Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-17 06:09:55 följande:

Har inte packat än, gick in i v 32 igår, min tanke är att packa den när vi varit på ullared och förhoppningsvis kunna bocka av det sista på listan. Då minsta sonen föddes i v 35 känns det som att jag vill vara lite förberedd på det den här ggn med genom att iallafall ha en liten väska färdig.

Det tycker jag är helt förståeligt, man vill kunna kontrollera det man kan liksom! Du vet ju att dina barn kan komma lite tidigt liksom.
  • amalie79

Tänker mig också att förbereda och tvätta kläderna osv när jag gått hem osv. Men nu går jag ju iof hem i v 36+6 typ så kanske ska börja lite innan ändå :D man vet ju aldrig även om det är ovanligt!

• amalie79

Undrar ang tofflor, inte måste man väl köpa ett par bara för att ha på bb?

Jag har ju världens svettigaste fötter som luktar apa om de blir varma.

Duger inte raggsocka eller är golven för hala för det?

Ett par rena gympaskor som gått i maskinen innan, eller ett par foppatofflor?

Vad har man förresten på fötterna när man föder? Får man vara barfota?

Sambon sa att den där långa rocken måste man ha. Är man naken under den? Förutom nättrosorna?

Jag kan tänka mig att jag är en sådan där som när det kommer till kritan mycket väl kan slänga av mig allt för att det är i vägen.

Avskyr att svettas, och klär ofta av mig för att gå på toaletten tex, tydligen någon grej från barndomen, min bror är likadan, han klädde också av sig för att gå på toaletten :)

• amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 08:06:27 följande:

Du kan ha vanliga strumpor å skor. Om du stannar länge kanske du vill ha ett par Foppa eller sandaler. Inget måste.

Man föder barfota

Du är naken under rocken. Om något händer så är du liksom förberedd.

Tack!

Ja det där med att stanna är ju olika uppfattningar om. En bekant rådde mig att inte ha bråttom hem förrän de vill bli av med mig. Hon sa att tredje dygnet efter förlossningar är det värsta, och därför stannade hon med andra barnet tills det var över. Men det var iof i Varberg och där kastar de ju inte ut folk i första taget.

Syrran stannade 48 timmar med första med andra lite kortare tror jag men de hade ett himla åkande med första för hon tappade för mycket, stor bebis, och fick vägas varannan dag första veckorna tror jag det var.

Jag känner lite krasst att det beror på om det är jämn eller ojämn vecka, alltså om sambons barn är hos oss eller ej. Är de det stannar jag nog så länge jag får. Är de inte det vill jag nog hem så fort jag får förutsatt att allt ser bra ut.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-17 09:28:44 följande:

Hehe nä man vet aldrig, syrran fick sin första just i 36+6, hon var helt oförberedd! Inga komplikationer eller så utan han bara bestämde sig för att komma då.

Bebis får jättegärna komma innan, men kan hålla sig över nyår. Jag är i tjänst året ut så:)
  • amalie79

[quote=76012819][quote-nick]minahjärtan0609 skrev 2015-11-17 09:11:51 följande:[/quote-nick]Jag började packa lite igår. Har lite kvar att köpa som amningsinlägg, bindor mm. Känner att jag vill har packat redan i v 35 ifall det blir tidig förlossning.

Något som jag har uppskattat är att bli masserad i ryggslutet under det tidiga förlossninsskedet. En massageolja är en självklarhet i min packning. Det ger också mannen en uppgift på förlosdningen. Jag vill inte heller att han smiter iväg och lämnar mig ensam. Jag vet inte hur det varit för er andra men jag har inte haft mycket "personal" hos mig innan det varit dags för att krysta i princip. Min man skulle bara våga sitta och läsa en bok Han är väldigt viktig för mig under förlossningen.[/quote

Det var en bra ide! Min karl är dessutom grym på massage, masserar mig en del nu med, det var han som botade min ischiassmärta för ett par månader sedan.

Klart mannen behöver en uppgift. Jag är så kär i honom nu under graviditeten att jag skulle kunna ligga i sängen konstant och lukta honom i nacken, har ett otroligt närhetsbehov just nu. Kanske för att han vet lite om detta och jag typ ingenting.

Klart jag älskar honom annars med, men nu står jag knappt ut en dag på jobbet utan honom.

• amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 11:04:59 följande:
    Är det första barnet så stanna så länge du behöver. 48 h efter förlossningen ska man ta ett speciellt test. Kommer inte ihåg vad det hette. Plu tror jag... Många stannar tills det är taget. Mjölken rinner till som bäst 2-3 dagar efter förlossningen så har msn bekymmer innan så är det bäst att stanna.

Med andra känns det lugnare när msn redan gått igenom det en gång innan. Sen vill jag hem till min son så fort jag kan. Vi har 20 min till sjukhuset så det är ju lugnt om det skulle behövas. Så min förhoppning är Max 6 h efter förlossningen ska jag hem. Går allt som förra gången så ska det inte vara något problem för mig iaf.
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.

• amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-17 13:05:13 följande:

Den smärtan som du har under förlossningen går över! Den har du dessutom när han e med. Den andra smärtan är när livmodern drar ihopa sig å den är väldigt liten jämförelsevis vilket innebär att du kommer absolut att klara dig bra :) sköterskorna e super att prata med å har du tur så får du en trevlig rumskamrat att prata med.

Männen förstår ändå inte hur vi känner efteråt. Tro mig :) Allt msn inte tror man kan infinner sig helt naturligt efter födsel som om man aldrig gjort något annat :) så va lugn. Allt kommer att gå jätte bra!! De som jobbar där gör det du gör tio ggr om dagen så deras rutin är enorm å du är i trygga händer.

Var inte rädd för smärtan. Den är ju absolut inte farlig utan följ med den så kommer den leda dig i förlossningsarbetet. Det är en helt sjukt häftig känsla. Jah skulle kunna föda barn varje vecka så häftigt det är trots smärtan ;)

Ja men nu pratar vi om en människa som kan få ångest och gråta av mensvärk :) det är typ den värsta smärta jag känt. Och så tror jag att jag hade ett gallstensanfall en gång men det gick över på två timmar typ.

Jag har ännu aldrig hamnat i en situation där jag har känt mig förstådd av andra kvinnor. Är nog en del av detta att jag har svårt för detta också, det är så.... Typiskt KVINNLIGT att föda barn och jag kan inte riktigt samsas med tanken att jag ska göra det.

Alla säger det ska vara så häftigt, jag vill bara det ska vara över.

Sen är det också det att alla säger att belöningen är värd mödan. Jag hoppas jag kan känna så. Alla känslor inför föräldraledigheten osv är så blandade.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-17 13:11:41 följande:

Är det inte olika i olika delar av landet hur länge man får stanna? I Stockholm är det 2 dygn efter förlossningen för första gångs föderskor och 1 dygn om man fött förut. Hur ska ni göra med bonusarna? Vem ska passa dem om ni har dem? Jag har kallt berättat för min sambo att han kommer få stanna med mig och lillan på BB även fast vi har bonusarna, min mamma har lovat att ta hand om dem och de ska ju självklar få komma och hälsa på. Hade de vart yngre hade jag även tyckt att det var helt okej att de var med oss på BB, men jag tänker inte utsätta mig för den tornadon som 2 vilda killar i skolåldern bidrar med dygnet runt. 

Jag håller på att läsa en boka som heter att föda utan rädsla. Den är super bra hittills. Har många kopplingar till Dyktekniken som jag också är lite inne på. Jag tycker att den hittills vart väldigt bra. Den talar mycket om hur rädslan för smärta gör att man motarbetar sin kropp. Jag har vart med på en förlossning innan, och i öppningsskedet så sov både den blivande mamman och jag nån timme, och jag läste nån skitdålig blaska som fanns där, då detta inte alls var planerat att jag skulle vara med som stödperson. Har du vart på sånt där auroasamtal? Kanske är ett alternativ att ta kontakt med en Dua så att du får ännu mer stöd?

Vi bor i Göteborg. självklart ska mannen stanna oavsett bonusarna. De ska antagligen vara hos farmor och farfar, eller om sambon löser det med deras mamma, det vet jag inte. Men vet att farfar erbjudit sig ta dem hela veckan det är beräknat men vi sa till honom att hellre att vi får lämna dem när jag känner att första fasen sätter igång.

Finns inte på kartan att ha dem här och visa mig sårbar inför dem, så bekväm är jag inte med dem.

Samma när vi kommer hem så får de stanna ett par nätter hos farmor och farfar och komma och så får sambon hämta hit dem ett se på bebisen när vi kommit hem.

Jag vet att de hör till familjen men detta är mitt första och enda barn och jag känner att jah måste någonstans få prioritera mitt mående i allt det här. De får lära känna barnet tids nog.
  • amalie79

Har inte varit på samtal och inte tänkt på någon doula. Vill nog inte ha någon annan där tror jag inte. Men kanske?

Däremot önskar jag sambon kunde ta mig lite mer på allvar när det gäller detta. För mig är det tex viktigt att jag får prata om att jag har skrivit brev till mina syskonbarn och mamma och så(oavsett förlossning , om något skulle hända)

Har även sagt att i trängda lägen har jag en tendens att slå, typ tagit tag i tandläkarens armar, ryckt till. Man kan inte tex lita på att jag ligger stilla vid stick osv.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)