• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame

Var aurora samtal i tisdag och det kändes att att prata lite. Pratade den del om bedövning, förra gången hade jag epidural men jag är osäker på om det han hjälpa så mycket. Nu föreslog hon spinal istället, någon som provat det och kan berätta?

• MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-10-21 11:19:39 följande:

Jag sökte aldrig gravpenning, funderade ju på det, men nu är det väl i senaste laget ändå. Isf hade jag kunnat gå hem om tre veckor. Känns helt overkligt, inget jag vill heller, känns fortfarande hyfsat. Min chef ich jag pratade igår och kom överens om stt jag på pappret jobbar året ut men är ledig from 18/12 ungefär. Blir jag dålig på något sätt får man försöka bli sjukskriven.

Funderar dock på de av mina uppgifter som kräver hörselskydd? Läste någonstans att man inte borde pyssla med sådant nu? Men å andra sidan, igår var jag på elitseriehockey, det är väl inte direkt bättre isf?

Allt som står är bara om buller under hela dagar och så. Mitt är ju kanske någon gång per vecka... Max. Min kollega tycker helt enkelt maskiner= nej för mig nu. Alltså typ lövblås på ryggen, gräsklippare. Trimmer klämmer runt magen så där sa jag själv nej pga det.

De är ju bara en liten del av jobbet, inte allt.

Jag går på hockeymatcher och i min förra graviditet studsa han runt i takt till musiken när hejaklacken drog igång ibland. Han har fått fortsätta följa med på matcher efter att han föddes, nu sitter han alltid med och klappar händerna första perioden och i den andra + tredje sover han väldigt skönt i trots det höga ljudet (har haft hörselskydd som dämpar lite). När han var nyfödd sov han nästan genom hela matcherna, vaknade bara till ett par fåtal ggr för att amma. Så jag tror inte att dom har så ont av ljudet i magen, blir dom stressade där i tycker jag att han skulle blivit påmind och visat stressande tendenser även utanför magen :) kroppen och fostervattnet dämpar ju ändå ljud utifrån och så länge inte mamman blir för påverkat så tror jag logiskt sett inte heller att bebisen blir det.
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-10-21 13:44:15 följande:

Var aurora samtal i tisdag och det kändes att att prata lite. Pratade den del om bedövning, förra gången hade jag epidural men jag är osäker på om det han hjälpa så mycket. Nu föreslog hon spinal istället, någon som provat det och kan berätta?

Jag har inte använt spinal, har bara tagit lite lustgas vid en förlossning, men när du skriver om smärtlindring så kommer jag att tänka på hur vi faktiskt närmar oss det allihop! Tiden går alltid riktigt snabbt fram till jul och när allt det är överstökat så är vi där!!!
  • Eleonor01
    MeEmmA skrev 2015-10-21 19:45:58 följande:
    Jag går på hockeymatcher och i min förra graviditet studsa han runt i takt till musiken när hejaklacken drog igång ibland. Han har fått fortsätta följa med på matcher efter att han föddes, nu sitter han alltid med och klappar händerna första perioden och i den andra + tredje sover han väldigt skönt i trots det höga ljudet (har haft hörselskydd som dämpar lite). När han var nyfödd sov han nästan genom hela matcherna, vaknade bara till ett par fåtal ggr för att amma. Så jag tror inte att dom har så ont av ljudet i magen, blir dom stressade där i tycker jag att han skulle blivit påmind och visat stressande tendenser även utanför magen :) kroppen och fostervattnet dämpar ju ändå ljud utifrån och så länge inte mamman blir för påverkat så tror jag logiskt sett inte heller att bebisen blir det.
    Jsg spelade Xbox m vibrerande kontroll förra gången å pojken fick damp i magen. Sparkade så jag trodde han skulle hoppa ut genom bukhinnan ha ha ha ha
  • qatteriin

Jag har börjat läsa Gudrun Abascals Att föda igen för jag blev så taggad inför förlossning när jag pratade med mina kollegor som hade bf i torsdags (men inte fått än, så spännande!). Funderar en del på förra förlossningen som jag på det stora hela ändå är nöjd med, men det är mycket jag vill göra annorlunda om jag får en chans den här gången. Är dock även denna gång inställd på att försöka utan medicinsk smärtlindring, förutom kke lustgasen som jag aldrig minns om den räknas som medicinsk eller ej. Men jag överanvände den nog lite sist och blev så groggy, i kombination med trötthet var det ingen höjdare. Jag är så rädd för att behöva få värkstimulerande så det är därför jag vill undvika eda o dyl, inte av nån sorts princip annars.

Amalie79: Det är nog bara när det blir så mkt buller att det sätter igång stress i kroppen som det blir potentiellt skadligt, för bebisens del är det säkerligen ingen fara eftersom ljudnivån i magen ändå är så hög, utan det handlar nog mer om hur påverkad du blir.

• WiMe06

Kommer försöka undvika smärtlindring så länge jag kan. Lustgas ok men allt annat nej tack. Är livrädd för att behöva ta eda. Så vill klara mig på bara lustgas om går. Har klarar det med dem två tidigare så är extra rädd att jag ska behöva använda det denna ggn.

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-10-21 11:19:39 följande:

Jag sökte aldrig gravpenning, funderade ju på det, men nu är det väl i senaste laget ändå. Isf hade jag kunnat gå hem om tre veckor. Känns helt overkligt, inget jag vill heller, känns fortfarande hyfsat. Min chef ich jag pratade igår och kom överens om stt jag på pappret jobbar året ut men är ledig from 18/12 ungefär. Blir jag dålig på något sätt får man försöka bli sjukskriven.

Funderar dock på de av mina uppgifter som kräver hörselskydd? Läste någonstans att man inte borde pyssla med sådant nu? Men å andra sidan, igår var jag på elitseriehockey, det är väl inte direkt bättre isf?

Allt som står är bara om buller under hela dagar och så. Mitt är ju kanske någon gång per vecka... Max. Min kollega tycker helt enkelt maskiner= nej för mig nu. Alltså typ lövblås på ryggen, gräsklippare. Trimmer klämmer runt magen så där sa jag själv nej pga det.

De är ju bara en liten del av jobbet, inte allt.

Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-10-21 20:49:16 följande:

Kommer försöka undvika smärtlindring så länge jag kan. Lustgas ok men allt annat nej tack. Är livrädd för att behöva ta eda. Så vill klara mig på bara lustgas om går. Har klarar det med dem två tidigare så är extra rädd att jag ska behöva använda det denna ggn.

Känner precis som du. Har klarat av två förlossningar med "bara" lustgas och vill gärna göra det denna gången med. Är jätterädd för både Eda och att bli snittad. Även sugklocka och liknande är jätteskrämmande.
  • Seven Costanza

Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.

Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.

Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?

En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .

Svar på tråden BF Januari 2016 :)