Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

FrökenBlå skrev 2016-01-04 20:21:21 följande:

Vet inte hur det är i andra landsting men hos oss får partnern mat på förlossningen och bb nu. Skönt för mig att veta eftersom han har diabetes..!

Åh vill bara ha igång förlossningen nu! Testade akupressur igår, fick några sammandragningar men tyvärr inget mer. Är på bf -2 så det kan ju fortfarande dröja, men Gud vad jag längtar!! Är helt klar mentalt och allt är förberett! Vet inte om jag ska be bm om hinnsvepning på kontrollen på torsdag..nån som har erfarenhet av det?

Jag fick hinnsvepning förra gången och då kom bebisen dagen efter, men det var bf+9 så det går ju inte att veta om han kommit ändå :)
  • Hame
    MeEmmA skrev 2016-01-04 20:27:24 följande:

Gud, antingen kissade jag precis på mig eller också har vattnet börjat rinna. Har fruktansvärt tryck nertill och molvärk i ryggen. Min sambo sa att han ringer till svärmor, men jag sa NEJ, tänk om jag bara har kissat på mig. Gud vad pinsamt om jag har gjort det, har aldrig hänt förut. Hur som helst så har jag lagt i en binda nu, för att är det fostervatten så bör det ju komma mer... Men hur vet man skillnaden egentligen?

När mitt vatten gick var det ljust,ljust rosa i bindan istället för gulaktig. Och luktade inte kiss som någon sa. Ring och fråga förlossningen om det fortsätter!
  • Hame
    FrökenBlå skrev 2016-01-04 22:11:01 följande:

Nä det är kan ju va svårt att veta, men tycker att jag ofta läst att det tagit fart dagen efter..kan man bara be om det eller hur funkar det? Jag gick över 11 dagar med dottern och det vill jag helst inte va med om igen..

Jag tror det är olika ifrån bm till bm, vissa gör det och vissa inte. Sedan tror jag livmodertappen måste vara mogen för att det ska gå att göra. Fråga kan du ju alltid! När var det du skulle dit, jag ska hålla tummarna :) Jag ska dit idag vid 11 och har samma bm som gjorde det förra gången, så om det går gör hon nog det. Bf+7 idag...
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 06:41:29 följande:

Men alltså vad beror det på att partnern inte alltid får stanna? Beror det på platsbrist - i så fall varför har de byggt sjukhusen så? Jag tycker det låter SÅ himla konstigt och hade nog personligen tyckt att det vore superjobbigt om han skulle åka ifrån mig. På mitt sjukhus får pappan stanna lika länge som mamman men ibland får man dela rum med en annan familj, med draperi emellan förstås. De håller på att bygga ut sjukhuset nu så att alla kan få eget rum.

I Sverige har jag aldrig hört talas om att dela rum med männen närvarande, behövs det får männen åka hem för natten. Där jag födde sist skulle de åka 22.00 och fick komma tillbaka 06.00. Jag hade inte kännt mig bekväm med att dela med andra män det så för mig var det bra, men vi hade flyt så vi gick behålla vårt rum för oss själva och min man stanna. Där jag ska föda nu har de bara familjerum så nu vet vi att vi får eget rum och att han får stanna.
  • Hame
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Grattis till er lilla kille! Skönt av det gick bra :)
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:14:08 följande:
    Men undra om de är så att mamman inte ammar tex och mår super efter förlossningen och man har som önskemål att pappan får vara kvar på bb och mamman åker hem ;) inte för jag tror de är så vanligt haha, men undra hur dom ställt sig inför den frågan, kan dom ens neka de? Då är de ju otroligt ojämställt
    För mig hade det varit helt ok! Det är inte det att dela rum med en man jag skulle ha något emot utan att det är mer folk. Det rummet vi hade förra gången var väldigt litet, att vara fyra vuxna och sex personer där inne hela natten hade inte gått så bra. Vår son var vaken ca 48 timmar efter förlossningen och inte direkt tyst så i vårt rum hade ingen fått sova. Då känns det smartare att häften av de vuxna (vare sig de är män eller kvinnor) åker hem och sover några timmar och sedan kommer tillbaka kl 06 och hjälper de som varit vakna.  
  • Hame
    skruttan55 skrev 2016-01-05 10:52:08 följande:

Varning för gnäll-inlägg!

