• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-26 23:22:57 följande:

Tur att man har ett så bra sällskap när resten av huset sover, det är helt tyst och vi får lite egentid :)

Men gullet!! <3
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-26 19:09:38 följande:
    Kanske hyresgästen fattar hinten och inser att det är dags att flytta ut? Det är inte roligt att känna sig som ett monster, jag vet hur det är, men man fixar det som kommer ändå.

Om det är till nån tröst så fick vi höra här hemma ikväll "NI FÖRSTÖR MITT LIIIIIIV!!" för att vi inte ville att fyraåringen skulle se på tv om han inte åt kvällsmat först. Hehe. Tio år för tidigt för såna uttryck tycker jag, hehe. Men små monster finns det överallt, på nåt vis överlever man. :-P
    amalie79 skrev 2016-01-26 20:05:24 följande:
    Om jag klarade det, klarar det så gör du det. Du har gett mig så många kloka råd att jag skulle vilja ge något tillbaks men kan inte komma på vad jag ska säga riktigt.

Men sista veckan var skitjobbig och då var jag ändå fullt rörlig, kunde ta mig ut och hade just slutat jobba.
    WiMe06 skrev 2016-01-26 19:55:45 följande:
    Det är fullt tillåtet att vara ett monster på slutet av din graviditet, med krämpor och annat som spökar. Du kommer fixa både förlossning och att ta hand om en nyfödd bebis alldeles galant. <3

(Du har väl hört vilka monster vi andra är )
    Tack snälla ni <3 

Nu på kvällen har det vart bättre, vi har öppnat en flaska alkoholfri skumpa och så smått firat vår 2 års dag som förlovade (eh älskling ska man inte gifta sig inom ett år?!) Dessutom känns det som vi äntligen lyckas prata igenom tankar ang förlossningen och skrattat hysterisk medan min sambo tryckt på en massa olika punkter, masserat bröstvårtor osv för att kolla om det sätter igång sammandragningar...

Min sambo har verkligen vart så fin mot mig på senaste tiden och verkligen haft förståelse med mina utbrott och humörsvängningar. 

• dinin

Jag sitter här med min fyra dagar gamla dotter i famnen och känner mig helt matt... jag har knappt sovit alls sen hon kom och har sån ångest inför varje amning. Hon är aldrig nöjd och mina bröstvårtor blöder och gör så ont, brösten är varma och spända. Vi har tilläggsmatat med ersättning sen dag 2 och jag har köpt en bröstpump men jag sitter ändå bara och gråter och har börjat tänka hemska tankar.. Jag vill inte amma. Jag har en bakgrund av mycket ångest och fick en panikångestattack innan idag... hur gör man för att avbryta amning och gå över helt till ersättning? Ska jag kontakta BVC eller amningsmottagningen på BB? Känns som jag snart inte klarar mer... Vill inte att detta ska förstöra anknytningen till min ljuvliga dotter.

• Seven Costanza
    dinin skrev 2016-01-27 02:39:42 följande:

Jag sitter här med min fyra dagar gamla dotter i famnen och känner mig helt matt... jag har knappt sovit alls sen hon kom och har sån ångest inför varje amning. Hon är aldrig nöjd och mina bröstvårtor blöder och gör så ont, brösten är varma och spända. Vi har tilläggsmatat med ersättning sen dag 2 och jag har köpt en bröstpump men jag sitter ändå bara och gråter och har börjat tänka hemska tankar.. Jag vill inte amma. Jag har en bakgrund av mycket ångest och fick en panikångestattack innan idag... hur gör man för att avbryta amning och gå över helt till ersättning? Ska jag kontakta BVC eller amningsmottagningen på BB? Känns som jag snart inte klarar mer... Vill inte att detta ska förstöra anknytningen till min ljuvliga dotter.

