• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    idaeglund skrev 2016-01-21 12:35:37 följande:

Jag måste fråga er som fött nu, Hade ni vattenliknande flytningar som luktade sperma typ? Läste att fostervatten kan lukta så, men det har bara kommit små små blöta fläckar en gång om dagen sen i förrgår. Inte kan det vara fostervatten?! Eller? Ska ringa min barnmorska, men det är lite pinsamt att beskriva lukten ;)

Blir tokig här hemma! Trodde verkligen det skulle sätta igång idag, hade värkar imorse och mer av slemproppen lossnade med lite blod i sig. Har ett starkt tryck nedtill, men inget händer. Antar att det är på G, men vill ha ut ungen imorgon senast!! BF+5 idag. Tippade redan för 3 månader sen att hon skulle komma ut idag den 21a, haha, men nu vill jag inte mer!!

Har städat huset och nu lagt mig att vila, försöker göra lite akupressur på mig själv. Vad mer kan jag göra??

Skulle tippa på att din latensfas är igång så den 21 låter som om det kunde stämma :)) lycka till isf
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2016-01-21 14:58:14 följande:
    Åh hjärtat, det som jag var så rädd för! Ja vonrosenskena, det har god effekt med den behandlingen iaf även om det känns himla tungt! Era stackare!! :(
    Det känns faktiskt inte så farligt! Inte kontra hur hon skulle må utan den i framtiden :)
  • Eleonor01
    elinville skrev 2016-01-21 16:44:41 följande:

Wohoo! Nu börjar det hända NÅT iaf även om det kan dröja länge till. Hade svag mensvärk i ryggen imorse som försvann innan lunch, men nu börjar slemproppen släppa och det känns mer i ryggen. Fick jubhinnsvepning för 2 dagar sedan så liiite nytta kanske den gjorde ändå :) BF +3 idag, kanske slipper gå till BF+14 då iaf ;) Med dottern släppte slemproppen 6 dagar innan hon är född.

Latensfasen är nog igång nu :))
  • idaeglund
    Eleonor01 skrev 2016-01-21 18:37:18 följande:
    Skulle tippa på att din latensfas är igång så den 21 låter som om det kunde stämma :)) lycka till isf
    22a blir det nog, fortfarande oregelbundna värkar, men ja, latensfasen är nog igång. Vore sjukt snopet om det bara var förvärkar som inte öppnar. 
    Det här är verkligen helt annat mot min förra förlossning, då gick vattnet sen pang bom starka regelbundna värkar. Nu är allt så mycket mer diffust!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-21 18:38:55 följande:

Det känns faktiskt inte så farligt! Inte kontra hur hon skulle må utan den i framtiden :)

Nej verkligen inte! Det är tur att det är nåt så icke-invasivt man kan göra som gör att det blir helt bra... rätt fantastiskt egentligen.
  • Mallis87

Har inte hunnit läsa ikapp allt som skrivits, men hejja er som är på G och grattis till er som fått!

Idag åkte vi hem från bb, lilleman (namnlös än) blir tre dygn inatt. En fråga till er som fått; hur mycket sover era små, samt hur lång tid tog det innan amningen kom igång?

Första dygnet sov bebisen konstant. Sen började han suga sönder mig... andra natten sög han konstant från 1-4.30, sen ungefär var tredje timme fram till kvällen, då det blev mellan 16-18.30, och sen igen från 22-24. AJ AJ! Knappt små droppar som kom ut, och jag har såå ont! Imorse bönade jag om amningsnapp, så det kör jag på och nu verkar det ha kommit lite att äta, syns i nappen när han ammat.

Idag var han vaken 6.30-10, en liten vända vid 12, en vid 15, lite småvaken vid 17-18 men mest sovit. Så knappt vaken alls om man ser hur mycket han varit vaken innan. Kan det vara för att han faktiskt får idog något nu och blir lite mätt?

Och en fråga till, hur mycket kissar/kissade era små första dygnen? Liten har kissar två gånger bara sen han föddes, bajsade ut mycket svart andra dygnet, men inte gjort något alls idag.

Har ju en tvååring, men eftersom hon föddes för tidigt inöva började tilläggsmatas på kopp direkt o sen var tredje timme, så är allt det här med amning och kissande nytt för mig!

• qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-21 18:57:23 följande:

Har inte hunnit läsa ikapp allt som skrivits, men hejja er som är på G och grattis till er som fått!

Idag åkte vi hem från bb, lilleman (namnlös än) blir tre dygn inatt. En fråga till er som fått; hur mycket sover era små, samt hur lång tid tog det innan amningen kom igång?

Första dygnet sov bebisen konstant. Sen började han suga sönder mig... andra natten sög han konstant från 1-4.30, sen ungefär var tredje timme fram till kvällen, då det blev mellan 16-18.30, och sen igen från 22-24. AJ AJ! Knappt små droppar som kom ut, och jag har såå ont! Imorse bönade jag om amningsnapp, så det kör jag på och nu verkar det ha kommit lite att äta, syns i nappen när han ammat.

Idag var han vaken 6.30-10, en liten vända vid 12, en vid 15, lite småvaken vid 17-18 men mest sovit. Så knappt vaken alls om man ser hur mycket han varit vaken innan. Kan det vara för att han faktiskt får idog något nu och blir lite mätt?

Och en fråga till, hur mycket kissar/kissade era små första dygnen? Liten har kissar två gånger bara sen han föddes, bajsade ut mycket svart andra dygnet, men inte gjort något alls idag.

Har ju en tvååring, men eftersom hon föddes för tidigt inöva började tilläggsmatas på kopp direkt o sen var tredje timme, så är allt det här med amning och kissande nytt för mig!

Sally blir ju tre dygn ikväll, och jag tycker det varit väldigt olika med sömnen de här dagarna. Fram tills i morse har hon mest snuttat - i vaket tillstånd eller i sömnen - och inatt snuttade hon hela natten förutom två timslånga avbrott... Så sjukt utmattande. Men hon verkar också ha fått igång produktionen och sen återbesöket idag på sjukhuset så har hon sovit nästan konstant med några kortare pauser för att äta. Jag funderar också på om det är för att hon faktiskt får i sig nåt nu.

Kissandet har jag rätt dålig koll på, det blir några blöjor per dag och hon har bajsat fem-sex ggr sen hon föddes, det är mest maken som tar blöjorna så det är därför jag har så dålig koll, hehe. Men jag tänker att det står lite i relation till hur mycket hon får i sig. Hon sov inte så mycket första dygnet men diade desto mer.
  • Eleonor01
    idaeglund skrev 2016-01-21 18:55:43 följande:
    22a blir det nog, fortfarande oregelbundna värkar, men ja, latensfasen är nog igång. Vore sjukt snopet om det bara var förvärkar som inte öppnar. 
    Det här är verkligen helt annat mot min förra förlossning, då gick vattnet sen pang bom starka regelbundna värkar. Nu är allt så mycket mer diffust!
    Min vs också väldigt olik första gången. Fast endast latensfsden skiljde sig åt. Första satt värkar i i flera timmar å andra 7-10 min under 12 h. Båda kom sen som raketer :)
  • idaeglund
    Eleonor01 skrev 2016-01-21 19:33:02 följande:
    Min vs också väldigt olik första gången. Fast endast latensfsden skiljde sig åt. Första satt värkar i i flera timmar å andra 7-10 min under 12 h. Båda kom sen som raketer :)
    Gaah, hur visste du när du skulle åka in då? Ringde förlossningen nu, hon sa att det kan dröja länge, men att jag ska åka in om jag har 2 värkar på 10min. Men jag tror nog mest på magkänsla. Som tur är har min pappa förlöst 9 bebisar (de är här som barnvakter nu) så jag är trygg om ungen skulle komma ut i hallen, hahaha!
  • Eleonor01
    idaeglund skrev 2016-01-21 19:43:45 följande:
    Gaah, hur visste du när du skulle åka in då? Ringde förlossningen nu, hon sa att det kan dröja länge, men att jag ska åka in om jag har 2 värkar på 10min. Men jag tror nog mest på magkänsla. Som tur är har min pappa förlöst 9 bebisar (de är här som barnvakter nu) så jag är trygg om ungen skulle komma ut i hallen, hahaha!
    Min värkar hemma ändrade karaktär å blev starkare än tidigare men tiden vs den samma. Ringde in å sa att jag gärna ville bli undersökt å gärna kunde åka hem om det behövdes å eftersom min första gick väldigt fort så fick jag komma. På vägen in i bilen så växlade det fas å började spruta värkar. Så när du inte kan klara dig på alvedon å andas är det riktiga igång skulle Jah säga iaf. Alla upplever det dock olika. Likaså om du inte har mer krafter för då behöver du något att sova på. Ring å rådfråga längs vägen. En annan sak är också att man vet när det är på riktigt. Det är få som inte vet. Är du osäker så rådfråga iaf före du åker.
    Stort lycka till. Det är iaf inte långt kvar nu <3