• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • manam
    Hame skrev 2015-09-07 13:37:10 följande:
    Vår egen beräkning sade 8/1, mvc sade 4/1, KUB sade 3/1 och RUL 29/12 så jag tycker det börjar bli lite väl mycket nu haha! Jag gjorde ÄL-test så 29/12 KAN bara inte stämma enligt det... men sedan kan ju bebisen bestämma sig för att komma då iaf såklart! 

Förra gången gick jag över nio dagar, så det ger mig lite hopp Glad Hur var det för dig?
    Oj, det var många datum att hålla ordning på...haha...

Här ändrar de inte datum efter KUB, så vi fick behålla vårt oavsett mått och sånt på RUL.

Jag gick över åtta dagar sist, så känner mig också rätt cool faktiskt och tänker att det blir något sådant igen.
  • himw

Har efter en veckas sjukskrivning fått tillbaka energin- det var ju så här det var :) så vi har bokat in Ullared på fredag.

Jag har inte varit där på 3-4 år och aldrig tänkt på babyavdelningen men fått tips om att de har massa braochha-saker och bra vinteroveraller men annars- vad har ni för tips? Vad får vi inte missa?

• Eleonor01
    himw skrev 2015-09-07 16:59:57 följande:

Har efter en veckas sjukskrivning fått tillbaka energin- det var ju så här det var :) så vi har bokat in Ullared på fredag.

Jag har inte varit där på 3-4 år och aldrig tänkt på babyavdelningen men fått tips om att de har massa braochha-saker och bra vinteroveraller men annars- vad har ni för tips? Vad får vi inte missa?

Jag tycker faktiskt inte där finns så mycket. Beror ju iofs vad man söker. Jah köpte många bodysar å sparkbyxor när min som föddes. Snuttefilt å gym köpte också. Annars så tycker jag inte att det är så mycket billigare. Plastad frotté får du inte missa!! Perfekt att ha i sängen eller i babyskyddet om man ska på babysim. Jah köpte aldrig överdrivet mycket förra gången å inte denna gången hellre. Kanske därför Jah inte tycker att det fanns så mycket roligt :)
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-07 16:59:57 följande:

Vad skönt att du är piggare igen, önskar jag också kunde vara det.
    Jobbade till 12.30 idag och har typ inte gjort ngt alls sen jag kom hem. Tagit hand om lite tvätt och sysselsatt barnen en stund men sen har det bara varit soffläge. Barnen vill mest vara ute och cykla eller hoppa studsmatta så dem sysselsätter sig själva.
    Men jag har liksom ingen ork kvar när jag jobbat.

Skulle också vilja åka till ullared, funderar på en tripp nästa månad eller ngn gång i oktober. Har inte varit där på typ 10 år så har ingen koll alls på babyavdelningen, men har kikat på lite bloggar vad andra köpt och sådär. Många verkar köpa amningsinlägg, kudde, täcke, filtar, hudvård, sängmobiler, kräklappar och lakan å andra sådär basic saker.
  • himw

Stackare! Hoppas att du får igenom hsp- för då är det inte så länge till du jobbar eller hur länge innan går man hem om man blir beviljad?

Jag är superpepp- har kollat igenom ullaredsbloggen och det verkar finnas mycket grejor, sen är det säkert så att allt inte är billigare men så himla roligt!

Amningsinläggen tipsade en kompis om också- de ska tydligen vara betydligt billigare, jag hoppas de har massa olika babygym och babysitters till bra pris :)

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-09-07 12:02:08 följande:

Jag känner mig udda som inte har någon som helst boa- instinkt ännu. Är mer äsch, det löser sig. Vi får låna det mesta av min syster och vi varken har eller planerar fler småbarn så det känns bara bra att inte köpa en massa. Ska hämta sängen hos syster i mellandagarna typ:) sen fattar jag att vi kommer behöva en vagn. Får väl kolla på det nödvändigaste snart iaf. :)

Tänker som så att allt går att ordna, vi bor ju i Göteborg och allt finns att få tag på.

Vi (och blivande mormor och farmor) har hittills bara köpt bebiskläder, inget annat. Har dock tittat efter begagnad vagn på craigslist (som Blocket fast i USA) och de verkar inte alls använda liggvagn här vilket gör mig som svensk jätteförvånad! Bebisarna verkar sitta i babyskyddet (det man kan ha i bilen) fastspänt i ett vagnchassi. Frågade i en annan tråd här för svenskar som bor/bott i USA och fick då tips att en av de vagnmärken som finns här som liggvagn är Bugaboo... Men jag hade inte alls tänkt köpa en sådan ny, dyr vagn som Bugaboo, den kostar 1189 dollar ny (drygt 10000 kr).

