• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:25:36 följande:

Jag håller med Seven. jag tycker din mans argumentation är ologisk. Vad trodde han skulle hända? Om man skaffar ett barn till så är det ju självklart att det påverkar de andra barnen och att de till viss del drabbas, det funkar ju inte så att dygnet får fler timmar bara för att man skaffar flera barn. Det man behöver göra är att ta sig en rejäl titt på alla i familjens behov och sedan försöka dela upp sin tid så att ALLA får det så bra som möjligt utifrån dennes nuvarande situation. Det innebär ex att är man 11 år gammal så får man ta mer ansvar själv och bli mer självgående. Kanske måste man göra saker som en familj för att få tiden att räcka till, vilket innebär att man inte kan lägga all sin lediga tid på att titta på när en enstaka individ i familjen gör något. Tycker att sambon som ändå är mkt på träningarna ska försöka få kontakt med andra föräldrar och kolla upp möjligheterna till samåkning. Det blir ju en jätteskillnad att bara behöva åka ena vägen. Bonusarna är ju dessutom så pass gamla så de går att prata med, han måste förklara för dem hur läget ligger till, att just nu de första månaderna så MÅSTE han faktisk ge Arvid en massa tid, precis som han gjorde när bonusarna var i samma ålder, det innebär inte att han inte älskar dem lika mkt....

Jag vet att det är en trasslig historia bakom bonusarnas mamma, jag kan bara beklaga och jag kan inte säga att jag rekommenderar vägen vi har vart tvungna att gå. I stora drag så vägrar vi att lösa mammans problem, från början var det tvunget att vara benhårt och nu kanske vi kan fixa små saker, som att lämna badkläder om barnen helt plötslig inte har det. Men alla träningar och matcher får hon sköta själv. Hon har inget körkort och har seriösa problem att åka kommunalt (iaf när hon själv inte har lust att göra det) men oftast så lyckas hon får barnen till fotbollen. Jag tror faktisk mkt beroende på att min sambo vägrar ta på sig skulden för hennes tillkortakommanden och han är liksom inte den som SKA rädda situationen. Utan barnen har förstått att det faktiskt är deras mamma som inte gör det hon ska och det står hon inte ut med och löser därför oftast situationen. Kortskitigt fick barnen betala ett högt pris, men långsiktigt kommer de vinna på att deras mamma tar ansvar. Men som sagt vi har haft extrem situation, utan några andra utvägar.

Förlåt mig, men hur var det egentligen tänkt när han ska vara föräldraledig? Skulle inte du ta Arvid på kvällarna då så han kan fortsätta gå på träningarna? Då har ni ju inte alls samma situation?! Det är även en jätteskillnad på en nyfödd och på ett barn som är 7 månader gammalt. Och varför räcker inte det inte för honom att vara hemma med Arvid om kvällarna? Pumpa, så kan väl du åka med bonusarna på deras träningar!!!

Jag tycker allvarligt talat att han är riktigt ego som inte kan se att du behöver hans stöd särskilt så här i början innan allt stabiliserat sig. Du kan ju inte ens gå och duscha själv

Jag vet inte varför men han har svårt att prata om saker utan att bli irriterad. Inte så bra på diskutera. Han är ju så säker på att sllt kommer funka jättrbra att han inte fattar varför jag bara inte är glad och tacksam för vi har fått en sån jättefin son att ta hand om.

Jag sa till honom att ja men jag håller ju på och fattar allt det där nu.

Klart jag kan åka med bonusarna på träning om det är så, Arvid tar ju flaska också, och kan absolut tänka mig ställa upp, särskilt på yngste. Store har jag en mer komplicerad relation till.

Jag antar att jag kommer vilja ta Arvid på kvällarna när han är föräldraledig sen, när man varit borta från honom hela dagarna.

Usch jag tror det är en del av det att dessa två veckor blev som de blev. Alla har varit sjuka. I natt var Arvid vaken tre timmar, sambon låg och yrade med feberfrossa, han har äntligen varit på vc och inhalerat.

Jag är bättre men väldigt hostig. Arvids tillstånd är oförändrat som tur är. Sög ut snorbobbor i natt så.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 10:16:03 följande:
    haha... min lilla italienare till bonus kommer typ kräkas av bara tanken... han är en riktigt drama queen han.. men jag tror att det kommer avsluta det roliga med bajs illa kvickt!
    Säg inte det, haha, här hemma tävlar dem plötsligt om vem som får en bajsblöja vid sitt blöjbyte, tror egentligen det mest handlar om vem som är tuffast, haha! Men innan kräktes dem av bara tanken på en bajsig blöja, dem flydde illa kvickt från tvättstugan.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 10:18:02 följande:
    haha... får upp bilden av mig själv sittandes med verktygslådan... "hm... nåt av dessa borde väl funka?"
    Haha, jag kan se den med, nu vet jag ju inte hur just du ser ut, men jag kan se bilden av en höggravid som är sjukt trött på att vara det sitta där med verktygslådan.
    Jag kommer leva på den hela dagen
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:55:55 följande:

haha jag vet ju inte vad jag längtar efter. Snart har jag väl bajs i håret och kan inte gå iväg och duscha... låter super.... donnan kanske får stanna ett par år till i magen ändå...

