Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Nu har jag lämnat stora på dagis och det gick mycket bättre än väntat, hurra Glad Lite tårar här hemma när det gick upp för honom att vi faktiskt skulle gå iväg, men lite kramar och att gosefilten fick följa med gjorde susen. Väl där var han jätteglad och berättade ingående om vad han fått av tomten för fröken.

Frågade om hans schema fram till bebisen kommer, vilket ju är max onsdag och de sa att det inte spelade dem någon roll. För deras skull hade han fått gå heltid men jag tycker att 9-15 blir lagom så kan vi mysa lite här hemma på morgonen. 

Nu är jag så j-kl trött på det här och vill verkligen inte bli igångsatt! På 1177 och liknande står det ju att det inte går att skynda fram förlossningen, bebisen kommer när den kommer. Men vad finns det för knep? Hallonbladste skriver många om, finns det på typ ica eller bara i specialaffärer? Hålla igång borde ju på sätt och vis "hjälpa", det måste ju bli större tryck nedåt av att stå och gå? Ska börja med att städa ut julen och sedan åka och handla Tungan ute

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 09:44:21 följande:

Hm. Började fundera igår på hur vi ska göra rent praktiskt med sonen när förlossningen kommer igång. Trots att det diskuterats här så mycket, haha! Jag har ju tänkt att det är skönast för honom att vara hemma här och att mormor och morfar passar honom här, särskilt eftersom mina föräldrar inte har nån bilstol så de kan inte köra honom. Men sen kom jag på att såklart ska inte han behöva se mig i värkar mer än nödvändigt och jag kommer inte kunna slappna av med honom hemma, så om det tar tid som sist så är det ju bättre för honom att vara hos mormor och morfar eller iaf vara iväg och göra nåt roligt... Aaah! Samtidigt vill jag att vi kommer hem med bebis till honom och inte att han kommer som nån sorts besökare när bebis hunnit före hem. Jaja, det löser sig väl, men hade varit enklare om mina föräldrar haft en bilstol. Ska snacka med dem, kanske kan vi byta bil när det gäller, om maken åker ut med sonen eller mina föräldrar kommer hit och hämtar honom. Eller om nån av mina föräldrar skjutsar in oss. Babyskyddet är ju mycket lättare att flytta mellan bilar. Men jag packar ingen väska till honom för SÅ bråttom in kommer vi inte ha, det tar ju knappt 10 minuter att köra.

Vi tänker att maken kör iväg med sonen till mina föräldrar. Jag tänker också att han inte ska se mig ha ont och att jag ska slippa oroa mig för honom där och då. Sedan har de bilstol så det är inget problem för dem att köra tillbaka till oss om de skulle vilja det. Är er bilstol svår att flytta? Annars kan ju maken flytta över den till deras bil när han lämnar sonen? 

Skulle det dra igång på natten har vi bestämt att de kommer hit så sonen får sova vidare. Han är så van vid dem att han inte blir ledsen av att vakna och upptäcka att han har barnvakt, han blir nog snarare glad haha Tungan ute
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:05:30 följande:
    Skönt att lämningen gick bra

Packa en husvagn full med grejer för en veckas semester, det satte igång min förra förlossning, haha
    Då ska jag bara skaffa en husvagn först Tungan ute
    mitthemligajag skrev 2016-01-07 10:06:52 följande:
    Vad skönt att det gick bra med både läggning och schema :)

Hehe sist så bowlade vi samma dag som hon föddes, det var ju SÅÅÅÅKLART därför hon föddes ;) haha! Annars provade jag allt som jag skrev för ngn dag sedan, mirakeldryck, färdknäppande, springa i trappor, springa i spåret, ngn slags egen hinnsvepning, hallonbladste och annanas, fick massage på alla möjliga punkter på fotknölen, ryggslutet pch tummen, you name it men på bf + 5 kom hon haha... Denna gång utsätter jag mig inte för varken mirakeldryck eller "påtvingat" sex pga av förlossning, de spelar nog ingen roll :(
    Haha, ska jag göra alla de sakerna hinner det nog bli onsdag och igångsättning, men man ska ju börja någonstans Flört
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 10:15:31 följande:
    Jag tror det är enklare att byta bil än flytta stolen, haha, men ärligt har jag aldrig flyttat den så jag vet inte! Men vi har köpt vår bil av dem så de är iaf vana vid den om vi skulle byta. Ja det är nog roligare för honom att vara hos dem isf. Mindre hattigt också. De är inställda på att komma hit och sova över om det är så, det är skönt iaf. Men de bor en halvtimme bort åt fel håll så det är ju skönast om de kommer hit istället för att maken ska lämna mig och köra dit med sonen vilket skulle ta en timme, det är nog inte heller några problem för dem. Om man ändå hade ett hum om hur lång tid det kommer ta! Men min gissning är ju att det startar med vattenavgång den här gången med och då vill de väl ha in oss på kontroll, så får vi säkert åka hem igen. Det var den där åka-hem-grejen jag hade glömt, hehe.
    Min förra förlossning gick snabbt, vattnet gick och vi åkte dit på kontroll. Sedan sa de att vi kunde åka hem men det hann vi aldrig som tur var och 4 timmar efter första värken var han född. Så mig kommer de nog inte att skicka hem haha Flört Vår bm har sagt att skulle vattnet gå borde min man inte åka fram och tillbaka utan då får de komma hit snabbast möjliga. Börjar det med värkar kommer vi skjutsa till barnvakterna så fort vi inser att det är på gång.

