• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2015-11-25 00:27:45 följande:

Börjat bli rejält orolig nu... Min tjej i magen har vanligtvis ett väldigt tydligt mönster där hon är lugn i 2-3 dagar och sen håller igång i 2-3 dagar. I fredags var hon väldigt lugn, likaså lördag och söndag... Ville inte få råpanik direkt då detta är väldigt men det blev mindre och mindre för varje dag. Igår kände jag inte av henne öht och tänkte bara att nu har jag väntat för länge... Åkte iallafall in till fl, dem koppla ctg och tog en kurva på ca 20 min. Från början låg jag på rygg (vilket jag inte har några problem att göra) och då var hjärtslagen på 150-155 så bm ber mig lägga mig på vänster sida för att se om hon lugnar ner sig(?) Jag gör som hon säger och sen lämnar bm rummet. Ligger och bara slappnar av men ser hur hjärtslagen går allt ifrån 110-165. Jag vet att det hoppar fram och tillbaka hela tiden men dem har aldrig varit under 120 eller över 150 förut. Iallafall, bm kommer tillbaka sen och berättar att allt är bra och att jag kan åka hem.

Jag tvivlar inte en sekund på att dem vet vad dem gör, men min oro försvinner inte... Vissa säger att man ska känna 10 rörelser på 2 timmar och min bm säger 10 rörelser under en dag. Det är en extrem skillnad och jag känner just nu MAX 5 rörelser på en dag, som idag tex. Innan kunde jag känna som hur en fot pressades ut och hur hon höll på där inne, nu är det precis som hon sakta sakta vrider en fot lite nätt, sveper med axeln osv. Väldigt svaga rörelser alltså.

Kan dem verkligen se att allt är bra genom bara ctg? Jag är så rädd att hon inte mår bra!

Jag förstår verkligen din oro, men jag tror ju inte att fl skulle skicka hem dig om de misstänkte att något va fel. Min flicka är inte heller den aktivaste, men det har hon aldrig vart. Jag känner inte 10 rörelser på 2 timmar men ett antal ggr per dygn hon är som aktivast på kvällen.
    Hoppas hon blir mer aktiv snart så att du slipper oroa dig.
  • strawberri

Börjat bli rejält orolig nu... Min tjej i magen har vanligtvis ett väldigt tydligt mönster där hon är lugn i 2-3 dagar och sen håller igång i 2-3 dagar. I fredags var hon väldigt lugn, likaså lördag och söndag... Ville inte få råpanik direkt då detta är väldigt men det blev mindre och mindre för varje dag. Igår kände jag inte av henne öht och tänkte bara att nu har jag väntat för länge... Åkte iallafall in till fl, dem koppla ctg och tog en kurva på ca 20 min. Från början låg jag på rygg (vilket jag inte har några problem att göra) och då var hjärtslagen på 150-155 så bm ber mig lägga mig på vänster sida för att se om hon lugnar ner sig(?) Jag gör som hon säger och sen lämnar bm rummet. Ligger och bara slappnar av men ser hur hjärtslagen går allt ifrån 110-165. Jag vet att det hoppar fram och tillbaka hela tiden men dem har aldrig varit under 120 eller över 150 förut. Iallafall, bm kommer tillbaka sen och berättar att allt är bra och att jag kan åka hem.

Jag tvivlar inte en sekund på att dem vet vad dem gör, men min oro försvinner inte... Vissa säger att man ska känna 10 rörelser på 2 timmar och min bm säger 10 rörelser under en dag. Det är en extrem skillnad och jag känner just nu MAX 5 rörelser på en dag, som idag tex. Innan kunde jag känna som hur en fot pressades ut och hur hon höll på där inne, nu är det precis som hon sakta sakta vrider en fot lite nätt, sveper med axeln osv. Väldigt svaga rörelser alltså.

Kan dem verkligen se att allt är bra genom bara ctg? Jag är så rädd att hon inte mår bra!

