Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Ingen orsak...

Detta kanske är för personligt att fråga men har det förekommit någon diskussion kring det, ska vi kalla det äktenskapliga samlivet, här i tråden. Läste en tråd om en tjej i v 6 som inte vågade ha sex . Verkar vara en hel del som tror att det är farligt, blev förvånad öve är detta för själv har jag inte tänkt alls att det skulle kunnat vara det. Om man inte blivit avrådd av läkare förstås.

Själv är jag som jag nämnt innan vansinnigt kär och i behov av sambon sedan långt tillbaks. :) så för oss är det nästan som vanligt, man får anpassa sig lite bara. Ta lite försiktigare för sllt i kroppen är så mycket känsligare, på gott och ont.

Att bebisen rör sig samtidigt tycker jag inte är creepy som vissa säger för när allt kommer omkring så är den ju just precis resultatet av oss tillsammans... :)

Nyfiken på hur andra ser på det, utan att vilja veta detaljer, så ni tror jag är pervers nu:)

Jag vet allt från vänner som gjort uppehåll helt till de som varit som kaniner- vad är vanligast liksom.

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 10:47:54 följande:
    Vad underbart att det äntligen gick!

Jag har fått höra sen jag var typ 15 år och fick diagnosen PCOS, att jag kommer ha svårt att få barn. Fatta ångesten när man började närma sig 30 och fortfarande var singel. Sen när vi väl försökte så blev vi gravida på knappt en månad. Känner mig så otroligt lyckligt lottad och tacksam över att det gick så enkel.
    Jag hade också fått höra det, inte för att det egentligen är något fel på mig mer än oregelbunden mens som kommer kanske i snitt 8 ggr per år.
    Jag och exet försökte lite men så gick vi isär i samma veva. Det tog iof lite tid för honom med hans nya också sen, så han började fundera på om det var något fel,men så tog det sig så de har en treåring nu.
    Med min nuvarande så visste vi ju hela tiden att han kunde. De fick till båda killarna på första försöket. Han har även av medicinska skäl, en gammal sportskada, fått gått och kollat sig med jämna mellanrum fram tills 40, sista gången var för några år sedan när vi nyss träffats och då sa de att han hade väldigt pigga simmare för sin ålder. :)
    Så jag fattade ju att det nog berodde på mig för vi har egentligen inte skyddat oss alls på nästan tre år, men eftersom jag inte brydde mig så värst hur det gick så sökte jag aldrig för detta, tänkte mer att ja ja, vi kör så här några år så kan jag iaf säga att jag försökte- det passade nämligen mig utmärkt att inte behöva fatta beslutet om barn aktivt.
    Han visste från första veckan nästan att han ville ha barn med mig däremot så där var det ingen tvekan- hade det funnits det så hade jag nog aldrig lämnat det åt slumpen utan då hade vi fortsatt vara barnfria.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-30 07:31:16 följande:
    Åh gud vad avis jag blir, inte på stormen men på hur du kan glömma att du är gravid! Här har det varit sömnlös natt, trotsig unge som tar tusen år på sig för allt, ishalka på vägen till förskolan, lite mer trotsig unge, ishalka på vägen till bussen (och senare buss pga det), sammanlagt så jag började grina och jag lär få huvudvärk innan jag ens är framme på jobbet. Och ska sitta i arbetsgrupp för ett nytt projekt hela förmiddagen och vara produktiv, yeah right. Skjut mig.

Men stormen har vi klarat oss ifrån. Ljuvligt snöfall inatt bara. En fördel med att ha flyttat från Gbg, där vi dessutom bodde i en stadsdel alldeles vid havet, så det blåste alltid. Här tycker folk också att det blåser eftersom det ligger på slätten, men seriöst, då har de aldrig upplevt Göteborg om hösten.
    Ja Göteborg om hösten....vi bor högt upp, i nordost, blåser också jämt fast vi har flera grader kallare och ibland snö när resten inte har . Tröstar mig med att om det blir översvämning av stan, såg en karta någon ritat om vilka delar som kommer ligga i vatten om det blir katastrof, så kommer vi att sitta uppe på vår platå och ha det bra. :)
    I går kväll när jag la mig så snöade det, men i morse fanns det inte ett spår kvar av den snön tyvärr. Har inte slutat hoppas på en omgång snö innan jag slutar jobba men det ser mörkt ut, det är ju så varmt.

Läste era inlägg ang sex under grav. Kul att det var någon som ville svara och inte tyckte jag snokade. Jag tvärtom gillar orgasm under graviditet, än så länge iaf. Det är så häftigt att det är lite skrämmande, som om man lämnar kroppen och är ett djur istället. Lite sammandragningar får jag och jag får ligga kvar och hämta andan efteråt annars skulle jag nog trilla omkull, har väl med blodvolym och allt i kroppen att göra, ha ha.
    Det viktigaste är väl att man inte glömmer bort närheten, oavsett hur man känner sig ang sex. Jag hade ju blödningar i v 17, efter RUL och även om vi inte fick sexförbud så tog det flera veckor innan jag vågade tillåta mig själv att ha samlag och ännu längre innan jag vågade släppa taget och komma.

Sex är ju långt ifrån allt, men det var så jag visste att sambon var den rätte, efter första gången. För om första gången med någon är som det där var, då ska man hålla hårt i den personen... :)därför är det en stor del och något jag vill ska fortsätta vara bra sedan också,
  • amalie79
    Blgebo skrev 2015-11-30 15:45:44 följande:

Jag är också superfertil. Har blivit gravid direkt vi haft ett oskyddat samlag de senaste åren. Och efter tre barn tyckte maken det räckte, jag med egentligen. Men det blev två "hoppsan" efter det. Har aldrig haft ngt missfall. Min räddning är att det tar två år att få tillbaka mensen efter en graviditet, annars hade jag kunnat ha barn tätt. Jag har haft 8 menstruationer sedan april 2009 (innan det åt jag p-piller en vända). 

Mår dåligt av hormonpreparat, har testat mig igenom det mesta och kondom tål jag inte (bara de i plast, men de prasslar tycker jag...). Spiral vågar jag inte testa, har varit med på en operation där man fick ta ut en som de satt igenom livmoderväggen, och sedan hade den vandrat bort till levern och satt sig där istället... Får bli sterilisering för mig eller gubben efter det här tror jag, känns som vi är tillräckligt "familjen annorlunda" som det är idag. 

Jag har tänkt sedan jag testade positivt att efter detta ska någon steriliseras, jag eller sambon. This is it, vill inte behöva oroa mig för att bli gravid igen. Gillar heller inte hormoner.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-30 18:25:27 följande:

Upplever du det aldrig jobbigt eller sådär att vara så fertil? Det är både positivt och negativt när det tar så lång tid att få tillbaka mensen, för mig har det gått relativt snabbt båda ggrna att få tillbaka den och då ammade jag ändå första sonen läääänge, tycker jag själv. Så amning är inget skydd för oss.

Usch vad otäckt med spiralen, förstår att du inte vågar testa det, för mig känns det som enda alternativet nästan. Har också funderat på sterilisering, känner mig rätt nöjd tror jag efter 3 barn, men sen känns det så definitivt på ngt sätt och jag är ju bara 28. Men det tåls att fundera på igen.

Det är skillnad, jag förstår att du tvekar, du är fortfarande ung. Inte för att jag är emot att man får sterilisera sig ung, det är var och ens privata beslut.

Men du var ung när du fick dina barn, du kan fortfarande få lust med en sladdis om tio år liksom:)

Så var det för min mamma. Hon fick mig vid nästan 22 och lillasyster vid 25, sedan dröjde det till 33 med lillebror :) pappa var 45 då, vi har samma pappa allesamman så det var inget omgifte inblandat :

Jag är åtta år äldre än dig, skulle väl kunnat kanske tänka mig ett till när detta var självgående möjligtvis, men den möjligheten har inte vi. Sambon är dessutom fem år äldre än mig och hsr ingen önskan om barn vid 50:)
  • amalie79

[quote=76063697][quote-nick]CarolinaH skrev 2015-11-30 18:14:22 följande:[/quote-nick]Hur mår ni andra? Med orken och så? Jag har ju varit sjukskriven en månad nu pga foglossningarna. Så tycker jag borde orka och hinna göra massor här hemma. Men nix. Är typ sängliggandes hela dagarna. Laddar upp för kvällarna när barnen/tonåringarna kommer hem. Allt tjafs om kläder som slänga överallt. Läxor som måste göras, hund som måste ut och varför?! Varför kan du aldrig ha maten på bordet när vi kommer hem kl 16 mamma!!!

Helgerna är ju helt fullbokade med alla barnens aktiviteter. Så måndag förmiddag, ja då är jag däckad. Har inte ens orkat tänka tanken på att gå upp på vinden efter julpyntet. Då måste det ju tas ner sen i januari. Den energin finns bara inte.

Äter redan dubbel dos med järn. Har otroligt lågt blodtryck och är bara så sjukt trött. Skulle vilja att den där energin för att boa skulle slå till snart.

Sex?! Nä klarar inte riktigt av makens lukt för tillfället, haft problem med irritation i underlivet hela graviditeten och nätterna, de behövs för att sova. Går och lägger mig före barnen här hemma så det finns inte ens i mina tankar just nu. Till makens förtret. Han tycker att det är ju ett utmärkt tillfälle att passa på med oskyddat sex.[/

Alltså, ursäkta mig men jag hade slagit näven i bordet till ungarna om de sagt så där. Eller så får deras pappa göra det om du inte orkar!

Om du är sjukskriven för smärtor och krämpor är du i din fulla rätt att vila så mycket som DU behöver, ingen annan avgör det! Övriga familjen får hämta ner julpyntet , rasta hunden, fixa sin egen mat. Har du tonåringar så finns det ingen ursäkt för att de inte ska hjälpa dig nu!

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 12:48:12 följande:

Min mens kan lätt ute bli i ett halvår eller längre om jag inte äter p-piller. Så jag var helt inställd på att vi skulle försöka i 6 månader och sen få söka hjälp. 

Ibland blir jag verkligen fascinerad över hur vi människor försöker planera våra liv. En del av mina vänner är över 40 år och säger att de vill ha barn men att det inte passar just nu. Jag tror aldrig att det helt passar att skaffa barn, det kommer alltid bli en stor förändring och en uppoffring som man får göra, även fast det inte kommer förändra hela ens liv (om man inte vill det förstås).

Jag tycker att det väldigt starkt gjort av dig att tänka att händer det så händer det och att du funnit ro i det. Nu hände det ju och det är ju så klart lite läskigt :)

Tack!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 12:56:16 följande:

Ja det är skönt. Han började till och med prata om att det är snart är dags att packa förlossningsväskan! Jag tycker att det är lite väl tidigt fortfarande har ju ändå 59 dagar kvar till BF. Men jag blir glad över att det känns som att han äntligen börjar komma med in i matchen. Igår kom med egna tankar och frågeställningar istället för att jag ska fråga och han knappt svarar.

Hur går dina tankar kring förlossningen?

Apropå förlossning hur tänker ni övriga göra med barn/bonusbarn under latent fasen? Jag vet att det antagligen kommer gå mkt fortare för er omföderskor och då kanske ni knappt hinner lämna iväg barnen innan det är dags att åka in. Men hur tycker ni att jag ska tänka ang bonusarna? Vill man ha en 6 åring och en 9 åring runt omkring sig när man är i latentfasen? Eller ska man försöka bli av med dem även fast det blir väldigt många dygn som det kommer vara ifrån sin stora trygghet vilket är deras pappa? 

Nej nej nej säger jag till bonusar hemma när det startar, klarar dem knappt ens nu, vi försöker dela på dem så mycket som möjligt, sista veckorna har de gått omlott hos oss och farmor farfar och vi har bara haft båda typ två nätter per barnvecka. Har sedan juni sagt ifrån till att ha dem båda samtidigt, ska sambon åka iväg får han ta med eller ordna barnvakt till äldste som är den som går hårdast åt mig. De hsr haft en riktig bråkperiod med. Nu klarar de ju sig själva en hel del, de är ju äldre än dina, men detta är mitt första och enda barn, jag tänker vara lite ego och tala om vad jag behöver. Farmor och farfar har redan erbjudit sig att ta dem mer eller mindre runt hela bf-veckorna, men jag sa att hellre att de åker dit när vi känner att det behövs och stannar några dagar när vi kommer hem, så får sambon hämta hem dem lite så de får se bebisen. Så får de komma hem när jag orkar igen.

Det är ju skillnad för de sover alltid någon natt hos dem vv. Förstår att det finns någon annan historia bakom i ert fall eftersom ni har mesta vårdnaden.

När barnens mamma fick barn tog vi dem åt henne men det är av olika skäl inte aktuellt längre då vi varit i familjerätten sedan dess.
  • amalie79
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:

Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:

Tvätta

Sätta ihop sängen

Inhandla blöjor

Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer

Packa BB-väskan

Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....

Ha ha du stressad, jag har inte ens köpt någon av de där grejerna!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:22:23 följande:

Ja du har helt rätt att det finns en rätt sorglig historia bakom varför min sambo har ensam vårdnad över barnen och varför de inte är hos sin mamma vv (men det låter som det finns en liknande sådan iom att ni vart hos familjerätten och skrivit avtal)  Det allra bästa hade ju så klart vart om de hade kunnat vara hos henne när det sätter igång. Men den stressen att hon får för sig att inte ta barnen när det väl gäller tänker jag inte utsätta mig själv för, så det blir min mamma som kommer ta hand om bonusarna. De känner varandra väl men de har aldrig spenderat så mkt tid med varandra som det är frågan om nu. Vi har ju planerat att vara kvar 2 dygn efter förlossningen och sen antar jag att man får räkna med att själva förlossningen minst tar 12h. Ska de dessutom inte vara med under latentfasen så kanske det rör sig om något dygn till? Minst sagt svårt att planera. Men kanske kan man göra nåt mellanting då de får vara hemma men att min mamma kommer hit och hittar på något med dem, så att jag kan få större delen av uppmärksamheten från deras pappa.

JAg måste säga att även fast du inte har samma värderingar ang barnuppfostran som dina svärföräldrar har, vilket fantastiskt engagemang de har när det kommer till bonusarna. Här rymmer svärfar helst om vi kommer i närheten med bonusarna, svärmor vill gärna ställa upp, men hon har så mkt annat med jobb och jag tror inte att det blir lättare för henne när hon kommer i kläm mellan att vilja hjälpa till och bli typ hånad av sin man. 

Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?

Ja men absolut. Mina svärföräldrar är världens mest engagerade farföräldrar, och de är världens snällaste. Särskilt min svärfar, han månar om alla andra före sig själv.

Vilken bra mamma DU verkar ha som engagerar sig i bonusarna så pass! Min mamma skulle iof också ställa upp, hon har erbjudit sig, köper julklappar till dem, osv, medan min pappa inte är så pigg på engagera sig i dem allt för mycket när de inte är riktiga barnbarn.

Ja det finns en historia bakom som inte vi riktigt förstått, tror det kommer visa sig i framtiden hur det förhåller sig även om vi anar hur det ligger till, utan att säga för mycket!

Usch vad tråkigt för barnen tur de har en stabil pappa!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)