• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • viseversa
    Fiona M skrev 2015-04-17 12:24:47 följande:
    eh... så vad gnäller du om nu?
    Ts svarar inte på det tydligen. För han anser att allt är hennes fel och att hon ska göra abort mot sin vilja för att HAN valde att ha oskyddat sex med henne.
  • kma

Du säger att ni BÅDA hade sex. Då kanske BÅDA ska tänka på att skydda sig extra noga också. Lätt att säga i efterhand såklart men den läxan har du säkert lärt dig nu. Därför tycker jag inte ett dugg synd om dig tyvärr eftersom båda va me på det och visste vad som kunde hända. Dessutom tycker jag sååååå synd om barnet som har en ansvarslös mamma och en pappa som inte kommer finnas där. Hemskt.

• AstaMärta

Du älskar tjejen och vill i framtiden ha barn med henne och du vill när du blir pappa vara en bra och närvarande pappa? Korrekt uppfattat? Då är det ju inte så att du måste göra slut bara för att hon blev med barn innan ni planerat det, du kan fortfarande bo med den tjej du älskar och ditt barn du kommer att älska. Ni kan vara en familj, precis som du hade drömt om inför framtiden. Jag läser att du vill plugga, det kan du väl göra ändå? Jag tror inte att barnet kommer att förstöra ditt liv, du kan fortfarande bli vad du vill trots att du även är pappa.

• fruktskalet

Du tjatar om att det ska finnas en "lag" mot detta, men du svarar inte på en enda fråga om hur du tycker denna lagen ska se ut? Tror du verkligen att någon politiker i detta landet ser det som en möjlighet? Finns inget som inte resulterar med ett övergrepp på den gravida kvinnan.

Varför kan du inte avstå från sex, eller helt enkelt kastrera dig om du absolut inte vill ha ett barn.

Tror inte du kommer få desto mer stöd på en kvinnodominerad sida, testa sskriv på flashback.

• Förtryckt
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 22:39:39 följande:
    Jag vill kunna vara där för mitt barn! O ta ansvar, när jag KAN. O som salt i såren får man säkert pynta 1200 i underhåll också, som att de dåliga samvetet inte var nog. Nån lag måste till, säger bara de.
    1573 kr är det numera.
    (det var 1273 kr.) Obestämd

Men jag förstår din frustration, absolut, men alla män måste förstå vilken kraft som finns för barnalstring. Det är ett frö och ett ägg som tillsammans blir ett barn. Det är inte bara tjejens fel för hon har faktiskt inte valt att få sitt ägg impregnerat med dina spermier. Ni har väl skyddat er dåligt.

Tjejer som absolut inte vill få barn, använd p-stav eller annat som verkligen skyddar.
    Killar, kondom - 90%-igt skydd, eller sterilisera er, Obs, kan vara tråkigt att göra om man faktiskt vill ha barn någon dag.

Till dig "Ännu en maktlös pappa", du säger att du älskar din flickvän, men upplever henne som kall. Kan du förstå att förändringen redan skett i hennes kropp?
    Kan du förstå att hela hennes sinne och kropp färdigställer henne för att ta emot och godkänna graviditeten?

Tror du verkligen inte att du kommer känna annorlunda när ert underbara barn är framme?

Du säger ju själv att du inte vill vara en sån där farsa som drar. Det hedrar dig. Verkligen. Hoppas du stannar trots att det är jobbigt. Och jo, man kan plugga och/eller jobba trots att man har familj!

Lycka till! Hjärta

"I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit!"
  • Twixi

Jag hoppas din flickvän dumpar dig då du uppenbarligen är en väldigt sjuk person som tycker det ska finnas en tvångsabortlag.

Sen har du dessutom mage att sitta och säga att din flickvän är kall och du är så maktlös när DU VALDE ATT KOMMA I HENNE OSKYDDAT. Flertalet gånger antar jag. Du vet hur barn blir till, du vet att det alltid kan bli ett barn vid oskyddat sex, du vet att det är kvinnans val vid en eventuell graviditet. Det är ingen annan än du själv som har gjort dig maktlös. Skyll dig själv och ta ditt förbannade ansvar!

Om ni hade vart skyddade från start hade jag möjligtvis haft lite sympati med dig men i detta fall? Absolut inte!

• mikipiki

Denna tråden hade kunnat vara skriven av mitt ena ex. Han lämnade mig när jag blev gravid för att jag valde barnet och inte honom. Sen utsatte han mig för psykisk terror för att försöka få mig att göra abort. Men vet du vad? Jag stod emot hans hårda ord och efter ultraljudet såg han mer fram emot bebisens ankomst än jag gjorde.

• viseversa
    Twixi skrev 2015-04-17 13:03:23 följande:

Jag hoppas din flickvän dumpar dig då du uppenbarligen är en väldigt sjuk person som tycker det ska finnas en tvångsabortlag.

Sen har du dessutom mage att sitta och säga att din flickvän är kall och du är så maktlös när DU VALDE ATT KOMMA I HENNE OSKYDDAT. Flertalet gånger antar jag. Du vet hur barn blir till, du vet att det alltid kan bli ett barn vid oskyddat sex, du vet att det är kvinnans val vid en eventuell graviditet. Det är ingen annan än du själv som har gjort dig maktlös. Skyll dig själv och ta ditt förbannade ansvar!

Om ni hade vart skyddade från start hade jag möjligtvis haft lite sympati med dig men i detta fall? Absolut inte!

Håller med. Skrämmande hur ts tänker.
  • Ännu en ofrivillig pappas

Mikipiki, innan allt de här hade tyckt ditt ex va en sopa som länna dig. Men nu förstår jag förstått exakt, den maktlösheten jag känt nu är sjuk. Hoppas alla som läser detta tänker på de. Båda har sex jag kom i henne, hon ville lika mycket som jag så inge JÖVLA bullshit om att "JAG kom i HENNE, skyll dig själv osv. Men nu är de troligtvis bestämt så att hon föder barnet, tar hand om de själv, vi är fortfarnas tillsammans, kommer bara med dom så ofta de går. Hon vill så desperat ha barn så de var hon som föreslog de här. Jag kommer betala underhåll, alt. Hjälpa till när jag är där. Jag får helt enkelt inse o försöka leva med att allt inte går som man vill, pappan hajar helt klart inte samma förutsättningar att bli en bra förälder. Jag släpper mitt ideal om att jag alltid kommer va där, i början. Går allt bra så är vi tillsammans när jag pluggat klart o fått mitt drömjobb o då kanske en ihopflyttning och vem vet, ett till barn på väg. Så tänk på de framtida pappor där ute, ni är inte dåliga om ni lämnar barnen vid oplanerade graviditeter. Ni kan ju trotts allt inte styra över om ni vill ha de eller ej. För alla här vet att 99 % av dom som älskar någon annan, vare sig man är 13 eller 30 vill ha sex med den andra o då kan ju sånt gör hända. Risken finns alltid när man har sex och man kan aldrig utgå ifrån att befruktning sker varje gång med preventivmedel.

Ha de gött!

• asta66
    viseversa skrev 2015-04-17 11:49:45 följande:
    Men varför tog du inte ett eget ansvar och skyddade dig! Du låter EXTREMT omogen ts. Sluta knulla oskyddad om du inte vill bli pappa!
    Exakt!
Svar på tråden Ofrivillig pappa