• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2016-01-24 14:00:43 följande:
    Du har helt rätt... Tror de hade så dåligt samvete för att deras relation var så sorgligt destruktiv för dem båda, vi jobbade ihop på den tiden så man förstod en del. De har varit älskade och omhändertagna men det har aldrig ställts några krav på barnen.
    Stackars barn! Hoppas att allt blir bättre så småningom. Sett ner foten ordentligt en gång för alla!!! Eller sparka honom i arslet. Kramar på dig
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2016-01-24 14:27:48 följande:

Hans mamma är pensionär men känner inte att jag vill ta hjälp av henne. Min mamma bor en bit bort annars hade hon säker varit här varje dag efter jobbet. Nu sov dottern middag i 1,5 timme, sambon också... Och jag kämpade med en övertrött liten som knappt sovit på hela dagen. Nu sover han och dottern vaknade precis...

Ni som ammat innan, hurlång tid tar det när de små ammar lite mer sällan? Detta är så nytt för mig då dottern föddes för tidigt, sov konstant i över en månad och fick väckas var tredje timme för matning. Känner ju att både dottern och jag hade mått bra av att hon kommer iväg till förskolan tre dagar i veckan, menhur jag ska få det att gå ihop vet jag inte.

Usch, trodde jag skulle vara lycklig nu med två fina, friska barn men bara gråter och skulle nästan kunna ge bort båda två... ;(

Hur gammal är lillebror nu? Jag tyckte det blev bättre efter den första veckan och vid tio dagar rätt ok, väldigt mycket hormongråt innan dess. Din sambo beter sig illa så det är klart du är ledsen men en del av hopplösheten är kanske hormonell också.

Ställ krav att han tar de tio dagarna för det har han lovat dig. Företaget kan ju inte vara viktigare än familjen och om det varit omöjligt att vara ledig skulle han inte ha lovat från första början. Lovat är lovat.
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2016-01-24 14:38:10 följande:

Hur gammal är lillebror nu? Jag tyckte det blev bättre efter den första veckan och vid tio dagar rätt ok, väldigt mycket hormongråt innan dess. Din sambo beter sig illa så det är klart du är ledsen men en del av hopplösheten är kanske hormonell också.

Ställ krav att han tar de tio dagarna för det har han lovat dig. Företaget kan ju inte vara viktigare än familjen och om det varit omöjligt att vara ledig skulle han inte ha lovat från första början. Lovat är lovat.

Lillebror är fem dagar. Ja jag gissar att det är hormonellt också, var väldigt gråtig med dottern också utan att jag visste varför. Det är mest det dåliga samvetet, det har ju alltid varit jag & dottern, vi har hittat på massor ihop och även om hon har ett hemskt humör så har jag haft tålamod, men nu blir jag irriterad för minsta lilla och en sådan mamma vill jag inte vara.

Får se hur det blir imorhon, om han åker iväg och jobbar. Vi har knappt pratat med varandra idag men jag hoppas han tänkte till efter mitt utbrott igår...
  • Mallis87

Sen har jag mycket krav på mig själv, går runt och ammar och dammsuger och plockar samtidigt, har svårt att låta allting bara vara. Vill ha det snyggt och städat och undanplockat. Kanske måste sänka kraven lite...

• Hame
    Mallis87 skrev 2016-01-24 12:50:38 följande:

Grattis till er som fått! Har varken tid eller ork att läsa ikapp allt, har det rätt tufft här hemma för tillfället.

Dottern på två år sparkar verkligen bakut. Beter sig riktigt illa. Trotsar, spottar, skriker, slåss, tvärtemot, "kan-själv" med allting. Hon är jättefin mot lillebror, vill klappa honom, hjälper till att byta blöja etc. Men det märks att hon har det jobbigt.

Sambon hjälper inte till så mycket. Visst, han lagar lite mat och hjälper till med frukost, men annars ligger han mest i soffan med telefonen. Jag hade velat att han aktiverat dottern, suttit på golvet och lekt, gått ut med henne, gett henne uppmärksamhet. Igår tyckte han det var väldigt viktigt att dricka öl med grannen (bebisen är 5 dagar idag), vilket resulterade i att jag fick natta dottern. Hon vägrade borsta tänderna, vägrade få ny blöja, betedde sig och skrek. Drog henne i armen in på hennes rum med en skrikande bebis på andra armen och sen framkallade hon klökningar som ledde till en uppkräkning av all välling på sitt rum. Där stod vi alla tre och grät, jag ringde hem sambon och skällde ut honom, varpå han står och skrattar och kan inte förstå hur jag kan påstå att han inte hjälper till. Han har inte bytt en endaste blöja på lillebror, knappt hållt i honom.

