• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Skånetjej01
    BowserSchnauzer skrev 2015-10-29 22:21:02 följande:
    I ditt fall skulle jag hört av mig antingen till BM, kliniken där du bedömdes eller annan klinik för att få en ny bedömning av en annan läkare. Det ska ju inte vara enskilda läkares åsikt som bestämmer vad som är bäst för dig, det där med planerat snitt verkar bedömas så olika i landet så det handlar om åsiktskulturen på kliniken eller hos den enskilde läkaren snarare än det strikt medicinska. Stå på dig!
    Håller fullständigt med. Tycker det är dåligt av läkaren o resonera så när du absolut inte vill föda vaginalt. Måste gå o prata med någon annan.
  • BowserSchnauzer
    strawberri skrev 2015-10-29 20:18:10 följande:
    Nae tydligen inte :( Det lär ju så på min efterkonroll för snart 4 år sedan och det fick jag även skriftligt men denna äkaren hade bestämt ig redan innan att vi ska försöka vaginalt igen och om dom MÅSTE använda sugklocka igen så gör dom det, (sugklockan användes sist innan det blev akutsnitt och min son blev inlagd å NEO med blödning innanför huden på huvudet pga den och även sne nacke!) så jag är jätterädd att det ska gå fel på nåt sätt denna gången också :( hon lyssnade inte alls på oss trots att jag satt o grät!
    Läs dessa rekommendationer som svensk förening för obstetrik och gynekologi har för planerade kejsarsnitt. Skriv ut, stryk under på ffa de sista sidorna, ta med. Sök hjälp i annan landsting om ditt eget vägrar. www.sfog.se/media/70498/v_gledning_kejsarsnitt_utan_obstetrisk_indikation__4_.pdf

Känns som jag låter lite obstinat här, själv ser jag fram emot en vaginal förlossning. MEN det här med vård på lika villkor oavsett vart i landet man får vård är en viktig fråga för mig! Och att du gått därifrån med stor ångest osv är så himla onödigt patientlidande - om dem inte har lyckats "övertyga" dig om vaginal förlossning och ni är hyfsat överens så är det ett misslyckande av Aurora och den läkaren att göra på detta sätt tycker jag.
  • BowserSchnauzer

Märks det föressten i tiden på mina inlägg att jag vaknar 04 varje natt nu...? :P
    "Förberedelse inför sämre sömn när bebisen kommer" säger barnmorskan. Ja ja, snart får man väl inte sova alls :P

• Skånetjej01

Haha det är sånna tider nu, jag sover också jätte dåligt så jag är helt slut på dagarna för den stora går ju fortfarande upp kl 6

• Mallanmillis
    strawberri skrev 2015-10-29 20:18:10 följande:
    Nae tydligen inte :( Det lär ju så på min efterkonroll för snart 4 år sedan och det fick jag även skriftligt men denna äkaren hade bestämt ig redan innan att vi ska försöka vaginalt igen och om dom MÅSTE använda sugklocka igen så gör dom det, (sugklockan användes sist innan det blev akutsnitt och min son blev inlagd å NEO med blödning innanför huden på huvudet pga den och även sne nacke!) så jag är jätterädd att det ska gå fel på nåt sätt denna gången också :( hon lyssnade inte alls på oss trots att jag satt o grät!
    Gud va tråkigt att det ska bli så! Jobbigt att du träffat en läkare som inte verkar ha någon förståelse och som inte ens kan diskutera detta med er utan som redan bestämt sig. Vad säger din Bm? De kanske inte var något att säga till om... Vart ska ni föda?
  • Mallanmillis
    BowserSchnauzer skrev 2015-10-30 04:34:41 följande:

Märks det föressten i tiden på mina inlägg att jag vaknar 04 varje natt nu...? :P
    "Förberedelse inför sämre sömn när bebisen kommer" säger barnmorskan. Ja ja, snart får man väl inte sova alls :P

Ser detta :) haha. Sover också väldigt dåligt, ingen ställning är skön och så alla dessa toalettbesök under natten.
  • Mallanmillis
    fiapia01 skrev 2015-10-29 11:52:50 följande:

Jag hoppar in här i gruppen:)

Jag är i v32 med första barnet. Jag kommer att jobba i 6 veckor till och sedan gå hem. Jag har inget ansträngde jobb eller så men väljer ändå att gå hem lite tidigare (3,5v innan BF) för att kunna varva ner ordentligt och ta de sista veckorna för att ta hand om mig själv:)

Var hos BM idag och lyssnade på det lillen, första gången som de kände på hur han låg. Min sambo fick känna på huvudet nere i bäckenet:) Så otroligt mysigt!

