• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-23 18:04:20 följande:
    Packat ett paket nu. Lägger det på posten imorgon. Enda önskan jag har är att du skänker bort kläderna när du inte behöver dem mer :) berätta gärna när det kommit fram!
    Självklart skänker jag dem när lilla W vuxit ur dem jag lovar att uppdatera.
  • WiMe06

Quatterin - åh, jag förstår verkligen din ångest. Äldsta sonen kom igår och bebisade sig och då frågade jag om det var jobbigt med lillasyster, det tyckte dem båda för hon tar så mkt tid tyckte dem. Sen frågade yngsta sonen om vi inte tyckte om dem lika mkt längre sen lillasyster kom. Det skar i mammahjärtat att höra att de funderar på det.
    Förstår din ångest med amningen också, jag känner precis som du. Hoppas verkligen dina sår får möjlighet att läka. Kan du inte vända dig till bb om det är så att det inte blir bättre. Jag tror inte vi har ngn speciell amningsmottagning här heller, men bvc sköterska sa ju jag skulle vända mig till bb.

Du är superstark som kämpar på så trots dina sår. Men glöm inte bort dig själv i det hela heller. Gör det mindre ont att pumpa? Isåfall kanske du kan pumpa och ge henne på flaska några mål så dina bröst får chans att vila och läka lite? Förstår om det tar emot att göra det men jag tänker på dig, det ger ju maken möjlighet att ge maten och du får samtidigt vila lite med. Du är en kämpe och det kommer bli bra ska du se vilket du än bestämmer dig för. Och det kommer lösa sig med sonen också, Sally är knappt en vecka gammal, ni måste få landa och så småningom hittar ni era rutiner, jag tror att Axel förstår också, fast de kanske inte säger det bara. Kramar på dig <3

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-23 18:22:36 följande:

Quatterin - åh, jag förstår verkligen din ångest. Äldsta sonen kom igår och bebisade sig och då frågade jag om det var jobbigt med lillasyster, det tyckte dem båda för hon tar så mkt tid tyckte dem. Sen frågade yngsta sonen om vi inte tyckte om dem lika mkt längre sen lillasyster kom. Det skar i mammahjärtat att höra att de funderar på det.

Förstår din ångest med amningen också, jag känner precis som du. Hoppas verkligen dina sår får möjlighet att läka. Kan du inte vända dig till bb om det är så att det inte blir bättre. Jag tror inte vi har ngn speciell amningsmottagning här heller, men bvc sköterska sa ju jag skulle vända mig till bb.

Du är superstark som kämpar på så trots dina sår. Men glöm inte bort dig själv i det hela heller. Gör det mindre ont att pumpa? Isåfall kanske du kan pumpa och ge henne på flaska några mål så dina bröst får chans att vila och läka lite? Förstår om det tar emot att göra det men jag tänker på dig, det ger ju maken möjlighet att ge maten och du får samtidigt vila lite med. Du är en kämpe och det kommer bli bra ska du se vilket du än bestämmer dig för. Och det kommer lösa sig med sonen också, Sally är knappt en vecka gammal, ni måste få landa och så småningom hittar ni era rutiner, jag tror att Axel förstår också, fast de kanske inte säger det bara. Kramar på dig <3

Tack... Jo det kommer ju lätta. Och Axel är ju hur go som helst men fy vad otillräcklig man känner sig, även om han inte uttrycker att han känner sig åsidosatt. Jag satt och grät förut för att jag hade så ont och då konstaterade han att det blir ju bättre av pussar och kramar, så han kom och pussade och kramade mig. Gullet.

Jag skulle vilja prova att pumpa men hade lånat ut flaskorna som hör till pumpen och har inte fått tillbaka dem fastän jag frågat efter dem... Kan ju köpa nya men de kostar från 150:- så det känns som en kass utgift när jag ändå hade flera stycken. Måste stöta på och se om jag kan få dem tillbaka. Men jag har aldrig riktigt släppt till pumpen så frågan är om det skulle funka ändå, kunde ju vara värt ett försök förstås.

Jo blir det inte bättre så kontaktar jag bb, men det var ju den personalen som sa att allt såg bra ut när vi var där (samma avdelning som hemvårdsavdelningen) så det känns ju inte så förtroendeingivande. Men det SKA ju ändå vara de som har bäst koll... Till råga på allt känner jag mig småfebrig men det är ju vanligt när mjölken rinner till så jag hoppas inte det är mer än så, men det blir liksom en sak till att oroa sig för...

