• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Kixpix

Håller faktiskt med dig. Jag själv jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider. Skulle man vilja vara ledig vid högtider om det infaller på schemat att man jobbar då, så säger det SLURP på dagarna. Av någon lustig anledning, så jobbade jag varenda jäkla högtid förra året på mitt schema. Samma gör jag i år, men fick hela midsommarhelgen ledig. Tänk om jag skulle ta ut fp på alla de dagarna. Då har man ju knappt dagar kvar känns det som. Haha! Då blir det ju att man får ta semester istället och hoppas på det bästa?!
    Sen tycker jag det är värdelöst att man måste ta ut fem dagar efter att barnet fyllt ett. Jag kommer INTE gå tillbaka till arbetet då, men kommer försöka arbeta 3 dagar inom omsorgen och sen ta 2 dagar fp. För jag tänker icke lämna min unge vid 1 års ålder på förskolan.

• WiMe06
    Kixpix skrev 2015-07-27 10:33:43 följande:

Håller faktiskt med dig. Jag själv jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider. Skulle man vilja vara ledig vid högtider om det infaller på schemat att man jobbar då, så säger det SLURP på dagarna. Av någon lustig anledning, så jobbade jag varenda jäkla högtid förra året på mitt schema. Samma gör jag i år, men fick hela midsommarhelgen ledig. Tänk om jag skulle ta ut fp på alla de dagarna. Då har man ju knappt dagar kvar känns det som. Haha! Då blir det ju att man får ta semester istället och hoppas på det bästa?!

Sen tycker jag det är värdelöst att man måste ta ut fem dagar efter att barnet fyllt ett. Jag kommer INTE gå tillbaka till arbetet då, men kommer försöka arbeta 3 dagar inom omsorgen och sen ta 2 dagar fp. För jag tänker icke lämna min unge vid 1 års ålder på förskolan.

Visst gör det. Och när jul infaller på vardagarna går det ännu fler dagar. Vill inte heller lämna barnet vid ett års ålder, känns som man skulle missa så otroligt mkt då. Jag har inte riktigt tänkt på hur jag ska lägga upp det ännu när barnet fyllt 1, det är om man kan kombinera och jobbar nån kväll eller helg och vara ledig.

Ja, och semester vid jul är ju bara att glömma, haha!!

Iallafall där jag jobbar. Var f-ledig vid jul förra året men annars hade jag typ alla storhelger, avslutade med hela midsommarhelgen innan semestern. Kommer du söka havandeskapspenning? Jag tänkte ansöka om det så fort jag kommer tillbaka och då blir man åtminstone ledig jul och nyår år
  • Söndag

Samtidigt har ju arbetsgivaren rätt att neka föräldrarledig gång 5 per år... Så går inte riktigt att planera att ta ledigt sådär heller tyvärr

• Nummer04

Hej.

Jag har BF 23 januari, och är nu i v 14.

Detta är min 4:e graviditet och jag känner redan lite "fladder" i magen ibland :)

Kanske inte så konstigt, då bebis var väldigt aktiv vid UL, vägrade till en början visa nacken och vätskespalten samt sparkade rejält rätt upp med benen :)

Någon mer än jag som känner sin bebis rörelse än? Eller så är min väldigt aktiv..

På UL fick BM in en fin bild som inte riktigt var meningen ;) , och det ser ut som att efter 3 flickor ska det nu bli en pojk! Men vi får se på nästa UL, om det ser likadant ut då :D

• WiMe06

Lämnar man in om föräldraledigt mer än 3 månader innan så kan inte arbetsgivaren neka föräldraledigt, men har man varit föräldraledig mer än 3 ggr på ett år kan dem neka dig en fjärde ja, därför brukar det i min situation gå åt ganska många dagar vid jul och nyår eftersom jag söker som en ledighet då just för den regeln att man kan bli nekad en fjärde. Söker jag separat för jul och nyår räknas det ju som att jag varit föräldraledig 2 ggr. Det är ett krångel med föräldradagar och alla löser vi det på olika sätt beroende på vilka behov och vilket jobb man har.