Jag håller på för fullt att börja skicka in allt som FK ska ha inför föräldrapenningen. Och försöker få klarhet i vilka förmåner man får behålla under föräldraledigheten osv. Lite av en djungel...

Välkommen hit :) va skönt att du kan jobba såpass länge till ändå :)

Visst är det mysigt med alla besök hos Bm nu och då lyssna på bebisen och mäta m.m

Det där med FK är lite jobbigt. Är värt andra barn så är redan "inne" i systemet då känns det enklare än med första.
  • strawberri

Vi ska föda på US Linköping. Alltså det är inte det att jag tvunget vill ha ett snitt utan antingen ett planerat snitt eller ett TUL i v 37 ca för att se hur stor bebisen är och om det går göra, en tidigare igångsättning OM bebisen ligger rätt så hen föds med kronbjudning och inte ansiktsbjudning som det skulle blivit med sonen. Han va ju som sagt för stor för att jag skulle kunna föda honom vaginalt samtidigt som han låg fel dör inne. VET jag denna gång att allt är bra, att bebis inte är för stor, att hen ligger rätt så kanske jag kan tänka mig föda vaginalt. Men det va ju detta läkaren totalt vägrade göra :( jag ska till min kurator o prata på torsdag om detta o se om hon eller min bm kan hjälpa mig. Drömmer mardrömmar om nätterna pga detta :(

• Skånetjej01
    strawberri skrev 2015-10-30 11:40:34 följande:

Vi ska föda på US Linköping. Alltså det är inte det att jag tvunget vill ha ett snitt utan antingen ett planerat snitt eller ett TUL i v 37 ca för att se hur stor bebisen är och om det går göra, en tidigare igångsättning OM bebisen ligger rätt så hen föds med kronbjudning och inte ansiktsbjudning som det skulle blivit med sonen. Han va ju som sagt för stor för att jag skulle kunna föda honom vaginalt samtidigt som han låg fel dör inne. VET jag denna gång att allt är bra, att bebis inte är för stor, att hen ligger rätt så kanske jag kan tänka mig föda vaginalt. Men det va ju detta läkaren totalt vägrade göra :( jag ska till min kurator o prata på torsdag om detta o se om hon eller min bm kan hjälpa mig. Drömmer mardrömmar om nätterna pga detta :(

Ja, det är ju inte så konstigt. Men det är ju inte så mkt begärt att de kollar upp de sakerna så att du slipper må dåligt över detta. Det är ju inte så kul o behöva må dåligt över det för det är ju ett tag kvar tills det är dags.
  • Fiiaaa

Hej!

Statusuppdatering :)

Vecka 34 här och en bökig bebis i magen. Märks att hon blir större och starkare för varje dag som går. Har fått så mycket gjort de senaste veckorna så börjar känna mej ganska klar inför bebis ankomst. Så himla skönt. Hade inga grejer alls för en månad sen. Nu har vi fixat vagn, babyskydd, spjälsäng, skötbord, åkpåse, skötväska och en massa kläder (som vi iofs har fått men ändå :) plus lite andra smågrejor. Det går ju verkligen hur fort som helst när man börjar. I helgen börjar vi fixa iordning rummet.

Magen hade växt lite dåligt förra gången jag var hos bm, men nu senast hade den växt enligt kurvan igen, så inget att oroa sig för. Huvudet hade sjunkit ner senast, men var fortfarande ruckbart, på väg att fixera sej enligt bm. Mår oförskämt bra annars, lite extra trött bara. En månad kvar på jobbet, tiden går så fort!

Svar på tråden BF slutet av december :)