• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Min lille korv tuttar hela kvällen. Vi sitter och kollar på tv så det gör ju ingenting alls. Sen tar sambon honom medan jag går och duschar.

Det går sådär att få honom att ta nappen. Men tror sambon ska få träna på det för hos mig vet jag ju vad han väljer! När vi vet att han är mätt.

Blir som sagt så frustrerad, han vill ligga vid bröstet men suger tre tag, släpper och skriker till eller somnar. Sen gnyr han och Både vill och inte vill. Kanske är det det att mjölken ör tunnare? På dagarna har han ju mustasch när han kommer upp :)

Han behöver ju ingen ersättning för vikten, BVC tyckte jag skulle testa att pumpa om sambon vill ge flaska på kvällen natten så ska pröva det.

Förkylningen verkar under kontroll, jag är mycket bättre, Arvid är feberfri o lite snorig men vi suger och sprayar o har slappat hela dagen.

Mannen har erkänt sig besegrad, det har satt sig i lungorna igen och han ska gå och andas kortison imorgon.

Hoppas Arvid får sin mammas immunförsvar och kärnfriska gener och sin pappas lugn och tro på att allt går att lösa:)

• Eleonor01

Tack så mycket alla! 2830g å 47 kort så lite mindre va hon allt. Vi stannar tills ronden gått imorgon bitti sen vill vi bara hem hem hem :))

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 20:17:37 följande:
    Ja det känns skönt inför natten att ha ersättning hemma faktiskt, men det känns som att mjölken är på väg snart iaf, hon sväljer gott när hon äter nu. Det ÄR ju så mysigt när amningen funkar! Jag ska be dem kolla hennes grepp i morgon när vi ska på återbesök på hemvårdsavdelningen, jag har fått lite ont. Och hon är lite orolig, jag funderar på om hon har lite ont i magen. Bubblar lite där inne men utan att det kommer pruttar. Jaja. Inte lätt för en liten kropp att lära sig äta och fungera!
    mirakelspektakel skrev 2016-01-20 16:06:28 följande:

så fin din familj är! <3

Tack! Det är så härligt att se storebror så stolt över lillasyster, fast det är lite läskigt att vara nära henne fortfarande.
    Åh, hade skrivit ett helt inlägg till dig när jag kom emot avbryt, suck!!

Ja, men visst är det skönt att ha ersättning hemma när det krisar. Jag vill så gärna få amningen att fungera denna ggn, det är sista barnet och jag vill så gärna kunna njuta av hela den här perioden, även amningen. Jag kan bli så frustrerad när jag inte får henne nöjd och tänka en massa saker och sen i nästa stund så undrar man hur man kunde bli frustrerad på henne. Kan ligga och bara titta på henne när hon sover.

Det är väl en jättegod ide att be de kolla greppet när ni ändå är där inne, skönt att passa på när möjligheten finns.

Nej, det kan inte vara lätt att få hela systemet till att fungera. Lilla W har börjar släppa pruttar först senaste veckan, även rapa efter hon ätit, hon har inte gjort det innan, så funderade på om det liksom har tagit till nu innan dem systemen kom igång. Men jag är lite orolig med hennes bajsande. När vi sondade bajsade hon flera ggr varje dag men nu får man vara glad hon bajsar 1 ggn. Idag har hon inte bajsat alls och det var likadant dagen innan. Men så kom det 1 jättelass igår. Hur ofta är normalt att dem bajsar?
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-20 23:14:41 följande:

Min lille korv tuttar hela kvällen. Vi sitter och kollar på tv så det gör ju ingenting alls. Sen tar sambon honom medan jag går och duschar.

Det går sådär att få honom att ta nappen. Men tror sambon ska få träna på det för hos mig vet jag ju vad han väljer! När vi vet att han är mätt.

Blir som sagt så frustrerad, han vill ligga vid bröstet men suger tre tag, släpper och skriker till eller somnar. Sen gnyr han och Både vill och inte vill. Kanske är det det att mjölken ör tunnare? På dagarna har han ju mustasch när han kommer upp :)

Han behöver ju ingen ersättning för vikten, BVC tyckte jag skulle testa att pumpa om sambon vill ge flaska på kvällen natten så ska pröva det.

