• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • BCH52

[quote=75177295][quote-nick]Lord Hans skrev 2015-04-18 08:11:25 följande:[/quote-nick]

Ifall mannen vill behålla men kvinnan inte vill så finns det inte så mycket att göra åt det. Alla orättvisor kan inte lagstiftas bort.

Om däremot kvinnan vill behålla men mannen inte vill så kunde juridisk abort för mannen vara en möjlighet. Alltså att han har rätt att avsäga sitt faderskap, vilket skulle innebära att han rent juridiskt inte räknas som pappa till barnet. Det finns ju redan massor av barn som saknar pappa juridiskt, där fadern är okänd.

Juridisk abort för män skulle inte vara svårt att lösa rent praktiskt utan det handlar mest om att det inte finns nån politisk vilja att fatta beslutet.

[/ quote]

Begreppet "juridisk abort" har diskuterats på nätet rätt länge, det har rätt många förespråkare. Det finns även där ett antal problem.

Vi bortser då helt från barnets rätt och ser endast de vuxnas behov. Dessa barn skulle då få sämre ekonomiska förutsättningar om vi inte bestämmer att samhället ska stå för det underhållet i pappans ställe. Jag ser där flera risker att man väljer att frånsäga sig faderskapet enbart av ekonomiska skäl och med mammans samtycke. Sedan kan de ju fortsätta att bo ihop, det finns ju då ingenstans noterat att han har barn.

Väljer vi där att barnet mister rätten till detta stöd så blir det barnet som straffas på grund av de vuxnas val.

Hur hanterar vi en situation där man först är överens om att skaffa barn och mannen sedan ångrar sig, han kan säga att han aldrig ville och då står ord mot ord.

Hur hanterar vi situationen där kvinnan väljer att inte berätta/inte inser att hon är gravid förrän det är försent med abort.

Ska också kvinnan kunna välja en juridisk abort om hon av någonting skäl inte vill/ kan göra en abort. Vilka effekter skulle det då kunna få.

• yodi
    lemur skrev 2015-04-18 03:24:59 följande:

HEJ, jag är tjej

Jag tycker du ska ta en funderare på om din flickvän verkligen är en sån bra flickvän... Frågan är om nått sånt förhållande funkar.. där den ena helt kör över den andra..

Jag har svårt att sätta in mig i situationen som man, men ett alternativ skulle kunna vara att bara dumpa henne, hon flyttar och ni hörs aldrig mer. Då blir du inget annat än en spermadonator till barnet. (förutom att du får betala underhåll och det står på papper att du är pappan) men du kan aktivt välja att inte träffa dem. Be henne att inte prata med dig o.s.v. Dock får du vara med på att barnet kan söka upp dig när det är vuxet. 
    Det är INTE snällt mot barnet, men jag tycker att väljer man att sätta ett av pappan oönskat barn till världen så får man vara med på att han inte ställer upp. Stackars barn, javisst, oskyldigt barn VISST men mamman valde fast hon visste förutsättningarna.

Du kan också få det att fungera, MEN då får ju hon vara beredd att flytta med dig så du kan plugga... Varför ska hon flytta hem till sina föräldrar? helknäppt. Vadå att "du lämnar henne om hon föder" tycker mer att hon ställer krav att ni ska bo hos henne o.s.v. Utbildning är ganska viktigt. Ni klarar er nog om ni hittar en billig lägenhet, köper begangnat... Det blir tufft, men det kommer nog att gå! 

Ställ dig frågan VAD DU VILL. Du kanske vill vara där för barnet men inte för henne, Hon kör över dig nu, så det kan lika gärna hända igen. Det är kanske okej att hon behåller barnet och ni bor tillsammans och försöker få det att fungera. Eller att du pendlar och pluggar så du träffar barnet på helgerna i början, och sedan skaffar en lägenhet ihop när du pluggat klart. Det finns massor med alternativ! 

JA, lagen är åt helvete, men nu är det så. Man får helt enkelt betala! Du behöver fokusera på det som ligger framför, komma fram till vad du vill, kanske ta en lååång promenad och fundera eller att ni inte pratat på ett par dar. Och sen sätta dig ner och prata med henne med ett klart beslut att "såhär kommer det bli, föder du ungen finns jag inte med i bilden" eller "såhär kommer det bli, föd ungen och bo med mig så finns jag där" blablabla... så får hon ta ställning till det.

Och det är sånt JÄVLA gnäll om KONDOM HÄR! I dagens samhälle är abort så jäkla vanligt. Vi tjejer kan bara "ojdå, nu blev jag gravid. *abort*. Men för mannen är det mer "ojdå, nu blev jag far". Killar kan inte bara gå i celibat för det och det finns tjejer som petar hål i kondomerna! usch, blir så lack.

LYCKA TILL KILLEN! Du verkar ändå vara väldigt vettig. Att ha ordning på lägenhet, jobb och ekonomi innan man sätter ett barn till världen. Nu är din tjej inte lika vettig, men ta ställning. Det är ju som sagt ändå ditt första barn.

för frågan om abort eller inte är så lätt att kompromisa i.
  • MadHatter
    sjukt41 skrev 2015-04-17 13:59:58 följande:

Jag mår både dåligt och skrattar av att läsa folks åsikter på sådana här trådar.