Har lite dåligt samvete för att det kan leda till att sonen för vara hos barnvakterna lite extra länge, eller att vi kanske lämnar honom och sedan inser att det var falskt alarm. Men så får det bli, hellre än att föda hemma. Antagligen blir han bara storebror en gång i livet och då får vi ta att det kanske blir lite stökigt.  
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:08:03 följande:
    Ja definitivt hellre lite längre hos barnvakt! Hade en kompis som hade snabba förlossningar, tredje barnet hade de kommit överens om att hon definitivt inte skulle bli hemskickad, det blev hon ändå och födde på vardagsrumsgolvet... Allt gick bra, men vilken chock! För mig tog det 32 timmar från vattnet gick tills han var ute. Jag hoppas jundet går fortare den här gången men tänker att det minst kommer ta 12 timmar iaf, antagligen mer.
    Usch och fy, det vill man ju inte! En kollega fick sitt andra barn i baksätet på bilen på förlossningens parkering. Hennes man ringde förlossningen så en barnmorska kom och mötte dem, men hon hade själv inte fattat hur nära det var. Barnmorskan slet upp dörren så fort de stannade och ropade "Jag tar!" och kollegan tänkte bara "vadå? vad tar du?" men det var barnet som flög ut Förvånad

Började din förra med vattnet? Till mig har de sagt att det är troligt med ett liknande förlopp om det börjar på samma sätt som sist, men om det inte gör det kan det bli helt annorlunda. Så för mig gissar de att går vattnet går det snabbt, men börjar det med värkar kan det bli hur som helst.. 
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:55:46 följande:
    Wooooow vilken grej!! Så vill man ju inte ha det!! Vilken chock, men vilken historia att berätta för barnet sen... :-P

Jag hoppas det blir liknande förlopp som sist, ja förutom att det tog så lång tid då. Jag skulle vilja ha ett splash den här gången och inte bara sipprande vatten. Då gick jag på toa på natten och det började rinna (på vägen till toan och i toan), men inget stort splash och förlossningen trodde inte det var vattnet när jag ringde in, men de såg det på undersökningen. Men jag funderar på om det är därför det tog så lång tid, för att det bara sipprade.
    För mig var det splash Glad Som om någon tagit en hink med fem liter och bara hällt ut på golvet. Förlossningen var inte riktigt säker när jag ringde in och sa det heller, de sa typ "jaja, kom in du så får vi se". Det kändes ganska komiskt eftersom det var så mycket! Jag tänkte att om det INTE var vattnet då borde jag nog söka vård på någon annan avdelning för jag tappade precis fem liter oidentifierad vätska Obestämd
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2016-01-07 16:25:16 följande:

Sjukt löjlig tanke kanske men alltså haha, om de händer på offentlig plats, vad tusan gör man ! Eller typ i sängen, 5 liter fostervattenssplash i sängen? Är de tack och hej säng då? Haha

Det tänkte jag på idag när jag lämnade och hämtade på dagis, och på vägen dit. Tänkte att det blir ganska kallt om jag plötsligt blir plaskblöt nu :)
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2016-01-07 17:36:56 följande:

Har ni andra binda i trosan nu om ni lämnar hemmet, för att mildra lite om vattnet går? Eller är det meningslöst att ha för att det ändå kommer mycket mer än en nattbinda kan ta?

I mitt fall hade det inte hjälpt. Trots att det först var ett femlitetersplask fortsatte det att komma mycket. Hade nattningbinda och två badlakan i bilen och de var också dyngsura när vi kom fram till förlossningen. Bytte binda i entrén och han blöta ner den också... Tror dessutom att inkontinensskydd är bättre än vanliga bindor, de hinner liksom inte ta upp vattnet.
  • Hame
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Grattis till pojken! Vilken sötisar :)
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2016-01-08 03:01:00 följande:

Nu är jag på förlossningen! Jag hade ett inbokat läkarbesök idag 10.20 på BF-1. Hade då lite högt blodtryck och började blöda när hon kollade livmodertappen, så då fick jag gå över till förlossningen och göra non stress test igen där de kollar fostervattnet och bebisens hjärtfrekvens, rörelser och mina sammandragningar. Hade tydligen mycket sammandragningar utan att känna det så de behöll mig här. Min man fick åka hem och hämta de sista sakerna som inte var i väskan men nu är vi båda här och väntar och väntar.

Har fått värkstimulerande i ca tre timmar nu (kl är 18 här), känner inte så mycket än och de tror att bebisen kommer ut efter midnatt. Jag mår bra och hoppas att allt ska gå fint. Uppdaterar när jag fått ut bebisen

Lycka till! 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)