• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • himw

Leksaker hade de mängder av- vi köpte alla julklappar till syskonbarnen då jag räknar med att man inte kommer vara så sugen på att handla julklappar i en leksaksaffär i december ;)

Tyger tänkte jag inte på men mycket heminredning och superfina träningskläder!

• Seven Costanza

Skulle behöva ventilera en sak... Är det någon mer av oss i tråden som ser yngre ut än vad ni är? Jag är 31 och har sedan jag blev över 25 (och själv började se begynnande ålderstecken) blivit glad när någon trott att jag var yngre. Men nu som gravid känns det inte alls kul längre för det känns som att okända tittar på mitt ansikte, tittar på min mage och sedan ser vissa bekymrade/ ogillande ut känns det som Vissa verkar också kolla efter vigselring och se lättade ut när de ser er (alltså jag inbillar mig ju säkert till viss del men det KÄNNS så).

Folk här i USA är ju mer frispråkiga med att prata med okända (på gott och ont) och igår var det gatufestival här i stan med vinprovningar i olika stånd längs huvudgatan. Min man (som är 30 men också ser yngre ut) ville prova ett glas vin och servitrisen är på väg att hälla upp till mig också, och när jag säger nej tack och hänvisar till min mage utbrister ett medelålders par "but you're so YOUNG!" Och ser helt frågande ut. Jag kunde inte hålla god min utan sa "Not that young, I'm 31" och då var naturligtvis deras dotter lika gammal och hade fått barn tidigare i år. Jaha ja då ser väl hon mer vuxen ut än jag, tänkte jag.

Blev på något konstigt sätt jätteledsen över deras utbristande och kan inte riktigt släppa det. Jag vill inte behöva ändra frisyr eller kläder bara för att se äldre ut (har långt mörkblont hår och helt "vanlig" klädstil, byxor/kjol och linne med kofta, inte tonårsstil) men det känns surt om jag ska bli tagen för en "ung mamma" när jag inte är det. Säger inte att det är okej att döma yngre mammor men många GÖR ju det. Hur hade ni reagerat? Hade ni pratat tillbaka precis som jag eller hade ni tvärtom sagt "thank you" och varit nöjda resten av dagen?

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-13 20:03:37 följande:

Skulle behöva ventilera en sak... Är det någon mer av oss i tråden som ser yngre ut än vad ni är? Jag är 31 och har sedan jag blev över 25 (och själv började se begynnande ålderstecken) blivit glad när någon trott att jag var yngre. Men nu som gravid känns det inte alls kul längre för det känns som att okända tittar på mitt ansikte, tittar på min mage och sedan ser vissa bekymrade/ ogillande ut känns det som smile4.gif Vissa verkar också kolla efter vigselring och se lättade ut när de ser er (alltså jag inbillar mig ju säkert till viss del men det KÄNNS så).

Folk här i USA är ju mer frispråkiga med att prata med okända (på gott och ont) och igår var det gatufestival här i stan med vinprovningar i olika stånd längs huvudgatan. Min man (som är 30 men också ser yngre ut) ville prova ett glas vin och servitrisen är på väg att hälla upp till mig också, och när jag säger nej tack och hänvisar till min mage utbrister ett medelålders par "but you're so YOUNG!" Och ser helt frågande ut. Jag kunde inte hålla god min utan sa "Not that young, I'm 31" och då var naturligtvis deras dotter lika gammal och hade fått barn tidigare i år. Jaha ja då ser väl hon mer vuxen ut än jag, tänkte jag.

Blev på något konstigt sätt jätteledsen över deras utbristande och kan inte riktigt släppa det. Jag vill inte behöva ändra frisyr eller kläder bara för att se äldre ut (har långt mörkblont hår och helt "vanlig" klädstil, byxor/kjol och linne med kofta, inte tonårsstil) men det känns surt om jag ska bli tagen för en "ung mamma" när jag inte är det. Säger inte att det är okej att döma yngre mammor men många GÖR ju det. Hur hade ni reagerat? Hade ni pratat tillbaka precis som jag eller hade ni tvärtom sagt "thank you" och varit nöjda resten av dagen?

Jag hade inte lagt ngn vikt i det alls. Tror att det kan vara mkt hormoner man har som gravid som gör att man tar åt sig hårdare än vad man skulle gjort annars. Var stolt och glad att du ser ung ut och var stolt över din blivande roll som mamma låt inte okända människor få dig att bli ledsen. Klart att du inte ska ändra stil för att andra människor ska tro att du ser äldre ut

Men jag vet precis hur det är när man känner sig dömd efter ålder. Jag var 20 när jag fick mitt första barn så jag blev dömd många ggr. 28 nu och väntar tredje, så jag räknar mig själv som ung trebarnsmamma men mina barn lider inte utav det
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-13 19:14:42 följande:

Leksaker hade de mängder av- vi köpte alla julklappar till syskonbarnen då jag räknar med att man inte kommer vara så sugen på att handla julklappar i en leksaksaffär i december ;)

Tyger tänkte jag inte på men mycket heminredning och superfina träningskläder!

Tack får nog bli en tripp rätt snart, har hört att oktober/november är deras värsta månader. Mkt köer och folk.
  • amalie79

[quote=75752298][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-09-13 20:17:24 följande:[/quote-nick]Tack får nog bli en tripp rätt snart, har hört att oktober/november är deras värsta månader. Mkt köer och folk.[/quv

Vi bor ju i Göteborg och åker ganska ofta. Brukar ta en eller ett julklappsvängar i oktober och november och hoppas det blir så i år också. Det är mycket folk men ok om man har möjlighet att åka halvdagsturer som vi har.

Sen vet jag att efter jul är det stendött där nere så min förhoppning är att hinna med en liten sväng efter helgerna med för att fixa det sista- kanske funkar för att få igång förlossningen i tid också, vem vet ;)

• WiMe06
    amalie79 skrev 2015-09-13 21:24:44 följande:

[quote=75752298][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-09-13 20:17:24 följande:[/quote-nick]Tack får nog bli en tripp rätt snart, har hört att oktober/november är deras värsta månader. Mkt köer och folk.[/quv

Vi bor ju i Göteborg och åker ganska ofta. Brukar ta en eller ett julklappsvängar i oktober och november och hoppas det blir så i år också. Det är mycket folk men ok om man har möjlighet att åka halvdagsturer som vi har.

Sen vet jag att efter jul är det stendött där nere så min förhoppning är att hinna med en liten sväng efter helgerna med för att fixa det sista- kanske funkar för att få igång förlossningen i tid också, vem vet ;)

Skönt att ha nära. Då jag fött dem andra barnen tidigare är jag inställd på att det lika gärna kan bli december för vår del så jag känner att jag inte skulle ha ro att vänta till efter jul/nyår känner att jag kommer vilja vara förbered i tid den här ggr, med risk för att få mkt dötid och väntan istället

Spelar det ngn roll om man åker precis innan barnbidrag eller lön t.ex.?
  • minahjärtan0609

Va roligt att se vad ni köpt och sytt till era små! Jag har också börjat handla. Köpte en säng begagnat i helgen av en kompis. Sen har jag gjort en beställning på nätet idag. Blev ett babynest och en skötväska. Nästa helg ska vi kolla på vagn! Längtar
    Känns som om det närmar sig när man börjar handla.
    Jag bor ganska nära Ullared (Gbg-trakten) och kommer ev åka dit. Men jag föredrar att handla på nätet i första hand, gott att slippa trängas.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-09-13 21:44:04 följande:
    Skönt att ha nära. Då jag fött dem andra barnen tidigare är jag inställd på att det lika gärna kan bli december för vår del så jag känner att jag inte skulle ha ro att vänta till efter jul/nyår smile1.gif känner att jag kommer vilja vara förbered i tid den här ggr, med risk för att få mkt dötid och väntan istället smile5.gif

Spelar det ngn roll om man åker precis innan barnbidrag eller lön t.ex.?
    I november och dec brukar det vara mycket folk oavsett när man åker. Många som vill köpa julklappar. Bättre att åka så snart som möjligt. Söndagar är bättre än lördagar. Fredagskvällar ännu bättre.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-13 20:16:06 följande:

Jag hade inte lagt ngn vikt i det alls. Tror att det kan vara mkt hormoner man har som gravid som gör att man tar åt sig hårdare än vad man skulle gjort annars. Var stolt och glad att du ser ung ut och var stolt över din blivande roll som mamma låt inte okända människor få dig att bli ledsen. Klart att du inte ska ändra stil för att andra människor ska tro att du ser äldre ut

Men jag vet precis hur det är när man känner sig dömd efter ålder. Jag var 20 när jag fick mitt första barn så jag blev dömd många ggr. 28 nu och väntar tredje, så jag räknar mig själv som ung trebarnsmamma men mina barn lider inte utav det

Tack, känns bättre nu, blev bara förvånad över kommentaren och kanske ännu mer förvånad att jag tog åt mig så. Ja 28 ÄR ju rätt ungt för att vara trebarnsmamma, men folk kan ju ändå låta bli att slänga ens ålder eller ens förmodade ålder i ansiktet på en, som att man inte själv kan besluta om sin familjebildning.

Ska inte ta åt mig mer men tycker ändå att folk generellt borde tänka mer på vad de säger, exempelvis till gravida. Man tycker ju inte att det är kul att höra att man ser för ung ut för att bli mamma (vem hade liksom sagt "men du ser ju så GAMMAL ut"?), eller att man har för stor mage eller för liten mage osv osv. Hörde dock en kul sak med en som blev trött på alla som sa att hennes mage var enorm för hennes vecka, så nästa gång någon frågade om det var tvillingar så sa hon "nej det är faktiskt FEMLINGAR". Då blev det tyst
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-09-13 22:26:18 följande:
    I november och dec brukar det vara mycket folk oavsett när man åker. Många som vill köpa julklappar. Bättre att åka så snart som möjligt. Söndagar är bättre än lördagar. Fredagskvällar ännu bättre.
    Om det går att få ihop tänkte jag försöka åka en vardag, är ju ledig mitt i veckorna ibland. Och efter 17 nov är jag ju helt ledig, är det mindre folk då tror du?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)