• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-24 08:57:50 följande:

Grattis till alla nattens bebis! Vilken fart här varit :) Jag läser men hinner inte skriva särskilt ofta, när jag flaska har jag ju inga händer fria tyvärr.

BVC var här i fredags, matvraket hade gått upp från 3800 vid hemgång till 4370 en vecka senare. Stor kille!

Åh, vad härligt, det var en rejäl ökning
  • Eleonor01
    Mallis87 skrev 2016-01-24 12:50:38 följande:

Grattis till er som fått! Har varken tid eller ork att läsa ikapp allt, har det rätt tufft här hemma för tillfället.

Dottern på två år sparkar verkligen bakut. Beter sig riktigt illa. Trotsar, spottar, skriker, slåss, tvärtemot, "kan-själv" med allting. Hon är jättefin mot lillebror, vill klappa honom, hjälper till att byta blöja etc. Men det märks att hon har det jobbigt.

Sambon hjälper inte till så mycket. Visst, han lagar lite mat och hjälper till med frukost, men annars ligger han mest i soffan med telefonen. Jag hade velat att han aktiverat dottern, suttit på golvet och lekt, gått ut med henne, gett henne uppmärksamhet. Igår tyckte han det var väldigt viktigt att dricka öl med grannen (bebisen är 5 dagar idag), vilket resulterade i att jag fick natta dottern. Hon vägrade borsta tänderna, vägrade få ny blöja, betedde sig och skrek. Drog henne i armen in på hennes rum med en skrikande bebis på andra armen och sen framkallade hon klökningar som ledde till en uppkräkning av all välling på sitt rum. Där stod vi alla tre och grät, jag ringde hem sambon och skällde ut honom, varpå han står och skrattar och kan inte förstå hur jag kan påstå att han inte hjälper till. Han har inte bytt en endaste blöja på lillebror, knappt hållt i honom.

Dessutom har han eget företag som är hans liv, och kommer därför inte vara ledig något. Har ångest inför kommande vecka.

Bebisen somnar ca 23 på kvällen, sover till 2-3, äter, sover till 5, äter, sover till 7, äter, sen går vi upp vid 8. Sen äter han till och från typ hela förmiddagen. Vill helst bara ligga vid bröstet. Samma på kvällen, från 19 till läggdags är det konstant matning. Vill inte ligga själv alls.

Jag bara gråter. Gråter för att jag tappat det totalt mot dottern flera gånger och tagit henne i armen och vrålat på henne. Ångrar att jag skaffade ett barn till just nu, skulle väntat. Har så dåligt samvete mot dottern, jag känner mig som världens sämsta mamma. Känner nästan för att bara skippa amningen och köra ersättning så någon annan kan ta bebisen så jag kan ge mer tid till dottern.

Men jösses! Vilken amöba till sambo. Msn ska aldrig ta några förhastade beslut om relationer under första året men jag vet i fan om jag inte hade hotat honom rejält!! Barnsligt att görs kanske men ibland så....
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2016-01-24 11:53:27 följande:

Åh vad dum jag är haha, man har ju såklart tvättstuga som hör till lägenheten!! Stupidoo jag är, tänkte att ni fick lov att gå till kemtvätt varje gång haha, då var de ju inte då drygt :D

Haha ja precis . Det finns dock laundromats (tvätterior) här i området så alla lägenhetskomplex har uppenbarligen inte egna maskiner, så vi tycker det är skönt att vi åtminstone inte behöver gå iväg och tvätta utan bara nedför trappen till innergården. Kemtvätt verkar lyxigt men det blir lite för dyrt för oss .
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-24 13:48:54 följande:

Håller absolut med dig i allt du säger. Frågan e ju dock vilken uppfostran de fått tidigare. Din sambo tillsammans m barnens mamma kanske har tagit den lätta utvägen förut? Då saknas det ofta stabila grunder att stå på som exempelvis i hur man tilltalar en annan vuxen med respekt oavsett hur man egentligen tänker.

Du har helt rätt... Tror de hade så dåligt samvete för att deras relation var så sorgligt destruktiv för dem båda, vi jobbade ihop på den tiden så man förstod en del. De har varit älskade och omhändertagna men det har aldrig ställts några krav på barnen.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-24 10:13:46 följande:

Så brast det i natt och jag skrek åt bonusen att hålla käften. Inte bra alls. Arvid har bara vaknat två gånger så det var ingen dålig natt men andra gången skrek han sig svettig och väckte de andra och bonus var såklart irriterad och spydig. Jag blir ju superstressad när han skriker sådär, inte vill ta bröstet och vet liksom inte vad jag ska erbjuda mer än kärlek. Läste någonstans igår om att svepa in honom i en filt och hyssja honom och trösta och det funkar lite om jag samtidigt tar av mig och håller honom alldeles intill mig. Fast vi blir varma.

Känner mig elak som skrek på bonus men han tryckte på precis alla knappar igår o var sådär tweenie-dryg. Kallade mig fetto ( han vet att det tar skruv) och var allmänt bråkig hela dagen. Sambon fick lägga massa tid på dem med tv-spel mm, vilket de helt klart behövde och Arvid sov ändå nästan hela förmiddagen

Det känns som att pappa kanske behöver sätta ner foten lite också och visa vad som är okej. Tycker inte det känns rätt att han ska få vara så elak mot dig trots att han haft en tuff separation med mamma och pappa bakom sig. Säger som mirakel spektakel att det känns ju lite fel att han ska gulla med honom efteråt. Det bästa vore väl att ni båda bad varandra om ursäkt. Han är trots allt stor och borde veta vad som är okej att säga till ngn. Har den stora bonusen väldigt svårt att acceptera att hans pappa träffat dig?
  • WiMe06
    Defeateris skrev 2016-01-24 12:54:20 följande:

Vi passade också på under allmänna förlossningshelgen som det verkar ha varit i helgen.