• Kixpix
    WiMe06 skrev 2015-07-27 11:07:21 följande:
    Visst gör det. Och när jul infaller på vardagarna går det ännu fler dagar. Vill inte heller lämna barnet vid ett års ålder, känns som man skulle missa så otroligt mkt då. Jag har inte riktigt tänkt på hur jag ska lägga upp det ännu när barnet fyllt 1, det är om man kan kombinera och jobbar nån kväll eller helg och vara ledig.

Ja, och semester vid jul är ju bara att glömma, haha!!

Iallafall där jag jobbar. Var f-ledig vid jul förra året men annars hade jag typ alla storhelger, avslutade med hela midsommarhelgen innan semestern. Kommer du söka havandeskapspenning? Jag tänkte ansöka om det så fort jag kommer tillbaka och då blir man åtminstone ledig jul och nyår år smile5.gif
    Ja men precis! Jag har sagt till sambon att jag ska snåla första året. Det blir bäst ekonomiskt om han jobbar och jag är hemma, tyvärr.

Havandeskapspenning ska jag absolut söka! Min sambo blev sur när han förstod att man får "vara hemma" 2 månader innan, men då förklarade bm för honom att det är bäst så. Jag jobbar inom hemtjänsten. Kul att kliva in och ur en bil, lyfta tunga människor, kravla på golvet för att ta på strumpor, springa i trappor etc. Nej tack. När man är i sjunde månaden lär ju kroppen säga ifrån mot detta! :)
  • WiMe06
    Kixpix skrev 2015-07-27 19:03:52 följande:

Ja men precis! Jag har sagt till sambon att jag ska snåla första året. Det blir bäst ekonomiskt om han jobbar och jag är hemma, tyvärr.

Havandeskapspenning ska jag absolut söka! Min sambo blev sur när han förstod att man får "vara hemma" 2 månader innan, men då förklarade bm för honom att det är bäst så. Jag jobbar inom hemtjänsten. Kul att kliva in och ur en bil, lyfta tunga människor, kravla på golvet för att ta på strumpor, springa i trappor etc. Nej tack. När man är i sjunde månaden lär ju kroppen säga ifrån mot detta! :)

Tror det kommer bli så att jag är hemma större delen utav tiden också, tyvärr bäst ekonomiskt för oss också.

Sur? Lite avis eller min man blir nog bara glad jag är hemma lite innan, haha. För då slipper han alla skrik och panikattacker från barnen att jag jobbar kvällar och helger, dem hatar när jag gör det och tyvärr så blir det ju då pappa som får ta alla dom bråken från dem.

Själv jobbar jag på ett demensboende och vi har för tillfället väääldigt många som gärna slåss, så vill ju gärna inte riskera några slag så sent i graviditeten, ja inte nu heller såklart. Och som du säger alla tunga lyft och förflyttningar. Nej tack!
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-07-27 09:02:52 följande:
    Tack, kollade upp dom. Kanske har med euron att göra som du säger, men babyproffsen gav oss ett komplett pris på 15000 så det ligger på samma.
    Ska hålla koll lite på blocket tänkte jag, har fått gör mig att det är endel som säljer för att det större syskonet inte vill sitta i vagn längre. Kanske kan hitta något fynd, om inte så beställer jag från babyproffsen om 2-3 månader. Har bestämt mig för att det blir den vagnen iaf :) är nästa fråga bil...
    Ja! Har du Facebook så bli medlem i "köp och sälj bugaboo" där kommer de ut massor innan dom dyker upp på blocket! :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-07-27 21:03:12 följande:
    Ja! Har du Facebook så bli medlem i "köp och sälj bugaboo" där kommer de ut massor innan dom dyker upp på blocket! :)
    Tack för tipset! Jag har inte fb, men min sambo har så det ska jag absolut kolla :)
  • MeEmmA

Mitthemligajag; den gruppen är sluten, måste bli inbjuden av någon eller att någon går i god för en.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)