Förkylningen verkar under kontroll, jag är mycket bättre, Arvid är feberfri o lite snorig men vi suger och sprayar o har slappat hela dagen.

Mannen har erkänt sig besegrad, det har satt sig i lungorna igen och han ska gå och andas kortison imorgon.

Hoppas Arvid får sin mammas immunförsvar och kärnfriska gener och sin pappas lugn och tro på att allt går att lösa:)

Skönt att du och Arvid mår bättre. Hoppas manen din också kryar på sig snart.
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2016-01-20 21:47:00 följande:

Varit på pku, blus och hördelscreening i dag. 60g kvar till födelsevikten, fick MVG på hörseln och barnläkaren tyckte det var en stor, stark och välmående pojke vi hade.
    Theo är 5 dagar och har redan fått rensa bort allt 50 och en del 56. Gick direkt på 62 istället. Han har väldigt långa ben och stora fötter vår prins.

Vilken sötnos! Vad snopet det måste kännas med kläderna? Har du mkt i stl 50-56 som är könsneutralt, så kan vi väl höras när lillfröken här har kommit ut och jag vet vilken stl hon är i, så köper jag gärna en del :)

Skönt att allt var bra på pku! Kommer vara sjukt nervös att det ska vara något fel på lillsessan... 
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 00:46:09 följande:

Skönt att du och Arvid mår bättre. Hoppas manen din också kryar på sig snart.

Och nu sover Arvid och jag kan inte sova. Det går inte att sova när han sover, sov en stund i kväll men nu är det kört.

Och då i mörkret kommer allting man inte vill tänka på. Jag vill sova. Sova mer än två timmar på natten. Det är grinigt och otacksamt att säga så men jag är så trött att jag inte är trött längre. Ingen mening att sova för han vaknar snart ändå.

Jag hatar att ligga kvar med persiennerna nere när klockan är 11 på förmiddagen.

Men jag älskar honom. Som i eftermiddags var det så mysigt, han sov middag på min arm i sängen.

Du har rätt i att jag måste prata med den där psykologen igen. Jag vill bli nöjd och glad. Nöja mig med honom just nu, för han behöver mig nu. Men jag vill så mycket annat också. Precis som jag var tvungen att acceptera att förlossningen skulle komma vare sig jag ville eller inte så måste någon hjälpa mig acceptera att det här är mitt liv just nu.

Försökte lyfta frågan med föräldraledighet med sambon men inser att det kanske inte är läge just nu. Att man kanske kunde minska heltidsledigheterna lite för oss båda. Kanske kunde få börja jobba någon dag i veckan lite tidigsre. Jag tror jag skulle må bra om jag fick lite grann av allt. Men inte läge nu, han tycker vi ska hålla oss till planen. Detta måste sätta sig först, jag måste testa att vara ensam och föräldraledig ett tag.

Lille korv, jag vill att det ska räcka med dig. Jag vill vara världens bästa mamma för dig. Men det är jag inte när jag ligger varm och svettig och bara gråter i mörkret.

Förlåt mina inlägg men allting är verkligen ytterligheter just nu. Ska ta kontakt med psykologen i veckan igen.

Grattis till alla fina bebisar i tråden! Snart är alla här, vad hände liksom:)
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2016-01-20 22:14:15 följande:

Hälsningar från oss <3 två timmar på förlossningen sen blev det en raket. Latensfasen hemma därför det bs lite oregelbundet. Vs öppen 3 cm när jag kom in kl 17 å hon föddes 18.58 :)

Stort grattis, supersöt!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-21 01:19:54 följande:

Och nu sover Arvid och jag kan inte sova. Det går inte att sova när han sover, sov en stund i kväll men nu är det kört.

Och då i mörkret kommer allting man inte vill tänka på. Jag vill sova. Sova mer än två timmar på natten. Det är grinigt och otacksamt att säga så men jag är så trött att jag inte är trött längre. Ingen mening att sova för han vaknar snart ändå.