Våldtog han henne? Nej. De hade samlag med varandra. De var båda villiga partners, så ni kan skippa det hela med "omg du hade sex skyll dig själv". Hon hade också sex. Frivilligt. Även om vi struntar i att hon har ett smörgåsbord av preventinmedel medan han har 1, ska vi se vad hon har för alternativ? Hon kan ha abort, ge bort barnet till adoption eller ha barnet. (ingen aning om Sverige har en liknande Safe Haven lag, men lägg det under adoption)

Killens alternativ? Betala barnbidrag.

Vill hon ha barnet så ha kul och bli blodsugen oavsett vad du vill. Vill hon inte ha barnet så har du inte heller något alternativ, vill enbart hon ha abort så dör ditt barn. 2 personer hade sex. 2 personer gjorde ett barn. Gissa hur många som har nått att säga till om? 1 person. För att inte prata om att "glömma" att ta p-piller, göra hål i kondomer, eller tömma dem efter samlaget, och hoppsan ha kul att betala barnbidrag.

Den enkla lösningen? Ge män rätt att ha finansiell abort. Sätt den till samma lagliga gräns som du får ha abort i. Vill hon ha det mot hans vilja så kan hon ta hand om barnet själv. Då kanske folk som alla maniska feminister på detta forumet skulle tänka en extra gång innan de struntar i mannens åsikt, "för han måste ge mig pengar oavsett om han inte vill ha barnet i vilket fall"

Omg, ge män alternativ eller rättigheter? Kasta ut honom!

Det hade ju inte hjälpt ts, då det ts främst tycker är jobbigt inte är att han har ett ekonomiskt ansvar utan det övriga ansvaret man har (eller kan välja att ta) som förälder.
  • Rockstar

Herregud, så omogen som du verkar vara hade jag gjort abort och lämnat dig på studs!

ingen av oss vill att jag stoppar i mig hormoner, så vi använder kondom. Hur svårt kan det vara liksom? Han skulle aldrig komma i mig för min skull om det skulle riskera att jag blir gravid då vi inte vill ha barn.

De gångerna vi kört oskyddat är de gånger vi velat ha barn.

Nu är det ju som de är, så tyvärr får du bita i det sura äpplet och gilla läget.

• Fennyxx
    MadHatter skrev 2015-04-18 08:50:10 följande:

Det hade ju inte hjälpt ts, då det ts främst tycker är jobbigt inte är att han har ett ekonomiskt ansvar utan det övriga ansvaret man har (eller kan välja att ta) som förälder.

Ja det är jobbigt. Men vad är alternativet? Tvinga tjejen till abort?

I livet händer jobbiga saker. Har man sex kan det bli barn, och det får man förhålla sig till. Man kan inte bara kräva helt kravlöst knullande och att tjejen och samhället ska plocka upp alla konsekvenser medans man själv glider vidare till nästa party. Visst kan man gnälla och tycka synd om sig själv, men att kräva att det lagstiftas om killars ansvarsfrihet vid knull är bara omoget.
  • MadHatter
    Fennyxx skrev 2015-04-18 10:47:47 följande:

Ja det är jobbigt. Men vad är alternativet? Tvinga tjejen till abort?

I livet händer jobbiga saker. Har man sex kan det bli barn, och det får man förhålla sig till. Man kan inte bara kräva helt kravlöst knullande och att tjejen och samhället ska plocka upp alla konsekvenser medans man själv glider vidare till nästa party. Visst kan man gnälla och tycka synd om sig själv, men att kräva att det lagstiftas om killars ansvarsfrihet vid knull är bara omoget.

Frågar du mig?

Jag svarade på nån som ansåg att man skulle införa ekonomisk ansvarsfrihet hos vissa pappor att det knappast hjälpt ts då det inte främst var den ekonomiska biten han hade problem med.

Jag förespråkar inte ekonomisk ansvarsfrihet för föräldrar gentemot deras barn.
  • Maddi
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 21:32:36 följande:

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

Det finns något som kallas kondom, väldigt effektivt mot att få oönskat barn. Ett hett tips att använda de i fortsättningen..
  • Thyla

tråkigt. men tyvärr vissa tjejer vill ha sina trofer och en livslång bindning till pappan...

• Fennyxx
    MadHatter skrev 2015-04-18 11:06:55 följande:

Frågar du mig?

Jag svarade på nån som ansåg att man skulle införa ekonomisk ansvarsfrihet hos vissa pappor att det knappast hjälpt ts då det inte främst var den ekonomiska biten han hade problem med.

Jag förespråkar inte ekonomisk ansvarsfrihet för föräldrar gentemot deras barn.

Skönt. Blandade ihop dig med någon som argumenterat för att killen skulle slippa både ekonomiskt och annat ansvar på något oklart sätt och misstolkade dig helt. Ber om ursäkt för det.
  • Zenitha
    Maddi skrev 2015-04-18 11:07:56 följande:
    Det finns något som kallas kondom, väldigt effektivt mot att få oönskat barn. Ett hett tips att använda de i fortsättningen..
    Nu behöver de varken kondom, eller några andra preventivmedel heller under ganska många månader.Glad
Svar på tråden Ofrivillig pappa