Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Bf+10 idag, koooom uuut någon gång!! Höll igång hela dagen igår så får väl testa vila idag :) Tänkte pyssla och boa lite bara.

Det gick bra att lämna storisen på dagis idag mycket tack vare att vi kunde åka pulka dit. Först en mindre dispyt angående frukost som slutade med nudlar haha!

Hur har ni andra tänkt med blöjbyten på natten? Har ni skötbord i sovrummet eller går ni upp? Kommer ihåg att det var väldigt opålitligt ibörjan så är inte så pigg på att byta i sängen.

• Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-08 10:15:36 följande:
    Va drygt!!! Komsi komsi ;)

Jag går in i badrummet å lägger en Skötbädd på golvet där till natten. Har skötbordet på nedervåningen. Det är ju oftast väldigt få ggr man behöver byta på natten efter första månaden. Kommer ihåg att min stora fis bajsade alltid den första månaden så det gick åt mååååånga blöjor då!! Sen går det bra i spjälsängen också. Har plastad frotté i sängen så det e rätt lugnt känner jag
    Vi har också skötbordet på en annan våning. Har en uppblåsbar skötbädd ifrån ikea, den är ju lätt att flytta runt så ska nog testa att ha den jämte sängen. När storis var liten bajsade han varje gång han ätit, och sedan passade han på attkissa mitt i bytet! Får hoppas på en mer rumsren lillebror Tungan ute
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-08 11:58:02 följande:
    Nudlar till frukost hade nog min gillat också! Han fick bokstavskex till slut... mom of the year!

Vi har skötbordet i badrummet vägg i vägg så kommer gå dit. Kommer inte byta i sängen, Axel kissade och bajsade alltid så fort han blev av med blöjan. Jag kommer försöka potta vid blöjbyte av den anledningen men inte säkert jag kommer orka det på nätterna, men gå upp och byta gör vi ändå.
    Jag skyller nudlarna på maken! På fredagar har barnen på vårt dagis med sig matlåda och han gjorde misstaget att fråga sonen om han ville ha nudlar eller makaroner med sig till lunch. Svaret blev makaroner och då skulle han såklart ha nudlar till frukost Tungan ute
    mitthemligajag skrev 2016-01-08 11:54:39 följande:
    Fyfasen va drygt med +10! Jag kommer bli hel galen om jag går över så mkt, bf -7 idag!

Med Dottern hade/ har vi skötbord i badrummet samt ett som vi ska göra oss av med som vi hade i sovrummet med henne. Första tiden fick vi alltid upp till badrummet och bytte, men efter ngn vecka blev vi för lata för de samt att hon vaknade när vi tände på badrummet varje gång så ist köpte vi ett uppblåsbart underlägg från ikea, la på en handduk och böt enkelt och smidigt i sängen! Så vi kommer ha den till hands och byta i sängen :)
    Galenskapen är nära! Skrikandes
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-08 12:04:48 följande:

Jag kan tänka mig det ja, är det märkligt nu att tänka att hon kunde varit kvar i magen så länge till? Skönt att du kunde bli kvar i sängen lite till, så trött som jag är nu så fasar jag för sömnbristen... Jag kan inte föreställa mig den på en "praktisk" nivå, hjärnan påminner mig men kroppen ba "äh så farligt var det väl inte?", haha. Jag vet ju att hjärnan har rätt egentligen. Fy farao. Maken tog så mycket av nätterna sist, han hade sonen på sitt bröst så mycket, nu sover sonen rätt rörigt just nu och så ska maken upp och jobba vid fem så jag kommer ta mycket mer själv och det skrämmer mig; jag blir ingen trevlig person när jag inte får sova och dessutom får jag lätt migrän då. Får hoppas att amningshormonerna hjälper litegrann.

Jag börjar också bli lite nervös för hur nätterna ska bli. Min man tog också många blöjbyten och hade bebisen i famnen på natten. Nu har vi redan en liten kille som ofta vill ha sällskap efter ca 02-03, och då får vi ju ta ett barn var. Dessutom är sonen morgonpigg och ska mannen hinna till jobbet i tid måste väja gå upp vid 06 varje morgon.... Time Will tel hur detta blir!
  • Hame

Nu fick jag igen för att det var så smidigt att lämna honom, tog bara timma att ta på kläderna vid hämtningen! Vid ett tillfälle gick jag ut och stängde dörren medans han skrek på andra sidan, verkligen världens bästa mamma :'( Jag fixar liksom inte att böja mig dubbel, sitta på golvet, upp igen, ner igen. Allt samtidigt som jag har på mig världens termoutstyrsel eftersom jag inte orkar krångla med inte bara hans utan även mina kläder. Pedagogerna måste tycka att jag är.väldigt pedagogisk idag..

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-08 17:51:51 följande:

Åh jag känner med dig!! På sonens förskola har de såna där rullande pallar som pedagogerna använder antar jag, jag brukar sätta mig på en sån så blir det lättare, men det är ändå inte lätt när det blir sådär. Och vet du? Ibland måste man ta en paus och kliva undan och andas lite. Alternativet kan ju vara fullständigt sammanbrott eller ännu värre, och jag tror nog pedagogerna sett värre... Men snart, SNART slipper du den där jäkla magen som bara är i vägen! Bara upploppet kvar nu!!

