• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-09-07 18:58:49 följande:
    Vi (och blivande mormor och farmor) har hittills bara köpt bebiskläder, inget annat. Har dock tittat efter begagnad vagn på craigslist (som Blocket fast i USA) och de verkar inte alls använda liggvagn här vilket gör mig som svensk jätteförvånad! Bebisarna verkar sitta i babyskyddet (det man kan ha i bilen) fastspänt i ett vagnchassi. Frågade i en annan tråd här för svenskar som bor/bott i USA och fick då tips att en av de vagnmärken som finns här som liggvagn är Bugaboo... Men jag hade inte alls tänkt köpa en sådan ny, dyr vagn som Bugaboo, den kostar 1189 dollar ny (drygt 10000 kr).

Hur mycket har ni andra tänkt lägga på vagn? Om jag hade bott där vi bodde i Sverige hade jag kanske kunnat tänka mig att lägga 10000 på en vagn men nu vill vi helst ha en begagnad vagn i en tålig färg för att vi tänkt ha den i cykelförrådet för att slippa släpa den uppför trappan till vår lägenhet varje dag. Känner mig snål för jag hade verkligen tänkt mig en liggvagn som alla andra svenskar har men det blir väl folk av amerikanska sittvagnsbebisar också. Känns surt att lägga så mycket pengar om man ska förvara den i allmänna utrymmen...
    Men jag följer rätt många från USA på instagram och det är helt vanliga vagnar, har aldrig hört att de ska finnas något speciellt chassi som bara fungerar med babyskydd. Men vi använder också babyskyddet med adaptrar på våra bugaboo vagnar och de är jätte poppis i Sverige också. Men nör dunklare en vagn så får du ju både ligg och sitt del och sedan köper du till adaptrar för babyskydd. Tror inte ens de går att köpa ett chassi utan liggdel från bugaboo ifall de inte är ngn slags reservdelsida :) men stokke verkar vara poppis där också, och likaså cybex
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-09-08 06:47:03 följande:

Men jag följer rätt många från USA på instagram och det är helt vanliga vagnar, har aldrig hört att de ska finnas något speciellt chassi som bara fungerar med babyskydd. Men vi använder också babyskyddet med adaptrar på våra bugaboo vagnar och de är jätte poppis i Sverige också. Men nör dunklare en vagn så får du ju både ligg och sitt del och sedan köper du till adaptrar för babyskydd. Tror inte ens de går att köpa ett chassi utan liggdel från bugaboo ifall de inte är ngn slags reservdelsida :) men stokke verkar vara poppis där också, och likaså cybex

Tror du missförstod mig. Jag ville alltså _inte_ ha en sådan dyr vagn som t ex Bugaboo, Stokke etc eftersom jag ska förvara vagnen i ett allmänt cykelförråd. Jag vill alltså köpa en billigare vagn, helst begagnad och då finns det verkligen INGA liggvagnar till salu alls i mitt område på craigslist (motsvarande Blocket). Kollade helt snabbt på nya vagnar i butik på Walmart som säljer amerikanska vagnar och där fanns inte en enda liggvagn. Har dock fått kontakt med en svensk tjej som också bor här - hon bekräftade att nästan ingen använder liggvagn här men hon hade hittat några ställen som säljer liggvagnar så hon ska hjälpa mig hitta en . Var i USA bor de som du följer och vad har de för märken?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 06:40:46 följande:
    Okej det låter ju bra. Jag har inte heller funderat på det i Sverige men här är 35 grader nu, i september, så det gör ju att man undrar... Jag får se hur jag gör, det som är bra är att här inte verkar vara sådana galna leveranstider som det verkar vara på vagnar i Sverige.
    Det är ju positivt att det inte är så långa leveranstider men tråkigt att det verkar vara då svårt att få tag på en bra vagn. Trodde att USA skulle vara ett "mecka" för barnprylar
    Nu har nog inte vi tänkt så mkt att skaffa adaptrar till vår vagn eller sådär men skulle nog inte heller vilja använda bara babyskydd till vagnen, dem säger ju att det inte ska vara bra för babyns rygg.