Jag va inne för samma sak igår då min bebbe varit jättelugn i ca 3 dagar hjärtslagen låg mellan 150-160 nästan hela tiden och kände helt plötsligt massa rörelser och sammandragningar som kom med 5 min mellanrum. Efter det har hon rört sig massor igen och idag är det full aktivitet igen. Känner du fortfarande oro så åk in igen o be dom kolla med ultraljud.
  • Mallanmillis

Förstår din oro. Vi har varit inne 1 gång på antenatal i v.27 pga av ändrat rörelsemönster. Fick då sitta med CTG ca 1 timma hjärtslagen låg då runt 169-168 så därför vi blev kvar så länge, efteråt gjorde vi ett UL och hjärtljuden hade gått ner. I v.31 va vi inne på Förlossningen då jag inte kännt bebisen på hela dagen (va stressig dag på jobbet) när vi kom dit satt jag med CTG ca 10-15 min och hjärtljuden pendlade mellan 140 och 170 och när hjärtljuden va höga så kände jag hur bebisen bökade runt, gjorde även då ett UL och man kollade bla på flödet i navelsträngen, allting såg bra ut. Efter det har det varit full aktivitet i magen och och det har märkts vid Bm besök då hjärtljuden varit höga men lugnat sig efter en bra stund.

Som andra skrivit så hade de inte skickat hem dig om de inte ansett att allting verkade bra. Men förstår att du blir orolig ändå. Svårt att släppa sådan känsla. Jag tycker som andra också skrivit att om din oro kvarstår och du känner att rörelsemönster fortfarande är ändrat åk in igen och be då även att de kollar med ett UL också.
  • emelieen

Tack så mycket för era svar!

Det är ju som ni säger - dem hade aldrig skickat hem mig om inte allt var bra och dem vet som sagt vad dem gör.

Jag var hos bm idag och frågade om dem kan se allting med ctg, fick inte något riktigt svar utan vi konstaterade båda två att dem aldrig hade skickat hem mig om där fanns tvivel om något. Hon sa precis som er, att om oron kvarstår så får jag åka in igen, men det kommer antagligen bli samma sak som när jag var där sist. Dem verkar inte göra någon "noggrannare" koll.

Jag vill ju helst att dem kollar med ul för att se just hur navelsträngen ligger, flödet, fostervatten osv. Men sen känns det som att dem kommer tro att jag bara tigger om ett ul... (jag vet, det ska inte spela någon roll) och det gör jag ju inte egentligen. Jag vill bara veta att allt är bra. Det är fortsatt lugnt i magen och idag har jag känt en liten fot (vad jag tror) uppe vid revbenen, annars ingenting. Hjärtat slog dock bra hos bm så jag förstår inte varför jag inte känner henne.

• liinaH
    emelieen skrev 2015-11-25 15:20:19 följande:

Tack så mycket för era svar!

Det är ju som ni säger - dem hade aldrig skickat hem mig om inte allt var bra och dem vet som sagt vad dem gör.

Jag var hos bm idag och frågade om dem kan se allting med ctg, fick inte något riktigt svar utan vi konstaterade båda två att dem aldrig hade skickat hem mig om där fanns tvivel om något. Hon sa precis som er, att om oron kvarstår så får jag åka in igen, men det kommer antagligen bli samma sak som när jag var där sist. Dem verkar inte göra någon "noggrannare" koll.

Jag vill ju helst att dem kollar med ul för att se just hur navelsträngen ligger, flödet, fostervatten osv. Men sen känns det som att dem kommer tro att jag bara tigger om ett ul... (jag vet, det ska inte spela någon roll) och det gör jag ju inte egentligen. Jag vill bara veta att allt är bra. Det är fortsatt lugnt i magen och idag har jag känt en liten fot (vad jag tror) uppe vid revbenen, annars ingenting. Hjärtat slog dock bra hos bm så jag förstår inte varför jag inte känner henne.