Har haft mensvärk, sådär molande och odefinierad, ett par dagar. Så i fredags kväll när sambon kom hem från jobbet hade den blivit lite tydligare och några enstaka tydligare sammandragningar. Så vi skojade om att det skulle bli en repris av förra gången - att vi skulle behöva åka in på natten och inte kunna jobba helgen som han var schemalagd att göra.. Men jag trodde inte det direkt - inga tydliga tecken.

Men ett-kvart över ett nåt på natten satte värkar in och det gjorde ont något så in i helvete. Lättast att hantera det var det genom att sitta på toaletten av någon konstig anledning. Plötsligt kändes det som om det var rätt tätt - laddade ner en värktimer och från klockan 02 nånting var det direkt regelbundna värkar med ungefär tre minuters mellanrum. Ringde förlossningen som tyckte att vi skulle komma in.

"Väckte" sambon, som låg i sängen och försökte få vår 1,5åring att sova ordentligt. Ringde mamma som skulle vara barnvakt. När hon kommit så åkte vi in och kom till förlossningen runt 04..

Min fasa var en upprepning av senast, då jag var öppen en centimeter när vi kom in och de rekommenderade att vi skulle åka hem och det hela slutade med 23 timmar på förlossningen.. Men nej, en kontroll visade 7 cm öppen och vi blev inskrivna.

När det var klart var jag fullt öppen.. 05.32 gick vattnet och 05.56 kom lilltjejen ut.. Snabbt och smidigt.

Men sen vägrade moderkakan att lossna. Det tog drygt två timmar att få loss den. Jag fick andas lustgas i stort sett konstant (var helt väck och ville ha det så...) och de gav mig dubbla doser av tre olika mediciner för att få den att lossna. Fick dessutom akupunktur i lilltårna och till slut lyckades tre barnmorskor, två undersköterskor och en förlossningsläkare få loss den så jag slapp med nöd och näppe operation.

Överlag känns förlossningen som en fullkomlig revansch sen sist och nu njuter vi av vår dotter på BB och får regelbundna bilduppladdningar på en glad och nöjd storebror från mormor.. :)

Jösses vilken babyboom-helg. Vad roligt.
    Jättestort grattis och vad härligt att du känner att du fått revansch från förra ggn trots moderkakan. Hoppas ni mår bra allihopa.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-24 08:43:01 följande:
    Hoppas du fått sova! Vi har haft en ganska bra natt, inga långa uppvak iaf. Orkade bara med nappen vid första nattamningen så sen fick jag lite mer ont, hehe. Men jag märkte redan att hon hade svårare att få tag utan nappen! Så jag ska nog försöka varva lite med och utan napp så hon inte glömmer bort hur man ska göra, cottermans handgrepp hjälpte till att forma bröstvårtan iaf så hon tog den lite bättre. Men det är verkligen ingen självklarhet att fixa amningen!
    Vad skönt att det verkar som hon fått ett bättre grepp redan. Du verkar kämpa på bra men glöm inte att det finns hjälp att få om du känner att du behöver det ja, dem vänjer sig snabbt vid nappen, och jag tror det är därför det inte funkar alls för oss när vi testar utan.

Själv tampas jag med det dåliga samvetet. Det har ju varit en jätteskön natt och jag känner ju att både W och jag mår bättre när hon får ersättning också. Men sen idag sa maken "vad skönt med ersättningen, det märks ju att hon blir nöjdare" och då kom genast det dåliga samvetet mot W, att jag inte är stark nog att klara amningen för henne och att amningen inte gör henne nöjd.
  • WiMe06

Mallis87 - Nä fy vilken karl!! Så elakt och ansvarslöst att lämna dig så och sen komma hem och skratta. Låter som han fått en tvåbarnschock och försöker fly, men dags att vakna och inse att han får hjälpa till lite hemma. Lider med dig vännen <3

• Mallis87
    qatteriin skrev 2016-01-24 13:00:38 följande:

Men vad fan är det för karlslok!! Ge mig hans nummer så ska jag ringa och skälla ut honom! Ursäkta men vilken jävla stil alltså! Jag har inga bra tips och råd men fy vad tufft du har det. Har du andra anhöriga som kan komma in och hjälpa dig? Kram!

Hans mamma är pensionär men känner inte att jag vill ta hjälp av henne. Min mamma bor en bit bort annars hade hon säker varit här varje dag efter jobbet. Nu sov dottern middag i 1,5 timme, sambon också... Och jag kämpade med en övertrött liten som knappt sovit på hela dagen. Nu sover han och dottern vaknade precis...

Ni som ammat innan, hurlång tid tar det när de små ammar lite mer sällan? Detta är så nytt för mig då dottern föddes för tidigt, sov konstant i över en månad och fick väckas var tredje timme för matning. Känner ju att både dottern och jag hade mått bra av att hon kommer iväg till förskolan tre dagar i veckan, menhur jag ska få det att gå ihop vet jag inte.

Usch, trodde jag skulle vara lycklig nu med två fina, friska barn men bara gråter och skulle nästan kunna ge bort båda två... ;(
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2016-01-24 14:26:57 följande:

Mallis87 - Nä fy vilken karl!! Så elakt och ansvarslöst att lämna dig så och sen komma hem och skratta. Låter som han fått en tvåbarnschock och försöker fly, men dags att vakna och inse att han får hjälpa till lite hemma. Lider med dig vännen <3

Han har inte varit så himla hjälpsam med dottern heller, vet inte vad jag tänkte med att skaffa en till. Han hade lovat att ta de 10 pappadagarna, kanske köra iväg någon timme och jobba, men nu hade han tydligen inte tid att vara hemma alls...