• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Almina

Fast hur skulle det se ut om pappan hade samma rätt som mamman att bestämma över abort? Skulle då mamman kunna tvingas till abort? Vore inte det värre?

Det man i så fall skulle kunna tänka sig är något slags avskrivande av rollen som pappa. Och att pappan då inte får rätt till barnet, och inte heller kan krävas på underhåll. Men jag ser flera problem med det. Det blir ju då helt pappans behov som styr, och inte barnets. Ett problem kan ju bli hur det skulle lösas om pappan ångrar sig och vill vara pappa till barnet. Skulle barnet då inte ha rätt att få träffa sin pappa?

• Jag förstår

Jag förstår att du känner en besvikelse på ett plan, ni är unga, har inte varit tillsammans så länge.

Nu blev det som det blev, som det kan bli när man ligger med varandra: hon har blivit gravid och är minst i vecka 10 nu. Ju längre tiden går desto svårare är det att göra en abort. Barnet växer hela tiden i magen och är en fullt verklig process i en tjejs kropp. Att göra en abort är inte som att dra ut en tand eller gå på toa och sen är det klart.

En gång gjorde jag en medicinsk abort i vecka 6, tog piller och det kändes på riktigt att en stor process / en motor i min kropp fick soppatorsk, kroppen hackade och stannade av. På natten innan drömde jag om en lite pojke som stod på ett isflak, storgrät förtvivlat - och tittade bedjande på mig och sa "mamma döda mig inte". Sen fick jag ut en bit av gulhinnan i toaletten. Känslan efteråt var ju hur jag kunde vara så iskall och hjärtlös, jag - en " mamma ".

Efter aborten blödde jag kopiösa mängder i flera veckor - värre än när jag senare fick mina barn. Jag har inte ångrat aborten jag gjorde och jag är inte särskilt religiös. Men efter den abortupplevelsen känner jag att det ju är onaturligt med abort och en hemsk upplevelse. Och det var bara i vecka 6.

I vecka 11, med mina barn, har jag gjort ultraljud och sett sprattlande foster - det ser ut som en glad krabat som sprattlar runt, dricker fostervatten, och har det bra ! Svårt att göra abort...om man ser det.

Vad jag vill säga är att det inte är så himla lätt för din tjej heller. Nu är det ju ett barn de facto på gång. Och du ska bli pappa om hon inte gör abort.

Jag vet inte om mödravårdscentralen kan hjälpa dig att hitta en samtalskontakt. Ni kanske behöver prata tillsammans också med en familjeterapeut. Det är ju känslor och det praktiska som ni behöver kunna hantera.

Det finns studenter som har barn - hon får finna stöd i sin familj - och du får finnas där för ditt barn åtminstone om ni inte fortsätter tillsammans. Det är inte bara hon som blir förälder, du med. Det blev inte helt som du planerat - men bestäm dig för att inte känna dig som ett offer, gör det bästa av situationen, du kommer växa upp och bli man. Barn är en del av livet. Tänk, de som mognar tidigt har fördel i karriären sen.

• lemur

HEJ, jag är tjej

Jag tycker du ska ta en funderare på om din flickvän verkligen är en sån bra flickvän... Frågan är om nått sånt förhållande funkar.. där den ena helt kör över den andra..

Jag har svårt att sätta in mig i situationen som man, men ett alternativ skulle kunna vara att bara dumpa henne, hon flyttar och ni hörs aldrig mer. Då blir du inget annat än en spermadonator till barnet. (förutom att du får betala underhåll och det står på papper att du är pappan) men du kan aktivt välja att inte träffa dem. Be henne att inte prata med dig o.s.v. Dock får du vara med på att barnet kan söka upp dig när det är vuxet. 
    Det är INTE snällt mot barnet, men jag tycker att väljer man att sätta ett av pappan oönskat barn till världen så får man vara med på att han inte ställer upp. Stackars barn, javisst, oskyldigt barn VISST men mamman valde fast hon visste förutsättningarna.

Du kan också få det att fungera, MEN då får ju hon vara beredd att flytta med dig så du kan plugga... Varför ska hon flytta hem till sina föräldrar? helknäppt. Vadå att "du lämnar henne om hon föder" tycker mer att hon ställer krav att ni ska bo hos henne o.s.v. Utbildning är ganska viktigt. Ni klarar er nog om ni hittar en billig lägenhet, köper begangnat... Det blir tufft, men det kommer nog att gå! 

Ställ dig frågan VAD DU VILL. Du kanske vill vara där för barnet men inte för henne, Hon kör över dig nu, så det kan lika gärna hända igen. Det är kanske okej att hon behåller barnet och ni bor tillsammans och försöker få det att fungera. Eller att du pendlar och pluggar så du träffar barnet på helgerna i början, och sedan skaffar en lägenhet ihop när du pluggat klart. Det finns massor med alternativ! 

JA, lagen är åt helvete, men nu är det så. Man får helt enkelt betala! Du behöver fokusera på det som ligger framför, komma fram till vad du vill, kanske ta en lååång promenad och fundera eller att ni inte pratat på ett par dar. Och sen sätta dig ner och prata med henne med ett klart beslut att "såhär kommer det bli, föder du ungen finns jag inte med i bilden" eller "såhär kommer det bli, föd ungen och bo med mig så finns jag där" blablabla... så får hon ta ställning till det.

Och det är sånt JÄVLA gnäll om KONDOM HÄR! I dagens samhälle är abort så jäkla vanligt. Vi tjejer kan bara "ojdå, nu blev jag gravid. *abort*. Men för mannen är det mer "ojdå, nu blev jag far". Killar kan inte bara gå i celibat för det och det finns tjejer som petar hål i kondomerna! usch, blir så lack.

LYCKA TILL KILLEN! Du verkar ändå vara väldigt vettig. Att ha ordning på lägenhet, jobb och ekonomi innan man sätter ett barn till världen. Nu är din tjej inte lika vettig, men ta ställning. Det är ju som sagt ändå ditt första barn.

• lemur
    En lag kanske kunde heta något med "Lagen om överenskommelse" t.ex där man vid en graviditet går till en myndighet och tillsammans skriver "ja" eller "nej" huruvida man vill behålla barnet eller inte. Är man inte överens sker en utredning och personen som har godast skäl "vinner" kampen. Då är det åtminstone lite mer tanke bakom än "kvinnan vinner - det är i hennes mage, punkt slut". Och nej, jag bryr mig inte vad folk kommer säga nu, låt oss agree to disagree bara.

Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:41:54 följande:
    Den var faktiskt inte helt dum. Att bo med en bebis i sitt flickrum, utan jobb, enbart gymn. Utbildning, säga "jag fixar en lägenhet tills barnet kommer", undvika frågor om hur hon ska klara ekonomin, plugga vidare, jobba med. Såna frågor som det är i det här fallet, skulle ses rent utsagt oansvarigt att låta ett barn leva sina första år hos. O juste utan Pappa... :(
    Det borde finnas en juridisk abort. att pappan fram till v.18 får skicka in ett papper där han avsäger sig all vårdnad, o.dylikt och därmed slipper betala underhåll. Han kommer inte ha någon rätt till barnet och han kommer inte få träffa det och han får absolut inte söka upp varken barnet eller mamman. Han blir behandlad som en spermadonator helt enkelt. (förutom att han VET vem mamman är) 
    Frågan är hur det skulle funka om MANNEN vill bli PAPPA men kvinnan vill göra abort... HMM... svårt dedär
  • Hustru
    lemur skrev 2015-04-18 03:38:48 följande:

En lag kanske kunde heta något med "Lagen om överenskommelse" t.ex där man vid en graviditet går till en myndighet och tillsammans skriver "ja" eller "nej" huruvida man vill behålla barnet eller inte. Är man inte överens sker en utredning och personen som har godast skäl "vinner" kampen. Då är det åtminstone lite mer tanke bakom än "kvinnan vinner - det är i hennes mage, punkt slut". Och nej, jag bryr mig inte vad folk kommer säga nu, låt oss agree to disagree bara.

Det borde finnas en juridisk abort. att pappan fram till v.18 får skicka in ett papper där han avsäger sig all vårdnad, o.dylikt och därmed slipper betala underhåll. Han kommer inte ha någon rätt till barnet och han kommer inte få träffa det och han får absolut inte söka upp varken barnet eller mamman. Han blir behandlad som en spermadonator helt enkelt. (förutom att han VET vem mamman är) 
    Frågan är hur det skulle funka om MANNEN vill bli PAPPA men kvinnan vill göra abort... HMM... svårt dedär
    Härligt och vem ska betala för barnets försörjning? För självklart kommer mamman att kräva underhåll.

Killar jag som tjej tycker synd om att ni är så maktlösa när kvinnor gör så här. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet. Gör det bästa av det, gilla läget. Ditt barn kommer oavsett så ta hand om det när du kan. Barnet är oskyldigt så ta inte ut din ilska på mamman där
  • Lord Hans
    BCH52 skrev 2015-04-17 17:57:59 följande:
    Det är en besvärlig situation TS hamnat i men ibland måste man inse att livet inte är rättvist och aldrig kommer att bli det.
    Att som du här föreslår att man måste vara överens om man ska fullfölja en graviditet och att en myndighet ska göra en utredning om man inte är det tror jag kommer att ställa till fler problem än vad vi har nu. T.ex.

1. Mannen vill behålla men inte kvinnan. Myndigheten bedömer att pappan vinner kampen. Hur gör vi då? Låser in kvinnan så att hon inte kan göra en illegal abort?
    2. Kvinnan vill behålla men inte mannen. Myndigheten bedömer att pappa vinner. En tvångsabort som i Kina, vi söver kvinnan/binder henne och genomför aborten?
    3. Kvinnan anar/tror/vet att mannen inte vill ha barnet. Hon berättar inte för honom förrän det är försent för abort. Hon kan alltid hävda att hon inte visste att hon var gravid, det förekommer ibland.

Det är bara några av de komplikationer som kan komma av en sådan lag. Den lag vi har idag om att kvinnan själv avgör om det ska vara abort eller inte är den enda som är rimligt. Det är inte rättvist mot mannen att behöva bli pappa mot sin vilja.
    Kvinnan har tre tillfällen till val, sex eller inte, preventivmedel eller inte, abort eller inte. Mannen har endast de två första som val.

Sedan styr vi människor inte allt i livet och det kan bli graviditet ändå, det finns inga 100%-iga preventivmedel, annat än celibat och sterilisering.
    Ifall mannen vill behålla men kvinnan inte vill så finns det inte så mycket att göra åt det. Alla orättvisor kan inte lagstiftas bort.

Om däremot kvinnan vill behålla men mannen inte vill så kunde juridisk abort för mannen vara en möjlighet. Alltså att han har rätt att avsäga sitt faderskap, vilket skulle innebära att han rent juridiskt inte räknas som pappa till barnet. Det finns ju redan massor av barn som saknar pappa juridiskt, där fadern är okänd.

Juridisk abort för män skulle inte vara svårt att lösa rent praktiskt utan det handlar mest om att det inte finns nån politisk vilja att fatta beslutet.
  • Ciconiidae

Det här kommer skapa en mängd män som ångrar sitt val när barnet fötts och de inte längre har några rättigheter alls till barnet. Då kommer de gråta ut pga det. Nej, en dålig lösning och enligt svensk lagstiftning utgår man alltid från barnets bästa.

Sen har ju faktiskt TS medvetet valt att bli pappa. Rent krasst har båda aktivt försökt bli gravida.
  • Zenitha
    Ännu en maktlös pappa skrev 2015-04-16 23:05:09 följande:
    Hon har satt in en P-stav men de hände precis innan det! O för övrigt så älskar hon när jag kommer i henne, o brukar göra de för hennes skull, oskyddat såklart.
    Har hon tagit ut staven? Jag har lite svårt att ställa upp på alla dina krav på lagändringar, när det handlar om något så enkelt som att skydda sig mot graviditeter genom inte ha oskyddat sex. Ungefär som att påstå att man "råkar" ha sex. Hur skulle en lag se ut? Tvinga kvinnor till abort?

Du är inte speciellt mogen, men är det inte bättre om ni fortsätter leva tillsammans om ni  älskar varandra? Plugga kan du ju göra fast du har barn, även om jag anser att du resonerar rätt på den punkten. 
  • Zenitha
    Då får forstret föras över till en specialdesignad livmoder hos pappan...
  • Zenitha
    Ännu en ofrivillig pappaa skrev 2015-04-17 15:02:51 följande:

Nu var de så att vi trodd vi skyddade oss med P-piller, men vi kan ha glömt nån gång! VI tillsammans! Ja brydde mig också om att hon tog de, nu tror vi, kommer ej riktigt ihåg då detta hände för ca 11 veckor sen, att hon missade nåndag när de tog slut. Men vad hade ni tyckt om att en ev. kondom hade spruckit? Jo ni hade kanske haft en gnutta mer förståelse, men ni hade fortfarande tyckt likadant, att ja fick skylla mig själv för att de blivit barn. Så problemet hade kvarståt, jag hade fortfarande blivit ofrivillig pappa. Så alla killar bör med andra ord bli sv med oskulden tidigast när man pluggat klart/fått stadigt jobb/gjort allt man vill barnlös. Men heeeeeey Steve Carell i 40 old virgin!

Låter som en bra lösning...Glad
Svar på tråden Ofrivillig pappa