Nu sitter jag och funderar på om jag ska väcka Sally för amning för brösten börjar spänna så hemskt, samtidigt vill man ju inte väcka det barn som sover. :-P Men hon var på väg att vakna förut och då skyndade jag mig att få dit nappen, så nu sitter jag med bröstet i vädret med amningsnapp på... suck. Men hon vaknar nog snart. Och är vrålhungrig och ilsken och risken är att hon vägrar nappen då. Äsch.
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2016-01-23 18:13:49 följande:
    Självklart skänker jag dem när lilla W vuxit ur dem jag lovar att uppdatera.
    Jösses!!! Nu höll jag på att göra bort mig! Isak, min son, hans första kläder på första fotot vi tog på förlossningen har vi ramat in tillsammans m fotot. Den röda velourpyjsmasen behåller jag å skickar bara den vita. Den röda hade vi på förlossningen! Förlåt inte meningen att lova bort något å sen ta tillbaka det. Verkligen förlåt!!!
  • Förstaförsökaren26

Åh jag har oxå börjat känna baby blue. Har sedan förlossningen i måndags känt mig så jäkla dålig som människa för att det fick bli ett snitt igen!! Vet att jag borde känna mig så välsignad över ä ha två helt underbara barn men jag känner en sådan sorg över att aldrig få uppleva en vaginal förlossning. Gav jag upp för tidigt?! :(

Å inte blir det bättre när vi hade släkten över på besök å min mamma säger:

"tänk att det ska göra så ont att få ut dessa små"

Varav jag svarar:

"Ja, det gör ont men som jag har förstått det så går det över å jag gör nog hellre det än att bli snittad"

Å då säger min mormor:

"Men för oss som har upplevt å gjort det så är det tufft å bla bla. Nägot du inte kan förstå"

Dä brast det å jag fick gå till toaletten å gråta.. Jag känner mig så tom. Vissa stunder på dagen är ok men överlag så tänker jag hela tiden på förlossningen å om jag gav upp för tidigt!!

• qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-23 19:07:14 följande:

Åh jag har oxå börjat känna baby blue. Har sedan förlossningen i måndags känt mig så jäkla dålig som människa för att det fick bli ett snitt igen!! Vet att jag borde känna mig så välsignad över ä ha två helt underbara barn men jag känner en sådan sorg över att aldrig få uppleva en vaginal förlossning. Gav jag upp för tidigt?! :(

Varav jag svarar:

"Ja, det gör ont men som jag har förstått det så går det över å jag gör nog hellre det än att bli snittad"

Å då säger min mormor:

"Men för oss som har upplevt å gjort det så är det tufft å bla bla. Nägot du inte kan förstå"

Dä brast det å jag fick gå till toaletten å gråta.. Jag känner mig så tom. Vissa stunder på dagen är ok men överlag så tänker jag hela tiden på förlossningen å om jag gav upp för tidigt!!

Ursäkta, men vad är det för jäkla muppskaft till kvinnfolk att uttrycka sig så?! Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, just sayin'. De har ingen jävla aning om vad du varit igenom och de har inte rätt att uttala sig. Jag vet folk som spruckit hela vägen vid vaginal förlossning, behövt snittas nästa gång pga det, och ändå föredragit vaginalt! Snitt är en omfattande bukoperation och inget man genomför lättvindigt. Och du ska inte fundera över om du "gav upp för lätt". Det var medicinsk personal på plats, de skulle inte låta nån "få ett snitt" på grund av lättja. Du blev snittad för att det var det som behövdes där och då, för dig och för lillen.
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-23 19:07:14 följande:

Varav jag svarar:

Å då säger min mormor:

Vet du det var faktiskt de som var okänsliga! Jag har som sagt ingen ångest för mitt snitt pga önskan att föda vaginalt, utan för mig är det ju att jag fick sådana komplikationer som gör att jag är ledsen över snittet. Men oavsett så har jag sagt till dem som jag berättat om min nattsvarta första vecka för att jag inte vill ha några kommentarer som skämtar eller bagatelliserar vad jag gått igenom, för som det känns nu kommer vi aldrig kunna skämta om det. Om vi inte själva tar upp det vill vi inte att folk frågar oss heller.