Härligt med sol och värme, här har hösten börjat komma med stormsteg känns det som. Min man såg nån som lagt upp en bild på första snön nånstans uppåt landet. Brr!
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 01:42:42 följande:

Alltså detta är kanske en jättedum fråga men blir bebisen varmare av att ligga i en vagn av mörkt tyg (svart/grått/marin/brunt) än i en av ljust tyg? För eftersom vi troligen kommer ha vår vagn i ett cykelförråd känns det dumt med ljus vagn, men samtidigt är det ju alltid soligt här. Kommer vara ca 10-15 grader när bebisen föds men på sommaren (t ex nu) är det 25-35 grader. De flesta liggvagnar (har hittat några nu) säljs i kombination med sittvagn så att man byter ut från ligg till sitt och det finns inga på begagnatmarknaden utan vi måste troligen köpa ny, och de flesta har mörkt tyg... Kan det vara skadligt att ha en mörk vagn i 25-35 grader och sol?

De flesta vagnarna har uv-skydd och sen ska man ALDRIG ställa en vagn i solen på tex stranden oavsett färg. Men en mörk vagn blir inte varmare invändigt än en ljus, däremot är det tråkigt med mörka vagnar då många bleks. Fast å andra sidan om du hittar en mörk billig vagn begagnat så spelar det kanske inte så stor roll :)
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-08 07:50:43 följande:

Det är ju positivt att det inte är så långa leveranstider men tråkigt att det verkar vara då svårt att få tag på en bra vagn. Trodde att USA skulle vara ett "mecka" för barnprylar

Nu har nog inte vi tänkt så mkt att skaffa adaptrar till vår vagn eller sådär men skulle nog inte heller vilja använda bara babyskydd till vagnen, dem säger ju att det inte ska vara bra för babyns rygg.

Härligt med sol och värme, här har hösten börjat komma med stormsteg känns det som. Min man såg nån som lagt upp en bild på första snön nånstans uppåt landet. Brr!

Det trodde jag med, men just gällande barnvagnar har de som bor här förklarat att just för att de flesta i USA kör bil överallt så går de inte barnvagnspromenader och alltså marknadsförs knappt inga liggvagnar, fastän det (åtminstone i Sverige) rekommenderas att bebisen ska ligga plant på rygg de första månaderna. Här där jag bor är det dock fina trottoarer och fint väder året runt så man hade ju trott att folk skulle vilja ha liggvagnar att ha för att gå promenader.

Jaja jag ska få hjälp att försöka hitta en vagn, men det verkar kanske inte gå att hitta någon begagnad eller budgetvariant som jag hade tänkt. Det kostar tjugotusen kr i månaden att hyra en tvårumslägenhet här så jag vill tyvärr inte spendera en förmögenhet på exempelvis vagn så en Bugaboo känns alldeles för dyr för att ha stående i ett cykelförråd. Andra kommer ju liksom inte fatta att det är en ny, dyr vagn och vara rädda om den...

Jag trodde det skulle vara ROLIGT att leta efter grejer till bebisen men hittills har det bara varit frustrerande, fick ju utbrott för några dagar sedan för att det bara fanns mörka barnkläder till pojkar, knappt inget bebisgulligt och det är jag fortfarande sur för, men det var svårt i Sverige också. Vad gäller shoppingen förstår man ju varför "alla" verkar vilja ha flickor, och då är jag inte ens "en sådan" som vill ha rosetter, volanger etc, men jag ville ha snälla, spädbarnsanpassade motiv i mjuka pastellfärger som inte bara är i blått, och det verkar ju i stort sett som en lika omöjlig önskan som att ta ner månen...
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-09-08 08:32:52 följande:

De flesta vagnarna har uv-skydd och sen ska man ALDRIG ställa en vagn i solen på tex stranden oavsett färg. Men en mörk vagn blir inte varmare invändigt än en ljus, däremot är det tråkigt med mörka vagnar då många bleks. Fast å andra sidan om du hittar en mörk billig vagn begagnat så spelar det kanske inte så stor roll :)

Tack för svaret! Ja blekning är ju nackdelen, så lär det ju blir här där det alltid är soligt. Hade ju tänkt passa på att ha en ljus "rolig" vagn nu när man äntligen bor på en plats där det inte är snö, regn och lera, men så fick vi inte lägenhet på första våningen och jag tror det blir jobbigt att släpa bebis och vagn uppför trappan här så därför som jag tänkte ha en tålig färg på en vagn som ska stå i ett cykelförråd... Men det är kanske inte så jobbigt att släpa vagnen uppför trappan?? Jag vet inte, har aldrig knappt rört en barnvagn. Begagnat får jag nog vara tacksam om jag hittar en liggvagn överhuvudtaget, verkar ju som sagt knappt inte existera här.

I vissa avseenden är USA verkligen ett u-land, som en parentes stör jag mig just nu på att de inte ens har _duschslang_ som standard i sina duschar utan bara sådan jäkla fast stråle uppifrån. Duschslang hade vi när jag var barn på åttiotalet! Även sjukt mycket dyrare med mobil och vettig hastighet på internet här, fastän så mycket teknik kommer härifrån. Det kostar t ex för dig även om det är du som blir UPPRINGD, så man måste ha ett sådant dyrt abonnemang med fria inkommande och utgående samtal. Sjukt konstigt. Får be om ursäkt för mitt dåliga humör men jag trodde inte att jag skulle hitta så många skillnader att störa mig på haha, har ändå bara varit här i tre veckor .
  • WiMe06

Seven costanza - tråkigt för er att ni inte hittar ngt bra. Det är väl mkt över lag med nu med omställningar och nytt land och allt. Hoppas allting blir bättre framöver och att du hittar lite fina kläder till lilla gossen som ska komma. Bra att du hittat ngn som kan hjälpa dig med att leta vagn iallafall det löser sig säkert med allt. Men väldigt vad dyrt allt verkar vara där. Och jag suckar över alla priser här hemma, haha.

• WiMe06

Åh, var är energin?? Jag blir tokig. Lämnande barnen i skolan för en stund sedan, jobbar kväll idag så börjar i em, men så fort jag kom hem blir jag som lamslagen, har egentligen en miljon saker att göra men landar liksom i soffan och kommer inte längre. Skulle helst bara vilja lägga mig ner och inte kliva upp förrän all energi är tillbaka men det går ju inte heller. Har aldrig känt såhär tidigare graviditeter. Äter järn men det här känns som en annan slags trötthet liksom. Inte som den man hade i början.

• Seven Costanza

WiMe: tack va snäll du är, ja det är lite jobbigt nu i början för det är fortfarande en del att fixa och jag har inget tålamod alls nuförtiden känns det som utan blir jätteirriterad när jag inte hittar det utbud jag förväntar mig eller när t ex teknik inte funkar. Ska bli kul att få hjälp från en som bor här, man vill ju att ens bebis ska ha fina grejer <3

Hoppas du blir piggare snart, annars ta upp det med BM!

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 08:50:54 följande:
    Tack för svaret! Ja blekning är ju nackdelen, så lär det ju blir här där det alltid är soligt. Hade ju tänkt passa på att ha en ljus "rolig" vagn nu när man äntligen bor på en plats där det inte är snö, regn och lera, men så fick vi inte lägenhet på första våningen och jag tror det blir jobbigt att släpa bebis och vagn uppför trappan här så därför som jag tänkte ha en tålig färg på en vagn som ska stå i ett cykelförråd... Men det är kanske inte så jobbigt att släpa vagnen uppför trappan?? Jag vet inte, har aldrig knappt rört en barnvagn. Begagnat får jag nog vara tacksam om jag hittar en liggvagn överhuvudtaget, verkar ju som sagt knappt inte existera här.

I vissa avseenden är USA verkligen ett u-land, som en parentes stör jag mig just nu på att de inte ens har _duschslang_ som standard i sina duschar utan bara sådan jäkla fast stråle uppifrån. Duschslang hade vi när jag var barn på åttiotalet! Även sjukt mycket dyrare med mobil och vettig hastighet på internet här, fastän så mycket teknik kommer härifrån. Det kostar t ex för dig även om det är du som blir UPPRINGD, så man måste ha ett sådant dyrt abonnemang med fria inkommande och utgående samtal. Sjukt konstigt. Får be om ursäkt för mitt dåliga humör men jag trodde inte att jag skulle hitta så många skillnader att störa mig på haha, har ändå bara varit här i tre veckor smile5.gif .
    Jag har bott i Florida och det tog nån månad innan jag förstod hur allt gick till, fick många bra tips från andra svenskar jag träffade på stället :)
    Att släpa en vagn upp och ner utan hiss blir jobbigt, fungerar en kortare period men inget jag skulle rekommendera.
    Om din mamma eller någon annan ska komma så kanske du klarar dig utan vagn den första tiden, kanske kan använda en bärsjal istället och att någon dom hälsar på tar med sig? Att skicka på posten är ju också ganska dyrt men kolla om det går att beställa på nätet från ett annat land? Det ordnar sig nog för dig, jobbigt när man blir frustrerad men rätt dom det är så släpper det :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)