• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • himw

Mirakelspektakel och Seven Contanza:

Tack! Jag vet ju att han gör fel men jag får ändå dåligt samvete för att jag inte orkar och hinner mer samtidigt dom jag faktiskt blir förbannad på honom och hur han behandlar detta.

Vid händelsen idag så var en kollega från en annan avdelning med och reagerade på vad han sa och sättet han sa det på så på ett sätt känns det skönt att andra reagerar så det inte är jag som blåser upp det för att jag är hormonkänslig.

Jag velar om jag ska gå imorgon eller sjukskriva mig själv och gå till VC och be dem sjukskriva mig till nästnästa vecka då jag ska träffa läkaren på MVC, hade jag inte haft så ont i fogarna hade jag nog tagit tag i det med facket och min chefs chef men just nu har jag ingen energi alls till det utan det lockar att bara strunta i det och vara hemma. Extremt olikt mig men jag tror att det kommer ifatt en när man varit stressad en längre stund- luften går lite ur.

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-11-09 17:23:46 följande:

Mirakelspektakel och Seven Contanza:

Tack! Jag vet ju att han gör fel men jag får ändå dåligt samvete för att jag inte orkar och hinner mer samtidigt dom jag faktiskt blir förbannad på honom och hur han behandlar detta.

Vid händelsen idag så var en kollega från en annan avdelning med och reagerade på vad han sa och sättet han sa det på så på ett sätt känns det skönt att andra reagerar så det inte är jag som blåser upp det för att jag är hormonkänslig.

Jag velar om jag ska gå imorgon eller sjukskriva mig själv och gå till VC och be dem sjukskriva mig till nästnästa vecka då jag ska träffa läkaren på MVC, hade jag inte haft så ont i fogarna hade jag nog tagit tag i det med facket och min chefs chef men just nu har jag ingen energi alls till det utan det lockar att bara strunta i det och vara hemma. Extremt olikt mig men jag tror att det kommer ifatt en när man varit stressad en längre stund- luften går lite ur.

Men du ska inte gå hem på gravidpenning sedan utan det är tänkt att du förhoppningsvis ska kunna jobba halvtid ända fram till förlossningen, eller när ska du gå hem? För om det är snart hade jag kanske bara försökt låta det rinna av mig och stå ut för att inte skapa dålig stämning innan jag går hem, men om du ska vara där ca två månadet till så hade jag försökt ta tag i det fastän det känns jobbigt. Kram!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-09 13:32:33 följande:

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

Vi hade mjölbaggar i skafferiet när vi flyttade in i huset, var ett helvete att bli av med dom. Fick slänga nästan allt och köpa burkar med lock att lägga allt i. Sanerade även alla skåp och då försvann dom. Men har man påsar eller vanliga förpackningar så kommer det nya då det är väldigt svårt att bli av med alla ägg om man inte har möjlighet att frysa ner hela köket.
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 12:41:09 följande:
    vad var det du jobbade med nu igen?  Vad har du för problem som gör att du inte klarar av jobbet? Vart bor du? Jag fattar verkligen inte att det kan vara så olika. 
    Lärare. Det är stressen på jobbet samt att jag inte har möjlighet att sitta ner innan kl 14 på dagarna. Jag har sammandragningar konstant och en del värkar som sitter i ryggslutet och stråkar fram på magen. Även blodblandade slemmiga flytningar. Känner att jag borde ta det lugnt och ligga ner men har inte möjlighet när jag jobbar tyvärr. Jag vet att jag kan sjukskriva mig själv men det är nästan lika stressande att behöva planera dagarna för en vikarie. Jag skulle vilja ha en sjukskrivning på halvtid så jag kan gå hem och vila efter några timmar.
  • minahjärtan0609
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Vilken jobbig sits du är i. Jag vet hur det känns när man inte känner att man kan släppa jobbet fast man borde. Egentligen ska man ju tänka på dig själv och bara gå hem men det är svårt när det drabbar kollegorna.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 14:05:37 följande:
    du kommer ihåg att du är SJUKSKRIVEN va? :)  Men jag förstår dig, inte alls trevligt när maten börjar krypa.. urk!!!

Börjar inse att jag nog kommit till ro att min situation är som den är och slutat kämpa i mot den. Dagarna går inte så snabbt, men jag har inte så mkt energi ändå. Igår var jag ute och gick en kortare promenad och fick som jag hade håll fast på hela vänstersida. Blev tvungen att gå i kryptakt hem...
    Haha, ja jag försöker komma ihåg det. På onsdag kommer iallafall en städfirma som gör huset rent från golv till tak, snålheten fick ge vika den här ggn för jag insåg att familjen, jag och bebis kommer nog må bäst av det.

