• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-23 20:30:16 följande:

Tack! Ja, men det känns som en bra plan för oss just nu. Hoppas min bvc-sköterska är lika bra där som hon varit hittills.

Vad skönt och höra att du börjar må bättre. Hoppas ni kan få svar på många utav era frågor så ni lättare kan bearbeta det som hänt. Tycker du är otroligt stark som klarat ut det så bra som ni gjort helt själva i ett helt annat land <3

Ja, hoppas BM kan hjälpa dig! Skönt att W äter så himla bra av ersättningen, vissa bebisar tar ju inte ens flaska har jag hört.

Tack, vad du är snäll! Vi hoppas att den läkaren kan ge svar, det blir om en månad som vi träffar henne och hon är trevlig. Vår andra vecka med bebisen har dock som sagt känts helt annorlunda som tur är. Han har sovit jättebra på nätterna de senaste dagarna med bara ett uppvak där han varit vaken i ca 1,5 timme så jag känner mig som en ny människa. Nästa söndag kommer min mamma och stannar i två veckor, så det ser vi mycket fram emot <3
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2016-01-23 20:33:17 följande:

Haha ja hon pillar med sina vassa små naglar runt plasten! :-P Jag vet inte om olika modeller är olika, jag har MAM, men plasten runtom är så vansinnigt tunn så den lossnar ju jämt... Man ska ju blöta den med vatten för att "klistra fast" den men är inte det jättejobbigt att hålla på med på natten?

Ja jag väckte faktiskt efter att jag skrivit här, eller ja jag tog upp henne, hon sov i princip vidare genom hela första bröstet. Hon fick väl inte världens bästa grepp den här gången heller men vi kämpar på. Det blir också svårt att träna på på natten, hur ska jag se att hon tar tillräckligt stort tag då? :-P Ja jag ska höra med bvc när de hör av sig till oss nästa vecka, annars försöker jag väl med bb igen, det kanske finns andra som har bättre koll... Annars kom jag på amningshjälpen, det finns tydligen en hjälpmamma här i stan man kan ringa. Men det är svårt tycker jag att ringa nån som jobbar ideellt...

Hoppas lilla W bestämmer sig för att sova inatt ändå! Det är så tröttsamt när de ska hålla på och sova dagtid för man blir ju dubbelt trött, dels för att man inte får sova på nätterna men också för att man förstår under dagen vilken hopplös natt man kan ha att vänta...

Jag tycker att du ska tänka precis tvärtom: de som arbetar ideellt är ju uppenbarligen extra intresserade av att hjälpa eftersom det inte ens är deras jobb utan de gör det helt gratis! Om de inte hade velat hjälpa hade de väl tagit bort sig från listan. Ring, du har inget att förlora
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-01-23 21:31:33 följande:

Jo, eller det har egentligen inte behövts innan så hsr bara haft sådana utanför hemmet. Men nu så får jag nog göra det hemma också. :)

Ja jag har dem i hela tiden, bättre det än att läcka ner kläderna. Vi har inte egen tvättmaskin så jag tvättar gärna så lite som möjligt .
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-23 20:33:17 följande:
    Haha ja hon pillar med sina vassa små naglar runt plasten! :-P Jag vet inte om olika modeller är olika, jag har MAM, men plasten runtom är så vansinnigt tunn så den lossnar ju jämt... Man ska ju blöta den med vatten för att "klistra fast" den men är inte det jättejobbigt att hålla på med på natten?

Ja jag väckte faktiskt efter att jag skrivit här, eller ja jag tog upp henne, hon sov i princip vidare genom hela första bröstet. Hon fick väl inte världens bästa grepp den här gången heller men vi kämpar på. Det blir också svårt att träna på på natten, hur ska jag se att hon tar tillräckligt stort tag då? :-P Ja jag ska höra med bvc när de hör av sig till oss nästa vecka, annars försöker jag väl med bb igen, det kanske finns andra som har bättre koll... Annars kom jag på amningshjälpen, det finns tydligen en hjälpmamma här i stan man kan ringa. Men det är svårt tycker jag att ringa nån som jobbar ideellt...

Hoppas lilla W bestämmer sig för att sova inatt ändå! Det är så tröttsamt när de ska hålla på och sova dagtid för man blir ju dubbelt trött, dels för att man inte får sova på nätterna men också för att man förstår under dagen vilken hopplös natt man kan ha att vänta...
    Det gör W också, hon sliter oftast bort den innan hon hunnit få tag med munnen så då får man börja om igen. Okej, har aldrig sett att mam har, jag har Medelas, men den funkade mkt bättre med första sonen, jag får den aldrig riktigt att fästa även att jag blöter den med vatten, så det är inte alla ggr jag blöter den innan.

