• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • 2016
    Ännu en maktlös pappan skrev 2015-04-19 05:56:29 följande:

Ska upprepa, troligtvis har det missats någon gång med P-piller när vi var extremt kåta eller något sånt. Så de är bådas fel, o med P-piller så är det väldigt liten risk att bli gravid. Alla killar vet att kör man med kondom kan man lika gärna strunta i o ha sex, så INTE skönt. Sen var detta med min flickvän som hade massa planer på o plugga utomlands o hemma i Sverige innan barnafödande så kände att jag aldrig behövde oroa mig ifall nått skulle gå snett. En av hennes "krav" va tex att man ska va tillsammans med personen 3-5 år innan barnfixande så med våra tre månader plus hennes unga ålder så kände jag mig aldrig orolig. Plus alla dom omständigheterna som jag tagit innan, inget jobb, ingen ekonomi, ingen plan, ingen bostad. Men så fel jag hade, något naivt ja, fast förstår ju knappt fortfarande hur hon kan välja o skaffa barn nu. För de e ju verkligen HON som skaffar barn, jag kommer va där "så mycket jag kan" men de är tok för lite mot vad jag skulle vilja. Känner nu att jag kommer sakna min unge när den väl kommer o jag bara kan träffa den på max helger. Jag erkänner att jag hatar min flickvän lite grann för att hon sätter mig i den här sitsen, att mer eller mindre tvingas överge mitt barn, mitt FÖRSTA barn dessutom. Hade varit så bäst om jag också bara hade haft möjligheten o bo o ta hand om mitt barn heltid. Önskar ibland att jag va som vissa andra pappor som helt kan strunta i sina barn, då hade de varit betala underhåll sen va de klart. Men jag har för dåligt samvete för att göra så. O Jag vill va med! Har ju sagt till flickvännen att jag biter ihop o träffar ungen så ofta jag kan, men känner nu att när den novemberdagen är här, när jag åker hem till min stad igen för att överge min nyfödda dotter/son + mamma tills nästa gång vi ses, så kommer de va så sjukt jobbigt. Jag vill va där med mitt barn ifrån början, ingen jävla helg pappa! O de känns som att min flickvän skiter i de, att jag inte får möjligheten till de.. Därför hatar jag henne, känner mig överkörd.. Dock så älskar jag henne också, vet inte bara om ja ska acceptera de här bara.

Ska tilläggas att hon sa att hon skulle göra abort när jag sa att jag lämnar henne om hon föder vårt barn. Men sen ångrade hon sig iaf, precis innan hon skulle ta tabletten.. Så vet ju att hon vill ha med mig och älskar mig. Önskar bara att hon kunde förstå att vi har "hela livet" på oss att få unge, när båda vill, o kan få vara med ifrån början på heltid. Just nu känns de som att hon bara tänker på sig själv o att hon ska få föda barnet. Är de inte mig hon skaffar barn med? Ska man inte va två o skaffa barn? Planera och ta hand om tillsammans ifrån början? Hatar henne för att hon sätter mig i den här situationen, när HON är den enda chansen att åtgärda misstaget så jag också kan få va med :/ vet att de här lät hemskt.. Men de är därför jag hatar henne lite. Hur ska jag tänka?

Minns du om ni pratade innan detta skedde om ett sånt här scenario skulle ske, hur ni då skulle gå tillväga? Om inte så låter det som att du hade en klar bild i huvudet som hon inte delade men att ni aldrig talade om det. Du tänkte att ni är för unga och vill vänta medan hon tänker att händer det så behåller hon det alternativt att hormonerna gjorde nu att hon omöjligt vill göra abort. Hur har det gått mellan er? Jag förstår att det är en tuff sits för dig och det är aldrig roligt att tvingas in i något så allvarligt. Det är en rätt tuff läxa för framtiden att vakta allt man gör och att man redogjort hur man ska gå tillväga om det sker.
  • molly50
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-19 19:47:10 följande:
    Män vägrar biverkningen minskad sexlust som de flesta hormonella preventivmedel har.
    Men att kvinnor ska stoppa i sig hormonpreparat och få minskad sexlust är tydligen något som bara förväntas av oss.