Dessutom har han eget företag som är hans liv, och kommer därför inte vara ledig något. Har ångest inför kommande vecka.

Bebisen somnar ca 23 på kvällen, sover till 2-3, äter, sover till 5, äter, sover till 7, äter, sen går vi upp vid 8. Sen äter han till och från typ hela förmiddagen. Vill helst bara ligga vid bröstet. Samma på kvällen, från 19 till läggdags är det konstant matning. Vill inte ligga själv alls.

Jag bara gråter. Gråter för att jag tappat det totalt mot dottern flera gånger och tagit henne i armen och vrålat på henne. Ångrar att jag skaffade ett barn till just nu, skulle väntat. Har så dåligt samvete mot dottern, jag känner mig som världens sämsta mamma. Känner nästan för att bara skippa amningen och köra ersättning så någon annan kan ta bebisen så jag kan ge mer tid till dottern.

Vilket pucko till man! Känner igen mig men inte als i den utställningen. Min man är jobbtokig men hjälper till bra när han är hemma. Jag tycker du ska kräva att han tar båda barnen en kort stund så att du kan sova eller duscha eller liknande, så kanske han inser hur tufft det är!
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2016-01-24 14:30:41 följande:
    Han har inte varit så himla hjälpsam med dottern heller, vet inte vad jag tänkte med att skaffa en till. Han hade lovat att ta de 10 pappadagarna, kanske köra iväg någon timme och jobba, men nu hade han tydligen inte tid att vara hemma alls...
    Usch, vad jobbigt för dig att ha det så. Vill han inte vara hemma med er? Är det svårt att prata med honom? Annars kanske ni verkligen skulle behöva prata igenom det hela hur du känner och så. Har han ngn nära vän du kan prata med som i sin tur kanske kan prata med honom och få honom att förstå (om han har svårt att förstå och lyssna på dig) Hoppas han har sitt förnuft till fånga och börjar ta del av sin familj och stötta upp hemma.
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2016-01-24 15:51:57 följande:

Usch, vad jobbigt för dig att ha det så. Vill han inte vara hemma med er? Är det svårt att prata med honom? Annars kanske ni verkligen skulle behöva prata igenom det hela hur du känner och så. Har han ngn nära vän du kan prata med som i sin tur kanske kan prata med honom och få honom att förstå (om han har svårt att förstå och lyssna på dig) Hoppas han har sitt förnuft till fånga och börjar ta del av sin familj och stötta upp hemma.

Nej det känns inte som om han vill vara hemma. Han säger att jag "måste förstå att han måste jobba för att få det att gå runt". Och det är väll klart som fn jag förstår det! Var hemma i nästan två år med dottern, och är hemma nu igen, och har sagt till honom hur tacksam jag är över att han drar in pengarna så vi inte behöver lämna på förskola vid ett års ålder. Men jag tycker inte att jag kräver för mycket när jag ber honom vara hemma lite med oss i början. Det är ju stor omställning för oss alla! Eller ja, inte för honom om han sover hela natten, åker och jobbar kl 6 och är hemma kl 19. Och fortsätter med att inte behöva göra något i hushållet. Jag har ju fått "offra" mycket för att få barn, jag älskar att vara mamma, han har inte behövt offra någonting, är det då för mycket begärt att vara hemma några dagar och tacka nej till lite jobb?

Han är jättesvår att prata med. Står ofta och skrattar/hånar om jag är ledsen och vill prata och har tuff attityd. Sen kan han nog tänka till efteråt, men ber aldrig om ursäkt eller försöker prata igen, utan låtsas som att allt är som vanligt och är kanske lite mer hjälpsam en dag eller två. Sen är det tillbaks till det vanliga igen.
  • Eleonor01
    Glasnos skrev 2016-01-24 16:25:43 följande:

Det gick snabbt! 1350 var han här! Allt gick bra men var intensivt!

Stort grattis!! :)

Vilken baby boom det varit denna sista veckan. Känns som om alla kommer nu för att slippa februari ;)

Hur många är kvar???? Å vart e bf listan? Sitter alltid m mobilen....
  • Niiiillllsson
    Eleonor01 skrev 2016-01-24 16:43:42 följande:

Stort grattis!! :)

Vilken baby boom det varit denna sista veckan. Känns som om alla kommer nu för att slippa februari ;)

Hur många är kvar???? Å vart e bf listan? Sitter alltid m mobilen....

Jaa jag är fortfarande kvar med bf på torsdag. Inga känningar än och längtar så efter lilltjejen. Har en kille på 4,5 år hemma så hoppas hon kommer snart för vi alla längtar!

Jag har ju bara denna vecka på mig att få ut henne innan februari kommer!