• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Sofiiina
    Emelie86 skrev 2015-07-25 12:23:32 följande:

Då är vi beräknade till samma dag, enl ultraljud går jag in i v 16 idag 

Nämen vad kul!

Har ni fått se lille plutten än eller väntar ni på RUL?
  • Seven Costanza
    Sofiiina skrev 2015-07-26 19:59:32 följande:

Tack!

Till och från... Är inne i en period där jag känner mig konstant bakis (??!!!). Huvudvärk, illamående och trött/seg. Hur mår du själv?

Jo jag har överlag mått jättebra hela tiden men jag är ju tröttare så om jag inte sover ordentligt blir jag ju som du beskriver, och runt v 14-16 hade jag ofta huvudvärk. Det ska tydligen bara vanligt runt de veckorna har jag läst. Igår var jag på bröllop och nu är det ju länge sedan jag var uppe sent så jag känner mig precis som bakfull fastän jag inte druckit ett dugg alkohol. Konstigt .
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-07-26 16:16:27 följande:

Tack! Så skönt att höra!

Ja det är förhoppningsvis inget konstigt/ Det jag hade var korta jätteonda hugg och det är normalt, men blir det ihållande smärtor så ring BM/1177 och kolla.
  • WiMe06

Läste lite på försäkringskassans hemsida nu om föräldrapenningen. Snacka om att dem bara försämrar för barn och föräldrar. Den enda nackdelen med barn är att behöva ha med f-kassan att göra!!!

Sämre villkor för dem som blir föräldrar efter 1 januari 2014 tycker jag, vilket också innebär sämre villkor för barnet såklart! Vad arg jag kände att jag blev nu. tycker staten det är jobbigt med föräldrar som vill vara hemma med sina barn även när dem är lite äldre??

• Defeateris
    WiMe06 skrev 2015-07-26 23:06:50 följande:

Läste lite på försäkringskassans hemsida nu om föräldrapenningen. Snacka om att dem bara försämrar för barn och föräldrar. Den enda nackdelen med barn är att behöva ha med f-kassan att göra!!!

Sämre villkor för dem som blir föräldrar efter 1 januari 2014 tycker jag, vilket också innebär sämre villkor för barnet såklart! Vad arg jag kände att jag blev nu. tycker staten det är jobbigt med föräldrar som vill vara hemma med sina barn även när dem är lite äldre??

Tja, fast samtidigt får du vara hemma ännu senare i gengäld. Nu kan du ju vara föräldraledig med ersättning upp till tolv års ålder istället för åtta..
  • WiMe06

Jo, men det hjälper ju inte långt om du inte får spara mer än 96 dagar sammanlagt med den andra föräldern efter barnet fyllt 4.

Jag hade drygt 80 dagar själv nu och mannen ca 30 dagar med äldsta barnet som är 7, fyller 8 senare i år. Det hade vi ju aldrig kunnat ha med dem reglerna som är nu. Och då var sonen 2 ungefär när vi skolade in honom. Men man får väl helt enkelt planera annorlunda till nästa år. Tycker ändå att man som förälder kan få rå lite över sina dagar själv.

Finns andra saker som också verkar lite dumma. T.ex det här att du inte får ta sjukpenningnivå för dagar man skulle varit ledig. Som min man t.ex dem jobbar Månd-torsd men långa dagar och är då i gengäld ledig fredagar, men han skulle enligt deras regler inte få ta ut f-penning på fredagar då om han hade velat det.

• Defeateris
    WiMe06 skrev 2015-07-26 23:46:25 följande:

Jo, men det hjälper ju inte långt om du inte får spara mer än 96 dagar sammanlagt med den andra föräldern efter barnet fyllt 4.

Jag hade drygt 80 dagar själv nu och mannen ca 30 dagar med äldsta barnet som är 7, fyller 8 senare i år. Det hade vi ju aldrig kunnat ha med dem reglerna som är nu. Och då var sonen 2 ungefär när vi skolade in honom. Men man får väl helt enkelt planera annorlunda till nästa år. Tycker ändå att man som förälder kan få rå lite över sina dagar själv.

