Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Kort hälsning ifrån BB! Vi bestämde oss för att ta hinnorna igår 12.00. 15.00 hade jag regelbundna värkar och 17.14 kom lillebror som en raket! 51 cm och 4025 gram. Fyra små stygn men allt gick jättebra, nu kämpar vi med amningen! Kramar på er

• Hame

Liten rapport ifrån BB! Maken åkte hem igår och kommer och hämtar mig och lillaman (som fått namnet Alvar) om några timmar. Så nu har vi klarat oss själva en stund vilket känns stort haha!

Allt är bra med oss förutom att jag fått hemska sår på bröstvårtorna. Samma visa som förra gången.. Har varit jättenoga med taget och bett om hjälp varje gång jag ska lägga till, alla inklusive jag tycker att han har bra tag men jag får sår ändå, jag måste vara extra känslig. Och han var ju ganska stor och verkar extra hungrig, jag fick sår redan innan vi lämnat förlossningen. Moderkakan vägde 950 gram haha, sånhan har käkat i magen iaf! Det i kombination med att min mjölk dröjt gjorde att jag först började med amningsnapp och sedan dessutom blivit tvungen att ge ersättning. Det var för att låta vårtor vila, men nu är det snart dags att åka hem och det blir fortfarande sämre...

Så nu funderar jag på att ge upp och bara ge ersättning, vill ju att det ska gå ihop hemma också med stora killen (som jag saknar enormt). Känns på sätt och vis jättekorkat för nu börjar det äntligen komma några droppar mjölk.. Samtidigt vill jag så gärna ha det så där mysigt som jag vet att det kan bli sedan... och ha det där speciella bandet till min bebis..

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-16 07:36:52 följande:

Vet du, jag är ju helt inställd på att helamma och blablabla, men det där bandet kan du få ändå vet du... Jag förstår hur du menar, men slit inte ut dig fullständigt! Jag tycker Purelan hjälpt men jag har aldrig fått så svåra sår, så egentligen har jag inga bra tips att ge, mer än att du ska lyssna på din kropp och göra det som blir bäst för er.

Tack för pepp! Purelan har jag, men det är liksom lite förbi det stadiet :s Jag fick en utmattningsdepression när första sonen var liten, och har under hela denna graviditeten sagt till mig själv att det inte får gå lika långt denna gången.

Nu har jag ju både ammat (2 månader) och gett ersättning ( ca 4 månader) och vet ju att inget av det är lätt. Jag vet hur det är att rodda med flaskor och termosar och skaka pulver mitt i natten med en hysterisk bebis också... Att åka iväg innebär att beräkna vattentemperaturer och hela tiden vara säker på att man har tillräckligt många flaskor...

Jag får försöka ta det matning för matning, känner jag att jag vill amma så ammar jag, vill jag inte så låter jag bli.
  • Hame

Har inte skrivit på länge då det varit fullt upp med liten gosegrisen :) Har läst era inlägg, grattis till er som fått och pepp till er som fortfarande väntat!

Alvar är än så länge en liten drömbebis :) Äter, sover och är söt! Enda smolket är att han vaknat vid 23/24 tiden alla nätter och varit otröstlig. Hållt i sig1-2 timmar och sedan kaskadspytt.. Resten av dagen kräks han ingenting så det är märkligt!

Det blev ingen amning denna gången heller tyvärr.. Det känns sorgligt men är rätt beslut för oss!

• Hame
    amalie79 skrev 2016-01-22 06:24:43 följande:

Jag tror vi blir knäppa här.

Arvid sov under kvällen igår, vaken runt 23 en stund för mat. Somnade och sov till ca 03, inte så illa.

Sen har han inte sovit mer. Vi har hjälpts åt, han har ätit,flaska och tutte, åkt vagn, fått musik, blöja, pussar, allt. Han är inte tokledsen hela tiden, ibland, men ibland bara vaken liksom.

Vet inte vad vi ska göra, försöker sova när han sover osv men snart 4 timmar ör mycket även om man sovit!

Nu har sambon lagt ner honom hos mig igen har fått Sova en timme iaf.

Har varit flera sådana nätter/ morgnar nu

Sådär har Alvar också gjort en gång varje natt. Idag mellan 01.30 och 04.00 :( Han är inte ledsen alls, han bara är vaken! Än så länge är det ok, för vi har tagit sovmorgon till 8 - tiden sedan, men jag bävar för när maken måste börja jobba fulla dagar igen och inte kan ta stora killen på morgonen. Han är sjukt morgonpigg och gör upp vid 05...
  • Hame

Nu har vi snart varit hemma ifrån BB i en vecka och jag har ännu inte gått utanför dörren! Känns skrämande haha! Jag tycker det känns så kallt och snöigt för en liten gosegrisen...

På söndag ska vi iaf "öva" en promenad med dubbelvagnen så jag vet lite hur det funkar inför att jag ska börja lämna på dagis igen :)

• Hame

Grattis till alla nattens bebis! Vilken fart här varit :) Jag läser men hinner inte skriva särskilt ofta, när jag flaska har jag ju inga händer fria tyvärr.

