• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 19:27:43 följande:

Tack till alla som tipsat om vagnar! Jag ska försöka kolla på det igen med hjälp av en svensk tjej som bor här och hon väntar tredje barnet nu så hon kan ju det här med vagnar... Jag själv vet helt ärligt inte ens vad en mjuklift är så himw som frågade mig om det kan tyvärr inte få något svar än haha smile1.gif . Det här med huruvida det borde vara körkort på att skaffa barn som man hör ibland alltså... Jag har idag exakt fyra månader till BF och t ex detta med vagnar kan jag ju inget om så jag får väl försöka sätta mig in i det nu smile1.gif .

Ni som har barn sedan innan, vad är det viktigaste ni tycker att man som gravid bör läsa på/ta reda på innan barnet kommer? Vad önskar ni att ni hade vetat? Ibland känns det som att jag inte vet någonting alls men man är ju normalbegåvad så det löser sig nog tänker jag smile5.gif .

Det mesta löser sig absolut längs vägen. Det Jah hade velat ha lite mer koll på är barnsjukdomar. Prickarna som de får. Vilka e normala å inte? Förkylningar som blir rs. Sjukdomar e det jag kan förbereda mig på. Allt annat löser sig. Utvecklingsfaser är super bra att ha koll på också. Det förklarar många frågetecken :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 19:27:43 följande:

Tack till alla som tipsat om vagnar! Jag ska försöka kolla på det igen med hjälp av en svensk tjej som bor här och hon väntar tredje barnet nu så hon kan ju det här med vagnar... Jag själv vet helt ärligt inte ens vad en mjuklift är så himw som frågade mig om det kan tyvärr inte få något svar än haha smile1.gif . Det här med huruvida det borde vara körkort på att skaffa barn som man hör ibland alltså... Jag har idag exakt fyra månader till BF och t ex detta med vagnar kan jag ju inget om så jag får väl försöka sätta mig in i det nu smile1.gif .

Ni som har barn sedan innan, vad är det viktigaste ni tycker att man som gravid bör läsa på/ta reda på innan barnet kommer? Vad önskar ni att ni hade vetat? Ibland känns det som att jag inte vet någonting alls men man är ju normalbegåvad så det löser sig nog tänker jag smile5.gif .

Med mitt första barn var jag inte alls förberedd, önskar att jag iaf hade läst på mer om förlossningar (fick värsta chocken) och gjort någon typ av profylaxkurs! Det är så viktigt att kunna andas ordentligt. Försök också att få så mycket information som möjligt om hur förlossningsavdelningen ser ut där du bor och vad du själv behöver ha med dig samt vad dom har där. När bebisen väl var född så kom det mesta naturligt :) antar att det var modersinstinkten.
    Det finns bra listor på nätet på vad man behöver ha till bebis och sig själv.
  • Mallis87

Det där med att läsa på/vara förberedd på saker... Här är min erfarenhet :)

Gick på föräldrakurs via mvc med första barnet, var vid tre tillfällen, pratades lite om smärtlindring, tittades på någon film och sådär. "Lärde" mig väll inte något nytt precis, fick en bok vid inskrivningen som jag läst igenom, om typ förlossning och första tiden, och det var typ samma som togs upp på kursen.

Jag är en sån som alltid varit lite rädd för att föda, jag har ett enormt kontrollbehov ;) Men tänkte hela tiden att "det är länge till", att jag skulle börja fundera över smärtlindring etc, när det började närma sig.. Och det hann jag aldrig, då vattnet gick helt oförberett 4 veckor innan bf! Men det var det absolut bästa för mig! Jag slapp oroa mig, slapp tänka och bli nervös. De frågade om smärtlindring när jag kom in, och jag sa att jag bara tänkt mig lustgas... Sen frågade de inte en enda gång till om jag ville ha något annat under de sex timmarna tills dottern var ute, och jag var så inne i min egen värld och smärta så jag hade inte ens en tanke på att man kunde få något mer lixom.

Så nu till denna gången kommer jag göra likadant. Ta det som det kommer, inte skriva nåt förlossningsbrev utan se hur det känns där och då.

Det man har hört om att "smärtan försvinner direkt barnet är ute" stämmer, och bara det blev jag chockad över! Ena sekunden ha såå ont, sen nästa är det helt borta... Häftigt!

Sen har man ju hört att alla typ gråter/största stunden i livet/aldrig känt sådan kärlek när man sett sitt barn för första gången... Så kände inte jag. Visst var jag glad och stolt när hon var ute, men varken jag eller sambon grät. Jag lixom väntade på att de känslorna skulle komma som alla säger, men de gjorde de inte förrän senare. Det ÄR helt normalt, och det önskar jag att någon sagt till mig, för man tänkte lite "jaha, varför gråter jag inte, var är alla känslorna?!".

