• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame

Vi bor i stort hus så vi har absolut inte platsbrist, däremot har vi inte tre sovrum på samma våning. Så till en början får bebisen bo med oss i vårt rum och så behåller storebror sitt rum vägg i vägg. Håller tummarna för att de inte väcker varandra och att vi kan ha det så i några månader. Sedan får vi se om vi flyttar upp en våning eller om storebror gör det.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-09 08:58:49 följande:

Jag sydde väldigt mkt kläder förrut när dem stora barnen var små och lite annat smått sådär. Men det blir aldrig ngt avancerat, haha. Så nu med bebis igen kände jag att suget kom tillbaka att sy hittils jag har sytt denna filten då, ett babynest och ett täcke. Tänkte få ihop ett par byxor med av uggletyget som blev över och sen funderar jag på en amningskudde. Syr du mkt?

Har hunnit sätta filten i babyskyddet redan så det blir bara bilder när det redan sitter där, men hojta om ni vill se hur den ut utanför babyskyddet så kopplar jag loss det isåfall. Men här är filten iallafall. Barnens docka fick agera bebis.

Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt. Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
  • amalie79
    kindofnothing skrev 2015-11-09 09:33:36 följande:

Jag har som en punkt 1-2 cm in från ljumsken, från den ilar det varje steg jag tar eller lyfter benet. Är det nåt sånt du menar?

Är det någon annan som vet vad det kan va annars? Ska till bm på ons så får fråga då kanske, blir bara värre sen det kom i torsdags :(

Jag kände lite så för ett tag sedan men antog att det var fogarna. Det var iaf vad jag fick fram mör jag googlade. Tänkte frågat men sen försvann det sp glömde av det. Nu har jag bara vanlig trötthet i rygg typ, att jag blir mer som en banan i ryggen ju längre dagen går. Fast det hjälper mycket att komma ihåg att spänna bäckenet framåt och inte svanka.

Men jag har minimal svank i vanliga fall, mina vänner med djup svank har alla haft mycket ryggproblem.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-09 08:58:49 följande:
    Jag sydde väldigt mkt kläder förrut när dem stora barnen var små och lite annat smått sådär. Men det blir aldrig ngt avancerat, haha. Så nu med bebis igen kände jag att suget kom tillbaka att sy hittils jag har sytt denna filten då, ett babynest och ett täcke. Tänkte få ihop ett par byxor med av uggletyget som blev över och sen funderar jag på en amningskudde. Syr du mkt?

Har hunnit sätta filten i babyskyddet redan så det blir bara bilder när det redan sitter där, men hojta om ni vill se hur den ut utanför babyskyddet så kopplar jag loss det isåfall. Men här är filten iallafall. Barnens docka fick agera bebis.
    Åh så fint det blev! Jag tror att jag ska ta tag i det och sy ett likadant idag. Mår rätt okej idag! Tänker nog återanvända det tyget jag redan har liggandes hemma (har inte vart förbi min mamma på några dagar). Är inte helt säker på färgkombon bara. Fleecetyget är grönblått och yttertyget är grått med vita moln... Har du mönster till byxor eller vill du ha?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-09 09:44:24 följande:
    Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt. Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
    funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-09 09:44:24 följande:
    Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda
    Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 10:48:07 följande:
    Åh så fint det blev! Jag tror att jag ska ta tag i det och sy ett likadant idag. Mår rätt okej idag! Tänker nog återanvända det tyget jag redan har liggandes hemma (har inte vart förbi min mamma på några dagar). Är inte helt säker på färgkombon bara. Fleecetyget är grönblått och yttertyget är grått med vita moln... Har du mönster till byxor eller vill du ha?
    Grått och vitt passar ju med allt moln är fint. Det var kul att sy filten, men trodde jag skulle få utbrott ett par ggr, har ju ingen bra tygsax så när man skulle klippa genom alla lager var det värre. Haha.

Skönt att du känner att du har en ganska bra dag idag. Jag kommer vara sjukskriven imorgon med och sen gör jag ett sista försök att jobba mina 3 sista dagar. Behöver ju ändå till jobbet och plocka hem alla mina saker och sådär och tömma skåpet och lite. Sen har jag några sista grejer jag måste göra klart med.

