• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • haannah
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-19 18:50:45 följande:
    Låter inte klokt! Du får väl sjukskriva dig i värsta fall. Ultraljudet är ju inget man varken vill eller kan missa!

Jag har börjat med järn idag, på eget bevåg, hoppas det ska göra susen. Tänkte även prata med min chef om att gå ner i tjänst, en ledig dag per vecka. För visst är det så att sgi:n inte påverkas om jag är ledig såhär sent? Har jobbat heltid i två år så bakåt är det inget problem.
    Kan slinka in och säga att SGIn inte kommer påverkas nej :) man har rätt att gå ner i tid utan att den påverkas om det är mindre än 6 månader kvar till förlossning :) jag funderar på något liknande :)
  • Pyret 85

Har inte varit inne på ett tag här och läste igenom en del sidor bakåt nu och vill säga till Znö att jag verkligen lider med er. Ingen ska behöva gå igenom det ni gör. styrkekramar <3

Här är det fullt upp, gifter oss på lördag det är en del att göra. 

Beställde en brio smile förra veckan och idag fick vi besked om att den levereras imorgon. 

RUL hade vi för ett par veckor sen och då var det osäkert på om nacken var svullen så fick en ny tid i torsdags förra veckan. Vi kom dit och läkaren undersökte bebisen hjärta väldigt noggrant och allt såg fint ut. Sätter oss i bilen och då ringer läkaren och vill att vi kommer tillbaka då han tittat på de gamla UL-bilderna. Sagt och gjort. Nacken var inom normalmåttet men den hade ett avvikande utseende och därför var han noga med att kolla bebisens kön. En liten pojke i magen. Hade det varit en flicka så hade det kunnat tyda på turners syndrom men det kan pojkar inte få. Vi blev erbjudna FVP men eftersom missfallsrisken är 1% och risken för att vår pojke har en kromosomavvikelse var mindre än så och vi ändå inte tänkt avbryta så tackade vi nej. Läkaren var lättad över  vårt beslut. Vi ska tillbaka i v.28 och han sa att med största sannolikhet så ser nacken bra ut då.BF blev även flyttat från 31/12 till 22/12 på RUL. 

Nu blev det ett långt inlägg. hoppas ni orkat läsa ändå.

kram på er!

• Znö
    Pyret 85 skrev 2015-08-19 19:53:07 följande:

Har inte varit inne på ett tag här och läste igenom en del sidor bakåt nu och vill säga till Znö att jag verkligen lider med er. Ingen ska behöva gå igenom det ni gör. styrkekramar <3

Beställde en brio smile förra veckan och idag fick vi besked om att den levereras imorgon. 

RUL hade vi för ett par veckor sen och då var det osäkert på om nacken var svullen så fick en ny tid i torsdags förra veckan. Vi kom dit och läkaren undersökte bebisen hjärta väldigt noggrant och allt såg fint ut. Sätter oss i bilen och då ringer läkaren och vill att vi kommer tillbaka då han tittat på de gamla UL-bilderna. Sagt och gjort. Nacken var inom normalmåttet men den hade ett avvikande utseende och därför var han noga med att kolla bebisens kön. En liten pojke i magen. Hade det varit en flicka så hade det kunnat tyda på turners syndrom men det kan pojkar inte få. Vi blev erbjudna FVP men eftersom missfallsrisken är 1% och risken för att vår pojke har en kromosomavvikelse var mindre än så och vi ändå inte tänkt avbryta så tackade vi nej. Läkaren var lättad över  vårt beslut. Vi ska tillbaka i v.28 och han sa att med största sannolikhet så ser nacken bra ut då.BF blev även flyttat från 31/12 till 22/12 på RUL. 

kram på er!

Tack för medlidandet, eller vad man nu ska säga. Jag är liksom på väg att lämna tråden... Vad skönt för er att ni kan känna er lugna och trygga. Jag hispade ur totalt när våran mardröm började för en vecka sen. Jag trodde jag var starkare än såhär.