Usch så jobbigt det låter! Om det är någon tröst kände jag precis likadant de första 4-5 dagarna, grät och sa att maken skulle ta honom mitt i amningen så fort han började gnälla eller tappade greppet. Några dagar senare funkade det bra och gör fortfarande. Men om du inte vill amma alls så vet jag att man kan få tabletter på BB som stoppar mjölkproduktionen. Vet dock inte om det är dit man ska vända sig även efter man kommit hem, men ring till amningsmottagningen och fråga. Det verkar dock allmänt som att man måste framstå som bestämd att man verkligen inte vill prova försöka amma för annars verkar sådant folk hela tiden vilja övertala en. Så stå på dig!
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2016-01-26 22:58:22 följande:

Om han kissar och bajsar bra så skulle jag tro att det handlar om att han får tillräckligt med mjölk nu! Men jag är ingen expert, kanske kan ni be bvc om en extra vägning annars? Sally sov massor när mjölken runnit till och jag blev svinorolig (hon gick ner 8% på två dygn och vi behövde inte tillägg), men hon vaknade för att äta minst var tredje timme och då sög hon glupskt så jag släppte det. Nu har vi inte vägt sen den kontrollen efter 2 dygn så jag vet inte hur det gått men hon verkar må bra.

Tack för klokheten. Kanske ska dit o väga om man får så vi vet. hade varit skönt att slippa tillmatning nu när det finns mjölk i överflöd.

Vad skönt att Sally också gjorde det. Alltid lugnare när någon annan upplevt liknande även om jag förstår att du var orolig!
  • Eleonor01

Första riktiga helvetes natten. Då fort jag har lagt ifrån mig Lily så har Hon vaknat. Natten har således spenderats i en recliner fåtölj m ett ammande halvsovande spädbarn i famnen. Undrar om hon har ont i magen? Kanske ska strunta i att äta lök.... Ja ja.... Dax att få lite (läs en balja) kaffe i mig

• amalie79

Vilken skön natt vi haft. Sur bebis vid midnatt, ledsen innan han somnade ( Ätit och sovit hela dagen) men somnade, vaknade 2:30 för mat men var inte alls ledsen. Somnade om gott och håller på att vakna igen nu :)

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-27 00:02:03 följande:

Oj, så du skaffade ändå tre barn till efter det alltså. Ja vi får se, men det blir nog inte ett syskon tätt här som vi hade tänkt från början utan jag kanske vill njuta av bara honom ett bra tag nu <3. Jag tror också att det skulle vara annorlunda att föda i Sverige men känner mig samtidigt kluven därför att jag gärna ville ha två barn och att båda skulle få amerikanskt medborgarskap. Min man tycker det är fånigt men jag vet själv att jag skulle vara avundsjuk på mitt syskon om hen hade det och inte jag.

Det finns mycket i den amerikanska kulturen som jag faktiskt gillar så det vore roligt om båda barnen hade haft det gemensamt. Men vi kanske väljer att chansa på några år mellan barnen och kommer hit igen och föder . Då blir det troligen någon annanstans i USA så upplevelsen kan ju bli bättre där, men även sämre, det vet man ju aldrig. Jaja, det märks ju att jag mår bättre nu i alla fall eftersom jag åtminstone _funderar_ lite grann på syskon och inte känner att det är blankt nej. Känner dock att jag måste försöka fokusera på det här barnet nu och inte tänka på syskon redan, även om det är typiskt mig för jag brukar vilja planera allt och jag är redan 32. Visserligen lyckades vi på första försöket nu men det är ju inga garantier att det går lika lätt nästa gång om man väntar några år. Hur tänkte ni kring syskon och tid emellan?

Någon mer lika galen som spånar kring syskon redan nu? Alltså inte att man vill ha nu igen snart kanske men att man funderar på om man ska ha fler och i så fall när.

Jag tycker alls inte det är konstigt, men jag gillar också att planera saker iof. Ni har ju dessutom en speciell situation iom er utlandsvistelse.
  • WiMe06
    elinville skrev 2016-01-26 23:48:04 följande:

Vattnet gick för en timme sen, liten har bajsat i vattnet så nu är vi på förlossningen o blir kvar. Inga värkar än så länge. Är skitnervös!! De andra två har startat med värkar, och jag hade ju velat göra det mesta av värkarbetet hemma... Aja, Nu kör vi! ;)

Heja heja! lycka till, det kommer gå Jättebra ska du se
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2016-01-26 23:22:57 följande:

Tur att man har ett så bra sällskap när resten av huset sover, det är helt tyst och vi får lite egentid :)

Åh vilken liten sötnos