• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2015-12-06 20:35:48 följande:
    Skånetjej01 skrev 2015-12-06 20:07:35 följande:

Jag har också fått det. Luktar inget eller kliar. Vet inte heller om det är för att det börjar närma sig eller vad. Men ingen slem propp vad jag kunnat se

Jag har BF 29e :) inget regelbundet här heller... Kan få två förvärkar inom loppet av 5 minuter, någon annan gång kan det hålla på i ett par timmar för att nästa dag vara helt lugnt... Sen kan det dra igång igen osv.

Ska fråga min bm på tisdag det där med flytningarna, minns du hur det var med din dotter? Detta är mitt första barn så jag har ingen aning om hur slemproppen ska se ut haha, eller det bara vet man när man ser den? Dessa flytningar, kan det vara delar av slemproppen kanske? Massor med frågor som bara snurrar runt i huvudet. :p
    Slemproppen är ju blod blandat slem. Jag kommer inte ihåg att jag fick ökade flytningar då utan det va värkar som ökade o ökade för varje dag. Men när slemproppen kom så visste jag direkt att det va den.
    Men jag har hört andra som inte märkt av den.
    Det är klart att det är en massa frågor, jag har ju redan gjort det men undrar ändå hur det ska starta o känner efter hela tiden :p det hör väl till.
  • Skånetjej01
    liinaH skrev 2015-12-06 20:24:29 följande:

14 dagar kvar till Bf. Går in i vecka 39 i morgon. Har bara 'vanliga' sammandragningar, alltså inget som gör ont. Men jag har en känsla i kroppen.. svårt att beskriva. Men jag känner att det är något som håller på att hända och känner att kroppen håller på att förbereda sig för något..svårt att förklara! Hoppas på att han kommer denna veckan nu. Kan det vara så att allt drar igång från en dag till en annan? Alltså utan att man har direkt märkt något. Eller är det vanligt att man går flera dagar innan med massa känningar och 'mensvärk' hela tiden och liknade? Kram !

Det är helt olika. Jag vet nån som inte hade värkar på hela dagen sen på kvällen satte det igång o 2 timmar senare va bebisen född. Det är det som är så läskigt att man inte har en aning. Min första fl tog inte så lång tid så nu är jag orolig att jag inte ska hinna in.
  • emelieen
    Skånetjej01 skrev 2015-12-06 20:42:49 följande:

Slemproppen är ju blod blandat slem. Jag kommer inte ihåg att jag fick ökade flytningar då utan det va värkar som ökade o ökade för varje dag. Men när slemproppen kom så visste jag direkt att det va den.

Men jag har hört andra som inte märkt av den.

Det är klart att det är en massa frågor, jag har ju redan gjort det men undrar ändå hur det ska starta o känner efter hela tiden :p det hör väl till.

En vän till mig som fick barn i mars, hennes slempropp gick på em, vattnet på natten och förmiddagen därefter var han ute. Sen har jag hört att den kan lossna flera veckor innan och återbildas, så när jag väl ser den så är det svårt att hoppas på för mycket. :p men är man såhär nära bf så bör det ju vara ett tecken på att något är på g.

Hur har du haft det med foglossning osv? Det känns som mitt bäcken är helt förstört, precis som om det låser sig. Även knäna börjar ta stryk.
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2015-12-06 20:58:04 följande:
    En vän till mig som fick barn i mars, hennes slempropp gick på em, vattnet på natten och förmiddagen därefter var han ute. Sen har jag hört att den kan lossna flera veckor innan och återbildas, så när jag väl ser den så är det svårt att hoppas på för mycket. :p men är man såhär nära bf så bör det ju vara ett tecken på att något är på g.

Hur har du haft det med foglossning osv? Det känns som mitt bäcken är helt förstört, precis som om det låser sig. Även knäna börjar ta stryk.
    Ja, slemproppen kan lossna långt innan. Jag har haft ganska mkt foglossning, jobbar på förskola med så det gjorde inte saken bättre. Men blev sjukskriven på halvtid o fick sen gravpenning. Nu när jag går hemma är det mkt bättre.
    Men man känner ju att graviditeten tar på kroppen. Jag fattar inte hur folk orkar skaffa typ 5 barn.
  • Mallanmillis

Tycker det är så segt just nu. V.39 (38+2) idag och har planerat snitt på bf 17/12. Har en del sammandragningar varje dag. Ibland mycket hugg och stickningar i underlivet. Ibland molvärk framtill och i ryggen men inte varje dag. Är väldigt trött och less på allt nu vill bara att det ska bli dags alt att det kommer igång innan. Har mitt sista Bm besök på fredag. Bebis har varit fixerad sedan någon vecka tillbaka. Mycket aktivitet i magen.

• Skånetjej01
    Mallanmillis skrev 2015-12-06 21:16:29 följande:

Tycker det är så segt just nu. V.39 (38+2) idag och har planerat snitt på bf 17/12. Har en del sammandragningar varje dag. Ibland mycket hugg och stickningar i underlivet. Ibland molvärk framtill och i ryggen men inte varje dag. Är väldigt trött och less på allt nu vill bara att det ska bli dags alt att det kommer igång innan. Har mitt sista Bm besök på fredag. Bebis har varit fixerad sedan någon vecka tillbaka. Mycket aktivitet i magen.

Förstår dig verkligen, börjar bli så tungt nu. Brukar bebisarna bli mer aktiva när det börjar närma sig? Min är också det, men kommer inte ihåg att det va så sist.
  • emelieen
    Skånetjej01 skrev 2015-12-06 21:06:16 följande:

Ja, slemproppen kan lossna långt innan. Jag har haft ganska mkt foglossning, jobbar på förskola med så det gjorde inte saken bättre. Men blev sjukskriven på halvtid o fick sen gravpenning. Nu när jag går hemma är det mkt bättre.

Men man känner ju att graviditeten tar på kroppen. Jag fattar inte hur folk orkar skaffa typ 5 barn.

Haha, stålkvinnor. Men det är vi också! ;)
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2015-12-06 21:29:17 följande:
    Haha, stålkvinnor. Men det är vi också! ;)
    Haha ja, vi är väl det. Säger man nu när man nu när vi har det värsta kvar.
  • Mallanmillis
    Skånetjej01 skrev 2015-12-06 21:22:48 följande:
    Förstår dig verkligen, börjar bli så tungt nu. Brukar bebisarna bli mer aktiva när det börjar närma sig? Min är också det, men kommer inte ihåg att det va så sist.
    Vet faktiskt inte och kommer inte ihåg hur det var sista tiden med första barnet i magen för 6 år sedan. Då gick jag över 11 dagar och dagen innan hon kom vet jag att jag var så fruktansvärt trött och sov mestadels men hade inga mer sammandragningar än vanligt och på natten bara värkarna kom.

Skönt för mig i alla fall att veta att man inte kommer gå över tiden denna gången också men vill ju gärna att dagarna går snabbt nu eller att det sätter igång försiktigt innan så man kan åka in och göra snittet (akut).
  • skruttan55

Här har det varit molvärk, blandat med sammandragningar och förvärkar i ca två veckor. 37+0 idag. Första barnet. Fixerad. Trött på att vara tung och stor. Mycket liv i magen. Inga förvärkar på 2 dagar nu dock. Känner mig extra framtung från och med idag. BF 26e. Maken tror efter nyår. Jag tror innan jul. Det är bara vänta och se helt enkelt.

Svar på tråden BF slutet av december :)