BF +10 idag. Första barnet. Har varit hos BM idag. Hon lyckades inte med att göra någon hinnsvepning och har fått en tid för prat med läkare om igångsättning på lördag. Ständig värk och är så trött på att vara tung och gravid just nu. Använder binda pga av kraftiga flytningar men ingen vattenavgång. Börjar tvivla på att det blir någon bebis. Hur ska jag orka? Gaaah!

Man får gnälla när man är +10! Jag är +7 och tänker gnälla jag med Tungan ute

Var precis hos bm och hon lyckades inte riktig heller göra en hinnsvepning. Livmodertappen var kort och väldigt mjuk tyckte hon men fortfarande lite bakåt så det var svårt att komma åt. Hon "masserade" (verkligen ingen skön massage men vad gör man!) lite iaf så får vi se om det händer något. Jag fick tid för kontroll och eventuell igångsättning på tisdag.

Hoppas verkligen inte det dröjer så länge men det är iaf skönt att ha ett sista datum!
  • Hame
    skruttan55 skrev 2016-01-05 12:33:01 följande:
    Det är så skönt att höra att man inte är ensam. Efter att ha vilat och pratat med gubben min känns det mycket bättre. Ja, det är skönt att se "slutet".

Jag fick höra att det är 50 % risk vid igångsättning att det blir sugklocka eller kejsarsnitt. Någon som känner igen de siffrorna? Det låter mycket. :s
    Det låter mycket tycker jag också, tror inte att det kan stämma.. Det måste väll bero på hur mogen man är vid igångsättningen? En kompis blev igångsatt i höst. Vid första läkarkontrollen var livmoderhalsen inte alls mogen och då bestämde de sig för att vänta i två dagar till. Då såg det mycket bättre ut och allt gick bra.  

Jag ska försöka sätta en j-kl fart här hemma och dricka en massa "förlossningsstartarthe" och se om det händer något :)
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-05 13:45:28 följande:
    Ja nu får gärna bebis komma igång och komma ut, för idag fyller kusinen år och det viktigaste var att han fick ha sin födelsedag ifred. Meeeen inga känningar här inte, mer än förvärkarna. Suck! Min kusin och hans sambo fick sin inte så lille son inatt (4,4 kg!) och att se den godingen på bild minskar ju inte längtan direkt!!

Nu har jag snart pallat två dagar själv med sonen, thank god för helgdag i morgon och förskola igen sen för tusan vad kroppen är sliten nu! Jag vill ha min kropp tillbaka och jag är så vansinnigt sugen på att börja träna, hoppas det håller i sig tills när det är möjligt!
    Jag har också haft sonen två dagar själv nu och säger som du, tack och lov att det är röd dag imorgon så sambon är hemma! Just nu har iaf morfar varit snäll och gått med honom till lekplatsen, vet inte vad jag skulle gjort utan mina föräldrar de senaste dagarna. 
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-05 13:07:01 följande:
    Jag har blivit igångsatt med två utav mina graviditeter och båda har gått bra. Ingen hjälp har behövts med sugklocka. Så tycker också det låter mkt. Däremot kan det ta lång tid. Min tapp var väldigt mjuk men fortfarande lite bakåt när dem satte igång mig sist, men jag var öppen ca 3 cm. När dem tog hål på hinnorna var jag öppen ca 8-9 cm men gick att vidga helt och tappen var fortfarande lite bakåt. Men 19 min efter dem tagit hål på hinnorna var dottern ute. Hoppas du får träffa bebis snart
    Skönt att läsa att igångsättningar kan gå bra också! Hur lång tid tog det ifrån att de började tills födseln? Min förra förlossning gick ju snabbt så jag tänker att det kanske väger upp.. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)