Finns andra saker som också verkar lite dumma. T.ex det här att du inte får ta sjukpenningnivå för dagar man skulle varit ledig. Som min man t.ex dem jobbar Månd-torsd men långa dagar och är då i gengäld ledig fredagar, men han skulle enligt deras regler inte få ta ut f-penning på fredagar då om han hade velat det.

jag tycker inte det är några större försämringar faktiskt. Jag tycker att det är mer värt att kunna ha lite färre dagar kvar men kunna använda dem längre än till åttaårsdagen..

Och för min del är föräldrapenning till för att ersätta dig för att du är hemma från jobbet - inte för att använda när du ändå är ledig.

Och om jag inte har fel för mig kan han ju ta ut på grundnivå både fredag, lördag och söndag?
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-07-26 15:12:07 följande:
    Jo, jag har förstått att alla som har dom är nöjda och jag har provkört en grannes vagn. Det jag tyckte var lite tråkigt är att ALLA har donkey eller Buffalo där jag bor, finns inga andra vagnar här.... Men å andra sidan så kanske det finns en anledning till det.

Förresten... kan fråga vart du beställde din ifrån också?
    Buffalon beställdes från babyhuys.nl men tror att som slutat sälja bugaboo och den sista från babycare tror jag det hette! Maila dom och fråga om rabatt! Men vagnarna även i Holland har blivit dyrare tyvärr. Kanske beror på att valutan har gått upp
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-07-27 07:31:49 följande:
    Buffalon beställdes från babyhuys.nl men tror att som slutat sälja bugaboo och den sista från babycare tror jag det hette! Maila dom och fråga om rabatt! Men vagnarna även i Holland har blivit dyrare tyvärr. Kanske beror på att valutan har gått upp
    Tack, kollade upp dom. Kanske har med euron att göra som du säger, men babyproffsen gav oss ett komplett pris på 15000 så det ligger på samma.
    Ska hålla koll lite på blocket tänkte jag, har fått gör mig att det är endel som säljer för att det större syskonet inte vill sitta i vagn längre. Kanske kan hitta något fynd, om inte så beställer jag från babyproffsen om 2-3 månader. Har bestämt mig för att det blir den vagnen iaf :) är nästa fråga bil...
  • WiMe06
    Defeateris skrev 2015-07-27 06:10:19 följande:

jag tycker inte det är några större försämringar faktiskt. Jag tycker att det är mer värt att kunna ha lite färre dagar kvar men kunna använda dem längre än till åttaårsdagen..

Och för min del är föräldrapenning till för att ersätta dig för att du är hemma från jobbet - inte för att använda när du ändå är ledig.

Och om jag inte har fel för mig kan han ju ta ut på grundnivå både fredag, lördag och söndag?

Alla tycker vi och tänker olika, men jag hade behövt ha mer dagar kvar än under 96 för att kunna använda till 12-årsdagen. För när man jobbar inom omsorgen med obekväma arbetstider och röda helger går det åt fler dagar för att kunna få vara ledig vid t.ex jul och nyår och andra storhelger när man har små barn. Men det är bara att hoppas läsningen ger resultat och man kan hitta ett annat jobb i det här landet. För ngn som jobbar 7-16 inom andra branscher är man ju oftast ledig alla röda dagar iallafall. Så jag tror ändå det kommer blir svårt att kunna utnyttja tiden fram till 12 års ålder. Annars tycker jag också det är att föredra att kunna få möjlihhet att ta ut dagar till barnet är äldre. Jag kan bara tycka att just det där att man inte får spara mer än ett visst antal dagar efter det att barnet är fyra känns onödigt. Har man möjlighet att inte plocka alla dagar när barnet är litet men ändå vara hemma länge så varför ska man bli straffad genom inte få spara så många dagar man vill och ansvara över hur man lägger upp sin ledighet till barnen blir större och man inte har rätt att vara ledig längre.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)