• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Ännu en maktlös pappa
    Tilja skrev 2015-04-16 22:32:59 följande:

1. Hur blev du "tvingad" och vem tvingade dig? Blev du våldtagen?

2. Du får det att låta som att det vore ett lätt val för någon att välja att avsluta sin avkommas liv. Om du hade haft ett barn i din mage, tror du verkligen att det beslutet hade varit så lätt då? Och innan du kör ditt upprepade "är du tjej eller?" så ja, jag är tjej, men jag har aldrig varit gravid så där har jag lika mycket erfarenhet som dig, men ändå kan jag sätta mig in i den svåra situationen och se att det inte är ett självklart val.

Har jag sagt att jag blev tvingad? Vi båda valde o ha sex, båda borde få välja om man vill bli föräldrar. Eller ska man bli av med oskulden när man e typ 25-30 för att man annars kan riskera att få barn?

Personligen hade jag gjort de för den jag älskar om hon inte velat, hade aldrig lagt de ansvaret på en person som inte vill. De är ingen liten leksak direkt som min flickvän verkar tro. Sen 10 veckors embryo/foster, kom igen! Okey om de e v..30 eller så, men hade som sagt aldrig kunna göra så mot nån.
  • Ännu en maktlös pappa
    FIame skrev 2015-04-16 22:52:45 följande:

Du skjuter dig själv i foten om du tror på det du skriver här i detta inlägget.

Bara säger det så du förstår.

Det kommer aldrig bara vara hennes barn. Aldrig.

Jag var så sjukt ironisk, lika ironisk som min sits är :)
  • FIame
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:00:08 följande:
    Jag var så sjukt ironisk, lika ironisk som min sits är :)
    Ok förlåt, jag är lite småtrött, så jag förstår inte ironin just nu  Glad
  • 2016

En lag kanske kunde heta något med "Lagen om överenskommelse" t.ex där man vid en graviditet går till en myndighet och tillsammans skriver "ja" eller "nej" huruvida man vill behålla barnet eller inte. Är man inte överens sker en utredning och personen som har godast skäl "vinner" kampen. Då är det åtminstone lite mer tanke bakom än "kvinnan vinner - det är i hennes mage, punkt slut". Och nej, jag bryr mig inte vad folk kommer säga nu, låt oss agree to disagree bara.

• Ännu en maktlös pappa
    Ciconiidae skrev 2015-04-16 22:52:12 följande:

Fantastiskt hur killar vill undvika kondom och preventivmedel till varje pris men när tjejen blir på smällen så är det hela kvinnans fel.

Antar att du inte använt skydd då jag inte ser att du nämnt det?

Nej, om man absolut inte är redo för varken barn, hiv eller andra konsekvenser så bör man inte ha sex för att vara säker till 100%.

Jag har dock varit öppen med i mina relationer att jag aldrig kommer göra abort (då det inte känns rätt för mig). Jag har heller inte velt använda p-medel pga bi-effekter. Så om min partner velat köra oskyddat så har han vetat vad som gällt. Vi har kört kondom, säkra perioder och avbrutet, vilket kunnat resultera i en graviditet (vilket det som tur är inte har gjort). Har dock tagit dagen efter piller tre ggr under min livstid, men om det hade gått så långt som till en graviditet så hade jag inte tagit bort det.

Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.
  • Ciconiidae
    fjanten skrev 2015-04-16 22:43:45 följande:

Som någon sa redan innan, hur exakt menar du att en tvångs-abort-lag skulle se ut?

Jag undrar också hur denna tvångslag ska vara utformad. Ska det vara domstolsbeslut, måste kvinnan tvingas ta graviditetstest (kvinnan lär ju vara tyst om graviditeten om hon vet att hon riskersr få besök av Hitler Junior för att skrapa i livmodern), vilka veckor har man rätten att tvångsabortera, behöver man särskilda skäl, ska man framföra bevis på att mannen i fråga använde preventivmedel och gjorde vad han kunde, är det polisen som hämtar kvinnan, bältar henne i gynstolen, drar av kläderna och särar på hennes ben för att sticka upp föremål i slidan?
  • Anki0101

Håller med att det borde vara mer jämnställt.Som sagt ni är så unga,själv är jag äldre och har ännu inga barn eller arbete.Har endast haft en fast anställning som var på ett år ,men hoppas hitta något på deltid/heltid.Finns det inga anhöriga till din flickvän som du kan prata med hur du känner och tänker?För en kvinna kan det nog vara svårt att göra abort när ett foster börjar växa.Hoppas allt löser sig för dig och din flickvän.

• Cecese
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 22:50:02 följande:

Jo men de är klart hon ska få bestämma över barnet, det är ju trots allt bara hennes barn!!! Jag har inte alls lika mycke ansvar nör den föds, jag älskar inte den lika mycket, jag kommer inte va lika mycket förälder. Nej nej.

Tycker bara att en persno inte ska få välja om man någon annan ska bli förälder!

Det är inte barnet hon har rätt att bestämma över. Hon har rätt att bestämma över sin egen kropp och den rättigheten kan ingen ta ifrån henne. Du svarade inte på frågan hur du tycker att en lag ska se ut och hur det praktiskt ska gå till om mannen ska kunna tvinga kvinnan till abort bara för att han inte vill ha barn.
  • Fennyxx
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:05:09 följande:

Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.

Men nu är du väl ironisk igen?
  • Ciconiidae
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:05:09 följande:

Men är du ett troll eller är du på riktigt upprörd över att du ska bli pappa efter att ha oskyddat kommit i henne? Man slutat aldrig att förvånas. Grattis förresten till nytillskottet!
Svar på tråden Ofrivillig pappa