• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79
    skade skrev 2015-07-20 05:50:17 följande:

Vilken underbar bild Bullen!

I fredags morse blev det ambulans till Sjukhuset då jag började läcka fostervatten. Tack och lov mår barnet bra än så länge. Inga sammandragningar så de har gett mig två doser kortison för lungmognad och kollar skrutten tre ggr per dag. De vill skjuta upp förlossningen/ snittet så länge det går. Vi är i v 29 (28+4) så det finns rätt gott hopp om att det kan gå vägen om nu barnet är friskt i övrigt. Läskigt ändå såklart, vi oroar ju oss för att knodden ska dö innan eller under förlossning. Men försöker tänka positivt - i Uppsala där de klarat 22 v bebisar är vår situation inte jättedramatisk.

Ojdå! Läskigt! Skönt att bebisen fortfarande är kvar i magen. Va rädd om dig och uppdatera oss om hur det går. Kram!!
  • Frk Röd
    skade skrev 2015-07-20 05:50:17 följande:

Vilken underbar bild Bullen!

I fredags morse blev det ambulans till Sjukhuset då jag började läcka fostervatten. Tack och lov mår barnet bra än så länge. Inga sammandragningar så de har gett mig två doser kortison för lungmognad och kollar skrutten tre ggr per dag. De vill skjuta upp förlossningen/ snittet så länge det går. Vi är i v 29 (28+4) så det finns rätt gott hopp om att det kan gå vägen om nu barnet är friskt i övrigt. Läskigt ändå såklart, vi oroar ju oss för att knodden ska dö innan eller under förlossning. Men försöker tänka positivt - i Uppsala där de klarat 22 v bebisar är vår situation inte jättedramatisk.

Oj, va jobbigt för dig. Men nu måste ni tro på att allt ska gå bra. Du är under ständigt uppsikt på ett sjukhus som har erfarenhet av detta . Lycka till och uppdatera oss om vad som händer.
  • Frk Röd

Vilken underbar bild på din lilla prinsessa Bullen. Jag blir helt "sjuk". Vill att det ska bli januari nu så min bebis är "klar" för ett liv på utsidan.

• MillaQ2

Skade, vad oroligt men ni är verkligen på rätt ställe, har läst om uppsala akademiska i tidningen, just att de är så duktiga med prematur. De hade en artikel om ett par från Kanada tror jag det var , som hälsade på släkt i uppsala och fick barn jätteförtidigt och de skrev att hade de varit hemma hade de inte klarat barnet utan det var pga kunskapen i uppsala. Men hoppas det går att dra ut lite på det, det kan väl nybildas fostervatten?

Vilken fin tjej Bullen, så mysigt och vad skönt att det känns ok efter snittet också!

Hoppas allt ok med er andra också! Vilken sval gravidsommar vi fått i allafall här i Svealand :)

• TyckOmMig

skade-det kommer gå bra hoppas jag och skönt att du är på bästa stället för prematura barn om...
    Själv hade jag med mitt andra barn vattenavgång redan i v 22 och låg inlagd en hel sommar/höst i Lund missade mitt första barn då han bara var året då och lärde sig gå men det är historia nu blev aldrig infekterad och värkar sattes inte igång av det dock vattnet förnyas ju delvis men senare började moderkakan ge upp i v 35 och jag fick bli igångsatt i v 35+4-stor vuxen karl idag på snart 26 år!
    Tänker på dig/er lite extra.

• zaq1234

Skade, vad tufft för dig, att åka in med ambulans...så bra att ni är i Uppsala, det kommer säkert att gå bra!!!

JZ, lider med dig som har migrän....hoppas ni hittar ngn lösning!

Milla, tänker på dig..snart dags...jag skulle också vilja ha ett datum...var på mvc idag o allt såg bra ut, blodtryck 120/75, magen 34, lite under, hjärtljud 140 järn uppe på 126, 111 förra veckan, har ju ätit järn tabletter en vecka...känns nästan som det skulle kunna vara en onoggrannhet på deras maskin, Min bm sa förra veckan, det är ingen ide att ta järn idag, kan inte ändras så fort du kan heller inte äta dig upp...du måste äta järn tills återkontrollen...men hade ju en ny BM idag då den andra gått på sem, så jag ville de skulle ta prov då jag ätit blodpudding flera ggr plus tablett...javisst sa hon o sa sedan att jag eg inte behövde äta tabletter mer...

Funderar också på detta, en del av ÄD är ju att man ofta föder tidigare...funderar om det gäller generellt pga att det just är en ÄD...eller om det är så att det är högre risk för komplikationer  och att det är dom som gör att man föder för tidigt...dvs har man ej fått komplikationer så finns det inget som säger att man föder tidigare...? Har ngn läst ngn statistik ang detta?

• bullenochgrisen

Mysigt att förbereda sig inför bebis ankomst. Saknar att vara gravid ibland även fast det är helt underbart att vara mamma hihi :)

Ingen babyblues än och vi är inne på dag 6. Känns sjukt att lillan redan är 6 dagar, imorgon är det en hel vecka sen hon kom ut. Känns som om det vore igår. Tiden går verkligen fort. Såret läker bra här tror jag, det stramar lite men jag har lätt för att resa mig upp och har inte så värst ont. Ska ta bort såromläggningen imorgon så hoppas på att det läker fint.

MillaQ2 skrev 2015-07-17 00:55:38 följande:

Ja visst känner man sig lite modig när man handlar men himla mysigt också :) Jag sover med minsta bebiskläderna i sängen nu så de ska ha vår doft. Kanske larvigt men det känns bra, kan ju inte skada iallafall tänker jag.

Fint att det går bra med alla barnen Tyckommig, det måste verkligen vara fullt upp nu :) Läker såret bra och du känner att du kan röra dig bättre och bättre? Och för dig också Bullenogrisen? Hur har det känts med hormonerna efteråt för er, ingen babyblues?

• bullenochgrisen

Tack allesammans! Det är helt underbart att äntligen äntligen få bli mamma. Att denna lilla sötnosen är min och äntligen får jag ha henne i famnen och pussa på henne och ta på hennes Lena hud och snoka i hennes hår. Det känns så otroligt att den här lilla krabaten faktiskt har legat i min mage i nästan 10 månader. Helt underbart men så svårt att förstå. Njuter av varje sekund utav detta. Och vill verkligen vara med om detta igen!

Tiden går så fort! Känns verkligen som igår som de ropade Grattis! 09.11

Jag och sambon bara tittade på varandra och så hörde vi hennes skrik och då kom tårarna. Herregud vad lycklig och rofylld man är.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus