• Ännu en maktlös pappa

Ofrivillig pappa

halloj!

Idag blev de troligtvis bestämt, min så kallade flickvän beslöt sig för att behålla vårt oplanerade 10 veckors foster. Hon är 19 o jag 23. Jippi, älskar mitt liv. Som kille har man ju ingen rätt o bestämma om man ska bli förälder eller inte så de är man ju tvungen att bli nu. Känns väldigt kul med tanke på att jag hade tänkt plugga och fixa fast jobb först men de får väl komma när de kommer. Har alltid hatat pappor som lämnat sina ungar men efter det hör så förstår jag alla pappor till 100 % om dom gör de. Jag vill som sagt inte ha barn nu, men min flickvän vägrar o ändra sig så funderar på att lämna. Och ni som säger att jag borde ta mitt ansvar kan bara va tysta för att: vi BÅDA hade sex, ingen av oss vill är bli föräldrar, vi båda blir lika mycket föräldrar, med lika mycket ansvar och känslor för ens barn när barnet föds, mitt första barn. Min flickvän tänkte flytta hem till mamma och pappa i annan stad och ha barnet där, då jag sagt att vi borde vänta några år tills vi är redo så yrkar jag på abort. Att vänta tills vi har ett eget hem, utbildning, fast jobb o något äldre, borde väl vara att ta ansvar för sitt barn om något? Att vi bara vart tillsammans i 3 månader gör ju inte saken bättre. Har allid tyckt barn o särskilt första barnet ska vara en av dom lyckligaste stunderna i ens liv, att bli tvingad har istället gjort att det blivit den värsta. Tackar min sk flickvän och Sveriges lagbok för de. Sjukt hur lagen är uppbyggd, varför får bara ena föräldern välja om BÅDA ska bli förälder? Och varför ska den som inte vill bli förälder betala underhåll dessutom, som att ett tvingat faderskap inte var nog. Är så jävla less på den här skiten, om de ska vara så här så förstår jag alla oengagerade pappor där ute, är så jävla maktlös. Min såkallade flickvän tvingar mig på detta, hur kan man vara så kall? Tänk er själva att tvingas föda ett barn och ta hand om det fast man inte vill. Ett livslångt åtagande.

• Svar på tråden Ofrivillig pappa
  • Donizetti

Hur kan man vara så jävla kall, undrar du, TS. Du upplever inte dig själv som kall för att du kräver att din flickvän ska göra abort för att du ska få studera och förverkliga dina framtidsplaner? Man kan inte kompromissa i ett sånt här läge, göra en halv abort och föda ett halvt barn så båda blir nöjda. Till syvende och sist befinner sig ert barn i din flickväns kropp = hon bestämmer själv över sin kropp.

Det är inte en kvinnas ansvar att se till att en man inte blir far mot sin vilja. Vill han inte bli pappa är det hans eget ansvar att skydda sig. Det är vad du gör innan du ansvarar för, inte att en kvinna ska ta ansvaret åt dig efteråt. Du har nog bara att gilla läget.

• Ciconiidae
    Ännu en ofrivillig pappas skrev 2015-04-17 13:29:37 följande:

Mikipiki, innan allt de här hade tyckt ditt ex va en sopa som länna dig. Men nu förstår jag förstått exakt, den maktlösheten jag känt nu är sjuk. Hoppas alla som läser detta tänker på de. Båda har sex jag kom i henne, hon ville lika mycket som jag så inge JÖVLA bullshit om att "JAG kom i HENNE, skyll dig själv osv. Men nu är de troligtvis bestämt så att hon föder barnet, tar hand om de själv, vi är fortfarnas tillsammans, kommer bara med dom så ofta de går. Hon vill så desperat ha barn så de var hon som föreslog de här. Jag kommer betala underhåll, alt. Hjälpa till när jag är där. Jag får helt enkelt inse o försöka leva med att allt inte går som man vill, pappan hajar helt klart inte samma förutsättningar att bli en bra förälder. Jag släpper mitt ideal om att jag alltid kommer va där, i början. Går allt bra så är vi tillsammans när jag pluggat klart o fått mitt drömjobb o då kanske en ihopflyttning och vem vet, ett till barn på väg. Så tänk på de framtida pappor där ute, ni är inte dåliga om ni lämnar barnen vid oplanerade graviditeter. Ni kan ju trotts allt inte styra över om ni vill ha de eller ej. För alla här vet att 99 % av dom som älskar någon annan, vare sig man är 13 eller 30 vill ha sex med den andra o då kan ju sånt gör hända. Risken finns alltid när man har sex och man kan aldrig utgå ifrån att befruktning sker varje gång med preventivmedel.

Ha de gött!

Du verkar leva i förnekelse. Självklart var detta ditt val. Du sprutade medvetet i henne och var medveten om att ni inte hade några skydd alls. Hon var ärlig med detta då du visste att hon inte använde p-medel. Så du är högst ansvarig och det är ingen "olycklig omständighet". Om du vill vara vidrig och lämna ditt oskyldiga barn så är det självklart upp till dig. Men ni är båda lika ansvariga till att detta skett och att du skyller ifrån dig, i den här situationen som du så uppenbart satt dig själv i, säger mycket om din mognad.

Om jag hade varit tjejen så hade jag lämnat illa kvickt.
  • asta66
    Donizetti skrev 2015-04-17 14:23:32 följande:

Hur kan man vara så jävla kall, undrar du, TS. Du upplever inte dig själv som kall för att du kräver att din flickvän ska göra abort för att du ska få studera och förverkliga dina framtidsplaner? Man kan inte kompromissa i ett sånt här läge, göra en halv abort och föda ett halvt barn så båda blir nöjda. Till syvende och sist befinner sig ert barn i din flickväns kropp = hon bestämmer själv över sin kropp.

Det är inte en kvinnas ansvar att se till att en man inte blir far mot sin vilja. Vill han inte bli pappa är det hans eget ansvar att skydda sig. Det är vad du gör innan du ansvarar för, inte att en kvinna ska ta ansvaret åt dig efteråt. Du har nog bara att gilla läget.

• Fläderblomster
    Ännu en ofrivillig pappas skrev 2015-04-17 13:52:28 följande:
    Jag vet bara att jag utan tvekan hade gjort de, sen kan jag inte svara för andra. Det är de som suger. Finns en anledning till att det är 18 veckors "fri abort". O nu menar jag självklart inte att jag ser abort som ett jävla preventivmedel, men det är bra att se finns möjlighet vid tex våldtäkt, o extremt olyckliga fall som de här e.

Precis, du säger själv 3 månader.. Är det rätt att skaffa barn då? Nej juste jag har ingen talan, är bara spermadonator till mitt barn. Men nu vet jag att detta är en grym tjej o vi pratade faktiskt om barn, dock väldigt mycket senare. Men lets go, gör de bästa av de hör nu
    Men det här är inte ett extremt olyckligt fall. Ni hade oskyddat sex, oavsett om hon tycker det är sexigt att du kommer i henne oskyddat så får du väl säga nej om du inte vill ha barn? Du har inte fallit offer för något annat än din egen dumhet.

Hade ni ens pratat om en eventuell abort innan? Eller antog du bara att hon kände som du?
  • Ännu en ofrivillig pappaa

Nu var de så att vi trodd vi skyddade oss med P-piller, men vi kan ha glömt nån gång! VI tillsammans! Ja brydde mig också om att hon tog de, nu tror vi, kommer ej riktigt ihåg då detta hände för ca 11 veckor sen, att hon missade nåndag när de tog slut. Men vad hade ni tyckt om att en ev. kondom hade spruckit? Jo ni hade kanske haft en gnutta mer förståelse, men ni hade fortfarande tyckt likadant, att ja fick skylla mig själv för att de blivit barn. Så problemet hade kvarståt, jag hade fortfarande blivit ofrivillig pappa. Så alla killar bör med andra ord bli sv med oskulden tidigast när man pluggat klart/fått stadigt jobb/gjort allt man vill barnlös. Men heeeeeey Steve Carell i 40 old virgin!

• Fläderblomster
    Ännu en ofrivillig pappaa skrev 2015-04-17 15:02:51 följande:

Nu var de så att vi trodd vi skyddade oss med P-piller, men vi kan ha glömt nån gång! VI tillsammans! Ja brydde mig också om att hon tog de, nu tror vi, kommer ej riktigt ihåg då detta hände för ca 11 veckor sen, att hon missade nåndag när de tog slut. Men vad hade ni tyckt om att en ev. kondom hade spruckit? Jo ni hade kanske haft en gnutta mer förståelse, men ni hade fortfarande tyckt likadant, att ja fick skylla mig själv för att de blivit barn. Så problemet hade kvarståt, jag hade fortfarande blivit ofrivillig pappa. Så alla killar bör med andra ord bli sv med oskulden tidigast när man pluggat klart/fått stadigt jobb/gjort allt man vill barnlös. Men heeeeeey Steve Carell i 40 old virgin!

Nej jag tycker att det förändrar betydligt att ni "försökte" skydda er. Dock borde ni haft en diskussion om en eventuell abort också. Hade hon sagt att hon inte kunde tänka sig abort så borde du ha skyddat dig med kondom också.
  • Donizetti
    Ännu en ofrivillig pappaa skrev 2015-04-17 15:02:51 följande:

Och hur tycker du hon ska göra? En halv abort så du blir nöjd och föda ett halv barn så hon slipper genomgå en abort? Hur du än vrider och vänder på vad som skedde innan så bär din kvinna en liten bebis i sin kropp.

När en kvinna väntar barn sker en enorm hormonomställning i kroppen, något hon säkert var helt oförberedd på. Hur stora föresatser man än haft innan att inte skaffa barn före man är färdig med studier, skaffat bostad etc, så fylls kvinnan plötsligt av en våldsam beskyddarinstinkt för sitt llilla barn. Hon vill värna det från allt ont och känner kärlek till sin lilla ofödda. Naturens visdom att säkra arméns överlevnad.

Jag känner ingen kvinna som gjort abort som inte haft de känslorna och med kval ändå genomfört aborten.

Om du verkligen älskar din flickvän så stöttar du henne i vilket beslut hon än tar.
  • Jag kom inte på något bättre

Jag gjorde som din tjej gör nu. Det är absolut ingenting som jag är stolt över! Jag lider med dig, det gör jag verkligen. Jag och mitt ex hade det väldigt tufft tiden då jag var gravid och även nu, men vi försöker vara vänner och lyckats bra än så länge.

Nu i efterhand så är han dock väldigt glad att jag behöll våran dotter, och jag skulle göra samma sak igen. Hon har gett mig de lyckligaste dagarna i mitt liv, men det var inte lätt.

Det jag ser som mest orättvis här, är ju från barnets synpunkt och att hon tänker flytta till en annan stad (om jag inte misstog mig? ). Du har ju umgängesrätt, och det finns ju riktlinjer att följa när det gäller barn/föräldrar. Det enda tips jag kan ge dig är att se till att finnas där för barnet, det är inte hans/hennes fel att det ser ut som det gör. Och sen se till att du vet vilka lagar som gäller så att inte mamman tar umgänget ifrån dig.

lycka till!{#emotions_dlg.flower}

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Donizetti

Min nya mobil har stavningskontroll jag inte är helt sams med, det ska inte stå arméns utan artens överlevnad

• Falumamman

Så enligt ts ska Sverige instifta lagen om tvångsaborter för att männen ska ha rätt att ha sex utan skydd, för Gud förbjude att de själva ska kunna ta ansvar för sina egna handlingar!

Att man kan få barn via sex är inte kvantfysik nivå. Utan de flesta normalfuntade människor har vett att begripa att vill man inte ha barn så skyddar man sig.

Svar på tråden Ofrivillig pappa