• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA

Gick iväg lite för snabbt, sitter halvvaken på jobbet :)
    Skulle skriva att den sidan är samma sak som mitthemligajag skrev om ang ul-bilder tror jag.

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-07-24 08:37:05 följande:

Hittade en rolig sida med ultraljudsbilder för att veta om det är pojke eller flicka. Var samma sak som MittHemligaJag, men efter bilderna och quizet på den sidan så fattar jag :) www.ingender.com
    Går in i v16 idag(15+0), tiden rusar ju iväg!

Åh bra att du länkade! Vågar inte sitta och svara på rul bilderna ifall jag har fel och någon blir besviken haha. Nu kan ni kika själva
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-24 00:56:37 följande:

Okej, det var ju trist! Jag har dock bara varit i kontakt med FK gällande sjukskrivning, men där har det aldrig varit några problem! Hoppas du får rätt på det :) håller tummarna !

Jag fick svar från Fråga experten nu och de skrev att det gick bra även med ett tidigare moderskapsintyg, man behövde inte vänta till efter RUL. De trodde att det skulle ta en vecka för mig att få blanketterna hemskickade, så då hinner nog min chef skriva på dem. Så det låter ju bra, hoppas det stämmer. Nu vet ni andra det ifall någon mer skulle behöva påskynda föräldrapenningsprocessen .

Jag har ju inte berättat för chefen än, tänkte mejla direkt efter RUL om allt ser bra ut och meddela att jag är gravid och att när jag kommer in för att ha överlämning med min vikarie skulle jag behöva få FK:s blanketter ifyllda. Tror att det kan vara bra att mejla i förväg så att chefen inte blir helt tagen på sängen av min tjocka mage. Vet ju inte riktigt vad det är de ska fylla i heller dvs om det är några uppgifter de behöver tid för att kolla upp.

Hur tror ni andra att era chefer kommer reagera? En del har ju redan berättat, tog de det bra? Jag hoppas att min chef inte blir sur - det är ju dock inte detta jag sagt att jag ska göra under min tjänstledighet men det passar bra för mig och det var ett sätt för mig att få behålla jobbet så man är ju sig själv närmast. De flesta är ju föräldralediga minst en gång så jag hoppas att de kommer tycka att det är vettigt att jag får en föräldraledighet avklarad under tiden jag ändå är tjänstledig.
  • Mattenörd

Är nu i vecka 15+3. Egentligen mår jag bättre. Mår bara illa om jag hunner bli hungrig eller direkt på morgonen, inga andra krämpor. Men jag känner mig fortfarande (eller igen) så orkeslös. Vill bara stanna i sängen hela dagen. Sova och surfa om vartannat. Men jag har ju en 2 1/2 åring här hemma som vill leka och gå ut och ha roligt. Det är nästan så jag längtar tills semestern tar slut om tre veckor så jag tvingas iväg på morgonen och bara ska roa lillkillen en dag i veckan på egen hand.

Pappan tar ju honom så fort han kan men jobbar sen en dryg vecka så det är ju jag som ska leka och hitta på roliga saker från 6-17... Puh! Tycker så synd om min fina lilla kille som får dras med tråkig och lättirriterad mamma...

• Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 11:28:00 följande:
    Jag fick svar från Fråga experten nu och de skrev att det gick bra även med ett tidigare moderskapsintyg, man behövde inte vänta till efter RUL. De trodde att det skulle ta en vecka för mig att få blanketterna hemskickade, så då hinner nog min chef skriva på dem. Så det låter ju bra, hoppas det stämmer. Nu vet ni andra det ifall någon mer skulle behöva påskynda föräldrapenningsprocessen smile1.gif .

Jag har ju inte berättat för chefen än, tänkte mejla direkt efter RUL om allt ser bra ut och meddela att jag är gravid och att när jag kommer in för att ha överlämning med min vikarie skulle jag behöva få FK:s blanketter ifyllda. Tror att det kan vara bra att mejla i förväg så att chefen inte blir helt tagen på sängen av min tjocka mage. Vet ju inte riktigt vad det är de ska fylla i heller dvs om det är några uppgifter de behöver tid för att kolla upp.

Hur tror ni andra att era chefer kommer reagera? En del har ju redan berättat, tog de det bra? Jag hoppas att min chef inte blir sur - det är ju dock inte detta jag sagt att jag ska göra under min tjänstledighet men det passar bra för mig och det var ett sätt för mig att få behålla jobbet så man är ju sig själv närmast. De flesta är ju föräldralediga minst en gång så jag hoppas att de kommer tycka att det är vettigt att jag får en föräldraledighet avklarad under tiden jag ändå är tjänstledig.
    Vad skönt att du fick svar fort! Då kan du ju ta det lite lugnt i alla fall!