Vi tog oss igenom till andra sidan och nu är vår son två veckor och allt känns bra, men jag undrar också vad som gick fel. Jag ska försöka begära ut min journal (tydligen inte självklart här i USA) och diskutera min förlossning på sexveckorskontrollen. Den läkaren var med under en del av mitt igångsättningsskede så hon kan förhoppningsvis svara på mina frågor. Vi tvivlar på om vi vill ha fler barn pga allt som hänt men samtidigt känns det ju bra nu trots att första veckan är helt förlorad för mig. Kan du inte begära att få diskutera din förlossning med någon som var med? Kram
  • Seven Costanza

Amalie: angående de läckande brösten, använder du amningsinlägg? Sådana där runda i tyg eller engångs som man lägger i bh:n/linnet? De fångar upp mjölken rätt bra och man kan ju ha dubbla om det behövs.

• Seven Costanza

WiMe och qatteriin: jobbigt att höra att ni får kämpa så mycket med amningen. Jag tycker det låter väldigt vettigt med varannat mål amning och varannat ersättning och vid behov fasa ut till enbart ersättning. Tyvärr är det tydligen ingen självklarhet att det blir lättare med amningen för varje barn och om det inte rättar till sig hade det ju absolut kunnat vara rätt beslut att gå över till ersättning. Dels för att det inte ska göra ont och vara ångestfyllt, och dels för att kunna känna att matningarna blir mer väldefinierade istället för evighetsprojekt och det frigör ju också tid för bebisens syskon att få mer tid med mamma.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-23 18:35:23 följande:
    Tack... Jo det kommer ju lätta. Och Axel är ju hur go som helst men fy vad otillräcklig man känner sig, även om han inte uttrycker att han känner sig åsidosatt. Jag satt och grät förut för att jag hade så ont och då konstaterade han att det blir ju bättre av pussar och kramar, så han kom och pussade och kramade mig. Gullet.

Jag skulle vilja prova att pumpa men hade lånat ut flaskorna som hör till pumpen och har inte fått tillbaka dem fastän jag frågat efter dem... Kan ju köpa nya men de kostar från 150:- så det känns som en kass utgift när jag ändå hade flera stycken. Måste stöta på och se om jag kan få dem tillbaka. Men jag har aldrig riktigt släppt till pumpen så frågan är om det skulle funka ändå, kunde ju vara värt ett försök förstås.

Jo blir det inte bättre så kontaktar jag bb, men det var ju den personalen som sa att allt såg bra ut när vi var där (samma avdelning som hemvårdsavdelningen) så det känns ju inte så förtroendeingivande. Men det SKA ju ändå vara de som har bäst koll... Till råga på allt känner jag mig småfebrig men det är ju vanligt när mjölken rinner till så jag hoppas inte det är mer än så, men det blir liksom en sak till att oroa sig för...

Nu sitter jag och funderar på om jag ska väcka Sally för amning för brösten börjar spänna så hemskt, samtidigt vill man ju inte väcka det barn som sover. :-P Men hon var på väg att vakna förut och då skyndade jag mig att få dit nappen, så nu sitter jag med bröstet i vädret med amningsnapp på... suck. Men hon vaknar nog snart. Och är vrålhungrig och ilsken och risken är att hon vägrar nappen då. Äsch.
    Åh, men vilken härlig son, bra mamma att bros på
    Det är aldrig roligt att bära på den där känslan av otillräcklighet men jag är helt säker att han förstår att du gör vad du kan just nu <3

Nej, just det du har ju också haft svårt för pumpen. Tråkigt att du inte fått tillbaka dina flaskor, vem är det som är så oförstående att inte lämna tillbaka dem när du bett om det. Det vore ju kanske ändå värt ett försök att testa för att avlasta lite.

Aha, nej då förstår jag att du inte har så mkt förtroende för dem. Tror du bvc kan hjälpa dig då? Tråkigt att inte ens bb kan hjälpa när du själv känner att hon inte har riktigt rätt tag. De ska ju vara där för att stötta och lyssna på dig.

Väckte nyss surmadam här hemma (hon somnade om när efter en stund när vi varit ute) men hon hade nog lätt kunnat sova en stund till efter den här dagen. Men tänkte hon skulle försöka sova inatt med kanske.
    Visst är det lite extra krångligt med nappen, är Sally så att hon sliter bort den också?