BVC var här i fredags, matvraket hade gått upp från 3800 vid hemgång till 4370 en vecka senare. Stor kille!

• Hame
    Mallis87 skrev 2016-01-24 12:50:38 följande:

Grattis till er som fått! Har varken tid eller ork att läsa ikapp allt, har det rätt tufft här hemma för tillfället.

Dottern på två år sparkar verkligen bakut. Beter sig riktigt illa. Trotsar, spottar, skriker, slåss, tvärtemot, "kan-själv" med allting. Hon är jättefin mot lillebror, vill klappa honom, hjälper till att byta blöja etc. Men det märks att hon har det jobbigt.

Sambon hjälper inte till så mycket. Visst, han lagar lite mat och hjälper till med frukost, men annars ligger han mest i soffan med telefonen. Jag hade velat att han aktiverat dottern, suttit på golvet och lekt, gått ut med henne, gett henne uppmärksamhet. Igår tyckte han det var väldigt viktigt att dricka öl med grannen (bebisen är 5 dagar idag), vilket resulterade i att jag fick natta dottern. Hon vägrade borsta tänderna, vägrade få ny blöja, betedde sig och skrek. Drog henne i armen in på hennes rum med en skrikande bebis på andra armen och sen framkallade hon klökningar som ledde till en uppkräkning av all välling på sitt rum. Där stod vi alla tre och grät, jag ringde hem sambon och skällde ut honom, varpå han står och skrattar och kan inte förstå hur jag kan påstå att han inte hjälper till. Han har inte bytt en endaste blöja på lillebror, knappt hållt i honom.

Dessutom har han eget företag som är hans liv, och kommer därför inte vara ledig något. Har ångest inför kommande vecka.

Bebisen somnar ca 23 på kvällen, sover till 2-3, äter, sover till 5, äter, sover till 7, äter, sen går vi upp vid 8. Sen äter han till och från typ hela förmiddagen. Vill helst bara ligga vid bröstet. Samma på kvällen, från 19 till läggdags är det konstant matning. Vill inte ligga själv alls.

Jag bara gråter. Gråter för att jag tappat det totalt mot dottern flera gånger och tagit henne i armen och vrålat på henne. Ångrar att jag skaffade ett barn till just nu, skulle väntat. Har så dåligt samvete mot dottern, jag känner mig som världens sämsta mamma. Känner nästan för att bara skippa amningen och köra ersättning så någon annan kan ta bebisen så jag kan ge mer tid till dottern.

Vilket pucko till man! Känner igen mig men inte als i den utställningen. Min man är jobbtokig men hjälper till bra när han är hemma. Jag tycker du ska kräva att han tar båda barnen en kort stund så att du kan sova eller duscha eller liknande, så kanske han inser hur tufft det är!
  • Hame
    Mallis87 skrev 2016-01-25 20:15:17 följande:

Idag jobbade sambon 7-16.30 och jag var själv med tvååriga dottern och bebisen. Ammade vid 8, sen somnade lillebror i bärselen så jag kunde ge dottern frukost och klä på henne. Helt utan protester. Ammade bebis igen sen somnade han i vagnen och vi gick ut på promenad och dottern hoppade i vattenpölar och hade så roligt. Vid lunch bråkade hon, som slutade i ett riktigt utbrott då hon blev "inkastad" på sitt rum. Gick dock över relativt fort. Sen vila för henne, då var bebisen vaken en timme så ingen vila för mig. När dottern vaknat fick hon lite mellanmål, sedan satt lillebror i babysittern och tittade en bra stund när vi lekte, innan han Ville äta och sov sedan från 16-19! Dottern har dock spelat över riktigt mycket sedan sambon kom hem, och han har faktiskt tagit henne och gjort det bra med tålamodet i behåll. Men jag smågråter ändå, tycker det är fruktansvärt jobbigt med hennes utbrott. Om jag tycker det är jobbigt, hur jobbigt har hon själv inte det?

Hur mycket sover era små? Lillebror blir 1 vecka imorgon. Tyckte att på bb kunde han vara vaken 3-4 timmar i sträck och äta, men det beror kanske på att det inte kom någon mat? Nu har jag mjölk, och han har varit vaken ca 3-4 timmar idag allt som allt. Åt nu vid 19, vaken en liten stund och somnade nu igen. Annars har han haft ätarperiod på kvällarna och velat sutta konstant från typ 19,20-23.

Vår 3-åring får också utbrott. Skriker "ingenting, jag vill ingenting" i typ 30 minuter non-stop! Jobbigt att inte kunna tackla det som man år van vid iom bebis! Låter som en hyfsad dag ändå! Ska hon gå på dagis sedan?
  • Hame

Jag blir tokig på min man! Treåringen har fått kräksjuka, och han tycker det är onödigt att vabba. "Nån gång måste du ju kunna ta hand om dem själv, jag kan inte vara hemma jämt" säger han. Ja visst, men inte när den ena är två veckor och den andra spyr.. Så jäkla dålig timing! Hoppas vi andra, framför allt Alvar, slipper det!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)