Skönt när man börjar komma till ro i situationen, men jobbigt att inte kunna ta en promenad heller utan att känna av att det är smärtsamt.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-09 18:27:46 följande:

Lärare. Det är stressen på jobbet samt att jag inte har möjlighet att sitta ner innan kl 14 på dagarna. Jag har sammandragningar konstant och en del värkar som sitter i ryggslutet och stråkar fram på magen. Även blodblandade slemmiga flytningar. Känner att jag borde ta det lugnt och ligga ner men har inte möjlighet när jag jobbar tyvärr. Jag vet att jag kan sjukskriva mig själv men det är nästan lika stressande att behöva planera dagarna för en vikarie. Jag skulle vilja ha en sjukskrivning på halvtid så jag kan gå hem och vila efter några timmar.

Åh vad jag känner med dig! Är också lärare annars (på högstadiet) och känner mig lyckligt lottad som pluggar den här terminen när jag läser hur du har det. Jag kände ju inte alls av graviditeten under slutet på vårterminen men om jag skulle ha jobbat nu hade jag säkert tyckt att det var tufft. Beror ju på hur ens schema ser ut också - det schemat jag hade förra läsåret var så att om man bara överlevde måndagen så var veckan ganska okej men om alla dagar vore som måndagar, vilket det var på mitt förra jobb, så hade jag nog "dött" som gravid. Hade sex 50-minuterslektioner med endast 5-10 minuter emellan och 35 minuters "lunch" som skulle räcka till att plocka undan föregående lektion, äta lunch samt förbereda nästa lektion. Man hann knappt gå på toa under dagen. De andra dagarna på nuvarande arbetsplats hade jag under förra läsåret oftast något hål för möte eller planering under dagen och då kunde jag sitta ner en stund, men på förra skolan som sagt hann jag inte sitta ner förrän kl 15.

Jag känner precis igen det där med att man drar sig för att vara sjuk för det är så jobbigt med vikarie. Jag tycker verkligen att du ska försöka bli sjukskriven på 50% för då får någon annan ANSVARA för övriga 50% eftersom det blir för en längre period. Gravidpenning brukar vi lärare inte få men sjukskrivning kan man alltid söka om man har komplikationer. Hade en kollega med extrema kräkningar och hon var sjukskriven på halvtid nästan hela sin graviditet. Hennes illamående var ju värst på morgonen så hon jobbade bara efter lunch, men det borde ju gå lika bra för dig att jobba endast förmiddagar.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-09 17:53:34 följande:
    Vi hade mjölbaggar i skafferiet när vi flyttade in i huset, var ett helvete att bli av med dom. Fick slänga nästan allt och köpa burkar med lock att lägga allt i. Sanerade även alla skåp och då försvann dom. Men har man påsar eller vanliga förpackningar så kommer det nya då det är väldigt svårt att bli av med alla ägg om man inte har möjlighet att frysa ner hela köket.
    Usch, låter inget vidare. Jag har slängt alla mjölpåsar, kartongförpackningar, knäckebröd och liknande. Så det som egentligen fanns kvar var oboy som står i en glasburk med tätslutande lock, pasta som också var i en tättslutande burk, konservburkar med majs och typ soya och sånt i flaskor. Eller ska man kasta det också? Skurade hela skafferiet och kunde inte hitta ngt.
    Men det intressanta var att havregrynen låg i en plastburk med lock så det var ju inte i en påse eller så.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-09 19:05:56 följande:
    Usch, låter inget vidare. Jag har slängt alla mjölpåsar, kartongförpackningar, knäckebröd och liknande. Så det som egentligen fanns kvar var oboy som står i en glasburk med tätslutande lock, pasta som också var i en tättslutande burk, konservburkar med majs och typ soya och sånt i flaskor. Eller ska man kasta det också? Skurade hela skafferiet och kunde inte hitta ngt.
    Men det intressanta var att havregrynen låg i en plastburk med lock så det var ju inte i en påse eller så.
    Vad konstigt att dom hittade in där. Om du har tur så räcker det så! Jag slängde allt och städade, men de kom tillbaka. Städade och städade. Fick slänga allt en gång till och köpte burkar till allt, då efter ett tag var de borta. Usch, jag ryser av tanken på dom, så äckliga!
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-09 22:11:49 följande:
    Vad konstigt att dom hittade in där. Om du har tur så räcker det så! Jag slängde allt och städade, men de kom tillbaka. Städade och städade. Fick slänga allt en gång till och köpte burkar till allt, då efter ett tag var de borta. Usch, jag ryser av tanken på dom, så äckliga!
    Urk! Ja, jag hoppas verkligen att det bara var i den burken dem fanns och ingen annanstans. Usch så vidrigt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)