• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    haannah skrev 2016-01-24 04:06:14 följande:

Min lördag blev inte alls som jag tänkt :D haha. Vaknade upp och gick på toaletten, insåg att det rann vatten som var grönaktigt. Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma in! Jodå, fostervatten var det som bebis dessutom hade bajsat i, så vi fick inte åka hem igen utan jag blev igångsatt. Efter måååånga timmars kämpande utan att det hände något (blev bara öppen 5 cm allt som allt), så slutade dagen i ett akut kejsarsnitt. 00.01 tittade våran lilla tjej ut, första minuten på det beräknade dygnet :D haha. Ligger med bebis på bröstet nu och bara myser!! Herregud, det blev långt ifrån som jag tänkt mig men nu när jag ser på henne så kan jag inte sluta le :)

Stort grattis :))
  • Glasnos

Nu har vattnet gått iaf. Ska in på förlossning för kontroll så vi får se vart det barkar. Idag 40+4!

• mitthemligajag
    verrron skrev 2016-01-24 03:24:14 följande:

Här gick vattnet nu ikvälls kring 00.30 tiden och nu har jag börjat känna av värkar så jag hoppas det är på gång..

Trots att detta är 3:e barnet så är jag såå nervös å rädd.. fy nu ångrar jag mig nästan :)

" nu ångrar jag mig nästan" haha undra hur många som känner den känslan, typ alla hahhahahaha! Lycka till! Hoppas bebis är ute snart om hen inte redan är det ;)
  • mitthemligajag

Min lördag blev inte alls som jag tänkt :D haha. Vaknade upp och gick på toaletten, insåg att det rann vatten som var grönaktigt. Ringde förlossningen som ville att jag skulle komma in! Jodå, fostervatten var det som bebis dessutom hade bajsat i, så vi fick inte åka hem igen utan jag blev igångsatt. Efter måååånga timmars kämpande utan att det hände något (blev bara öppen 5 cm allt som allt), så slutade dagen i ett akut kejsarsnitt. 00.01 tittade våran lilla tjej ut, första minuten på det beräknade dygnet :D haha. Ligger med bebis på bröstet nu och bara myser!! Herregud, det blev långt ifrån som jag tänkt mig men nu när jag ser på henne så kan jag inte sluta le :)

Men stort grattis till Lill flickan! Hoppas allt gick bra trotts lite " ändringar i dina planer" ;)! Av villen anledning bajsade hon i vattnet ? Blev hon stressade av något? :)
  • mitthemligajag
    Glasnos skrev 2016-01-24 06:40:05 följande:

Nu har vattnet gått iaf. Ska in på förlossning för kontroll så vi får se vart det barkar. Idag 40+4!

Oj vad de händer saker den här natten / morgonen! Lycka till :)
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2016-01-23 22:26:29 följande:
    Ja jag har dem i hela tiden, bättre det än att läcka ner kläderna. Vi har inte egen tvättmaskin så jag tvättar gärna så lite som möjligt .
    Whaaat hur klarar ni er? Vi tvättar fasen två maskiner om dagen här hemma på två kids!! Går ca 2 pyjamasar per natt och 2 bodys om dagen... Vi har dock fått en riktig spypöjk som spyr efter varenda måltid trotts rapar och minifoam! Men hellre spyor är kolik hehe ;)
  • WiMe06

Jättestort grattis! Hoppas ni alla mår bra!
  • mitthemligajag

Riktigt bra söndagsmorgon, kalljäst bröd i ugnen, min mamma är här och tar alltid över de största ansvaret när hon kommer och vi fick sovmorgon! Men imorgon är de slut på att götta sig i goda frukostar och snabbmat på kvällarna... Nu ska här börjad äta hälsosamt och snart ska vi börja motionera mera så fort de blir lite mer behaglig temperatur ute ! Men jag kommer inte ihåg de här med magmusklerna, jag har hört att man ej får görs typ situps men så ser jag på filmer på you tube där dom gör, ngn som vet?