Får jag fråga varför du och många andra är rädda för att berätta för chefen? Är det för att ni inte ha en tillsvidaretjänst?

Jag berätta för min chef väldigt tidigt för det var en sak som behövde fixas och då var tvungen att avslöja det då. Arbetar som pool inom hemtjänsten så ingen risk att hon behöver ersätta mig :) chefen blev dock eld och lågor och blev jätteglad. Hon har ju barn själv!

Det är kanske alltid mer oroligt att berätta för en manlig chef än en kvinnlig chef?
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-24 21:47:58 följande:

Får jag fråga varför du och många andra är rädda för att berätta för chefen? Är det för att ni inte ha en tillsvidaretjänst?

Jag berätta för min chef väldigt tidigt för det var en sak som behövde fixas och då var tvungen att avslöja det då. Arbetar som pool inom hemtjänsten så ingen risk att hon behöver ersätta mig :) chefen blev dock eld och lågor och blev jätteglad. Hon har ju barn själv!

Det är kanske alltid mer oroligt att berätta för en manlig chef än en kvinnlig chef?

Ja förhoppningsvis löser det sig smidigt! Nej jag har en tillsvidaretjänst, har varit där i några år nu. Varför jag tycker är nervöst att berätta är som jag skrev att jag ju redan fått beviljad tjänstledighet eftersom jag ska följa med min man till USA, men den tjänstledigheten fick jag ju fixa till genom att söka studier för det kan de inte neka. De var alltså inte så positiva till att bevilja tjänstledighet främst därför att det kunde bara svårt att hitta vikarie och de sa på ett ganska osmidigt sätt att det vore enklare för dem att rekrytera någon till en fast tjänst än till ett vikariat (underförstått: det vore bättre om du sa upp dig). De blev alltså lite sura när jag blev tipsad om att söka studier för jag behöver ju inte studera mer för min tjänst och hade inte valt att studera om det inte var för att jag behövde göra det för att får behålla mitt jobb genom att söka tjänstledighet för studier.

Nu har de hittat en vikarie så de är förhoppningsvis mer positiva men pga föräldraledighet kommer jag ju inte genomföra de tre terminers studier som jag sagt att jag skulle göra och som skulle göra mig behörig i ytterligare ett ämne. Sa alltså detta eftersom det var min plan för att då behålla mitt jobb samt att det verkade som der vettigaste om jag inte blev gravid. Men nu när jag blev gravid kommer jag ju bara göra klart höstterminen för som föräldraledig har jag ju ingen skyldighet att studera för stt få vara tjänstledig. Det jag är rädd för är alltså att de ska tycka att jag "lurat" mig till att få tjänstledighet och att de blir sura för att jag inte kommer studera klart alla tre terminerna. De kan ju inte säga upp mig eller något sådant men det är ju risk för dålig stämning och att kanske bli sämre behandlad när kag kommer tillbaka. Och ja, min chef är man i övre medelåldern... Förstår du varför jag tycker att det känns lite olustigt?
  • Sofiiina

Hej alla! Hoppas det går bra att jag går med här. Väntar mitt första barn 16/1, så går snart in i v. 16. Är 23 år och bor i Stockholm. Någon mer från Stockholm?

• amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-24 21:47:58 följande:

Drar mig lite för det för min nuvarande chef är en 70-årig man av typen " kära vän" och är rädd att han kommer envisas med att " det där ska du inte göra nu kära du" och ha en känsla av att han kommer ta ifrån mig rätten att själv avgöra vad jag klarar av. Och det enda jag inte vill göra efter semestern är egentligen bära vitvaror och gå in i kemsanerade lokaler ( vägglöss) för det får man inte enligt Anticimex.

Sen känner jag honom inte så väl och han kommer inte vara min chef efter september, då kommer min vanliga chef tillbaks och hon har känt mig i tio år och vet hur jag funkar.
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-07-25 09:10:56 följande:
    Drar mig lite för det för min nuvarande chef är en 70-årig man av typen " kära vän" och är rädd att han kommer envisas med att " det där ska du inte göra nu kära du" och ha en känsla av att han kommer ta ifrån mig rätten att själv avgöra vad jag klarar av. Och det enda jag inte vill göra efter semestern är egentligen bära vitvaror och gå in i kemsanerade lokaler ( vägglöss) för det får man inte enligt Anticimex.

Sen känner jag honom inte så väl och han kommer inte vara min chef efter september, då kommer min vanliga chef tillbaks och hon har känt mig i tio år och vet hur jag funkar.
    Men vilket jävla arsel, ursäkta språket! Han ska inte ha en sådan roll inom ett företag
Svar på tråden BF Januari 2016 :)