Mattias och Hannah.
  • BandAnna
    Ännu en maktlös pappan skrev 2015-04-19 05:56:29 följande:

Ska upprepa, troligtvis har det missats någon gång med P-piller när vi var extremt kåta eller något sånt. Så de är bådas fel, o med P-piller så är det väldigt liten risk att bli gravid. Alla killar vet att kör man med kondom kan man lika gärna strunta i o ha sex, så INTE skönt. Sen var detta med min flickvän som hade massa planer på o plugga utomlands o hemma i Sverige innan barnafödande så kände att jag aldrig behövde oroa mig ifall nått skulle gå snett. En av hennes "krav" va tex att man ska va tillsammans med personen 3-5 år innan barnfixande så med våra tre månader plus hennes unga ålder så kände jag mig aldrig orolig. Plus alla dom omständigheterna som jag tagit innan, inget jobb, ingen ekonomi, ingen plan, ingen bostad. Men så fel jag hade, något naivt ja, fast förstår ju knappt fortfarande hur hon kan välja o skaffa barn nu. För de e ju verkligen HON som skaffar barn, jag kommer va där "så mycket jag kan" men de är tok för lite mot vad jag skulle vilja. Känner nu att jag kommer sakna min unge när den väl kommer o jag bara kan träffa den på max helger. Jag erkänner att jag hatar min flickvän lite grann för att hon sätter mig i den här sitsen, att mer eller mindre tvingas överge mitt barn, mitt FÖRSTA barn dessutom. Hade varit så bäst om jag också bara hade haft möjligheten o bo o ta hand om mitt barn heltid. Önskar ibland att jag va som vissa andra pappor som helt kan strunta i sina barn, då hade de varit betala underhåll sen va de klart. Men jag har för dåligt samvete för att göra så. O Jag vill va med! Har ju sagt till flickvännen att jag biter ihop o träffar ungen så ofta jag kan, men känner nu att när den novemberdagen är här, när jag åker hem till min stad igen för att överge min nyfödda dotter/son + mamma tills nästa gång vi ses, så kommer de va så sjukt jobbigt. Jag vill va där med mitt barn ifrån början, ingen jävla helg pappa! O de känns som att min flickvän skiter i de, att jag inte får möjligheten till de.. Därför hatar jag henne, känner mig överkörd.. Dock så älskar jag henne också, vet inte bara om ja ska acceptera de här bara.

Ska tilläggas att hon sa att hon skulle göra abort när jag sa att jag lämnar henne om hon föder vårt barn. Men sen ångrade hon sig iaf, precis innan hon skulle ta tabletten.. Så vet ju att hon vill ha med mig och älskar mig. Önskar bara att hon kunde förstå att vi har "hela livet" på oss att få unge, när båda vill, o kan få vara med ifrån början på heltid. Just nu känns de som att hon bara tänker på sig själv o att hon ska få föda barnet. Är de inte mig hon skaffar barn med? Ska man inte va två o skaffa barn? Planera och ta hand om tillsammans ifrån början? Hatar henne för att hon sätter mig i den här situationen, när HON är den enda chansen att åtgärda misstaget så jag också kan få va med :/ vet att de här lät hemskt.. Men de är därför jag hatar henne lite. Hur ska jag tänka?

Att inte vilja ha sex p.g.a. att kondom råkar vara obekvämt är ett urbota dumt argument. 
    Jag och min partner hade aldrig några problem med detta. Eller jo, jag. Jag fick ont av den sort vi använde först. Men vi provade oss fram och hittade en sort som passade oss båda. Det finns en gummi för varje kuk. Inte en gång fanns det i vår värld att ligga utan skydd. Särskilt inte som relationen var ny. 

Idag är det givetvis annorlunda. 

• yodi

jag blir lika irriterad varje gång jag läser den här typen av trådar.

killen tycker inte att det är skönt med kondom utan lägger ansvaret för skydd på sin flickvän.

när skyddet misslyckas ( och det är bara till att inse att med en procents felmarginal så  är det ett antal kvinnor som blir gravida trots att dom skött p medlet som dom ska) så förväntar han sig att hon ska göra abort, hon ska med andra ord vara villig att genomgå ett medicinsk ingrepp med dom risker som trotts allt finns.

nu i det här fallet så kunde inte tjejen genomföra det, hon kunde inte svälja tabletten och ts hatar nu sin flickvän för att hon har försatt honom i den här situationen, en situation han inte har gjort något för att undvika att hamna i.