Hur mycket har ni andra tänkt lägga på vagn? Om jag hade bott där vi bodde i Sverige hade jag kanske kunnat tänka mig att lägga 10000 på en vagn men nu vill vi helst ha en begagnad vagn i en tålig färg för att vi tänkt ha den i cykelförrådet för att slippa släpa den uppför trappan till vår lägenhet varje dag. Känner mig snål för jag hade verkligen tänkt mig en liggvagn som alla andra svenskar har men det blir väl folk av amerikanska sittvagnsbebisar också. Känns surt att lägga så mycket pengar om man ska förvara den i allmänna utrymmen...
  • himw

Men vad konstigt- och vad det skiljer sig mellan länderna- här avrådde barnmorskan mig bestämt för att använda babyskyddet på vagnen mer än en timme åt gången.

Ska ni hem något till Sverige mellan nu och BF? Isåfall kanske det är en idé att köpa begagnad här och ta med sig?

Vi hade också tänkt att köpa begagnad men den enda vi hittar som vi gillar är såpass ny att den inte finns som begagnad än- och nypriset är 11000- betydligt mer än vad vi hade tänkt- hallå det är en vagn tänker jag, utan motor, guldhjul eller medföljande minitomte som puttar på den :)

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-09-07 19:07:23 följande:

Men vad konstigt- och vad det skiljer sig mellan länderna- här avrådde barnmorskan mig bestämt för att använda babyskyddet på vagnen mer än en timme åt gången.

Ska ni hem något till Sverige mellan nu och BF? Isåfall kanske det är en idé att köpa begagnad här och ta med sig?

Vi hade också tänkt att köpa begagnad men den enda vi hittar som vi gillar är såpass ny att den inte finns som begagnad än- och nypriset är 11000- betydligt mer än vad vi hade tänkt- hallå det är en vagn tänker jag, utan motor, guldhjul eller medföljande minitomte som puttar på den :)

Ja jag blev jätteförvånad och besviken för även om amerikanska ungar inte verkar dö av att inte ligga så hade jag ju tänkt mig en liggvagn...

Nej Gud nej, det blir ingen Sverigeresa före BF för mig - vi har bara varit här i tre veckor och jag är ju redan i v 23 och försäkringen täcker bara t.o.m v 28, så det är helt omöjligt samt onödiga pengar... En flygbiljett tur och retur för en person kostar ju mellan sju och tiotusen, då kan jag ju lika gärna köpa en ny Bugaboo här i USA. Är mest chockad för jag hade inte alls tänkt lägga så mycket.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-07 18:51:03 följande:

Stackare! Hoppas att du får igenom hsp- för då är det inte så länge till du jobbar eller hur länge innan går man hem om man blir beviljad?

Jag är superpepp- har kollat igenom ullaredsbloggen och det verkar finnas mycket grejor, sen är det säkert så att allt inte är billigare men så himla roligt!

Amningsinläggen tipsade en kompis om också- de ska tydligen vara betydligt billigare, jag hoppas de har massa olika babygym och babysitters till bra pris :)

Får jag igenom hsp så jobbar jag till den 17 november så lite drygt 2 månader men det ska jag nog reda ut hoppas jag. Man kan få hsp 60 dagar innan bf men dem tio sista får man ta ut fp-dagar för då utgår hsp-ersättningen.

Åh, du får jättegärna uppdatera lite här sen vad du köpt Måste nog nästan planera in en tripp någongång i slutet av oktober.
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-09-07 19:21:58 följande:
    Får jag igenom hsp så jobbar jag till den 17 november så lite drygt 2 månader men det ska jag nog reda ut hoppas jag. Man kan få hsp 60 dagar innan bf men dem tio sista får man ta ut fp-dagar för då utgår hsp-ersättningen.

Åh, du får jättegärna uppdatera lite här sen vad du köpt smile1.gif Måste nog nästan planera in en tripp någongång i slutet av oktober.
    Man kan få dispans å få ut fler dagar beroende på vad du arbetar med. Jag arbetar m våld å hot situationer å Jah ska söka för att få dispans tidigare
Svar på tråden BF Januari 2016 :)