• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-21 23:21:09 följande:

Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.

Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.

Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?

En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .

De är väldigt noga med GBS i USA har jag förstått men i Sverige får man typ tjata sig till att bli testad för det, kke för att de flesta har det, men det är just om det är i slidan som det kan bli farligt. Det är en av mina nojor den här graviditeten eftersomåtminstone en av mina 2012-mammor födde för tidigt (v 32) pga GBS... :-/ Och en annan fick äta antibiotika upprepade ggr för att hennes GBS gav så svåra sammandragningar att hon fick åka in och stoppa förlossningen ett par ggr.

Min kompis i Italien har berättat att det finns olika nivåer av glukosbelastning men här i Sverige har jag bara hört om den där man är fastande och tar blodprov innan drickan och sen två timmar efter. Jag slapp det med sonen fast jag var fet redan då men i mitt nya landsting är det rutin för tjockisar även om sockret ser bra ut så jag ska göra nästa vecka. Ser inte fram emot att inte få dricka vatten efter kl 22 på kvällen, uuuuh!

Jag har inte hört nåt om förlossningsinfo men funderar på om det är pga att jag är omföderska. Men jag vill gärna få sån info ändå när jag ju är ny i landstinget och olika saker gäller, ska fråga bm. Rundtur på förlossningen fick vi inte i Gbg för smittorisken m.m. men det var en generell föreläsning på sjukhuset.

Och nä, inte testar man för cystisk fibros här, det är väl bara vid olika former av fertilitetsutredningar man testar vissa genetiska saker men då tror jag det mer handlar om kromosomfel (det testade de oss för vet jag i missfallsutredningen) och inte för ärftliga sjukdomar. Annars är det väl om man vet att man är bärare som man kan testa fostret. Låter ju som du blir väl omhändertagen där borta iaf!
  • mitthemligajag
    mirakelspektakel skrev 2015-10-21 20:58:49 följande:
    Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.
    Men jag förstår inte de e med ljudnivån? Ska de vara farligt för barnets öron menar hon alltså att bada bubbelbad? Förstår att de kan bli jobbigt om de brusat konstant hela dagarna, men någon timme ibland. Då kan man ju typ inte gå på en högljudd fest? Är se skadligt då?

Bakterier kommer inte in så vida inte vattnet gått. Barnet skyddas av en oftast täppt tapp följt av lempropp och flera hinner och tillslut inbäddad lång in i en livmoder.
  • Hame

Min förra förlossning gick väldigt snabbt trots att jag var förstföderska och tog EDA, därför är jag inte så orolig att behöva få värkstimulerande. Jag hade väldigt ont (kanske för att det gick så snabbt?) så därför vill jag ha något och spinal ska ju verka snabbare än EDA. Sedan kan man inte fylla på den men om det går snabbt behövs ju inte det... 

Nu är jag väldigt inställd på att det kommer gå undan och att aker och ting inte kommer att hinnas med, kommer nog bli väldigt paff om det drar ut på tiden och vi får börja ta ställning till sådana saker istället.

• Hame

Angående föräldrapenning. Min arbetsgivare anmälda min inkomst på försäkringskassan och jag har gått in och godkänt den. Rullar det på av sig själv sedan så jag får besked eller ska jag göra något annat?

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-10-21 20:58:49 följande:
    Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.
    Ja det där har man ju hört olika om, vissa säger ja, andra nej vad jag förstår.
    Mm ska fråga henne nästa gång, är en och en halv vecka tills dess. I
    början sa hon bara att du kan göra vad du vill så länge det känns bra för dig själv, hon ser ju mig varje dag eftersom jobben ligger bredvid varandra och vi sköter deras utemiljö typ så hon vet ju vad jag jobbar med. Men nu är det ju lite längre fram i graviditeten så ska fråga!
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-21 22:24:08 följande:
    Känner precis som du. Har klarat av två förlossningar med "bara" lustgas och vill gärna göra det denna gången med. Är jätterädd för både Eda och att bli snittad. Även sugklocka och liknande är jätteskrämmande.
    Jag är också rädd men på ett annat sätt. Jag har inget behov av att klara någonting, eller vara någon duktig flicka. Alla droger och förslag som kan göra det enklare för mig är välkomna. Snitt skrämmer mig lite för det gör ju ont efteråt men gillar tanken med en bestämd dag, min väninna åkte in, blev snittad och kom hem med en bebis liksom, planerat och lätt. Akut snitt är ju en annan sak liksom.

Jag får lätt panik av smärta, har absolut ingen tröskel, stressar upp mig, särskilt i magen, avskyr mensen pga det och ser fram emot klimakteriet så att skiten försvinner, särskilt sen när barnbiten är avklarad.

Jag är inte bra på hantera saker jag inte kan kontrollera och det är den biten jag har svårt med nu vid graviditet. Är bara tacksam att det varit enkelt fysiskt så här långt. När detta barnet är fött tänker jag aldrig mer utsätta mig för risken att bli gravid, ett barn räcker för mig, det har jag varit klar över sedan plus och faktiskt redan innan det, har aldrig önskat mig många.

• WiMe06
    Hame skrev 2015-10-22 07:42:36 följande:

Angående föräldrapenning. Min arbetsgivare anmälda min inkomst på försäkringskassan och jag har gått in och godkänt den. Rullar det på av sig själv sedan så jag får besked eller ska jag göra något annat?

Tror du kommer få ngt meddelande från f-kassan att dem har faställt din sgi.
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-10-22 07:40:50 följande:

Min förra förlossning gick väldigt snabbt trots att jag var förstföderska och tog EDA, därför är jag inte så orolig att behöva få värkstimulerande. Jag hade väldigt ont (kanske för att det gick så snabbt?) så därför vill jag ha något och spinal ska ju verka snabbare än EDA. Sedan kan man inte fylla på den men om det går snabbt behövs ju inte det... 

Nu är jag väldigt inställd på att det kommer gå undan och att aker och ting inte kommer att hinnas med, kommer nog bli väldigt paff om det drar ut på tiden och vi får börja ta ställning till sådana saker istället.

Båda mina förlossningar har också gått snabbt. Och hoppas att det inte drar ut på tiden den ggn, för att slippa eventuellt beslut om Eda och annan smärtlindring, samtidigt som jag hoppas att jag hinner in till förlossningen innan bebis kommer ut
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-10-22 07:58:38 följande:
    Tror du kommer få ngt meddelande från f-kassan att dem har faställt din sgi.
    Jag skickade in papper till f-kassan i måndags om min inkomst som jag och arbetsgivaren skrivit under. Fick sms av f-kassan igår att dem mottagit mina papper och precis nu fick jag ett nytt sms där det står att dem tagit beslut om min sgi och att dem skickat det hem till mig.
  • Seven Costanza

Qatteriin: är du BM alltså? Det låter ju inte så bra att en patient födde redan i v 32 - jag ska ju inte testas igen förrän i v 36... Bör jag fråga efter test redan vid nästa besök i v 33?

Här verkar det som att alla gör glukosbelastningen men de hade också olika varianter på en/två/tre timmar - vet inte om någon av dem är på fastande mage dock. Tyckte inte sockerdrinken var så farlig.

Ok intressant att veta det med cystisk fibros. Jag hade en elev med sjukdomen och det verkade väldigt påfrestande, så det är skönt att det inte kommer drabba mina barn. Eftersom det krävs att båda föräldrarna bär på CF-anlaget för att det ska finnas risk för barnet att få det, så förstod jag det som att man först testar mamman och om hon har genen så testar man pappan. Först om båda föräldrarna har genen går man vidare och testar fostret. Man kan få friska barn även om båda föräldrarna har anlaget.

Ja jag är nöjd hittills, de öser provet och vaccinationer över mig men hittills har jag inte betalt något själv alls . Vissa är ju skeptiska till vaccinationer men jag tar gärna allt. Förra gången fick jag influensavaccin och idag fick jag ett vaccin mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag kanske har blivit vaccinerad mot detta någon gång i Sverige men jag visste faktiskt inte så de tyckte att jag skulle vaccineras. Vissa vaccinationer görs kanske inte i Sverige längre för att man inte haft några sådana fall på lång tid, men USA har ju så mycket inflyttning att det kan komma stora mängder folk från områden där sjukdomarna fortfarande finns så det är nog därför - eller för att läkemedelsföretagen vill tjäna pengar . Oavsett så är jag nöjd med den vård jag fått hittills. Fick även papper med information om att räkna fosterrörelser samt vilka symptom man ska hålla utkik efter angående risk för prematur förlossning.

• verrron
    Seven Costanza skrev 2015-10-21 23:21:09 följande:

Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.

Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.

Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?

En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .

Jag har inte direkt skrivit här förr men läst lite..

Jag är iaf 31 o väntar mitt tredje barn i slutet av januari. Mina andra två är födda 04 och 05 så det blir spännande det här med att "börja om" med en liten igen :)

Angående om det kollas för CF så är det tal om att iaf lägga till cf när man tar pku på barnet eftersom ju tidigare cf upptäcks dessutom bättre då de ändå är en allvarlig sjukdom.

mitt yngsta barn har cf så jag tycker det låter bra att de testas på mamman redan under graviditeten!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)