Ja, men förhoppningsvis så finns det ju ngn annan du kan fråga på bb som lyssnar in dig och verkligen kan hjälpa er. Förstår att det känns lite sådär att ringa ngn som jobbar ideellt. Jag hade nog också dragit mig för det. Men hoppas ni får hjälp med taget antingen på bb eller bvc. Kan man få det att fungera utan nappen så är ju det det bästa både praktiskt och för dig och Sally.

Jag testade att köra utan nappen en gång idag men det fungerar inte alls, hon får inget grepp alls, och får hon det så tappar hon det direkt. Och det grepp hon får är så litet så det skulle aldrig gå i längden.

Nu sover W i sitt nest i sin säng efter en flaska ersättning, har ätit på mig till och från sen 19.30 på båda brösten men till slut började hon som när hon blir arg på nappen, hon började böka, gråta, ta bröstet, släppa bröstet, grymta och ha sig och när hon gör det så tror jag att det inte kommer så mkt. Hon slurpade gott i sig. Så nu ska jag passa på att sova lite med.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-23 22:26:29 följande:

Ja jag har dem i hela tiden, bättre det än att läcka ner kläderna. Vi har inte egen tvättmaskin så jag tvättar gärna så lite som möjligt .

Förstår jag då, vi skaffade både tvätt och diskmaskin i september och det är nog det bästa vi gjort någon gång
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-23 09:57:11 följande:
    Du betalar helpension för dig och partner som stannar.. 100kr dygn för dig och 500kr för partner.. Alla måltider ingår och man väljer själv från menyn, maten kommer i portionslådor och sen plockar man själv fram och värmer från kylen..
    Frukosten är buffé!

Kommer ni med bil kan ni parkera närmare och får då betala 40kr dygn med tillstånd man får inne på BB..
    Tack för superbra info!

har du fått några fler känningar?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-23 21:45:46 följande:
    Ja, hoppas BM kan hjälpa dig! Skönt att W äter så himla bra av ersättningen, vissa bebisar tar ju inte ens flaska har jag hört.

Tack, vad du är snäll! Vi hoppas att den läkaren kan ge svar, det blir om en månad som vi träffar henne och hon är trevlig. Vår andra vecka med bebisen har dock som sagt känts helt annorlunda som tur är. Han har sovit jättebra på nätterna de senaste dagarna med bara ett uppvak där han varit vaken i ca 1,5 timme så jag känner mig som en ny människa. Nästa söndag kommer min mamma och stannar i två veckor, så det ser vi mycket fram emot <3
    Ja, det är jätteskönt att hon tar flaskan så bra. Vet inte om det beror på att hon har amningsnapp, sugtekniken är densamma och hon har ju vant sig vid "gummit"i munnen liksom.

Vad bra att du tycker läkaren var trevlig, du känner att du kan prata med henne ordentligt och så? Håller tummarna att hon kan hjälpa er. Gud vad härligt med lite besök av mamma din, förstår att ni ser fram emot det. Det blir att njuta för er alla. Skönt att han sover så bra er lille kille. <3
  • idape

Ut kom lilla Ella på min födelsedag i torsdags!! Vi väntade ju hemma efter vattenavgång. Åkte in vid elva och då började värkarna tätna lite väl snabbt. Förlossningen gick skrämmande fort. Hon bokstavligt talat flög ut. Hann inte ens få epidural. Bara lustgas. Sen på tre krystningar var hon ute. Otroligt skrämmande tyckte jag men skönt att det gick så fort!!

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2016-01-23 23:21:33 följande:

Ja, det är jätteskönt att hon tar flaskan så bra. Vet inte om det beror på att hon har amningsnapp, sugtekniken är densamma och hon har ju vant sig vid "gummit"i munnen liksom.

Vad bra att du tycker läkaren var trevlig, du känner att du kan prata med henne ordentligt och så? Håller tummarna att hon kan hjälpa er. Gud vad härligt med lite besök av mamma din, förstår att ni ser fram emot det. Det blir att njuta för er alla. Skönt att han sover så bra er lille kille. <3

Ja jag tror det, har bara träffat henne en gång under graviditeten och sedan vid en rond under förlossningen, men fick ett sympatiskt intryck. Ska försöka ringa om min journal på måndag, vore ett bra första steg om jag kan få ut den så jag kan läsa före återbesöket. Ja jag räknar ner dagarna nu tills mamma kommer. Ska bli så mysigt!
  • Seven Costanza
    idape skrev 2016-01-23 23:34:12 följande:

Ut kom lilla Ella på min födelsedag i torsdags!! Vi väntade ju hemma efter vattenavgång. Åkte in vid elva och då började värkarna tätna lite väl snabbt. Förlossningen gick skrämmande fort. Hon bokstavligt talat flög ut. Hann inte ens få epidural. Bara lustgas. Sen på tre krystningar var hon ute. Otroligt skrämmande tyckte jag men skönt att det gick så fort!!

Hoppsan, på din födelsedag och allt! Min son missade min födelsedag med några dagar bara Hoppas att det ändå kändes ok fastän det gick snabbt.