sen dyker det alltid upp några som tycker att det är för jäkligt och genast börjar det hojtas om juridisk abort, manen ska bara kunna skriva på ett papper så friskskrivs han allt ansvar, kvar står den gravida kvinnan och får välja mellan att föda barnet och ta hand om det utan hjälp, eller genomgå ett medicinskt ingrepp som om hon har otur kan försvåra för framtida graviditeter.

hur vore det om alla som tycker att det är så synd om dessa män som blir ofrivilliga pappor trotts att dom inte har gjort något för att förhindra det, i stället för att bara komma på förslag som gör att män inte behöver ta minsta lilla ansvar alls gör något som verkligen hade gjort det mer jämställt.

se till att vissa ert intresse för dom p medel som faktiskt har tagits fram men som ännu inte finns på marknaden så att dom släpps, så killarna har större möjlighet att skydda sig själva från oönskade graviditeter.

men det är klart då krävs det faktiskt att dom själva gör något för att inte bli ofrivilliga pappor i stället för att bara lägga allt ansvar på tjejen.

• Ramborg
    yodi skrev 2015-04-20 16:25:34 följande:

(...)

men det är klart då krävs det faktiskt att dom själva gör något för att inte bli ofrivilliga pappor i stället för att bara lägga allt ansvar på tjejen.

Touche.
    42.
  • Ännu en ofrivillig pappac

Så ni tycker alltså man ska få bli förälder hur lätt man vill? Min tjej har inget jobb, ingen egen bostad. Man ska alltså få alltså få bo med sitt barn i ett litet rum, där mormorn ska ta hand om barnet mer än barnets mamma. Hon hade ALDRIG blivit godkänd som adoptivförälder tex, men ploppa ut egen unge e okey för där får man välja själv om man vill ha barn eller inte. Spelar ingen roll hur dåligt ställt man har det, om barnet bor på gatan, utan mat o allt. Så länge de" får kärlek så överlever de ju" det finns ju en anledning till varför de är krav när man ska bli förälder.

Hoppas alla som tycker att man borde bli tvingad o bli förälder blir de själva en dag. Att ni blir våldtagna o inte får göra abort eller nått sånt. Ansvaret är ju dessamma, ta hand om ett liv man egentligen inte är redo för. Innan bra jobb o lägenhet dessutom. Har alltid hatat pappor som drar ifrån sina ungar, men efter de här så kommer jag alltid förstå dom. Så makt o hjälplös. Om ingen ändring på nått sätt sker, säger inte tvångsabort eller så, så kommer iaf pappor alltid dra o ingen jävel ska fan har rätt o säga att dom gör fel. Men visst, som sagt tidigare, ska göra de här till en ny hobby. Att vara lämplig förälder spelar ingen roll, pappor kan ju bara dra till höger o vänster. Den här lagen/ de sättet har fått mig o bli en dålig människa, men skäms inte överhuvudtaget, pappor är helt hjälplösa i dagens samhälle, därför borde vi inte behöva ta ansvar heller, om man blir tvingad. Sjuk samhälle, uponer vända världen alltså!

• BandAnna
    Ännu en ofrivillig pappac skrev 2015-04-21 10:52:30 följande:

Så ni tycker alltså man ska få bli förälder hur lätt man vill? Min tjej har inget jobb, ingen egen bostad. Man ska alltså få alltså få bo med sitt barn i ett litet rum, där mormorn ska ta hand om barnet mer än barnets mamma. Hon hade ALDRIG blivit godkänd som adoptivförälder tex, men ploppa ut egen unge e okey för där får man välja själv om man vill ha barn eller inte. Spelar ingen roll hur dåligt ställt man har det, om barnet bor på gatan, utan mat o allt. Så länge de" får kärlek så överlever de ju" det finns ju en anledning till varför de är krav när man ska bli förälder.

Hoppas alla som tycker att man borde bli tvingad o bli förälder blir de själva en dag. Att ni blir våldtagna o inte får göra abort eller nått sånt. Ansvaret är ju dessamma, ta hand om ett liv man egentligen inte är redo för. Innan bra jobb o lägenhet dessutom. Har alltid hatat pappor som drar ifrån sina ungar, men efter de här så kommer jag alltid förstå dom. Så makt o hjälplös. Om ingen ändring på nått sätt sker, säger inte tvångsabort eller så, så kommer iaf pappor alltid dra o ingen jävel ska fan har rätt o säga att dom gör fel. Men visst, som sagt tidigare, ska göra de här till en ny hobby. Att vara lämplig förälder spelar ingen roll, pappor kan ju bara dra till höger o vänster. Den här lagen/ de sättet har fått mig o bli en dålig människa, men skäms inte överhuvudtaget, pappor är helt hjälplösa i dagens samhälle, därför borde vi inte behöva ta ansvar heller, om man blir tvingad. Sjuk samhälle, uponer vända världen alltså!

