Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-01 13:25:30 följande:

Fast jag är jäääääkligt tråkig just nu. :-P Jag bakar inte för att ha fikabröd eller godis, utan för att jag tycker om aktiviteten, så orkar jag inte det så kan jag lika gärna vara utan. Sonen bryr sig inte så mycket, han tycker det är kul när det händer nåt men traditioner har han inte riktigt koll på eftersom han är så liten. Och jag skulle aaaaaldrig kunna låta maken fixa julpyntet, haha, då kan det lika gärna vara! Min gran är liksom helig, det är i princip bara handgjort pynt och mycket jag gjort själv eller köpt på marknader genom åren. Jag vill ha det som jag vill. Men vi hjälps alltid åt. Det är liksom bara det att tiden rinner iväg, den lilla tid jag har hemma behöver jag vila och då blir det liksom inget av det roliga gjort. Städa bryr jag mig inte mycket om, maken skötet det. Förutom nu i morse... då sonen ställde sig upp i soffan och kaskadkräktes över halva vardagsrummet... fy faan. Jag tog golvet medans maken tog sonen och soffan och alla prylar som blev nedkräkta. Så håll tummarna för att ingen mer blir sjuk här, blir jag magsjuk så dör jag nog. Det gäller att lyssna på kroppen! Jag gör det ganska bra ändå, men det är väl därför jag blir så less, när jag inte kan göra allt det roliga som jag älskar med julen. Stressa brukar jag aldrig göra faktiskt, men nu känner jag att risken finns... och föda för tidigt vill jag verkligen inte om jag kan undvika det!

Blä blä blä. Jag avskyr att spy och har inte gjort det sedam 2002. Har någon sorts mental spärr som stoppar det tror jag, kan må illa men spyr aldrig.

Bonusen spydde i lördags, tydligen klämde han ensam en caesarsallad för fyra personer när sambon höll på med något annat. Han höll på mycket med det där för några år sedan, tryckte i sig tills han kräktes, men vi har liksom släppt det för vi trodde han vuxit iifrån det. Hoppas ni andra håller er friska!
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:33:51 följande:

Dotterns farmor flyttat in här när vi åker in, vill inte ställa till det för henne med sömn och massa nytt (har inte sovit borta förut). Hoppas att allt går normalt så jag kan ta värkarbetet hemma och så hoppas jag det drar igång så jag får de värsta på natten när hon sover så vi kan ringa farmor på morgonen eller dagen :)

Alla jag känner plus jag själv har påbörjat sitt värkarbete på kvällen/ natten, är de vanligast?

Verkar så... Samma för de flesta jag känner.
  • amalie79

Ä

qatteriin skrev 2015-12-01 15:15:52 följande:

Oj det lät inte så kul för nån av er att han gör så! :( Jag avskyr verkligen allt som har med kräk att göra... Men jag var tydligen inte så känslig för det som jag hade trott nu som gravid, kunde hantera det. Själv har jag inte kräkts sen sonen var några månader (TA I TRÄ!!) då jag blev matförgiftad och blev så dålig att jag svimmade av medans jag kräktes... Riktigt läskigt. Sen dess är jag rädd för att bli så dålig igen, innan dess tyckte jag det var obehagligt men blev inte skräckslagen.

Så var det för mig med. Jag svimmade på golvet, dåvarande sambon släpade mig till toa medan det rann ur alla ändar samtidigt. Kroppen släppte ifrån sig allt på en gång, kändes som jag skulle dö. :)

Efter det spärrade nog kroppen kräkfunktionen eller nåt :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-01 22:15:20 följande:

Seven costanza och hame är nog bland dem

första med bf som är bland dem som är aktiva i tråden.

Tror det med, själv har jag 15 januari, men tar det där lite för vad det är för det stämmer inte alls med varken mens eller vad de sa på kub... Så vi får väl se!
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 06:09:24 följande:

Ja, jag är blev först daterad till 18, och sista ggn till 17 men enligt min räkning efter när jag tror jag hade ägglossning så tror fick jag den 13, men det är ju inte många dagar som skiljer. Men det är ju sällan man hör ngn som födde på bf.

Mm, fast mig flyttade de från nästan 18 v till 16+4, tror det var 11 dagar.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 08:29:39 följande:

Aha, jag själv är faktiskt också född på bf men känner ingen annan som har fött på bf.

Det är likadant här faktiskt, dem flyttar inte datum på rul om man gjort kub. Fick den 18 på ett vul rätt tidigt, så på kub blev jag bara flyttad en dag.

Min bror är född på bf, men annars vet jah ingen
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 09:15:36 följande:

Nej, det är nog få som är det. Och det är klart bf är ju egentligen bara ungefärlig beräkning. Det går ju aldrig att säga exakt datum när bebis blev till.

Min sambo vet faktiskt när ett av hans barn blev till, men det låter ju som ett tråkigt sexliv om man har koll på sådant... ;)
  • amalie79
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:

Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?

Ja det undrar jag med lite. eller, är rätt säker på att jag haft sammandragningar ett bra tag nu, stämmer med allt man läser- släpper ganska snart, smärtfria, inget tryck nedåt.

Men sista veckan har jag känt lite smärta, likt mensvärk, längst ner i magen? Inget störande, bara ibland och faktiskt mest när jag går upp på natten. Gör fortfarande bara en tur på toa om natten, så sover bra som tur är. Blir snabbt knäpp av att inte få sova.

Eller kan det vara att bebis börjar fixera sig? Den har legat med huvudet ner i flera veckor nu och rörelserna har börjat ändra karaktär, mindre kängor i sidan men mer tryck åt sidan och hickningar mot rumpan ( min rumpa alltså!)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-02 09:31:26 följande:

Haha, Det är klart att det går ju veta så med samlag och sådär, men sen kan man ju aldrig veta när ägget fäster i livmodern, det kan ju ta olika lång tid.

Ja sant :)
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-02 10:03:14 följande:

Angående förvärkar och sammandragningar; om man läser Gudrun Abascal så är det ingen skillnad alls utan det handlar om att man på 70-talet promotade ordet sammandragningar istället för värkar för att man skulle se födelsen som nånting heeeelt naturligt (à la 70-tal) och inte fokusera på smärta (värk). På andra ställen har jag läst att förvärkar är sammandragningar som gör ont, men det finns nog ingen konsensus om det. Tror jag såg nåt på 1177 om att det var skillnad dock så det kke är det man ska gå på.

Förstår tanken för mina sammandragningar gör inte ont alls. Mensvärken som börjar komma är inte alls relaterad till när magen spänner sig.

Smärtfria och smärtsamma sammandragningar låter bra tycker jag:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)