Jag hatar att ligga kvar med persiennerna nere när klockan är 11 på förmiddagen.

Men jag älskar honom. Som i eftermiddags var det så mysigt, han sov middag på min arm i sängen.

Du har rätt i att jag måste prata med den där psykologen igen. Jag vill bli nöjd och glad. Nöja mig med honom just nu, för han behöver mig nu. Men jag vill så mycket annat också. Precis som jag var tvungen att acceptera att förlossningen skulle komma vare sig jag ville eller inte så måste någon hjälpa mig acceptera att det här är mitt liv just nu.

Försökte lyfta frågan med föräldraledighet med sambon men inser att det kanske inte är läge just nu. Att man kanske kunde minska heltidsledigheterna lite för oss båda. Kanske kunde få börja jobba någon dag i veckan lite tidigsre. Jag tror jag skulle må bra om jag fick lite grann av allt. Men inte läge nu, han tycker vi ska hålla oss till planen. Detta måste sätta sig först, jag måste testa att vara ensam och föräldraledig ett tag.

Lille korv, jag vill att det ska räcka med dig. Jag vill vara världens bästa mamma för dig. Men det är jag inte när jag ligger varm och svettig och bara gråter i mörkret.

Förlåt mina inlägg men allting är verkligen ytterligheter just nu. Ska ta kontakt med psykologen i veckan igen.

Grattis till alla fina bebisar i tråden! Snart är alla här, vad hände liksom:)

Men du, jag tycker faktiskt att din sambo tänker fel här, för just nu är det BARA du som har fått anpassa dig såvitt jag kunnat utläsa. Han hade barn sedan innan, du är ingen barnmänniska men anpassade dig så att ni kunde vara tillsammans. Han ville ha barn mest, du var tveksam men anpassade dig och kompromissade om ETT barn. Du fick komplikationer under förlossningen ich fick anpassa dig till att komma tillbaka och göra ditt bästa med blodförlust och allt. Han vill fortsätta vara borta fler kvällar i veckan än vad han är hemma, du måste anpassa dig och vara ensam med sonen mer än du vill. Det är skillnad att vara hemma på kvällarna nu när NI har ett barn mot när det bara var du själv som var hemma.

Vad är hans argument mot att inte dela på veckorna tidigare, varför måste detta "sätta sig" om du inte trivs med att vara heltidsledig? Det finns inget självändamål i det om mamman inte mår bra av det. Jag tycker att han får ha konkreta skäl för varför ni inte ska prova.

Med mitt andra barn bor vi förhoppningsvis i Sverige och då ska jag INTE vara hemma på heltid länge, jag lär tröttna på det efter ett tag här. Jag har redan lanserat för min man att om vi får ett barb till kommer jag troligen vilja vara hemma 2-3 dagar, han 1-2 dagar och eventuellt farmor och farfar en dag per vecka. Han köpte det utan att blinka för jag kommer ju dra det tunga lasset nu och anser lite att jag redan gjort världens insats i och med den skitförlossning och första vecka som vi fick med infektion och allt.

Jag har offrat mig som fan för att vi ska bli en familj så jag anser att jag har rätt att få mina önskemål hörda och få första tjing ett tag nu. Och samma bör gälla för dig. Du är ingen dålig mamma, det är bara mycket nu i början och din sambo borde fatta att han också måste anpassa sig.
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2016-01-20 22:14:15 följande:

Hälsningar från oss <3 två timmar på förlossningen sen blev det en raket. Latensfasen hemma därför det bs lite oregelbundet. Vs öppen 3 cm när jag kom in kl 17 å hon föddes 18.58 :)

Grattis :)
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-20 21:30:17 följande:

FY FAAAAAN FÖR EFTERVÄRKARNA!!

Där fick jag för att jag hade så hanterbara värkar under förlossningen antar jag... Blä!

Ahhh visst är de hemskt?? När man tror at man redan gjort klart allt de jävliga hahaha