Något jag inte var helt beredd på var att man faktiskt blöder MYCKET just de första dagarna efteråt. Jag tänkte att jag tar med nattbindor till BB, det räcker ju säkert, men nej ;) Sitter man på toa och har kissat, hinner man lixom inte resa sig o dra upp byxorna innan det är blod överallt! SÅ mycket trodde jag inte man blödde!

Och hur mycket en bebis bajsar i början alltså! Denna gången ska jag ladda upp med flera paket blöjor, sist hade det gått tre paket på bb på fem dagar, och det är inte så kul att behöva köpa blöjor de första man gör när man kommer hem.

Annars, så själva tiden efteråt kommer man in i ganska fort. Det är ju så olika hur barnet är också. Dottern hade kolik och det var rätt tufft då jag alltid var själv till rätt sent på kvällarna. Och detdär med att aldrig vara bara "jag" utan att alltid ha en skrikandes unge hängandes i sig var rätt jobbigt, men något bra att tänka på är att det faktiskt är under en väldigt kort tid, även om det kan vara tufft! Just då tänker man att det lixom varar för evigt, att man alltid kommer ha det tufft, aldrig någon egentid, aldrig få sova på nätterna etc. Och att ta hjälp av andra om det går! Kolikbarn är superjobbigt, men dum som man var skulle man ju vara duktig och klara allting själv, jag och dottern grät ikapp här många dagar, jag var för stolt för att tex ringa svärmor och be henne ta dottern på en promenad så man kunde vila öronen. Finns nog inget som är så påfrestande som ihållande barnskrik! Söta hjälp om det behövs och finns!

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-09-08 13:40:13 följande:

Måste klaga lite på barnmorskemottagningen jag går på nu! Misstänker att jag har fått uvi och eftersom att det är något jag brukar få lite då o då sa min bm vid inskrivningen att ringa till dom så fort jag känner symtom. Skulle ringt igår för att åka dit i morse, men då var det för sent eftersom att telefontid endast är på morgonen och det går inte att lämna meddelanden (har inte varit med om det innan vid mina tidigare grav.). Hur som helst, ringde på morgonen idag istället, tidigt i hopp om att få komma dit o lämna prov på en gång... Men nä, en telefonsvarare säger att dom ringer upp mig klockan 12! Sen ringer väl en mycket otrevlig bm och jag förklarar mina besvär och får som svar att det är väl ändå bättre att du ringer vårdcentralen istället... Eehh, oki??? Nu gjorde jag det och fick en tid imorgon bitti men fattar ändå inte. I mina papper står det klart och tydligt att jag alltid ska ringa bm i första hand och även info jag fick som sagt.
    Önskar att jag kunde byta till den privata mottagningen igen som jag gick hos förra gången :(

Svin dåligt, men här kan man inte ens lämna meddelande. Ringer man inte mellan 07.30-09 så får man inte längre tag på dom, och så är de stängt på fredagar. Inte ens en mejl har dom... Är väl så överbelastat på alla mvc idag att dom måste begränsa, även onde är helt sjukt... Ring läkarna ist! Har också mkt uvi men bm på vårt Mvc får inte skriva ut medicin så man måste ändå gå via läkare på sin vc
  • Kixpix
    MeEmmA skrev 2015-09-08 13:40:13 följande:

Måste klaga lite på barnmorskemottagningen jag går på nu! Misstänker att jag har fått uvi och eftersom att det är något jag brukar få lite då o då sa min bm vid inskrivningen att ringa till dom så fort jag känner symtom. Skulle ringt igår för att åka dit i morse, men då var det för sent eftersom att telefontid endast är på morgonen och det går inte att lämna meddelanden (har inte varit med om det innan vid mina tidigare grav.). Hur som helst, ringde på morgonen idag istället, tidigt i hopp om att få komma dit o lämna prov på en gång... Men nä, en telefonsvarare säger att dom ringer upp mig klockan 12! Sen ringer väl en mycket otrevlig bm och jag förklarar mina besvär och får som svar att det är väl ändå bättre att du ringer vårdcentralen istället... Eehh, oki??? Nu gjorde jag det och fick en tid imorgon bitti men fattar ändå inte. I mina papper står det klart och tydligt att jag alltid ska ringa bm i första hand och även info jag fick som sagt.
    Önskar att jag kunde byta till den privata mottagningen igen som jag gick hos förra gången :(

Vad trist!
    Jag ringer alltid min vc så fort jag får känning av UVI då jag kan få det ofta..
    Här kan man ringa och lämna meddelande så ringer de upp någon gång under dagen, man kan nog aldrig skynda på.. Men man kan i alla fall ringa varje dag mellan 8-17.
    Hoppas du får hjälp imorgon!

Be om hiprex. Tabletter som gör urinen sur. Brukar jag ta när jag känner att en UVI är på väg :)
  • MHK

Hej alla glada gravida mammor. Jag va med i gruppen innan och va med på fb gruppen under namnet MirianaSeastar. Jag fick missfall i vecka 9 och blev helt knäckt. Lämnade gruppen fast jag inte ville men fanns ingen mening stanna kvar. Hoppas jag blev den sista som fick missfall och lämnade gruppen. Nu e jag så glad och vill dela min glädje med er då ni betydde mkt för mig under mina 9 veckor. Efter missfallet ville jag ens inte tänka på att bli gravid. Min man sa att jag borde bli het färdig med min förskollärarutbildning i januari sen kan vi försöka igen för att inte leva i stress mellan studie, min familj och nattjobbet som undersköterska som jag fortfarande hoppar in och tar massa pass. Tyckte det lät rimligt. Gyn sa att vi kunde försöka igen men ska vänta in första mensen. Och när tiden gick kunde jag inte släppa tankarna på att jag va gravid och hur mkt jag ville ha de barnet så då började jag tjata på mannen att vi inte borde vänta. Nu e han bortrest i 10 dagar och när han kommer hem så kommer jag överraska honom med att vi har plussat. Min mens e 3 dagar sen så jag borde väntat med att testa men svagt e det men den finns där. Så nu blir det majbebi för min del. Ville så gärna dela med mig min glädje mer er. Hoppas det går bra för er alla

• aurorasmamma
    MHK skrev 2015-09-09 06:36:43 följande:

Hej alla glada gravida mammor. Jag va med i gruppen innan och va med på fb gruppen under namnet MirianaSeastar. Jag fick missfall i vecka 9 och blev helt knäckt. Lämnade gruppen fast jag inte ville men fanns ingen mening stanna kvar. Hoppas jag blev den sista som fick missfall och lämnade gruppen. Nu e jag så glad och vill dela min glädje med er då ni betydde mkt för mig under mina 9 veckor. Efter missfallet ville jag ens inte tänka på att bli gravid. Min man sa att jag borde bli het färdig med min förskollärarutbildning i januari sen kan vi försöka igen för att inte leva i stress mellan studie, min familj och nattjobbet som undersköterska som jag fortfarande hoppar in och tar massa pass. Tyckte det lät rimligt. Gyn sa att vi kunde försöka igen men ska vänta in första mensen. Och när tiden gick kunde jag inte släppa tankarna på att jag va gravid och hur mkt jag ville ha de barnet så då började jag tjata på mannen att vi inte borde vänta. Nu e han bortrest i 10 dagar och när han kommer hem så kommer jag överraska honom med att vi har plussat. Min mens e 3 dagar sen så jag borde väntat med att testa men svagt e det men den finns där. Så nu blir det majbebi för min del. Ville så gärna dela med mig min glädje mer er. Hoppas det går bra för er alla

Åhhh Grattis!! Har tänkt på dig <3 tyvärr va de rätt många som lämnade oss där i början. Så kul att vänta tills han är hemma igen med att berätta. Kommer du kunna hålla dig så länge? Ja väntade också med att berätta för maken. Både första gången och den här. Ville vänta på rätt tillfälle att berätta Mysigt med en majbebis, då slipper du förhoppningsvis kylan Ha du känt av något innan du plussade?
  • Pyret 85
    MHK skrev 2015-09-09 06:36:43 följande:

Stort grattis
  • MHK
    aurorasmamma skrev 2015-09-09 06:54:32 följande:
    Åhhh Grattis!! Har tänkt på dig <3 tyvärr va de rätt många som lämnade oss där i början. Så kul att vänta tills han är hemma igen med att berätta. Kommer du kunna hålla dig så länge? Ja väntade också med att berätta för maken. Både första gången och den här. Ville vänta på rätt tillfälle att berätta smile1.gif Mysigt med en majbebis, då slipper du förhoppningsvis kylan smile1.gif Ha du känt av något innan du plussade?
    Jag kände lite molvärk men sen kändes det som drag i livmodern. Mest på nätterna. Inga andra symptomer. Vill berätta för mannen när han e framför mig för annars blir det tråkigt att inte kunna krama honom. Båda mina pojkar är vinterbarn, blir härligt med majbarn då vi har något att fira när det är fint väder och vi kanske kan vara ute. Längtar men kommer inte tänka på det så mkt tills jag passerar vecka 12.
  • MHK
    Pyret 85 skrev 2015-09-09 07:32:37 följande:
    Stort grattis smile1.gif
    Tack så mycket:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)