• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-22 08:23:29 följande:

Qatteriin: är du BM alltså? Det låter ju inte så bra att en patient födde redan i v 32 - jag ska ju inte testas igen förrän i v 36... Bör jag fråga efter test redan vid nästa besök i v 33?

Här verkar det som att alla gör glukosbelastningen men de hade också olika varianter på en/två/tre timmar - vet inte om någon av dem är på fastande mage dock. Tyckte inte sockerdrinken var så farlig.

Ok intressant att veta det med cystisk fibros. Jag hade en elev med sjukdomen och det verkade väldigt påfrestande, så det är skönt att det inte kommer drabba mina barn. Eftersom det krävs att båda föräldrarna bär på CF-anlaget för att det ska finnas risk för barnet att få det, så förstod jag det som att man först testar mamman och om hon har genen så testar man pappan. Först om båda föräldrarna har genen går man vidare och testar fostret. Man kan få friska barn även om båda föräldrarna har anlaget.

Ja jag är nöjd hittills, de öser provet och vaccinationer över mig men hittills har jag inte betalt något själv alls . Vissa är ju skeptiska till vaccinationer men jag tar gärna allt. Förra gången fick jag influensavaccin och idag fick jag ett vaccin mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag kanske har blivit vaccinerad mot detta någon gång i Sverige men jag visste faktiskt inte så de tyckte att jag skulle vaccineras. Vissa vaccinationer görs kanske inte i Sverige längre för att man inte haft några sådana fall på lång tid, men USA har ju så mycket inflyttning att det kan komma stora mängder folk från områden där sjukdomarna fortfarande finns så det är nog därför - eller för att läkemedelsföretagen vill tjäna pengar . Oavsett så är jag nöjd med den vård jag fått hittills. Fick även papper med information om att räkna fosterrörelser samt vilka symptom man ska hålla utkik efter angående risk för prematur förlossning.

Nä, förlåt, uttryckte mig milt sagt lite luddigt. Jag menade mammor i min "förra" familjelivstråd, vi som fick (eller skulle fått!) barn i mars 2012. Det blev rätt stor spridning på de där ungarna, från december 2011 till april 2012 så det är svårt att tänka "marsmammor" även om det var så vi titulerade oss. Det var så tidigt på morgonen när jag skrev att jag tog för givet att alla kan läsa mina tankar, sorry! Haha!

Jag hade nog bett att bli kollad tidigare - å andra sidan kke de har känsligare instrument än här så det är svårt att säga. Men så vitt jag vet får man behandling här så snart man hittar GBS (kanske för att man så sällan kollar!) och sen håller de koll framöver också eftersom det oftast finns kvar ändå (fast på andra ställen än i slidan). Men jag är ingen expert utan detta är info jag läst mig till/hört från drabbade vänner. De har säkert anledningar till sina rutiner där hos dig.

Vad bra att erbjudas så mkt vaccinationer! Jag gissar att jag kommer erbjudas influensavaccin men jag är ambivalent. Har förstått att det i år är ffa två stammar som härjar, dels svininfluensan (som jag vaccinerades för när den kom) och dels en variant som oftast drabbar äldre. Man kan ju för all del aldrig vara säker... Det är märkligt, jag har inga betänkligheter vad gäller att låta mitt barn ta del av hela det ordinarie vaccinationsprogrammet, men när jag är gravid blir jag livrädd för allt möjligt som kan påverka fostret/graviditeten.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-10-22 08:47:36 följande:

Nä, förlåt, uttryckte mig milt sagt lite luddigt. Jag menade mammor i min "förra" familjelivstråd, vi som fick (eller skulle fått!) barn i mars 2012. Det blev rätt stor spridning på de där ungarna, från december 2011 till april 2012 så det är svårt att tänka "marsmammor" även om det var så vi titulerade oss. Det var så tidigt på morgonen när jag skrev att jag tog för givet att alla kan läsa mina tankar, sorry! Haha!

Jag hade nog bett att bli kollad tidigare - å andra sidan kke de har känsligare instrument än här så det är svårt att säga. Men så vitt jag vet får man behandling här så snart man hittar GBS (kanske för att man så sällan kollar!) och sen håller de koll framöver också eftersom det oftast finns kvar ändå (fast på andra ställen än i slidan). Men jag är ingen expert utan detta är info jag läst mig till/hört från drabbade vänner. De har säkert anledningar till sina rutiner där hos dig.

Vad bra att erbjudas så mkt vaccinationer! Jag gissar att jag kommer erbjudas influensavaccin men jag är ambivalent. Har förstått att det i år är ffa två stammar som härjar, dels svininfluensan (som jag vaccinerades för när den kom) och dels en variant som oftast drabbar äldre. Man kan ju för all del aldrig vara säker... Det är märkligt, jag har inga betänkligheter vad gäller att låta mitt barn ta del av hela det ordinarie vaccinationsprogrammet, men när jag är gravid blir jag livrädd för allt möjligt som kan påverka fostret/graviditeten.

Okej jaha, haha! Jag tolkade in det som att det var patienter till dig . Då ska jag fråga om strepto när jag är där i v 33. Ja angående vaccinationerna tänker jag lite som så att i Sverige kan jag ibland vara skeptisk till sjukvården men det är när de säger att man INTE behöver vård eller att man ska avvakta, men då är det ju för att jag tänker att de bara säger så på grund av platsbrist och att man ska vara halvdöd innan man får komma till, medan om de VILL att man ska undersökas/ta någon medicin/vaccineras så borde det ju vara för att det behövs. Men att de vill avvakta med strepton kan ju vara för att det är antibiotika som ges oc man ska ju vara restriktiv med att äta antibiotika pga risk för resistens som jag förstått. Jag ska kolla upp det.
  • amalie79

Jag har tappat känseln på magen :)

Precis till höger om naveln, där magen är som störst, så är det kallt och avdomnat. Känns knappt när man nyper, inte för att man får tag i så mycket skinn, magen är som ett bowlingklot :D

Läskig känsla iaf:)

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-10-22 08:04:47 följande:
    Båda mina förlossningar har också gått snabbt. Och hoppas att det inte drar ut på tiden den ggn, för att slippa eventuellt beslut om Eda och annan smärtlindring, samtidigt som jag hoppas att jag hinner in till förlossningen innan bebis kommer ut
    Ja det är ju både bra och dåligt om det går snabbt! Förra gången tog det fyra timmar ifrån första tecknet på att det började tills att bebisen var född. Då hade vi sådan tur att vi var inne på förlossningen för att göra tillväxtultraljud så vi var ju redan på plats. Nu ska vi både rodda med barnvakten till storebror och köra 40 minuter, så lite rädd att vi inte ska hinna är jag.

Jag är nålrädd men vill ha mycket smärtlindring, så vi hade bestämt både förra gången och denna att de skulle börja ordna med eda:n direkt när vi om in. Nu funderar jag då på om jag ska ta spinal istället.. 
  • WiMe06

Är det någon här som varit i ullared sista tiden? Är sugen på att åka dit men står i valet och kvalet om det ens är värt det. Har kikat runt på lite bloggar och kollat priser på vad dem gett för saker på ullared, priserna kan ju vara ngt gamla med så dem kan ju tom ha höjt priserna på en del saker, har även kikat runt på nätet och kollat priset på ungefär samma saker och i runda slängar så skulle jag kanske spara 700:- på att åka dit, och då är ju inte bensinen inräknad så då ryker ju dem där 700:- iallafall då vi har nästan 3,5 h att köra enkel resa. Man kanske lika gärna ska satsa på nätshopping, kan ju fynda där med om man bara har lite tålamod, haha. Handlar ingenting om att vi inte har råd med dyrare saker men jag vill helt enkelt inte lägga dem dyra pengarna på småsakerna runt omkring som ändå bara kasseras om en kort period. Vad tror ni, är det ens värt det?

• WiMe06
    Hame skrev 2015-10-22 10:24:30 följande:
    Ja det är ju både bra och dåligt om det går snabbt! Förra gången tog det fyra timmar ifrån första tecknet på att det började tills att bebisen var född. Då hade vi sådan tur att vi var inne på förlossningen för att göra tillväxtultraljud så vi var ju redan på plats. Nu ska vi både rodda med barnvakten till storebror och köra 40 minuter, så lite rädd att vi inte ska hinna är jag.

Jag är nålrädd men vill ha mycket smärtlindring, så vi hade bestämt både förra gången och denna att de skulle börja ordna med eda:n direkt när vi om in. Nu funderar jag då på om jag ska ta spinal istället.. 
    Ja, visst är det. Från första sammandragningen till andra sonen var ute tog det ca 2 h. Så jag är glad av att vi inte har mer än 15-20 min till sjukhuset. Men vi ska ju också lyckas rodda med barnvakt åt barnen och dem vi tänkt ha som barnvakt har 30 min till oss. Får väl lämpa av barnen hos grannen om det skulle krisa jättemkt, haha.

Jag är också extremt nålrädd. Första ggn ville jag förbereda med att emblakräm på eventuella stickställen. Vill ju såklart också vara smärtlindrande men inte till vilket pris som helst, haha. Mår illa av bara tanken på att lägga en Eda. Med första barnet hade dem beställt en Eda för barnmorskan tyckte absolut att jag behövde det, men eftersom det gick ganska snabbt så hann dem aldrig sätta den. Precis när narkosläkaren kom in i rummet skrek barnmorskan att det är försent, vi föddes barn här. Andra barnet hann vi inte ens fundera över ngt annat än lustgas.

Har aldrig ens hört talas om spinal så jag får kke läsa på lite om olika smärtlindring.
  • WiMe06

Vilken bra stavning man får på vissa ställen, haha. Skyller på svullna fingrar och gravidhjärna.

Förresten är det ngn mer än jag som märker skillnad på händerna? Mina fingrar har svullnat ngt för jag kan inte ha vigselringen på mig längre.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-22 12:18:54 följande:

Är det någon här som varit i ullared sista tiden? Är sugen på att åka dit men står i valet och kvalet om det ens är värt det. Har kikat runt på lite bloggar och kollat priser på vad dem gett för saker på ullared, priserna kan ju vara ngt gamla med så dem kan ju tom ha höjt priserna på en del saker, har även kikat runt på nätet och kollat priset på ungefär samma saker och i runda slängar så skulle jag kanske spara 700:- på att åka dit, och då är ju inte bensinen inräknad så då ryker ju dem där 700:- iallafall då vi har nästan 3,5 h att köra enkel resa. Man kanske lika gärna ska satsa på nätshopping, kan ju fynda där med om man bara har lite tålamod, haha. Handlar ingenting om att vi inte har råd med dyrare saker men jag vill helt enkelt inte lägga dem dyra pengarna på småsakerna runt omkring som ändå bara kasseras om en kort period. Vad tror ni, är det ens värt det?

Vi var på Gekås ett par ggr härom veckan (mina svärföräldrar bor 10 minuter från Ullared så vi brukar passa på när vi hälsar på). Vi köpte mycket julklappar till sonen och hans kusiner men bebisgrejer kollade jag knappt på eftersom vi har det mesta kvar efter sonen. Jag kan tycka att det är kul att gå runt där och åka för den skull, men hade nog aldrig åkt dit bara för shopping om jag haft så långt att åka. Nätshopping/blocket/second hand hade jag valt i det läget. Men nu är jag kke också lite präglad av senaste besöket när vi stod i kassakö en timme och trekvart, trots att det inte var någon kö in när vi åkte. Såhär års är det ju oftast vansinnigt med folk.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-10-22 12:18:54 följande:

En bekant var på Ullared förra vecks och det var hysteriskt med folk. Nästa vecka när det är höstlov är det ju ännu värre. Men orkar du köa så är det ju roligt att åka dit. Jag överväger att köpa alla julklappar på nätet i år. Blir helt slut bara av tanken att trängas i affärer.
  • WiMe06

Quatterin och mina hjärtan -

Tack för svar
    Det är väl allt folk jag får lite panik över också. Om vi åker hade vi tänkt åka den 18 november, det är ju en tisdag just innan barnbidrag och lön men det kanske är mkt folk iallafall. Och sen är jag tveksam över om jag ens orkar gå där inne i flera timmar. Är ju precis att jag orkar med jobbet som det är nu. Så det känns som det lutar åt nätshopping för mig också i år. Lugn och ro och man kan kika runt och kolla precis vilken tid på dygnet man vill

Svar på tråden BF Januari 2016 :)