Jag är så nyfiken WiMe06, hur går det för dina bekanta? Kan de enas kring ett beslut? Vi känner oss rätt trygga i vårat beslut. Men jag vet att andra hjärtebarnsföräldrar skulle känna sig kränkta av det beslut vi fattat. Som att de hjärtebarn som föds inte skulle vara önskvärda i samhället, för att vi valt att inte försöka föda och operera detta barn. Jag respekterar dem som väljer andra vägen men hoppas även jag blir respekterad för det val jag hade möjligheten att göra. Klart alla hjärtebarn är värdefulla! Nästa gång det är alla hjärtans dag kommer jag köpa alla armband och pins jag bara kan för att stötta forskningen kring hjärtfel.
  • WiMe06
    Znö skrev 2015-08-19 20:16:10 följande:

Tack för medlidandet, eller vad man nu ska säga. Jag är liksom på väg att lämna tråden... Vad skönt för er att ni kan känna er lugna och trygga. Jag hispade ur totalt när våran mardröm började för en vecka sen. Jag trodde jag var starkare än såhär.

Jag är så nyfiken WiMe06, hur går det för dina bekanta? Kan de enas kring ett beslut? Vi känner oss rätt trygga i vårat beslut. Men jag vet att andra hjärtebarnsföräldrar skulle känna sig kränkta av det beslut vi fattat. Som att de hjärtebarn som föds inte skulle vara önskvärda i samhället, för att vi valt att inte försöka föda och operera detta barn. Jag respekterar dem som väljer andra vägen men hoppas även jag blir respekterad för det val jag hade möjligheten att göra. Klart alla hjärtebarn är värdefulla! Nästa gång det är alla hjärtans dag kommer jag köpa alla armband och pins jag bara kan för att stötta forskningen kring hjärtfel.

Jag förstår och respekterar fullt ut hur ni tänker kring ert beslut. Nu har jag inte hört ngt ifrån dem på ett tag men sist vi hördes vid så var dem ganska säkra på att avbryta graviditeten med respekt och tanke för dem två barn dem redan har. Jag hade nog tänkt likadant gällande det hela, absolut inte för att ett hjärtebarn är värt mindre för som säger alla barn är värdefulla och unika, utan av respekt för dem två barn man har sedan tidigare. Det känns inte rätt att låta dem tillbringa så mkt tid på sjukhus och mycket annat vad det skulle innebära för dem. Det är ingen annan som ska kunna påverka ett så viktigt beslut, för det är ett beslut som man enbart som föräldrar kan ta och det är ett beslut som påverkar resten av era liv. Så känner ni er trygga med ert beslut så är det rätt beslut och det har inte andra rätt att tycka och tänka om, och som du säger det hoppas jag att alla som går igenom respekteras för. Jag stöttar också forskningen kring hjärtfel. <3
  • Znö
    WiMe06 skrev 2015-08-19 20:44:43 följande:

Jag förstår och respekterar fullt ut hur ni tänker kring ert beslut. Nu har jag inte hört ngt ifrån dem på ett tag men sist vi hördes vid så var dem ganska säkra på att avbryta graviditeten med respekt och tanke för dem två barn dem redan har. Jag hade nog tänkt likadant gällande det hela, absolut inte för att ett hjärtebarn är värt mindre för som säger alla barn är värdefulla och unika, utan av respekt för dem två barn man har sedan tidigare. Det känns inte rätt att låta dem tillbringa så mkt tid på sjukhus och mycket annat vad det skulle innebära för dem. Det är ingen annan som ska kunna påverka ett så viktigt beslut, för det är ett beslut som man enbart som föräldrar kan ta och det är ett beslut som påverkar resten av era liv. Så känner ni er trygga med ert beslut så är det rätt beslut och det har inte andra rätt att tycka och tänka om, och som du säger det hoppas jag att alla som går igenom respekteras för. Jag stöttar också forskningen kring hjärtfel. <3

Tack för svar...jag lider med dem men känner mig mindre ensam, det finns nån fler därute som faktiskt går igenom samma helvete som vi just nu.

