Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2016-01-11 13:09:33 följande:

Tycker att du har all rätt att klaga. FY FAN för läkare som inte tar dig på allvar! Vad mer kan begäras än att det står tydligt i din journal och att de läser den och tar infon på allvar?

Kanske kan du höra med din auora BM om det finns någon läkare som hon rekommenderar som du kan få göra alla undersökningarna hos? Så att du hinner bygga upp ett förtroende för hen? (misstänker att det kan var svårt att få till praktiskt, men det skulle ju vara det bästa!)

Det är nog svårt att hinna bygga upp något, det är ju bara två dagar till igångsättningen. Det får nog bli den läkaren som finns tillgänglig... Jag vet att det är störtlöjligt och gammeldags och allt möjligt, men jag har mycket hellre en kvinnlig läkare än en man. Det är inte det att jag tycker det är pinsamt att visa mig för en man utan mer att de omöjligt kan vet hur det känns.
  • Hame

Grattis MeEmmaA och FrökenBlå till era småbebisar! Hoppas allt är bra med er alla och att ni kan njuta av nya skatter Hjärta

• Hame
    mirakelspektakel skrev 2016-01-11 16:30:27 följande:
    jag förstår det, jag bara tänkte att om det är fler gynundersökningar som ska göras så kanske du blir tryggare gång nr 2 om det är samma läkare... Jag förstår att du är mer bekväm med en kvinna, så kände jag med tills jag gjorde VUL och inte hade något val, det var en man och han var den bästa gynekolog jag haft! 
    Tack för pepp och det var snällt tänkt! Jag tycker att det är så jobbigt att det inte är någon tröst att det blir samma person igen. Efteråt brukar alla säga"det gick ju bra, det var väl inte så farligt?" men det är precis tvärt emot vad jag känner. Jag tycker inte det går bra, jag tycker det gör ont och mår jättedåligt efteråt. Så nu hisspar jag upp mig på att en igångsättning innebär många fler gynundersökningar. Under min förra förlossning gjorde jag först en när jag kom in på förlossningen och sedan kan man knappt räkna den sista för det var liksom då sonen kom. 
    WiMe06 skrev 2016-01-11 17:55:04 följande:
    Håller med dig, jade aldrig velat ha en manlig läkare heller. Fick som tur var en kvinnlig när dem satte igång mig, men när hon kom in och skulle göra en vaginal undersökning så hade hon en manlig läkare med sig och jag fick typ panik! Tänkte att aldrig i livet att han kommer i närheten. Som tur var gjorde han inte det heller. Var nog student tror jag.
    Hur gick de tillväga med dina igångsättningar?

Det står i min journal efter aurora att jag vill ha så lite folk som möjligt och inga studenter. Alla ska knacka och presentera sig, så ingen bara flyter med av oklar anledning. Är det fara för liv förstår jag att de får göra det som måste göras men i övrigt hoppas jag att de håller sig till det. Jag förstår att studenter måste få lära sig för att vi ska få nya barnmorskor och läkare och all heder till dem som tycker det är ok, men jag fixar inte det. 
  • Hame

Tack för allt stöd! Nu har jag iaf pratat med min aurora. Hon kunde såklart inte säga så mycket eftersom de inte vet om jag är mogen eller ej. Dock visste hon att hon jobbar på onsdag morgon när vi har tid så hon ska ta emot oss då och vara med under bedömningen. Det känns iaf lite bättre, hon borde ju respektera det som står i min journal eftersom hon skrivit den Flört Sedan sade hon självmant utan att jag nämnde det att det finns ju olika metoder och den med ballongkateter kanske inte är den bästa för dig. 

Hon sa att gynundersökningen egentligen ska göras av läkaren som gör bedömningen, men att hon kan fråga hen om det är ok att hon gör den. Kommer fortfarande tycka att det är jobbigt men henne har jag iaf träffat några gånger och jag vet att hon tar det på allvar. 

Nu får jg återgå till att hoppas att det startar av sig självt, har ju drygt ett dygn kvar Tungan ute

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-11 20:15:41 följande:

Låter som ett bra samtal under förutsättningarna! Håller tummarna för att det plötsligt kör igång inatt eller i morgon bitti så du får köra "av dig själv"!