Jag tror jag har mönster till byxor, vill gärna ha tajta, typ leggingsliknande, inga pösiga byxor, så har du nåt bra mönster får du gärna tipsa eller dela med dig
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-09 08:34:07 följande:
    Vi har inget rum till bebisen. Vi bor i en rymlig trea med ett rum till oss och ett till sambons killar. Vårt rum har dock bra plats för en byrå, en säng och någon hylla och kanske en fin tavla. En "babyhörna". Fast jag är inte där alls än att jag vill börja pyssla. Har inget sug alls efter det. Så jag fokuserar på jobbet fram till jul. Sen ska jag fixa de där sakerna. Just nu lägger jag alla saker i en stor Gekåspåse så länge.

Rum får bebisen när sambons börjar jobba igem våren 2017 och vi kan flytta. Killarna kommer varannan vecka så vill man kan man ju ställa in bebisen där ibland. Så gjorde min syster.

Barnens mamma har lagt alla tre barnen i samma lilla rum vilket killarna tycker är skitjobbigt. De är ändå 9 och 11 år. Det första de sa när de fick höra om vår bebis var att snälla säg att den inte ska sova med oss!

Men så skulle vi aldrig göra. Då kan ju inte de använda sitt rum.
    Det blir samma här, vi har sambons killar på 75% och de delar redan rum, aldrig i livet att jag skulle låta bebis sova tillsammans med dem! Då blir de ju väckta när hon vaknar!?

Nej bebis ska få sova i vårt sovrum, vi kommer montera ner en garderob så vi får plats att klämma in en spjälsäng bredvid vår säng, så tar vi bort fronten på spjälsängen.Önskar att vi hade ett rum eller en liten skrubb som kunde inredas till babyrum, verkar så mysigt att göra, men det är ju något man gör mest för sig själv egentligen, bebis lär bryr sig föga om hon har eget rum eller inte.  Vi ska se över hur vi ska lösa boendefrågan men jag tänker att innan bebis är 2-3 år gammal så är behovet att ha eget rum väldigt litet, hon kommer vilja vara där mamma, pappa och syskonen är ändå.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 10:53:51 följande:

funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!

Haha ja det GÅR ju, och jag gör det emellanåt, men jag inbillar mig att det är mycket lättare med en overlock och då vill jag ha en sån. Ja 80-talsmaskinerna går inte av för hackor. Jag lärde mig iofs sy på en maskin som var en riktig hightech-version på sin tid, med elektronik, knappar och disketter och digitala inställningar (trots 80-tal!), och den har alltid varit min stereotyp av symaskin. Mem min skolmaskin funkar bra den med när jag vill.
    WiMe06 skrev 2015-11-09 10:58:06 följande:

Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda

Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?

Det är nog bra att ha en riktigt inkörd maskin egentligen, så har nån annan fått ta hand om barnsjukdomarna.

Medeltidandet är mitt och makens intresse, vi är ganska så nybörjare än så länge och jag fantiserar om hur jag ska göra min första historiskt korrekta dräkt, vad jag ska ha för ylle och vilken modell osv osv. Haha! Nuvarande klädsel är inte historiskt korrekt men good enough och väldigt bekväma. I somras nördade jag in på det nåt enormt innan och framförallt efter medeltidsveckan i Visby. Ett litet smakprov på hur vi ser ut - 2011 med sonen i magen och 2015 med sonen utanför och lillasyster i magen (båda bebisarna i magen hemliga vid fotograferingarna, hehe).

• mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-09 08:20:06 följande:

32+5 idag, vad tiden går fort.. Idag ska jag till vårdcentralen för att fixa med mitt sjukintyg, hoppas det inte blir problem. Sedan ska jag till mvc och kolla så att inte sammandragningarna orsakat något med livmodertappen. Håll tummarna för både två Glad

Lycka till! håller tummarna för dig. Jag fattar inte varför de krånglar med sjukskrivningarna för er. Jag har vart sjukskriven i evigheter och det har aldrig vart några problem, det är mer läkaren som övertalat mig att det är okej att inte gå till jobbet. Vet inte om det är för att jag har ett högriskjobb och därför får en räkmacka för att folk generellt tror min arbetsplats är farlig. Jag tycker att det är så fruktansvärt långtråkigt att vara sjukskriven... Känns som en evighet till bf.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)