• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Tilja

1. Hur blev du "tvingad" och vem tvingade dig? Blev du våldtagen?

2. Du får det att låta som att det vore ett lätt val för någon att välja att avsluta sin avkommas liv. Om du hade haft ett barn i din mage, tror du verkligen att det beslutet hade varit så lätt då? Och innan du kör ditt upprepade "är du tjej eller?" så ja, jag är tjej, men jag har aldrig varit gravid så där har jag lika mycket erfarenhet som dig, men ändå kan jag sätta mig in i den svåra situationen och se att det inte är ett självklart val.

• Ännu en maktlös pappa
    Fennyxx skrev 2015-04-16 22:25:18 följande:

Visst, situationen suger, men det går inte att lagstifta bort allt i livet som suger. Att tjejerna ensamma tar allt ansvar kanske underlättar för dig, men det är inte en objektvt bättre eller mer rättvis lösning. Och igen, jag FATTAR att det är jobbigt. Det är bara det att det inte finns någon enkel lösning just nu. När det perfekta preventivmedlet blir uppfunnet så kanske, men det lär inte hända särskilt snart.

Jag vill kunna vara där för mitt barn! O ta ansvar, när jag KAN. O som salt i såren får man säkert pynta 1200 i underhåll också, som att de dåliga samvetet inte var nog. Nån lag måste till, säger bara de.
  • 2016
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 22:32:26 följande:
    Precis därför jag tycker de bor de komma någon lag som åtgärdar detta, önskar inte ens min värsta fiende denna ångest/ dåliga samvete som jag har. Exakt jag känner mig som en spermadonator.. Till min så kallade flickvän. Hon vill ju att jag är med, hon vill att jag flyttar till hennes hemstad med henne o skaffar lägenhet o jobb o allt. Jag har knappt fått tänka på de här, dessutom så hade ja tänkt plugga 2-3 år i ytterligare en stad 2 timmar bort så allt är så oklart. För många frågetecken för att de ska bli bra. Hon skyller på mig för att jag lämnar henne om hon föder, men hur kul är det o leva med en person som totalt struntar i ens åsikt när de gäller en sån här sak. Grejen är att jag inte vet om jag klarar de o särskilt inte ensam, med tanke på plugg och jobb o allt då. Hennes mamma va själv 19 när hon fick sitt första barn så hon stöttar bara typ, hon verkar vara emot abort oxå. Hennes låtsaspappa vågar inte sägs emot för då skiljer väl sig mamman ifrån honom, men man märker att han e lite på min sida. Så jag tappar tron på och bli pappa ifrån den här dagen. Är så jävla maktlös. Men visst, ska ha sex två eller tre gånger till i hela mitt liv, om de ska va risk för barn varje gång. Av ens egen flickvän oxå, så sviken..
    Oj, så hennes mamma var också 19 när hon fick barn? Ja herregud, det bådar ju inte gott . Då är det knappast morsan som sitter och säger att hon bör vänta precis. Jag kan bara beklaga att det drabbat dig och jag undrar vad DINA föräldrar säger? Om du har bra kontakt med dina föräldrar och dom i sin tur tycker som du (att ni bör vänta) och hennes mamma är någorlunda smart så kan en ídé vara att dom i sin tur talas vid  lite om DIN sits med utbildning/drömmar osv att detta är ett big mistake just nu. Det är ju då en förutsättning att du har en god kontakt förstås och att dom inte tycker emot dig. Ja någon form av lag borde ju finnas så ni killar också kan bli fädrar när ni vill. Du får köra tjocka kondomer hädanefter så du själv kan se om dom punkterats eller pajat tills det kommer någon lag. Dont give up.
  • Cvs
    2016 skrev 2015-04-16 22:01:30 följande:

Tänk dom tjejer som punkterar kondomerna och slutar ta p-piller då, hur rättvist är det då?

Framkommer det att detta är fallet?
  • fjanten
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 22:39:39 följande:

Jag vill kunna vara där för mitt barn! O ta ansvar, när jag KAN. O som salt i såren får man säkert pynta 1200 i underhåll också, som att de dåliga samvetet inte var nog. Nån lag måste till, säger bara de.