Vi har också tänkt mycket på våra barn. Hela familjen hade hamnat i ett kristillstånd. Personligen känner jag bara tack gode Gud för att jag kan välja, för att lagstiftningen är såhär och för att jag hade en skicklig BM som signalerade direkt vid RUL. Om än det känns förjävligt. Hade man inte upptäckt på RUL hade hon förmodligen fötts "normal" men avlidit efter ett litet tag, vi bor 140 mil från Göteborg och hade inte hunnit med transport ner.

Jag bara ligger i soffan och vägrar gå ut genom dörren, jag ser ju gravid ut hur jag än klär mig! Tänk om någon ska till och börja gratulera. Imorgon åker mina barn till sin mormor och kommer hem när detta är klart.

Jag känner mig dock ödmjuk och tacksam över de friska barn jag har, de slåss, springer, skrattar och lever rövare - precis som barn ska
  • minahjärtan0609
    Pyret 85 skrev 2015-08-19 19:53:07 följande:

kram på er!

Vi funderar också på brio smile. Kan du inte berätta vad du tycker om den när du fått hem den? Jag tycker det är så svårt när man står i affären och jämför olika vagnar, finns ju alltid någon som är bättre liksom.
  • mitthemligajag
    haannah skrev 2015-08-19 17:02:44 följande:
    Alltså jag börjar tro att hon inte hade speciellt stor lust att kolla nu, haha. Hon svepte runt över fostret och berättade vilka olika delar det var, sen visade hon att hjärtat slog som det skulle och sen mätte hon skallen och sa att vi fick boka in en ny tid för jag blev tillbakaflyttad! Kändes skumt, allt var över på 10 minuter.. Hon sa bara att "vi kollar hjärtat mer ingående nästa gång, för det kan man inte se så bra nu". Så frågade min sambo om man kunde se kön. "Nej verkligen inte" var det enda svaret vi fick! Jag ska ringa dit imorgon och kolla tänkte jag, kanske man kan få en annan barnmorska till nästa för hon verkade totalt ointresserad tyvärr, haha
    Låter galet, med mitt första barn blev jag opererad i början så vi fick göra vul och ul varannan vecka fram till rul och kön syntes typ redan i vecka 15 och likaså hjärta och allt också, skumt! Vilken oengagerad bm :O
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-08-19 19:08:58 följande:
    Nej, jag vet låter helt befängt. Har verkligen försökt i den mån jag kan att jag skulle få en tid unde min semester men dem hade verkligen inga tider under semestern. Så egentligen borde jag ha rätt till tjänstledigt med lön tom enligt AB. Funderar på att ta ut en hel del utav mina sparade semesterdagar innan jag går på grav.penning. Har ju inte så stor nytta utav dem nästa år

Nej, jag tror inte att ditt sgi ska påverkas då. Inte när du jobbat heltid så länge innan.
    Du behöver inte vara med i facket för att få gå på ultraljud, men tjänstledigt med lön tror jag inte du har rätt till..  Däremot har du rätt att ta föräldraledigt för sådant och det kan din arbetsgivare aldrig neka dig.
  • haannah
    mitthemligajag skrev 2015-08-20 07:52:09 följande:
    Låter galet, med mitt första barn blev jag opererad i början så vi fick göra vul och ul varannan vecka fram till rul och kön syntes typ redan i vecka 15 och likaså hjärta och allt också, skumt! Vilken oengagerad bm :O
    Ja du ser, det låter helt galet! Väntar på att bli uppringd nu, så får vi se om jag får komma till någon annan :) tänker förklara att jag inte är speciellt nöjd med besöket, känner mig nästan mer stressad nu efteråt, haha.
  • Pyret 85
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-20 06:01:21 följande:
    Vi funderar också på brio smile. Kan du inte berätta vad du tycker om den när du fått hem den? Jag tycker det är så svårt när man står i affären och jämför olika vagnar, finns ju alltid någon som är bättre liksom.
    det kan jag absolut. Ska gå igenom den totalt idag när den kommer. Vi provkörde ju den i affären och provade ta av liggdelen och det var väldigt enkelt. Tyvärr så fick vi aldrig chansen att prova den med sittdelen på men har bara hört positivt kring denna vagn. Stora frågan nu är ju om den går in i bilen???? hahahaha. men det tror jag.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)