Ush jobbigt med oro. Har du testat själv att buffar lite på bebis när du blir orolig? Jag tycker att jag har lärt känna min bebis rörelsemönster (så gott man kan ) han brukar alltid buffa runt på morgonen när jag vaknar. Men det har hänt två gånger att han inte har gjort det så då har jag helt enkelt tryckt lite lätt på magen och buffat för att få lite respons. Och efter några om och men så har jag fått det, sen har han börjat böka som normalt. Är man orolig så är det iallfall skönt att få en lite spark tillbaka så man vet att det är ok. Kram till dig.
  • summer13
    Mallanmillis skrev 2015-11-15 08:37:31 följande:

Det här med sömnen börjar bli ett stort problem för mig. Sover knappt på nätterna... Sover kanske Max 40 min åt gången innan jag vaknar för toabesök eller för att det gör ont i kroppen. Kan inte ligga på hö sida då mår jag illa och det blir ett obekvämt tryck mot magen. Kan inte ligga på rygg då kan bag inte andas. Kan bara ligga på vä sida men ligger ändå inte skönt så att jag får sova längre sträckor. Försöker stötta upp med kuddar och täcken för magen och ryggen men allt är obekvämt får till slut ont i vä höft och ner på låret för att jag bara kan ligga på den sidan. Känner mig utmattad men kan ändå inte sova. Försöker vila så mycket som möjligt på dagarna men känner nu ångest varje kväll för jag vet hur natten kommer bli.

Någon mer som har det såhär? Hur ska man orka i typ 4 veckor till? :(

Jag har samma problem.. jag fick lergigan utskrivet (inte comp) för det är ju en relativt svag medicin som gör en dåsig. Inte som ett sömnmedel men hjälper mig att behålla sömnen en natt utan tusen uppvaknande.
  • emelieen
    liinaH skrev 2015-11-26 07:12:11 följande:

Ush jobbigt med oro. Har du testat själv att buffar lite på bebis när du blir orolig? Jag tycker att jag har lärt känna min bebis rörelsemönster (så gott man kan ) han brukar alltid buffa runt på morgonen när jag vaknar. Men det har hänt två gånger att han inte har gjort det så då har jag helt enkelt tryckt lite lätt på magen och buffat för att få lite respons. Och efter några om och men så har jag fått det, sen har han börjat böka som normalt. Är man orolig så är det iallfall skönt att få en lite spark tillbaka så man vet att det är ok. Kram till dig.

Innan har det räckt att jag pickat lite med fingret, så har hon stretchat ut med en fot eller liknande. Men under helgen har hon inte gett respons på nånting. Och ingenting alls i måndags, det var verkligen obehagligt!

Men idag har det varit liv i magen, och det känns som vanligt igen så nu börjar oron släppa! :) kram.
  • emelieen

Är det någon som upplevt att bebis har "darrat"? Ibland när jag ligger på sidan så är det som att hon skakar till. Blir livrädd att jag klämmer henne så jag lägger mig genast på rygg igen.

• summer13
    emelieen skrev 2015-11-27 01:14:08 följande:

Är det någon som upplevt att bebis har "darrat"? Ibland när jag ligger på sidan så är det som att hon skakar till. Blir livrädd att jag klämmer henne så jag lägger mig genast på rygg igen.

Dom kan darra till när de kissar! Många fortsätter även med det utanför magen är inget farligt alls!
  • Anny123
    emelieen skrev 2015-11-27 01:12:39 följande:

Innan har det räckt att jag pickat lite med fingret, så har hon stretchat ut med en fot eller liknande. Men under helgen har hon inte gett respons på nånting. Och ingenting alls i måndags, det var verkligen obehagligt!

Men idag har det varit liv i magen, och det känns som vanligt igen så nu börjar oron släppa! :) kram.

Vad skönt för dig att oron börjar släppa! Det verkar tydligen kunna vara relativt lugnt några dagar utan att det är några problem (för det är de ju inte om de sedan sparkar igång). Har många gånger under grav varit orolig för lugna dagar, och tänker varje gång att jag ska ta med mig de faktum att det faktiskt kan vara så utan att nåt är fel.

När har du bf?
Svar på tråden BF slutet av december :)