Som någon sa redan innan, hur exakt menar du att en tvångs-abort-lag skulle se ut?
  • 2016
    Cvs skrev 2015-04-16 22:43:42 följande:
    Framkommer det att detta är fallet?
    Spelar ingen roll egentligen, det finns många tjejer, gamla som unga som gör så och det händer för ofta för att tjata "men det är kvinnan som bestämmer" som ständig ursäkt. Ja, jag är kvinna själv.
  • Wyzzla

Jag förstår att man som man måste känna sig överkörd när ens sambo/fru/flickvän väljer att behålla ett oplanerat barn men om du verkligen inte hade velat ha barn, borde du skyddat dig med dubbla kondomer för risken finns alltid att en kondom spricker och alla vet att som man så får man låta kvinnan som faktiskt blir gravid, ta beslutet kring att behålla barnet i magen eller ej.

Jag blev själv oplanerat gravid och hamnade först i chock. Jag hade inget arbete vid den tidpunkten och min sambo fick panik och ville absolut inte ha barn. Då hade vi ändå varit tillsammans i nästan 5 år. Jag kände dock inte att jag skulle klara av att göra abort rent psykiskt. Jag valde att behålla och med tiden släppte paniken även hos min sambo och såhär 5 år efter att vår dotter fötts, är han nog mig evigt tacksam att jag stod på mig för hon är det bästa som hänt honom/oss.

Om du älskar tjejen, ge henne lite tid. Ge er lite tid. Du har säkerligen en massa tankar i huvudet nu. Det har hon också. Säkerligen. Låt det sjunka in. Ta det lugnt. Du behöver inte bestämma dig idag hur du vill göra, för så är det faktiskt. Sveriges lag säger att en pappa kan välja att dela vårdnaden eller avsäga sig faderskapet MEN avsäger du dig din del av vårdnaden får du räkna med att betala underhåll men det gör du för barnets skull.

• Ännu en maktlös pappa
    Cecese skrev 2015-04-16 22:27:31 följande:

Jag förstår att du är besviken och har upprörda känslor. Det bästa är ju om båda är överens att behålla och i en drömvärld skulle oönskade/oplanerade graviditeter inte existera. Nu ser verkligheten inte ut så och så länge barnet växer i tjejens kropp är det självklart att hon måste få bestämma. Hon måste ha valet om vad som ska hända med hennes kropp.

Vad menar du med att det måste finnas en lag som ändrar det här? Hur har du tänkt att en sån lag ska se ut? 

Ska en kvinna som inte vill göra abort hämtas av polis och föras till sjukhus med våld? Spännas fast och med våld ska läkarna genomföra en abort? Ser du inte själv hur sjukt det skulle vara? 

Jo men de är klart hon ska få bestämma över barnet, det är ju trots allt bara hennes barn!!! Jag har inte alls lika mycke ansvar nör den föds, jag älskar inte den lika mycket, jag kommer inte va lika mycket förälder. Nej nej.

Tycker bara att en persno inte ska få välja om man någon annan ska bli förälder!
  • Ciconiidae

Fantastiskt hur killar vill undvika kondom och preventivmedel till varje pris men när tjejen blir på smällen så är det hela kvinnans fel.

Antar att du inte använt skydd då jag inte ser att du nämnt det?

Nej, om man absolut inte är redo för varken barn, hiv eller andra konsekvenser så bör man inte ha sex för att vara säker till 100%.

Jag har dock varit öppen med i mina relationer att jag aldrig kommer göra abort (då det inte känns rätt för mig). Jag har heller inte velt använda p-medel pga bi-effekter. Så om min partner velat köra oskyddat så har han vetat vad som gällt. Vi har kört kondom, säkra perioder och avbrutet, vilket kunnat resultera i en graviditet (vilket det som tur är inte har gjort). Har dock tagit dagen efter piller tre ggr under min livstid, men om det hade gått så långt som till en graviditet så hade jag inte tagit bort det.

• FIame
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 22:50:02 följande:
    Jo men de är klart hon ska få bestämma över barnet, det är ju trots allt bara hennes barn!!! Jag har inte alls lika mycke ansvar nör den föds, jag älskar inte den lika mycket, jag kommer inte va lika mycket förälder. Nej nej.

Tycker bara att en persno inte ska få välja om man någon annan ska bli förälder!
    Du skjuter dig själv i foten om du tror på det du skriver här i detta inlägget.

Bara säger det så du förstår.

Det kommer aldrig bara vara hennes barn. Aldrig.
Svar på tråden Ofrivillig pappa