Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-19 07:18:56 följande:

Amalie: nä haha det var inte Oprah, det var något jag läste nu inför thanksgiving. Hon kunde dock gärna ha dykt upp någonstans och gett mig några av sina miljoner .

Ja det hade ju inte varit så dumt :)
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 08:07:59 följande:

Jag är absolut inte påläst ett dugg om detta med vaccin men jag ser nu att ni diskuterar detta. Min bm frågade mig sist om jag var intresserad och sa att det jämtemot tidigare vaccin inte har några biverkningar alls, sjukt att hon sa de om det finns biverkningar!!!!!

Jag tar i vilket fall som helst inte vaccin, har aldrig haft influensan och är nästan aldrig sjuk, så de känns mest onödigt. Men jag förstår egentligen inte varför man bör ta de, att ha feber, ont i kroppen och förkylning en vecka... De är väl bara naturligt och ngt som folk fått i alla tider, visst om de var något dödligt.... Fast jag har inte ett enda vaccin i kroppen, så jag håller mig kvar på den vaccin fria fronten :)

Som sagt, jag kan förstå tex min pappa som började ta det efter han fick influensa för tre år sedan. Han var 66 år då så inte vansinnigt gammal. Han låg platt i över en vecka, ensam hemma över julen, sen tog det flera veckor till innan han ens klarade att gå ut utan att han svettades och det snurrade i skallen.

Så jag funderade, särskilt på om sambon borde ta det. Allt han får sätter sig på luftrör o lungor, förra året var han förkyld i tre veckor, tänkte " det ger sig" men slutade med att han tillbringade en hel lördag på akutvårdcentralen och puffade kortison på mask...
  • amalie79

Jag har inga problem med någon enstaka student, typ en blivande bm. Har hört att de ofta har mer tid att vara hos en, om det betyder att man kan få lite mer uppmärksamhet så ok.

Ska skriva om smärtlindring, att jag gärna vill ha lustgas och epidural. Att jag är rädd och inte har något behov av att klara mig utan smärtlindring för att vara duktig eller modig. Att jag tycker det är obehagligt att bli stucken men klarar det, och att jag också har kräkfobi och inte kan kräkas hur illa jag än mår( har inte kräkts sedan 2002) och för personalens skull att det har hänt att jag har gripit tag i tex tandläkaren... *Skäms*

Jag vill i den mån det går veta vad de gör med mig och varför, innan de gör det ( skillnad såklart om det är akut)

Är det något mer man borde ha med?

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-19 20:46:08 följande:

Jag tror jag har en fil nånstans på nån hårddisk med mitt förra förlossningsbrev, om jag har tur. Så kan jag klippa och klistra. De vill gärna att man skriver här så då gör jag ju gärna det. Jag ska skriva hur jag tänker kring smärtlindring, och kanske lite om tidigare erfarenheter och vad som utifrån det känns viktigt den här gången. Och så ska jag skriva att jag om möjligt vill ta emot bebis själv. En kompis gjorde det nu när hon födde härom veckan och det verkade så häftigt! Iofs hennes tredje barn och hon har snabba förlossningar så hon var väl inte så slut. Men om det går så skulle jag vilja göra det. Och sen kke lite halvsjälvklarheter som perinealskydd och sen avnavling och sånt.

Vad som är viktigt att ta med är väl om man tänkt på nåt särskilt som är väldigt viktigt för en att förmedla som kan vara svårt att komma ihåg att säga. Förra gången skrev jag om mina erfarenheter vid missfallen och min rädsla för att smärtan skulle bli laddat med så negativa känslor, vilket jag även tror att den blev, min enda erfarenhet var ju att värkar aldrig slutade i nåt gott. Och hur viktigt det var att min man fick ta plats i processen. Det är kanske självklart för dem men för mig var det viktigt att poängtera hur viktig han är för att få mig att känna mig trygg.

Blondinbella (ja jag läser hennes blogg, jag vet ;) skrev i sin förlossningsberättelse hur hon tog emot sin dotter själv stående på knä, lät jättehäftigt!
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-20 02:14:11 följande:

Det är jättebra poänger ni tar upp inför förlossningen - jag ska fråga på nästa besök huruvida man använder sig av förlossningsbrev här; har inte hört något om det.

Angående snutte och gosedjur ska min mamma försöka leta upp mina gamla och ta med när hon flyger hit. Det blir första barnbarnet så det verkar bli en fullpackad resväska; hon tycker det är kul med kläder

Någonstans i källaren ska finnas en låda med mina gamla grejer med. En del är väl typiskt tjejigt men lite är sådär lagom 70-tals retro tror jag :) bland annat letar jag efter en grön filt med vita hjärtan som ska ligga där :)

Nu har vår bebis iof redan SJU filtar räknade jag till. Bara att konstatera att jag är filtoman (det visste jag iof)

Men har man katt och bebis kan man aldrig få för många filtar. Katter har en tendens att ta över filtar de uppskattar...

Igår Avslutade vi vår föräldrautbildning med att prata om första tiden hemma. Då kom även detta med hur länge man stannar osv på bb. Här verkar vara normen att man åker hem och kommer får tid för återbesök för pku- provet, om allt är bra vill säga. Förstagångsmammor prioriteras om det är dåligt med plats för partners att stanna över vilket tydligen ibland är fallet, ( oroar mig lite men sambon lovar att stå där och hänga på låset på morgonen isf) bra att de är ärliga med det iaf!

vi pratade amning och såg en film som var sådär superpedagogisk, den visade en pappa som plockade in i diskmaskinen, dammsög, lagade mat och gick till Willys och handlade :) återigen, jag förstår varför man i ett mångkulturellt område måste vara övertydlig, men vi skrattade lite åt den. Det viktigaste är väl ändå att man hjälps åt. Sen om jag drar ett varv med snabeldraken och sambon snusar bebis spelar väl ingen roll. Beror ju på hur allt funkar och hur man mår. Jag har som sagt sett alla varianter, som syrran som tog emot alla redan på bb och hade hela familjen på tårtkalas dag 4 till min väninna som inte var redo för besök på 7 veckor.

Jag kramade om barnmorskestudenten från Zambia efter och önskade lycka till för människan kommer bli fantastisk som bm. Hoppas hon ska jobba på förlossningsavdelning för hon var en sådan bm som hariga människor som jag behöver möta; varm, enkel, nära till skratt, själv fött två pojkar. Men så hade hon ju redan jobbat som bm i Afrika och sådana människor har jag respekt för- som ser till att bli det de vill även i sina nya länder, även om det betyder upprepa utbildningen.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-20 06:39:39 följande:

Hur vanligt är det att spädbarn får RS? Det är ngt som oroar mig en hel del iom att dem stora går i skolan och sådär kan man ju inte riktigt undvika folk helt. Jag förstår ju att man inte behöver springa på typ maxi och Ikea men en del ställen kanske man ändå måste besöka. Hur tänker ni? När vågar man gå ut med sin lilla bebis?

Jag tänker mig att vi ska vara lagom försiktiga men inte nojiga. Barnen går ju som du säger i skolan och deras liv måste ju fortsätta. Det blir ju oftast att tredje barnet får hänga med liksom.

Vi har bara en bil så jag måste liksom ut och åka kollektivt ganska tidigt.

Man kan ju välja tider när man vill gå någonstans när man ändå har möjlighet, går du på maxi när det öppnar är man ju typ ensam där. Och låta bebisen ligga i vagnen så långt det går.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-20 07:14:53 följande:

Just rs har jag ingen statistik på men jag vet att det är många av mina marsmammakompisars småttingar som blivit rätt dåliga av det, tror dock ingen krävde inläggning på sjukhus men många som fick åka och inhalera och en del som fått förkylningsastma efter det. Förra året höll rs-säsongen tydligen på till juni (!!!) eftersom det var såpass kallt så länge, helt vansinnigt ju. Axel var mycket förkyld första året men aldrig så vi behövde söka sjukhus för det, han har ju helt säkert haft det men han, eller vi, lär ju dra hem det igen... Jag tänker att jag lär undvika stora folksamlingar första månaden typ, mina kompisar råder mig att undvika öppna förskolan tills rs-säsongen är slut men tusan om jag pallar det med en vild fyraåring att underhålla liksom... Men vi får se när bebis är ute. Jag tycker den biten är jättesvår, och det går ju inte att hålla sig undan folk på samma sätt nu som när första var liten.

Det där med öppna förskolan handlar nog mycket om att folk måste lära sig att respektera reglerna och inte komma dit med sjuka barn! Precis som i vanliga förskolan:)

Vet att min kompis som hade en flicka som var lite extra känslig var väldigt irriterad, folk dök upp med både ungar som kräkts och hade ögoninflammation så hon gick aldrig dit igen.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-20 07:48:01 följande:

Längtar tills tråden består av frågor som "det känns så här.... E det på gång?" :)) igår å inatt har töser borrat ner sug i bäckenet. Känner liksom igen känslan. Många tror å vet fortfarande inte att jag är gravid. Magen e inte så stor dom sagt å ännu mindre nu när hon sjunkit ner.... Klara nog julskyltningen utan att skylta med det ;)

V 32 imorgon. Inte lång tid kvar nu :))

Oj :D mig frågar ju folk om det är dags snart!

Trots att jag inte gått upp jättemycket i vikt, eller kanske är det just därför. Min chef påpekade häromdagen att men herregud bakifrån ser man inte att du är gravid ju.

Ja tack det låter ju bra sa jag:) jag tycker ju magen sticker ut massor åt sidorna för det är ju åt de hållen bebis sparkas med.

Usch säg inte så, jag har så mycket kvar att göra och så lite tid. Har i princip ett möte per dag fram tills jag går hem till jul, utom några enstaka dagar. Plus någon kväll per vecka och minst en lördag. Har inte bestämt mig ännu för om jag ska gå 18 eller 23.

En tråkig sak är att sambon hade räknat med att kunna jobba lite kvällar sen när jag börjar jobba igen, långt fram men ändå. Det går tydligen inte i en kommunal förvaltning utan är han ersatt så är han typ. Hans chef kan inte lösa det hur gärna han än vill.

Så nu tänker vi kanske om ang ledigheten. Eller iaf jag. Han respekterar ju att jag vill jobba efter sommaren trots att både han o jag får stå ut med att vi blir idiotförklarade för att vi vill dela ledigheten. Nu funderar jag på en lösning där vi skulle kunna minska heltidsledigheterna och sedan båda jobba deltid i vinter. Men måste räkna på det ekonomiska med. Jag som har jour på vintern tjänar ju mer- många saker att väga in!
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-20 09:14:47 följande:

Man får väl bara använda sunt förnuft, inte välja dem mest folktäta platserna vid dem tiderna när det är som mest folk. Men det är ju alltid jag som handlar här hemma då mannens arb.tider kan va lite sena ibland. Men som du säger på morgonen är det ju oftast inte så mkt folk.

Och livet måste ju kunna fortsätta för dem stora barnen med.

Ja precis. Det är så jag tänker också.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-20 09:20:09 följande:

Jag har börjat fundera på om liten har vänt sig neråt, ibland kan jag känna ett tryck neråt och så känns det som rörelserna flyttat sig från sidorna av magen till mitten av magen och så har det varit nu i en vecka ungefär att rörelserna hållt sig i mitten liksom.

Får också höra att jag är liten. Bakifrån syns det nog inte alls att jag är gravid men det börjar bli trångt under en ytterjacka känner jag, hoppas jag ska slippa köpa ny jacka utan att jag kan fortsätta ha dem jag har tiden ut.

Jackorna använder jag och tänker fortsätta med men knäppa min didrikson har jag inte kunnat göra sedan i september:)

Är så varm så det behövs inte, de passar ku i armar rygg osv så jag tar en extra tröja.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)