• Forumvärd

    Vårbudgeten:Gratis medicin till barn- bra eller dåligt?

    Idag kom vårbudgeten och en fråga som kan vara aktuell för alla barnfamiljer är att medicin kommer att bli gratis för barn upp till 18 år.
    Tidigare har föräldern behövt komma upp till summan 2200:-/år för att få övrig medicin till barnen gratis.
    Är detta en bra punkt i regeringens budget?
    Diskutera gärna i tråden smile1.gif

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vårbudgeten:Gratis medicin till barn- bra eller dåligt?
  • Anonym (Topp!)
    Anonym (Lychee) skrev 2015-04-16 21:43:22 följande:
    Detsamma gäller åldringarna och vissa med grava handikapp.
    Dessa åldringar har haft sina liv på sig att påverka sin framtid och trygga sin pension. Har dom ingen inkomst får dom ändå sina mediciner gratis med hjälp av vårat skattesystem. Så bekymra dig inte så mycket över åldringarnas mediciner.


  • badong
    Anonym (apotek) skrev 2015-04-16 21:39:16 följande:

    Jag jobbar på apotek, och jag känner att det ska bli väldigt intressant att se hur de tänkt lösa den tekniska biten. Om vi varje gång vi expedierar medicin till barn ska fakturera till landstinget (eller vart det nu blir), eller om det på något sätt kommer byggas in i våra datasystem att det automatiskt blir 0 kr om en person är under 18... Jag hoppas på det senare, mest praktiskt för min del.


    Risken är väl att kapitalisterna som köpt upp de utsålda apoteken, påstår att medecinerna är dyrare än de är och sen skickar vinsten, dvs våra skatt, till sitt skatteparadis konto.
  • Anonym (P)
    Anonym (Nicki) skrev 2015-04-16 15:18:03 följande:

    Barn kostar ju pengar, tycker det är löjligt hur alla skaffar barn och sen inte vill betala någonting utan tycker att allt ska vara gratis för sitt lilla barn så att deras ekonomi kan se ut precis som innan... Suck. Jag tycker att förslaget är fint men det känns ännu viktigare att alla vettiga mediciner hamnar under högkostnadsskyddet... skulle nog hellre se en sänkning av de där 2200kr/år till kanske 1000kr/år eller nått ist för att det skulle bli helt gratis, alla har inte barn och får inte barn så varför ska de betala för detta?


    Håller helt med dig! Det här landet är så förbannat sosseskadat.
  • Anonym (apotek)
    badong skrev 2015-04-16 21:50:27 följande:
    Risken är väl att kapitalisterna som köpt upp de utsålda apoteken, påstår att medecinerna är dyrare än de är och sen skickar vinsten, dvs våra skatt, till sitt skatteparadis konto.
    Alla mediciner inom högkostnadsskyddet kostar lika mycket på alla apotek, så det tror jag inte är sannolikt att de skulle lyckas med. Däremot kan olika kedjor ha olika priser på mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet, men dessa mediciner skulle ju inte bli gratis för barn ändå, som jag förstått det.
  • Cadencee
    Hummeldummel skrev 2015-04-16 15:42:44 följande:
    Fast det är inte samma.

    Det behöver inte innehålla exakta balansen som originalet. Det ska stämma till en viss procent. Kolla på lmv så får du se.

    Jag vet många som tyvärr inte kan byta, för deras sjukdom behöver 100% och inte 85....
    Om man behöver EXAKT det märket på medicinen ska läkaren skriva det i receptet att det inte får bytas ut. Är det en medicin som normalt ingår i högkostnadsskyddet behöver du då inte stå för mellanskillnaden själv.

    Min mormor är laktosintolerant och äter bla en medicin som heter ETALPHA (original), hon har bett läkaren skriva att Apoteket inte får byta till annat märke då hon är superkänslig. Inga problem :)
  • badong
    Anonym (apotek) skrev 2015-04-16 22:18:03 följande:
    Alla mediciner inom högkostnadsskyddet kostar lika mycket på alla apotek, så det tror jag inte är sannolikt att de skulle lyckas med. Däremot kan olika kedjor ha olika priser på mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet, men dessa mediciner skulle ju inte bli gratis för barn ändå, som jag förstått det.
    Ok, det låter ju en smula betryggande... kanske. Men man upphör aldrig att förvånas. Jag skulle t ex inte bli förvånad om de privata apoteken då gick ihop i en kartellbildning för att tillsammans driva upp priserna på just de medeciner som omfattades, så att den privata vårdsektorn på ett nytt fiffigt sätt kunde stoppa våra skattepengar i sina egna fickor.

    ps. de av världens miljardärer som har intressen i vårdsektorn (även i sverige) ökade sitt kapital med 47% under 2013 enligt en rapport. Samma typer satsade också 4 miljarder kronor på lobbying. (Att höja priset på statligt subventionerade mediciner ingick säkert också)
  • Anonym (Lychee)
    Rainbowdash skrev 2015-04-16 22:45:20 följande:

    HUR är det möjligt att NÅGON kan tycka att det är ett dåligt förslag att barn får gratis medicin?


    DÄRFÖR att det faktiskt FINNS vissa människor som är såpass kloka och insiktsfulla att de inser att ett mynt alltid har två sidor.
  • Stjärnan78

    Jag grät nästan av lycka när jag fick reda på detta då jag har två barn med adhd. Och jag lever på existensminimum, varje år är ett helvete innan jag kommit upp till gränsen på 2200 kr. Detta är det bästa med vårbudgeten tycker jag då det kommer hjälpa mig och mina barn jätte mycket. Sen har även 3 av mina barn glasögon, vilket även det är svindyrt. Tyckte jag läste någonstans innan att barn under 18 skulle få gratis glasögon, men det verkar bara har varit snack då jag inte hört mer om det.  
    Jag kan ju förstå att folk reagerar starkt över varför barnfamiljer nu ska få medicin gratis och inte dom. Men i mitt fall är det en skänk från ovan. Jag är så glad och tacksam att få hjälp ekonomiskt så mina barn kan få sina mediciner.

  • Anonym (Inte!)
    Stjärnan78 skrev 2015-04-17 00:20:51 följande:

    Jag grät nästan av lycka när jag fick reda på detta då jag har två barn med adhd. Och jag lever på existensminimum, varje år är ett helvete innan jag kommit upp till gränsen på 2200 kr. Detta är det bästa med vårbudgeten tycker jag då det kommer hjälpa mig och mina barn jätte mycket. Sen har även 3 av mina barn glasögon, vilket även det är svindyrt. Tyckte jag läste någonstans innan att barn under 18 skulle få gratis glasögon, men det verkar bara har varit snack då jag inte hört mer om det.  
    Jag kan ju förstå att folk reagerar starkt över varför barnfamiljer nu ska få medicin gratis och inte dom. Men i mitt fall är det en skänk från ovan. Jag är så glad och tacksam att få hjälp ekonomiskt så mina barn kan få sina mediciner.


    Du lever på minimum, men dina barn får inte mediciner och glasögon av soc. . . troligt!!

    Sossepack som försöker fiska väljare. . . .
Svar på tråden Vårbudgeten:Gratis medicin till barn- bra eller dåligt?