Sitta där och önska att andra ska bli våldtagna bara för att du själv inte är kapabel att tänka efter innan du stoppar in kuken. 

Ibland önskar man ju att genitalier är något somliga tilldelas när de fått genomgå en utbildning och klarar ett test om hur de fungerar. 

• Skorpionbarn2015

Jag anser att båda har något att säga till om i frågan. Det är trots allt två som var med och skapade fostret.

Synd att du känner som du gör men samtidigt kan jag förstå att du vill ha fast ekonomi och så vidare innan. Fast har du försökt tänka positivt över det hela?

Att allt kanske löser sig?

Du är 23 och din tjej 19. Båda är alltså klara i skolan. Inget som hindrar dej från att plugga medan din tjej är hemma med barnet? Universitet har ganska slappa scheman om man verkligen fixar att läsa hemma :)

Ta ett temporärt jobb under graviditet och när barnet är i dagisålder så ta tag i karriären då?

Tycker dock inte att du ska lämna henne och ert barn. Du är faktiskt vuxen, ja visst 23 år är vuxen ålder!
    Du kommer inte att ångra dig däremot kan du ångra dig om du väljer att inte selta i ditt barns liv...

Allting löser sig!
    Lycka till!

• MammAmma

Ni hade sex oskyddat och hon blev gravid - shit happens when you party naked! Alla borde veta det kan man tycka. Du kan varken förutsätta eller utgå från att hon ska göra abort ens om ni pratat innan om vad ni skulle göra om hon råkade bli gravid. En kvinna vet inte i förväg hur hon kommer känna och reagera, inte förrän graviditeten är ett faktum. Cry me a river.

• billies
    Ännu en ofrivillig pappac skrev 2015-04-21 10:52:30 följande:

Har hon sagt att hennes mamma ska ha mer hand om barnet än vad hon själv tänker? Eller varför får du för dig något sådant? Tror knappast hennes plan är att föda det där barnet för att reta dig liksom å sen låta någon annan ta hand om det helt å hållet. Om nu så ändå skulle vara hennes plan så kommer hon alldeles säkert ändra sig lagom tills bebisen är ute, det händer väldigt mycket när man blir mamma, bland annat känslomässigt och även om det kan vara vettigt med avlastning ibland så kommer hon alldeles säkert vilja tillbringa mer tid med barnet än vad du som ser de från en annan vinkel kan förstå. Om du tänker stanna kvar å stötta å finnas där för ditt barn så kommer du garanterat att få samma känslor och ett helt nytt perspektiv, men det är svårt för många män under graviditetens gång.

Vet inte vad du beslutat dig för men sluta säga hur jäkla synd det är om alla pappor du alltid föraktat, hur du förstår dom nu. Visst finns det flera i samma situation som du men skulle säga att det är långt ifrån alla som drar å lämnar ifrån sig allt ansvar. Det är synd att ni har olika planer på hur saker ska prioriteras men ärligt, hade du verkligen försökt kunna tänka dig att leva med hur det nu blev så hade du fixat den situationen alldeles utmärkt. Jag var den som tvekade i mitt förhållande medan min sambo väldigt gärna hade velat behålla. Var mycket saker jag ville göra innan. Men här är jag, har en 3 årig son, pluggar på högskolan, gravid och jobbar extra på helger och vissa vardagar. Tänka sig att vi till och med har REST (!!! Som alltid är den tyngsta faktorn för yngre föräldrar som tvekar, man vill ju resa lite först...) med vår son till varmare länder. Har ett socialt liv där vi båda kunde vara ute och ränna på krogen någon gång i månaden (innan min nuvarande graviditet såklart) om vi hade velat det - inser båda rätt fort efter en utekväll att man längtar hem (ibland inte, såklart). Tränar, har aktiviteter. Med det sagt, allt går om man vill. Hitta ett jobb, hitta en lägenhet, ändra inställning. Å lycka till
Svar på tråden Ofrivillig pappa