Ja de har sådana pallar och de använder jag ibland. Men idag var det sonens humör som ställde till det... mamma sitta här, mamma göra si, mamma göra så.. När jag säger att det går inte, jag kan inte får han ett vredesutbrott.
    Blgebo skrev 2016-01-08 18:09:04 följande:

Känner igen det där... 

När har de utevistelse på förskolan? Min dotter som nu är 5 kunde vara överdjävlig vid hämtning (när hon var kring 2-3). Men pedagogerna föreslog att hon kunde hämtas några minuter tidigare, så skulle de se till så att hon fortfarande var ute - och påklädd när jag hämtade. Var gravid när hon var som jobbigast, och jag hade vi ett par tillfällen fått bära hem en halvnaken skrikande unge mitt i vintern... vi bodde bara tvärs över gatan från förskolan, men ändå, det kändes

Barnen bestämmer själva om de är inne eller ute, så det är olika ifrån dag till dag. I vanliga fall tycker jag det är jättebra men just idag vore det ju smidigt om jag kunde hämtat honom påklädd :)
  • Hame
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-08 18:49:34 följande:

Men kunde inte pedagogerna hjälpa dig då? Man kan tycka att när de ser att man är gravid å det är tufft så kan man iallafall erbjuda lite hjälp kan jag tycka!

qatteriin skrev 2016-01-08 19:04:49 följande:

Håller med! Det har våra fina pedagoger gjort, frågat om de ska hjälpa till och sagt till mig att jag bara ska hojta så hjälper de mig om det behövs.

WiMe06 skrev 2016-01-08 19:54:25 följande:

Ja men precis! Jag har aldrig haft problem med just ytterkläderna på förskolan men däremot vanliga kläderna hemma! Yngsta sonen hade en period där han väääääägrade att klä på sig kläder hemma, han skulle promt ha pyjamas på sig dygnet runt. Det slutade med att vi alltid var sena på morgonen, jag var helt slut och han var helt slut. Pedagogerna märkte direkt på mornarna att det var ngt så dem sa åt mig att inte ta striden hemma utan helt enkelt lämna honom i pyjamas! Och så blev det, vi höll nog på i säkert 2 månader. Men han var gladare och pedagogerna hade aldrig problem att få på honom kläder.

Vår kille är lite speciell och blir helt okontaktbar när han blir så arg, så tyvärr hade de nog inte kunnat hjälpa mig. Han brukar inte bli det på dagis men har blivit det två, tre gånger i höst och då har de blivit ganska förskräckta. De har ringt oss och bett om råd hur de ska handskas med det.. Så det var nog vi tvågar mot världen :) Tillslut gick det 8ch nu sover han sött, får hoppas på en bättre dag imorgon.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-09 00:18:41 följande:

Jag vet att vår förra bvc sköterska sa till mig att hon tyckte jag var så lugn hela tiden med allt som var runt våra pojkar, hon tyckte att äldre mammor var ofta mkt oroligare än mig. Tyckte det var konstigt när hon sa det men kanske ligger det ngt i det??

Det känns precis som du skrev där att man är medveten om risker och faror på ett annat sätt. Det minskar säkert när hon blir större.

Jag fick superbra hjälp genom bvc med vårt första barn. BVC sköterska ordnade med psykolog kontakt och när det behövdes läkare (för sjukskrivning) var det bvc-läkaren. De frågade om mitt godkännande att de tre diskuterade sinsemellan vilket jag tyckte var ok och då behövde jag aldrig springa runt och förklara samma sak flera gånger vilken var kanon! Jämfört med nu när jag blev sjukskriven under graviditeten..

Vare sig du frågar om hjälp på bvc, mvc eller hemsjukvården är jag övertygad om att de lotsar dig rätt! Lycklig mamma lyckligt barn heter det ju så det ligger i allas intresse att du mår bra!
  • Hame

BF +11 idag, nu är det nära på ett eller annat sätt! Fick ett litet pepptalk igår av en kompis som är barnmorska. Hon trodde inte på huskurer eller att springa i trappor utan förespråkade istället att stressa av och låta kroppen komma ner i varv. Läsa en bok och dricka te.. så nu i helgen provar jag det. Har ju inte varit så lätt med lille vilden och våra påklädningsbekymmer men nu är det ju helg så maken får ta de dusterna. 

Kanske för mycket information men jag tror att jag fått hemorrojder Rynkar på näsan.. Inte så mycket och inte så att jag har mycket besvär men det är inte så kul att gå på toa, vilket jag ju gör typ hela tiden. Någon som fått det och hur blev ni av med det? Var det något ni märkte av under förlossningen? Försöker äta fiberrik mat och dricka mycket vatten, ska iväg till apoteket och köpa salva nu tänkte jag. Buhu, kunde inte ungen kommit nu så jag hade sluppit en åkomma till!   

• Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-09 10:26:08 följande:

Vad skönt att dem samarbetade så bra på ditt bvc. Jag hoppas att vårt bvc är bra, känner inte till det alls sedan innan, så det blir helt nytt. Var det läkare från vårdcentralen då som blev inkopplad eller hade bvc en egen läkare?

BVC hade egen läkare. Han är ju egentligen barnläkare så det var kanske lite bakvänt, men han hade ju bättre inblick i vår situation med sonen än en annan, ny läkare hade haft.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)