Haha japp, det är ljuvligt! Som igår när jag precis efter frukost satt i soffan oduschad med sliten pyjamas och tuttarna i vädret (eller ja den ena i bebisens mun och den andra "luftandes") och det knackar på dörren. Wtf?! Jodå det var hantverkare som skulle kolla våra köksluckor, maken hade glömt berätta för mig att de skulle komma!! Haha jag är så glad att vårt vardagsrum ligger liksom "rygg mot rygg" med köket så jag kunde gömma mig i soffan tills de hade gått, men maken fick allt höra ett och annat efteråt!
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:57:40 följande:

Kör ni med tygblöjor med? Hört att det ska vara en vanlig kombo med ec.

Nej, jag hade velat men det känns inte hållbart utan tvättmaskin. Så det är en kedjereaktion, haha, om jag får tummen ur med att kolla upp installationskostnaden så kanske det blir tvättmaskin och då kanske det blir tygblöjor också. Man kan ju varva, det skulle nog vi göra isf. Ha vanliga när man ska iväg och kanske på natten, och tyg hemma. Just nu är jag glad om jag kommer ihåg att ta på en blöja över huvud taget!
  • amalie79
    Lisasmor skrev 2016-01-21 09:03:18 följande:

Åh det är så himla jobbigt när man vill lägga ner bebisen men det bara inte gåååår...nästan bättre att man inte försöker då pga frustrationen som uppstår. Varför kan du inte sova med bebisen på magen? Sitter du mitt i sängen är det ju inte ens nån fara om han skulle glida ner (vilket sällan händer för man sover så pass lätt som nybliven mamma, de flesta i alla fall). Jag sover hela tiden med min lilla kille i famnen, annars hade jag knappt fått nån sömn alls. Inte många bebisar som vill ligga ensamma långa stunder i början, de har ju en stark instinkt att göra allt för att inte bli övergivna eftersom det skulle kunna innebära livsfara. Sömn till varje pris är min devis såhär i början!

Ja kanske jag skulle kunna känns så fel bara. Men på dagarna kan han sova flera timmar själv i sin säng eller i nestet.

Jag borde sova när han sover på kvällen såklart men är så svårt.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 10:05:50 följande:

Usch det känns jättejobbigt att hon är en månad nästa vecka. Jag VILL HA MIN BEBIS länge. (Fråga mig vad jag tycker inatt )

Ja, snart låser jag deras dörrar om nätterna om de inte lär sig att somna om snart i sina egna sängar

Åh, jag läste om det i vi föräldrar som landade i brevlådan i veckan. Jag skulle nog ha svårt att vara konsekvent med det tror jag, beundransvärt för dem som klarar av det.

Men det är ju inte försent att börja när hon blivit lite större

Åh är det nåt att ha i de där tidningarna nu för tiden? Jag prenumererade när Axel var liten men tröttnade efter ett tag, nu känns det av nån märklig anledning relevant igen, haha! Jag kommer inte vara konsekvent om vi börjar, det tror jag inte iaf, men det fina är att man ju kan göra lite som det passar en själv och ta det lite i taget. Typ rutinpotta vid blöjbyte bara, eller kolla efter signaler på bajs bara eller så. Axel var så vansinnigt tydlig när han var på väg att bajsa så det var så jag började fundera på det här, om Sally blir likadan.

Ja du efter en månad är de inte nyfödingar längre, hehe... Tur att man iaf kan kalla dem spädbarn fram till ett år!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-21 10:31:57 följande:
    Haha japp, det är ljuvligt! Som igår när jag precis efter frukost satt i soffan oduschad med sliten pyjamas och tuttarna i vädret (eller ja den ena i bebisens mun och den andra "luftandes") och det knackar på dörren. Wtf?! Jodå det var hantverkare som skulle kolla våra köksluckor, maken hade glömt berätta för mig att de skulle komma!! Haha jag är så glad att vårt vardagsrum ligger liksom "rygg mot rygg" med köket så jag kunde gömma mig i soffan tills de hade gått, men maken fick allt höra ett och annat efteråt!
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 09:57:40 följande:

Kör ni med tygblöjor med? Hört att det ska vara en vanlig kombo med ec.

Nej, jag hade velat men det känns inte hållbart utan tvättmaskin. Så det är en kedjereaktion, haha, om jag får tummen ur med att kolla upp installationskostnaden så kanske det blir tvättmaskin och då kanske det blir tygblöjor också. Man kan ju varva, det skulle nog vi göra isf. Ha vanliga när man ska iväg och kanske på natten, och tyg hemma. Just nu är jag glad om jag kommer ihåg att ta på en blöja över huvud taget!
    Haha, den är schysst, jag hoppas dem inte klev rakt in bara.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-21 10:01:07 följande:

3 veckor!!! gaaahhhaa... jag kommer inte stå ut så länge.. kan man göra hinnsvepning själv? (hemmafixaren är i högsta hugg!! :D) annars kanske det är dags att poppa den där flaskan skumpan och springa i trappor...

Jag glömde nog säga, maken körde stenhård akupressur av min lilltå i söndags kväll, så... jag tror på den där lilltåpunkten för att sätta igång... hihi!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 10:26:21 följande:

Säg inte det, haha, här hemma tävlar dem plötsligt om vem som får en bajsblöja vid sitt blöjbyte, tror egentligen det mest handlar om vem som är tuffast, haha! Men innan kräktes dem av bara tanken på en bajsig blöja, dem flydde illa kvickt från tvättstugan.

Haha åh vad gulligt! "Vem får jackpoten idag?!"
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-21 10:35:35 följande:

Haha, den är schysst, jag hoppas dem inte klev rakt in bara.

Haha nä de var så timida så. Maken hade iaf haft vett att säga till dem att vi hade en nyfödd, haha! Men det är så typiskt min man alltså att glömma att berätta nåt sånt. Inte för att jag är så mycket bättre i dagsläget.