla fall men jag vet ju inte hur det är idagens läge.
  • Redan47
    Frazze skrev 2016-08-03 06:15:54 följande:
    Är det inte så att de gör faderskapstest om man inte är gift? Har för mig att min bror fick göra det på sin första, fast det är ju 18 år sen så klart Eller oxå fick han åka till kommunhuset och intyga att han var fadern. Det var något sånt i alla fall men jag vet ju inte hur det är idagens läge.
    Nej. Finns ingen automatik om du är svensk medborgare.
    Om du vill erkänna juridiskt faderskap så gör du det..., på heder och samvete.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus