• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    Redan47 skrev 2016-08-03 19:17:18 följande:

Nej. Finns ingen automatik om du är svensk medborgare.

Om du vill erkänna juridiskt faderskap så gör du det..., på heder och samvete.

Ok! Jag vet inget om sånt, hade bara för mig att min bror fick göra det med första barnet för då var de inte gifta. Men som sagt, det finns ju ingen annan pappa till ED barnen eftersom att de bara fonerat och avsagt sig tätten till det, så vem skulle annars vara pappan än den som har "köpt" embryot då?
  • Micro

Om man inte är gifta måste båda gå till kommunen o skriva under att så att pappan blir reg som pappa i folkbokföringen. (Skatteverket). Antar att d bli samma om d är ED.

• Jag är bara jag

Gnäll och gnöl... Nu är jag nere på max 20 minuter jag orkar vara uppe och 100 meter jag kan gå utan att nästan svimma. Skulle göra vad som helst för att må bra bara en enda dag! Men gnäller jag hos b.m hotar hon väl med k.s och det är inte givet alls annars. Fet, äcklig, ful och värdelös har jag blitt som gravid...

• Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-08-04 17:27:09 följande:

Gnäll och gnöl... Nu är jag nere på max 20 minuter jag orkar vara uppe och 100 meter jag kan gå utan att nästan svimma. Skulle göra vad som helst för att må bra bara en enda dag! Men gnäller jag hos b.m hotar hon väl med k.s och det är inte givet alls annars. Fet, äcklig, ful och värdelös har jag blitt som gravid...

Åh din stackare! Och jag som klagar över att jag inte får sova ordentligt! Mår annars oförskämt bra.

Jag hoppas att du orkar kämpa på ett tag till! Vilken vecka är du i nu? Kom ihåg att nästan alla blir tjockisar så du är inte ensam. Sen får du absolut inte varken tycka eller tänka att du är ful, äcklig eller värdelös! Du kämpar mer än någon av oss med din graviditet så du är stark och du ger inte upp och du kommer bli en alldeles underbar mamma. Jag beundrar dig starkt som kämpar på så som du gör. Sen kan jag absolut inte tänka mig att du är ful och äcklig, bara en känsla du har nu när du mår dåligt. Fortsätt kämpa vännen! Snart kommer du vara mamma till en liten klimp som kommer att älska dig hur du än ser ut! Jag skickar all styrka jag kan till dig! Stor styrkekram!!!!
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-08-04 20:28:58 följande:
    Åh din stackare! Och jag som klagar över att jag inte får sova ordentligt! Mår annars oförskämt bra.
    Jag hoppas att du orkar kämpa på ett tag till! Vilken vecka är du i nu? Kom ihåg att nästan alla blir tjockisar så du är inte ensam. Sen får du absolut inte varken tycka eller tänka att du är ful, äcklig eller värdelös! Du kämpar mer än någon av oss med din graviditet så du är stark och du ger inte upp och du kommer bli en alldeles underbar mamma. Jag beundrar dig starkt som kämpar på så som du gör. Sen kan jag absolut inte tänka mig att du är ful och äcklig, bara en känsla du har nu när du mår dåligt. Fortsätt kämpa vännen! Snart kommer du vara mamma till en liten klimp som kommer att älska dig hur du än ser ut! Jag skickar all styrka jag kan till dig! Stor styrkekram!!!!
    Tack snälla du! Ibland vill jag bara ge upp... V.24 imorron och ser inget slut på det dåliga måendet. Vill gråta när jag ser mig i spegeln. Sover dåligt p.g.a oro och allt större mage och den förbaskade nästäppan-som när som helst kan övergå i störtnäsblod. Läser om de som fasar över en viktuppgång på 4 kg och jag har skenat iväg minst 10 kg redan. Men orkar ju inget göra! Tycker så synd om min man som får stå ut med gnäll och mer jobb och rapar och jag vet inte allt. Samtidigt som jag vet att andra säkert har det värre och att jag själv kommer få det värre, men det hjälper inte här och nu liksom...
    Vågar inte tro än så då törs jag inte glädjas heller så jag får panik när jag ibland tänker att tänk om vi verkligen får barn-hur ska jag orka, hur ska vi hinna köpa och få i ordning allt?!
    Bara här jag vågar gnälla-det ses ju inte med blida ögon att gnälla som äntligen gravid. Och det är ju roligt när man nyser och väcker lille skrutt med ett ryck! Skrattande Allt är inte skit, men lite väl mycket ibland.

Stor kram! Snart är din belöning här! {#emotions_dlg.flower}
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-08-05 12:41:20 följande:

Tack snälla du! Ibland vill jag bara ge upp... V.24 imorron och ser inget slut på det dåliga måendet. Vill gråta när jag ser mig i spegeln. Sover dåligt p.g.a oro och allt större mage och den förbaskade nästäppan-som när som helst kan övergå i störtnäsblod. Läser om de som fasar över en viktuppgång på 4 kg och jag har skenat iväg minst 10 kg redan. Men orkar ju inget göra! Tycker så synd om min man som får stå ut med gnäll och mer jobb och rapar och jag vet inte allt. Samtidigt som jag vet att andra säkert har det värre och att jag själv kommer få det värre, men det hjälper inte här och nu liksom...

Vågar inte tro än så då törs jag inte glädjas heller så jag får panik när jag ibland tänker att tänk om vi verkligen får barn-hur ska jag orka, hur ska vi hinna köpa och få i ordning allt?!

Bara här jag vågar gnälla-det ses ju inte med blida ögon att gnälla som äntligen gravid. Och det är ju roligt när man nyser och väcker lille skrutt med ett ryck!  Allt är inte skit, men lite väl mycket ibland.

Stor kram! Snart är din belöning här!

Ja jag förstår att det inte är lätt för dig! Din man står ut för han vet att det bara är en kort tid på max 9 månader som du kommer att ha det just så här jobbigt. Var glad att han är en sån man och inte den som skiter i allt och bara drar istället. Min man har just storstädat vår klädgarderob och omorganiserat allt där inne. Ska bli spännande att se vart jag hittar mina grejer sen Men jag är evigt tacksam för allt han gör. Han kan torka alla hyllor och sånt utan att klättra som jag hade fått göra. Praktiskt att ha en man som är 210cm ibland

Jag har dammat väggarna i sovrummet och försöker få lite ordning där inne, men vi ska möblera om där så vi får nog städa om det mesta. Länns som att vi aldrig kommer att bli klara Allt man köper ska tvättas ordentligt oxå, så det gör jag det med!

Finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig med sånt? Tvätta lite åt bebis eller handla något åt dig eller montera babymöbler? Man får aldrig bli för stolt för att be om hjälp, men jag förstår oxå att drt finns en hel del som inte förstår din graviditet.

Jag hoppad att du lyckas stå ut hela vägen tills liten kommer. Du förtjänar så att bli mamma så som du kämpat. Njut av de få saker som får dig att må bra, det ger dig styrka att kämpa vidare. Håller alla tummar jag har för att allt ska gå bra. Kram
  • Redan47

"Jag är..." Viktuppgång 10kg är inte konstigt eller onormal alls! Plufsiga blir vi. Olika mycket vätska som vi binder. Deppigt och negativ självbild hänger dessvärre ihop med dina hormoner. En del kvinnor mår pyton av olika anledningar o upplevelser.
    Du är normal! Men det känns förjävligt, fullt förståeligt. Försök boosta dig själv med tankar om hur du håller din bebis och hur bebis ligger i magen nu, boosta bebis med positiv kärleksförklaringar! Nör du är uppe, gå ut och andas bara en stund! Orkar du 100m så går du vankar de metrar och accepterar läget. Så är det just nu. Det är okey! Du är okey! När du ligger, lyft benen, vifta med tårna, knipövningar, rör armar låssas lyfta skrot. Kolla på serier! Drick vatten! Undvik sött o salt!

Mår du för deppigt be få träffa psykolog du .kanske behöver medicinskt stöd oxå...?

• Jag är bara jag
    Redan47 skrev 2016-08-05 19:39:17 följande:
    "Jag är..." Viktuppgång 10kg är inte konstigt eller onormal alls! Plufsiga blir vi. Olika mycket vätska som vi binder. Deppigt och negativ självbild hänger dessvärre ihop med dina hormoner. En del kvinnor mår pyton av olika anledningar o upplevelser. Du är normal! Men det känns förjävligt, fullt förståeligt. Försök boosta dig själv med tankar om hur du håller din bebis och hur bebis ligger i magen nu, boosta bebis med positiv kärleksförklaringar! Nör du är uppe, gå ut och andas bara en stund! Orkar du 100m så går du vankar de metrar och accepterar läget. Så är det just nu. Det är okey! Du är okey! När du ligger, lyft benen, vifta med tårna, knipövningar, rör armar låssas lyfta skrot. Kolla på serier! Drick vatten! Undvik sött o salt! Mår du för deppigt be få träffa psykolog du .kanske behöver medicinskt stöd oxå...?
    10 kg är mer än man får gå upp redan med utgångspunkt i mitt ursprungliga BMI. Hade ju redan skenat iväg med tanke på alla hormoner jag tatt senaste 3 åren plus 3 graviditeter inom ett år. Extremt svårt gå ner i vanliga fall så det lät bli supertufft sen. Men jag orkar bara inte väga så här mycket!  Och det är klart man deppar när hem och trädgård förfaller! Jag vill bo fint och inte se ut som där kriget dragit fram. Sånt depp kan ingen hjälpa mig med. Oron över missfall kan ingen hjälpa mig med heller. Prat ger inte ett levande barn! Prat ger mig aldrig nånting, jag är alltigenom en praktisk människa och alla praktiska problem kräver en praktisk lösning.

Jag försöker röra mig ändå, men nu gör ryggen ont också. Funderar på gravidbälte om man kan ha det redan. Är rätt liten så magen tynger verkligen. Äter extremt lite sött, men salt måste jag ha för allt smakar snor annars. Och starka kryddor. Inget smakar egentligen bra utan jag äter för att äta.

Usch, vad gnällig jag är! Kanske känns bättre efter nästa UL när jag får bevis igen. Tack ändå för att ni försöker peppa! Glad
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-08-05 13:39:15 följande:
    Ja jag förstår att det inte är lätt för dig! Din man står ut för han vet att det bara är en kort tid på max 9 månader som du kommer att ha det just så här jobbigt. Var glad att han är en sån man och inte den som skiter i allt och bara drar istället. Min man har just storstädat vår klädgarderob och omorganiserat allt där inne. Ska bli spännande att se vart jag hittar mina grejer sen smile2.gif Men jag är evigt tacksam för allt han gör. Han kan torka alla hyllor och sånt utan att klättra som jag hade fått göra. Praktiskt att ha en man som är 210cm ibland smile1.gif
    Jag har dammat väggarna i sovrummet och försöker få lite ordning där inne, men vi ska möblera om där så vi får nog städa om det mesta. Länns som att vi aldrig kommer att bli klara smile4.gif Allt man köper ska tvättas ordentligt oxå, så det gör jag det med!
    Finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig med sånt? Tvätta lite åt bebis eller handla något åt dig eller montera babymöbler? Man får aldrig bli för stolt för att be om hjälp, men jag förstår oxå att drt finns en hel del som inte förstår din graviditet.
    Jag hoppad att du lyckas stå ut hela vägen tills liten kommer. Du förtjänar så att bli mamma så som du kämpat. Njut av de få saker som får dig att må bra, det ger dig styrka att kämpa vidare. Håller alla tummar jag har för att allt ska gå bra. Kram
    Vi har inte gjort en bråkdel av vad ni har gjort. Har en del kläder, en innebarnvagn, en utesittvagn för här på landet och en barnstol och tänker inte möblera om förrän bebben är i stå-upp-åldern. Huset är totalt ickebarnvänligt byggt 1888, men alla dörrar går låsa som tur är. Har en gammal fin babykorg som måste sys om och det behöver jag hjälp med. Har bara en vän så får se om hon kan. Återstår svärmor som är 88 annars! Lakan syr jag själv dock. Jag är väldigt retro lagd så mycket ska köpas secondhand och piffas till. Vill bara inte tjuvstarta före v.25 som känns som gränsen på nåt vis. Har knappt kläder till mig själv ens. Köpte några sommarkläder, men höst har jag inga alls.

Jag ska kämpa vidare, jag lovar! Tungan ute Ni orkar och kan så varför inte jag liksom? Glad Kram!
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2016-08-06 12:58:44 följande:

Vi har inte gjort en bråkdel av vad ni har gjort. Har en del kläder, en innebarnvagn, en utesittvagn för här på landet och en barnstol och tänker inte möblera om förrän bebben är i stå-upp-åldern. Huset är totalt ickebarnvänligt byggt 1888, men alla dörrar går låsa som tur är. Har en gammal fin babykorg som måste sys om och det behöver jag hjälp med. Har bara en vän så får se om hon kan. Återstår svärmor som är 88 annars! Lakan syr jag själv dock. Jag är väldigt retro lagd så mycket ska köpas secondhand och piffas till. Vill bara inte tjuvstarta före v.25 som känns som gränsen på nåt vis. Har knappt kläder till mig själv ens. Köpte några sommarkläder, men höst har jag inga alls.

Jag ska kämpa vidare, jag lovar!  Ni orkar och kan så varför inte jag liksom?  Kram!

Nä jag förstår precis att ni inte vill köpa något gör tidigt. Jag var i v 34 när vi drog till Ullared och köpte näst intill allt. Jag trallade omkring där i 2 dagar och hann spendera en sådär 7000 på bebis och 2000 på oss (vi tjänade lätt en 2000 kr mot om vi köpt allt på babyproffsen) I v 35 så åkte vi IKEA och köpte spjälsäng och lite annat smått och gott. Vi bor i en liten 2a på 59kvm så behovet av att möblera om är stort kan jag lova dig. När det gäller att sy så har jag tummen mitt i handen. Däremot hade jag lätt slängt ihop alla möblerna från IKEA och allt sånt, men är aningen för otymplig för att hålla på med sånt. Jag tvättar och viker och assisterar med det jag kan. Idag så gick jag in i v 36 och känner att det börjar bli dags att packa väskan för bb så att den är klar. Att det skulle vara så mycket att göra innan bebis kom trodde man inte, men sen så kanske vi överdriver en aning oxå Man behöver inte ha allt färdigt. Jag är bara sån att jag vill ha det klart och så för att underlätta när man kommer hem. Värsta är att hrannen flyttar ut nu och så fort någon flyttar ut så totalrenoverar de i lägenheterna. Alltså kommer det att bilas golv och borras och spikas etc från 07.00 till 16.00 näst intill varje dag i 6 veckor! Heja heja! Så där har du sammandraget ur mitt liv just nu! Hahaha! Jag är glad att du kämpar vidare! Önskar det fanns nåt sätt jag kunde hjälpa dig på! Kram
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus