Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-18 12:30:39 följande:

haha. du vet att du gör det igen va? Din mans känslor är mer värda än dina, för han ville ha det här barnet mer än du. Så klart att barnet är lika mkt hans som ditt. Men det är inte han som burit på det i 9 månader och det är inte han som fött fram det och det är inte han som riskerar förlossningsdepression för att hormonerna är helt vilda på honom, så just under förlossningen och strax efter så tycker jag att du kan unna dig att låta dina känslor vara de viktigaste.

Du har helt rätt ;)
  • amalie79
    Blgebo skrev 2015-11-18 13:07:01 följande:

Inte alla BB där mor- och farföräldrar är välkomna. Kolla vad som gäller där du ska föda! På flera ställen är det besöksförbud för att undvika att få dit olika smittor och för att få lugn och ro på avdelningen. (friska) Pappor och syskon brukar alltid få besöka så klart. 

Ja det är besöksförbud på avdelningarna här, det har det varit alla gånger jag besökt på bb här. När min syster födde fick inte syskon heller komma in, de tog emot alla oss besök i en soffgrupp som fanns utanför avdelningsdörren för sådana ändamål.

På vårt närmsta sjukhus så är det vanliga att man går mer i cafeterian, har besökt där med, och såg massor i somras med småttingar där som fick besök av anhöriga.
  • amalie79

Så skö

Seven Costanza skrev 2015-11-18 20:55:17 följande:

Var på besök på kliniken idag. Allt var normalt. Min GBS-infektion hade inte blivit värre så det känns bra, men jag kommer troligen ändå få antibiotikadropp vid förlossningen. Hon mätte faktiskt SF-måttet idag och det var normalt men hon sa inte vad måttet var och jag frågade inte heller. Så länge det är normalt så bryr jag mig inte om att hålla reda på det, men i Sverige verkar alla gravida själva jämföra och ha sig med sina SF-mått och bebisens hjärtslag? Kan någon förklara nyttan med det - jag tänker liksom att är det normalt så räcker det för mig

Så skönt att allt är bra!
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-18 19:25:55 följande:

Min bm sa att fram till v 35 är det inga problem om de inte ligger med huvudet neråt, jag hade också funderingar för jag är övertygad om att min ligger på tvären. Min beter sig likadant som din när jag ligger, tyvärr kan jag inte ligga på rygg pga trycket på vena cava så jag får stå ut helt enkelt, haha! Sonen fixerade sig tidigt men den här ungen verkar inte lika pigg på det, hon har ju bättre plats förståseftersom sonen berett plats åt henne, haha!

Min ligger på snedden, mest på höger sida. Bm sa samma, "oj då, allt ligger verkligen på höger sida". Det syns tydligt utanpå magen också :D

Men tror den håller på att göra någonting för det känns som rörelserna börjar förändras och flytta på sig från att ha varit på samma ställe under flera veckor
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 22:06:42 följande:

Ja jag blev väldigt lättad att GBS:en inte blivit värre och att blodtryck, urinprov, SF- mått och bebisens hjärtslag var normala. So far so good, jag mår lika bra som tidigare rent fysiskt (det psykiska är som sagt lite från dag till dag...). Och själv, mår du fortfarande bra fysiskt också? PS jag hade också blivit asförbannad för det med besöket hos din kompis, hatar när man inte kan planera. Hoppas de fick sig en tankeställare.

På söndag ska vi gå på vår första få barn-information, ska bli intressant!

Tackar som frågar, ja det får jag ändå säga att jag gör. Som tur är! Lite stelare och tröttare i ryggen framförallt, vissa kvällar känns som man har magen nere vid knäna typ :) men inga krämpor utöver det.

Har börjat få lite sammandragningar men riktiga skolboksexempel: magen blir hård och spänner men gör inte alls ont och trycker inte nedåt, kommer heller aldrig vid vila.

Så de oroar mig inte alls.

Psykiskt är som du säger, från dag till dag... :)

Skönt att jag inte överreagerade :D

Vår tredje och sista träff är imorgon. Har väl varit ... Intressant. Andra gången bättre än första. Kvinnan som håller i det är bm-student från Zambia. Hon har jobbat i hemlandet som bm och förra veckan fick alla berätta vad de vet om att föda barn i sina hemländer ( vi är de enda infödda svenska jag och sambon) bm berättade att där får man bra vård om man kan betala för den och det är väldigt svårt för dem som arbetar med det, att inte kunna ge alla samma förutsättningar.

En annan tjej, vet inte vilket land hon var ifrån men hon hade fött ett barn där iaf, och aa att det varit en mardröm, folk hade skrikit och gapat, ingen uppsikt och dålig info. Det enda hon önskade sig denna gången var att få känna sig trygg.

Det hjälper en att få perspektiv det med
  • amalie79

[quote=76019991][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-18 21:43:16 följande:[/quote-nick]Ja den biten har jag tänkt på, det där med risken att bli stämd, även om det är en lite märklig företeelse så måste det ju verkligen göra så vården blir mycket mer försiktig! Och då mer pålitlig vad gäller sånt här, tänker jag.Haha ja men vad coolt att det är så tydligt! Jag tror det händer nåt här inne med för idag när jag satt med patienter så hoppade mitt anteckningsblock runt som jag hade i famnen, så mycket sparkade och bökade ungen! [/

Jag satt på bordskanten och pratade med min chef medan hon åt lunch och rätt som det är ser jag i ögonvrån hur magen gör ett skutt ut åt sidan. Min chef kollar upp och säger oj! Sparkade det rätt ut där nu! :D

• amalie79

Jag är inte så orolig för biverkningar men har aldrig haft tillstymmelse till influensa så kommer inte ta sprutan. Däremot tar min svärfar pga sina hjärtmediciner, min pappa för att han är lite till åren och fick kraftig influensa över jul för några år sen, och min mamma för att hon har lite problem med luftrör, i övrigt är hon i bättre kondition än någon av oss andra och inte 60 år fyllda ens.

Min sambo räknas till riskgruppen iom sin astma men ska heller inte ta den säger han.

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 23:13:49 följande:

Haha magen nere vid knäna . Jag brukar gå och hålla om nere vid slutet av magen när jag går för jag tycker den börjar bli lite tung och "skvalpig" och får sammandragningar som gör ont om jag går snabbt - jag löser det med att vara ute i god tid, har gått hyfsat hittills. Känner inget behov av sådant där bälte. Får heller aldrig sammandragningar vid vila.

Nej jag måste säga att jag är lyckligt lottad peppar peppar, och ja vi har ju det bra jämfört med många andra länder. Jag läste om det här med att stanna upp och tänka till en gång varje dag om tre saker som gått/går bra just nu eller som man i allmänhet är tacksam över, och det har jag börjat med sedan jag bröt ihop senast. Tycker det hjälper mig att få lugn i den här situationen. Vissa skriver dagbok, jag tycker det räcker att reflektera en stund vid läggdags så somnar jag oftast gott sedan. Kan rekommendera det - det låter lite töntigt men det känns bra faktiskt.

Jag försöker att spänna fram bäckenet och inte svanka- det gör mycket och tror det hjälper att jag inte har nästan någon svank i mig själv, vet min väninna som har jättesvank har mycket ryggproblem både under graviditet och annars.

Klart magen börjar bli tung ibland men som du säger man får vara ute i tid. :)

Börjar känna ett misstänkt kliande i musen- försvinner det inte imorgon så är det nog mest troligt svamp :( kan man självbehandla som vanligt bara man ser till att medlet är ok? Någon som vet?
  • amalie79

[quote=76020682][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-19 06:28:39 följande:[/quote-nick]Det går bra att använda pevaryl/canesten vid graviditet, dock ska man inte behandla under lång tid (månader) men en normal användning är inte farligt. Enligt artikel på www.janusinfo.se. Fass och apotekspersonal har tyvärr inte alltid den mest uppdaterade informationen, har jag märkt då jag blivit avrådd från t.ex. omeprazol för att jag är gravid, så himla dumt. Men janusinfo har det senaste forskningsläger och just angående svampmedel har de en särskild artikel om det, om du googlar "svamp gravid janusinfo" så kommer du direkt till den sidan om jag minns rätt.[/

Det där är olika! Jag frågade om omeprazol när jag var hos bm, men då sa tom hon att hon inte kunde säga ja utan stt boka en läkartid åt mig först! Så jag sket i det.

På Apoteket så sa de bara rennie mot halsbränna, men jag visste ju att det inte stämde och de innehåller förresten socker och det vill jag inte tugga i mig i medicin, det sparar man ju till godis liksom :D

Ska kolla på janusinfo, men idsg kliar det mindre så hoppas jag slipper.

Tror isf det är de här jävla galonbyxorna jag måste gå i på jobbet som är en del av boven, blir alltid fuktig, men de vanliga byxorna klämmer för mycket uppåt under magen

• amalie79

[quote=76020357][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-11-18 23:13:49 följande:[/quote-nick]Haha magen nere vid knäna . Jag brukar gå och hålla om nere vid slutet av magen när jag går för jag tycker den börjar bli lite tung och "skvalpig" och får sammandragningar som gör ont om jag går snabbt - jag löser det med att vara ute i god tid, har gått hyfsat hittills. Känner inget behov av sådant där bälte. Får heller aldrig sammandragningar vid vila.

Nej jag måste säga att jag är lyckligt lottad peppar peppar, och ja vi har ju det bra jämfört med många andra länder. Jag läste om det här med att stanna upp och tänka till en gång varje dag om tre saker som gått/går bra just nu eller som man i allmänhet är tacksam över, och det har jag börjat med sedan jag bröt ihop senast. Tycker det hjälper mig att få lugn i den här situationen. Vissa skriver dagbok, jag tycker det räcker att reflektera en stund vid läggdags så somnar jag oftast gott sedan. Kan rekommendera det - det låter lite töntigt men det känns bra faktiskt.[/

Det låter inte töntigt, kanske lite lite Oprah ;) du har inte sprungit på henne där borta? :) :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)