Tack för tummarna! Har druckit kanelte, suttit i massagestol, ätit pepparkakor och tittar på film. Testar "ta det lugnt"-metoden :)
  • Hame

[quote=76218815][quote-nick]amalie79 skrev 2016-01-11 23:29:43 följande:[/quote-nick][/quote]

Grattis till stora killen! Vilken prestation av dig, supermamma <3

• Hame

Oj så mycket ni skrivit! Hinner inte kommentera allt men det är så mysigt att läsa om er som fått era små, även om det är tufft i början med sömn och maning. 

Bf+14 idag, detta börjar kännas som "Hunden och kattens dagbok", och tyvärr är jag katten Obestämd Har börjar få reklam på mailen som säger "Grattis till er ny familjemedlem"! Säkert för att jag fyllt i bf när jag beställt babyboxar och liknande, känns väldigt konstigt...

Idag kommer iaf städerskan och jag ska passa på att fika med en kompis. Världens bästa make och världens bästa förskola kom fram till att vilden kunde börja lite tidigare idag så att maken kunde lämna honom innan jobbet. Så jag fick både sovmorgon, slippa overall-fight och äta frukost i lugn och ro. Halleluja! 

Önskar jag visste hur det skall bli imorgon.. Hoppas att läkaren och bm har en tydlig åsikt, att det är bäst för mig/bebisen att sätta igång eller vänta. Så det inte blir 50/50 och helt upp till mig att bestämma för du vet jag inte vad jag vill. Ni som blivit igångsatta tidigare, hur hade ni gjort?

• Hame
    Elma skrev 2016-01-12 09:08:39 följande:

Ojoj så dum jag kände mig igår när jag gått och lagt mig, trodde en stund att nu fick jag allt en ordentlig värk! Jag kved till, det gjorde rejält ont men insåg sen att det var bebisen som bökade runt riktigt riktigt mycket! Bara att börja skratta åt sig själv! Iaf tills bebisen gjorde om det för då gjorde det så ont att det inte gick att skratta... Så höll det på en bra stund, började misstänka att bebisen försökte hitta en annan väg ut. Så här kraftiga rörelser har jag inte haft innan och sista tiden har det mest varit lite diskreta rörelser.

Skrattar fortfarande åt att jag faktiskt trodde det var dags en liten stund :)

Haha, så där har jag också fått några gånger! Sitter och gnäller så maken frågar om jag fått värkar, men nej det är "bara" bebisen som knökar runt Flört
  • Hame
    Ninin skrev 2016-01-12 13:00:59 följande:
    Jag blev igångsatt med första barnet pga vattenavgång utan värkar. Cervixballong och dropp. Blev ganska lång tid på sjukhus eftersom jag fick gå igenom hela latensfasen där istället för hemma, men jag minns det som mysiga timmar trots allt, vi spelade spel på mobilen och åt godis tills det drog igång ordentligt. Jag skulle inte ha något emot igångsättning igen om det behövdes men jag har å andra sidan inget emot undersökningar och sånt. Själv nojjar jag mer över att hinna få tag i barnvakt, när är det dags att åka in så det inte blir för tidigt/panik. Det skulle jag ju slippa oroa mig för med en planerad tid.

Men det är så olika vad man oroar sig för, det är bara du som kan veta! Om de nu lägger beslutet på dig.
    Ja det där med barnvakten är ju en fördel! Min förra förlossning var snabb så för den sakens skull vore det praktiskt. Nu kommer vi att lämna sonen i tryggt förvar på dagis och mormor och morfar är reda att hämta honom om vi meddelar att vi blir kvar.

Ser framför mig hur vi åker in imorgon och bestämmer oss för att avvakta, hämtar sonen på dagis och någon timma senare drar det igång och det blir världens panik att lämna honom.. Tungan ute
  • Hame

Imorgon 8.30 har vi tid för bedömning om igångsättning Obestämd Ska bebisen komma innan dess får han allt sno sig på... Städerskan har varit här idag, jag har handlat och fyllt både frys och kyl och tvättat och vikt och plockat och vattnat blommor och allt som går att komma på... Panikköpte en ny babysitter på lekmer när jag hade en stund över!

Sedan hade jag ett tröttsamt samtal med min egentligen väldigt snälla pappa som är stand-by att hämta sonen på dagis om det skulle bli av. Jag sa att jag hör av mig så snart jag vet, men var inställd på att hämta,. Tror han frågade tre gånger "åt vilket håll det lutar".

Svar på tråden BF Januari 2016 :)