Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-12-03 15:57:59 följande:

Till Amelie- Dina känslor är inte onormala. Jag tror inte att psykologen kommer tycka att du är konstig om du säger som du känner.

Ang smärtlindring så tycker jag att du ska ta Eda om du är rädd för smärta. Jag har aldrig hört någon få komplikationer endast för att de fått Eda utan det har hänt andra saker. Det känns onödigt att du ska utsätta dig för smärta du inte tror att du klarar av.

Nej jag är inte orolig för komplikationer alls. Skulle inte komma på tanken att utsätta mig för onödig smärta om du förstår. Det enda med Eda är ju att jag även är lite rädd för nålar. Men är det det eller smärta så väljer jag nålar!
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 22:58:47 följande:

Jag går också in i v 36 imorgon. Var på klinikbesök idag och min bebis har lagt sig med huvudet nedåt, vi tittade på honom snabbt med ultraljud. Men jag tror kanske inte att han är fixerad för han rumlar ändå runt rätt mycket, eller så ligger han stilla med huvudet nu men spretar ut med armar och ben så att det är det jag känner. Vet inte, men jag är nöjd att jag känner honom tydligt i alla fall så jag inte behöver fundera på det.

34 fulla veckor på lördag och min hen-bebis :) ligger med huvudet ner sedan några veckor tillbaks. Sista veckan har jag som sagt fått höra magen "blivit mindre" eller sjunkit. Idag sa både min mamma och svärmor att de trodde bebis hade fixerat sig, på hur magen ser ut. Jag misstänker, men är inte säker på att det är så. Det tidvisa ilandet i svansen och ljumskarna och den minskade halsbrännan tyder på det iaf
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 23:06:20 följande:

Hur nära inpå förlossningen har ni ert sista besök? För jag blev ombedd idag att boka samtliga kvarvarande besök och blev lite velig hur nära inpå jag skulle boka. På mitt ultraljud jag gjorde här i v 26 tyckte den läkaren att bebisen såg ut att vara fyra dagar mindre än beräknat, så jag hoppas kanske på att gå över några dagar (säger jag nu). Jag frågade hur länge de låter folk gå över här och det är bara en vecka, sedan blir man igångsatt, så inte två veckor som jag förstått är standard i Sverige.

I alla fall, mitt BF är 8/1 och jag bokade fyra tider: 11/12, 18/12, 28/12, 7/1. Fanns inga tider kvar under julveckan så det blir tio dagar mellan två av besöken. De sa att normalt sett har de inga besök i v 40 för att de räknar med att man föder den veckan, men jag hoppas ju på att gå över så jagär ville ha ett besök även i v 40. Jag kunde dock fått 4/1 istället för 7/1, hade det varit bättre tror ni? 4/1 är ju en vecka efter 28/12. För då kanske jag kan ändra.

Jag har tider bokade efter bf, och hon sa att normalt blir det ännu fler... Tyckte det var lite opsykologiskt att säga i v 20, så just nu låtsas jag inte om den tiden! :)

Jag har 15/12, 28/12, 12/1 och( 19/1 ) ( bf 15/1)
  • amalie79

Mm ligger och segar i sängen och för första gången är bebis uppe och vaken samtidigt med mig på morgonen och trummar på i sidan :) annars brukar den ge sig till känna först runt nio vid frukost på jobbet.

Ska på kurs hela förmiddagen, segt, inne i stan dessutom, så där sugen på det när jag hör regnet utanför! Men men fick iaf sovmorgon vilket vad skönt efter vi var på julbord igår kväll.

Nej man vill ju slippa igångsättning om det går. Vet några som fått det men det har oftast blivit segdragna historier, iblsnd på flera dygn. Samtidigt gillar jag tanken på att veta NÄR det sätts igång. Men det är det nog inte värt.

• amalie79
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-04 07:35:31 följande:

Vi bokar in tider för varje gång jag är där! Ska dit 15/12 igen å då bokar vi säkert in en tid efter nyår samt en tid efter BF (16/1). Gick över 16 dagar med dottern så räknar med att gå över även denna gång.

Hade jag gått hemma så hade jag gärna bokat in allt eftersom och lämnat morgontiderna till andra men för mig som jobbar länge så frågade jag och det var inga problem. Då har jag kunnat lägga upp mitt schema för tiden som är kvar. Då var jag ju osäker på hur länge jag skulle kunna jobba men nu blir det ju till typ v 37 så är glad att det gick att boka alla tider redan då.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-04 08:18:15 följande:

Jo men så gjorde jag också tidigare, men nu sa de idag att i och med att det blir jul och nyår då det är stängt vissa dagar och kortare öppettider andra dagar tyckte de att jag skulle boka alla kvarvarande besök. Det skulle egentligen vara ett i veckan från och med nu men i julveckan hade de inga tider alls så det blev bara fyra besök istället för fem. Men man kanske inte kollas så ofta på slutet i Sverige som i USA? Låter ju som att du räknar med att gå varannan vecka även nu på slutet, är det vanligt?

Verkar så för så är det för mig med, förutom sista då.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-04 11:13:55 följande:

jag vet att du inte bor i Stockholm och därför inte kan få detta, men kanske om du går och pratar med någon och tar kontakt med förlossningen så kanske det går att ordna något liknande? 

www.ds.se/Om-ditt-besok/Danderyds-forlossning/Infor-forlossningen/Danderydsmodellen1/

Det hela handlar om att man har en handlingsplan där man aktivt jobbar med att inte få långdragna förlossningar. Man har dessutom en tidsram där man innan kan ex bestämma att är inte barnet fött inom 12 h så bli det kejsarsnitt (om det nu är det man vill). JAg tänker att psykologiskt kanske det passar dig då du får mer kontroll över situationen.

Hm, ja det är ju det jag vill. Ska kolla på detta! Tack!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-04 10:56:15 följande:

Min mage v 33

Woo, du är ju jättesnygg! Och vilken fin mage.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 09:07:05 följande:

När har ni BF? Jag känner inget mer än rörelser (sprattel) när jag är i vila. Sammandragningar känner jag bara när jag är ute och går. Jag har gått 35 fulla veckor igår . BF 8/1. Är det konstigt att jag inte känner sådana sammandragningar/ förvärvar som ni?

Jag har heller inga sådana förvärkar, bara smärtfria sammandragningar, som iof kommer allt oftare. Häromdagen trillade en hink med tvättmedel i golvet under centrifugeringen så jag blev skitskraj och då minsann knöt sig hela magen! Sedan är sammandragningarna tyvärr alltid fler när bonusarna är här. Blir väl mer stressad då.

Har som du säger bara rörelser, iblsnd ganska vilda, i höger sida och så hicka så magen hoppar.

Har lite mer ilningar mot svanskotan och musen men som sagt så är det flera som kommenterat att magen sjunkit och både mormor och farmor är övertygade om att bebis fixerat sig, vi får se nästa besök på Mvc!

Som sagt så vet jag hur det var för min syster, hon hade inga förkänningar, inte ens dagen innan hon födde, sedan vaknade hon med etablerade värkar vid midnatt, var 6 cm öppen när hon kom in och födde sedan runt halv 5-5. Så jag tror inte vi är onormala!
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-05 14:20:41 följande:

Haha, det märks här inne när det blir helg, då har alla annat att göra än att hänga här

Vi har fixat med julgranen hela fm och fram till nu, barnen bakade pepparkakor igår som vi gjorde hål i och så la dem kristyr på dem idag och hängde i granen, sen har dem hängt polkagrisar och sprejat julsnö på den, så nu är dem mer än nöjda och en annan också, soffläge en stund nu

Jag har mindre att göra under helgen, har ju inga barn sedan innan och jobbar ju ett tag till så!:)

Har faktiskt varit och tittat barnvagn en sista gång, nu är det bara köpandet kvar :)

Laddat på vårt te och kaffe förråd har också gjort, med pepparkakste, rött knäckte, smörkolakaffe och mitt vanliga jasminte som jag inte överlever utan...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)