Ännu en maktlös pappan skrev 2015-04-19 05:56:29 följande:
Ska upprepa, troligtvis har det missats någon gång med P-piller när vi var extremt kåta eller något sånt. Så de är bådas fel, o med P-piller så är det väldigt liten risk att bli gravid. Alla killar vet att kör man med kondom kan man lika gärna strunta i o ha sex, så INTE skönt. Sen var detta med min flickvän som hade massa planer på o plugga utomlands o hemma i Sverige innan barnafödande så kände att jag aldrig behövde oroa mig ifall nått skulle gå snett. En av hennes "krav" va tex att man ska va tillsammans med personen 3-5 år innan barnfixande så med våra tre månader plus hennes unga ålder så kände jag mig aldrig orolig. Plus alla dom omständigheterna som jag tagit innan, inget jobb, ingen ekonomi, ingen plan, ingen bostad. Men så fel jag hade, något naivt ja, fast förstår ju knappt fortfarande hur hon kan välja o skaffa barn nu. För de e ju verkligen HON som skaffar barn, jag kommer va där "så mycket jag kan" men de är tok för lite mot vad jag skulle vilja. Känner nu att jag kommer sakna min unge när den väl kommer o jag bara kan träffa den på max helger. Jag erkänner att jag hatar min flickvän lite grann för att hon sätter mig i den här sitsen, att mer eller mindre tvingas överge mitt barn, mitt FÖRSTA barn dessutom. Hade varit så bäst om jag också bara hade haft möjligheten o bo o ta hand om mitt barn heltid. Önskar ibland att jag va som vissa andra pappor som helt kan strunta i sina barn, då hade de varit betala underhåll sen va de klart. Men jag har för dåligt samvete för att göra så. O Jag vill va med! Har ju sagt till flickvännen att jag biter ihop o träffar ungen så ofta jag kan, men känner nu att när den novemberdagen är här, när jag åker hem till min stad igen för att överge min nyfödda dotter/son + mamma tills nästa gång vi ses, så kommer de va så sjukt jobbigt. Jag vill va där med mitt barn ifrån början, ingen jävla helg pappa! O de känns som att min flickvän skiter i de, att jag inte får möjligheten till de.. Därför hatar jag henne, känner mig överkörd.. Dock så älskar jag henne också, vet inte bara om ja ska acceptera de här bara.
Ska tilläggas att hon sa att hon skulle göra abort när jag sa att jag lämnar henne om hon föder vårt barn. Men sen ångrade hon sig iaf, precis innan hon skulle ta tabletten.. Så vet ju att hon vill ha med mig och älskar mig. Önskar bara att hon kunde förstå att vi har "hela livet" på oss att få unge, när båda vill, o kan få vara med ifrån början på heltid. Just nu känns de som att hon bara tänker på sig själv o att hon ska få föda barnet. Är de inte mig hon skaffar barn med? Ska man inte va två o skaffa barn? Planera och ta hand om tillsammans ifrån början? Hatar henne för att hon sätter mig i den här situationen, när HON är den enda chansen att åtgärda misstaget så jag också kan få va med :/ vet att de här lät hemskt.. Men de är därför jag hatar henne lite. Hur ska jag tänka?
Jaha? Om hon har missat att ta ett piller, spelar roll? P-piller är inte 100% säkra, om du inte skyddat dig med kondom får du stå ditt kast. Ja, olyckor kan hända, kondomer kan gå sönder, piller kan missas, piller kanske inte har effekt...
Det är dessutom två helt olika saker att inte vilja skaffa barn utan planera att göra en hel del saker innan det ens är aktuellt, stadigt förhållande, god ekonomi, färdigpluggad etc, och att hantera att en blivit gravid av misstag innan dess.
Du tycker att du ska kunna bestämma att tjejen ska göra abort för din skull. Well, det är hennes kropp som gör ett ingrepp på i så fall, oavsett om det blir medicinsk eller kirurgisk abort, och det är faktiskt så att du har noll och ingen rätt att bestämma över hennes kropp. Lika lite som du har rätt att bestämma att hon ska behålla barnet. Sluta utpressa henne med att göra slut om hon behåller barnet, stötta henne istället!
Jag fattar att det här inte är vad du vill eller önskar. Det är bra att du känner så, men du verkar väldigt omogen som inte förstår att shit happens, och att du hade kunnat göra mer för att begränsa risken. Att sex blir mindre skönt med kondom är ett löjligt dåligt argument när tjejer som äter hormoner som preventivmedel får en hel del andra problem som också kan göra sexet mindre skönt - utöver andra saker som går på hela systemet.