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2016-01-24 07:03:17 följande:

Whaaat hur klarar ni er? Vi tvättar fasen två maskiner om dagen här hemma på två kids!! Går ca 2 pyjamasar per natt och 2 bodys om dagen... Vi har dock fått en riktig spypöjk som spyr efter varenda måltid trotts rapar och minifoam! Men hellre spyor är kolik hehe ;)

Haha ja det är inte som att vi har nägot val direkt i amerikansk hyreslägenhet . Här finns ingenstans vi skulle kunna ställa en tvättmaskin och ingenstans där vi skulle kunna torka kläderna heller. Men här funkar det inte som i Sverige att man bokar tid, utan det finns fyra maskiner och fyra tumlare och man går bara ner och kollar om det finns lediga maskiner. Det kostar att tvätta så folk tvättar oftast bara två maskiner i taget så oftast är två maskiner lediga. Det har bara hänt en gång att det inte varit ledigt.

Vi har varit hemma i tio dagar nu och bara tvättat två gånger så totalt fyra maskiner. Han kräks nästan inte alls, peppar peppar, men blir svettig ibland så man får byta. Får väl se om det håller i sig
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-23 21:39:09 följande:

Försök att kämpa på med amningsmaraton en vecka till då så att hormonnivåerna stabiliseras och gör som du säger att ta en matning i taget. Den här veckan som gått har känts HELT annorlunda än första veckan för mig så det är ju klokt att inte fatta några beslut under första veckan postpartum när man inte är sig själv. Det var flera gånger under amningen på sjukhuset som jag bara grät och gav bebisen till min man och sa att jag inte ville (fastän jag ville) för jag orkade inte mer.

Nu funkar det rätt bra även om jag är öm på bröstvårtorna så jag är glad att jag höll ut, även om jag kanske inte kommer amma mer än några månader för jag tycker det är jobbigt med amningsvänliga kläder samt att amma offentligt för folk här i USA är så pryda... Jag personligen tycker inte det känns bra att behöva ha en filt över huvudet på barnet men jag vill inte sitta på fler offentliga toaletter och amma med rumpan bar, det har jag ju gjort en gång på akuten och det räcker. Hur upplevde du det med offentlig amning? Gjorde du något särskilt för att det skulle fungera smidigt att vara ute på stan?

Jag tror det hjälpte bara att kräkas ur all ångest lite, tillochmed. Natten har varit helt ok och pluttan har sovit långa pass - om än på mig eller far sin. Vad skönt att höra hur mycket stabilare det kan bli så fort som efter två veckor, det ger hopp även för en som borde komma ihåg det, hehe, mitt i hopplösheten minns man ju mest det som är skit och inte de bra delarna.

Jag kan tänka mig att offentlig amning är ännu värre i USA, jag har förstått att det varit en del uppmärksamhet kring kändisar som kämpat för amning på sista tiden. Jag skulle inte heller vilja sitta och amma på såna toaletter, jag vill inte ens sitta på vanliga offentliga toaletter... Första gångerna jag ammade ute så hade jag nån liten filt över men det blev ju så vansinnigt varmt så det gick ju inte i längden. Snart blev jag så snabb att lägga ungen till bröstet att det inte var nåt problem, la kanske en liten bit filt eller en tvättlapp över själva den lilla biten tutte som syntes (hade alltid en frottétvättlapp nära till hands eftersom vi hade kräkbebis). Amningskläder hade jag inga förutom amningslinne, så jag körde på linnet under vanliga t-shirts eller blusar och så drog jag upp det övre plagget när jag ammade, det funkade alldeles utmärkt. När han var 3-4 månader var det en svårare period att amma ute - att amma över huvud taget egentligen men särskilt ute - eftersom de blir så väldigt mycket mer medvetna om omvärlden då och han gärna släppte hela tiden för att kolla sig omkring, haha. Men det gick över det med. Det viktigaste med hela grejen för mig var att när jag var ute ha lite extra ögon efter platser där det skulle kunna vara lämpligt att sätta sig, bänkar som stod lite avsides och så där jag skulle känna mig mer bekväm med att sitta. Men jag har ammat mitt på torg i Göteborg och gåendes genom centrala Stockholm också så man vänjer sig, hehe, i Sverige är det ju iaf inte så ofta man får klagomål.