• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Usch vilken jobbig situation du verkar ha har tyvärr inget bra råd att ge dig. Då jäkla trist med sådana chefer som inte kan förstå någonting.

Min chef var likadan i början (och hon är ändå kvinna och har själv barn) men hon vägrade mig rul på arbetstid så hon gick in i mitt schema och gav mig en kvällstur istället bara så, och jag gjorde verkligen allt för att försöka ändra tid för rul men det gick inte och då ska man ju ha rätt att gå på arb.tid.
    Nu har hon dock ändrat attityd och frågar ofta hur jag mår och hur det går att jobba och sådär, hade en delad tur för ett tag sedan på mitt schema som jag verkligen inte hade klarat att jobba men hon var så hjälpsam och förstående när jag förklarade det för henne.

Vet inte vart jag försöker komma egentligen men jag förstår verkligen hur du känner gentemot din chef och jobbet men du har dina rättigheter och för din och bebis skull så försök att bara koppla bort hans dumheter och stressa inte upp dig över hur han hanterar din sjukskrivning. Han har ju tid att ordna ngn som ersätter dig när du är f-ledig så det är ju bara upp till honom själv när han väljer att ta tag i det. Styrkekramar till dig!!
  • amalie79

[quote=75979376][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-09 11:07:53 följande:[/quote-nick]Det blir samma här, vi har sambons killar på 75% och de delar redan rum, aldrig i livet att jag skulle låta bebis sova tillsammans med dem! Då blir de ju väckta när hon vaknar!?

Nej bebis ska få sova i vårt sovrum, vi kommer montera ner en garderob så vi får plats att klämma in en spjälsäng bredvid vår säng, så tar vi bort fronten på spjälsängen.Önskar att vi hade ett rum eller en liten skrubb som kunde inredas till babyrum, verkar så mysigt att göra, men det är ju något man gör mest för sig själv egentligen, bebis lär bryr sig föga om hon har eget rum eller inte.  Vi ska se över hur vi ska lösa boendefrågan men jag tänker att innan bebis är 2-3 år gammal så är behovet att ha eget rum väldigt litet, hon kommer vilja vara där mamma, pappa och syskonen är ändå

Ja klart det blir äldste pojken vaknar ofta och ger syskonet nappen, eller så lägger han sig i soffan för att slippa bli väckt.

Skriker bebis lär de ju vakna oavsett men der får de ju stå ut med, rummen ligger ju nära, inte mycket göra åt det.

Mm, tänker att vi flyttar väl när liten är 16-18 månader någonting, då blir det eget rum för hen och killarna får fortsätta dela.,vi har inte ekonomi till att ge 50% barn eget rum tyvärr.

Det är ungefär då de flesta av våra vänner lagt barnen i eget rum, jag är inte riktigt av samsova länge- sorten och sambon är rätt storväxt så ser inte att det funkar särskilt länge att ha ett barn som vill sova med oss, så egen säng hoppas vi kunna få till ganska snart. Jag är en kamin även ogravid och sover dålig om jag inte får ha balkongdörren öppet året runt. Får försöka vänja mig av med det innan januari... Annars får väl bebis sova i åkpåsen! :D

• WiMe06

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

• himw

WiMe06; Tack för pepp, jag har ju haft det tvärtemot- min chef har varit superbra innan min sjukskrivning men är verkligen hemsk nu. I vanliga fall är jag väldigt snabb och effektiv så han har aldrig haft något med mitt jobb att göra innan så jag tror stressen runt att han nu ska sätta sig in i det, lösa ersättningen samt resten av kaoset har nog blivit för mycket men just nu vill jag inte gå tillbaka utan stanna hemma och slippa stressen. Samtidigt som jag inte alls gillar att bara släppa allt.

• WiMe06
    himw skrev 2015-11-09 13:39:15 följande:

WiMe06; Tack för pepp, jag har ju haft det tvärtemot- min chef har varit superbra innan min sjukskrivning men är verkligen hemsk nu. I vanliga fall är jag väldigt snabb och effektiv så han har aldrig haft något med mitt jobb att göra innan så jag tror stressen runt att han nu ska sätta sig in i det, lösa ersättningen samt resten av kaoset har nog blivit för mycket men just nu vill jag inte gå tillbaka utan stanna hemma och slippa stressen. Samtidigt som jag inte alls gillar att bara släppa allt.

Förstår verkligen din känsla med att bara släppa allt. Jag har varit sjukskriven nu i helgen och imorgon för mina sammandragningar men jag känner att jag måste jobba mina sista 3 pass för att göra klart en massa saker. Nu går ju jag på grav.penning pga av tungt jobb och för mkt risker med slag nu sista tiden, men jag förstår dig hur du känner när man vill kunna fortsätta jobba med kroppen liksom säger ifrån.

Det är kanske stressen som du säger att fin chef kanske känner av när han plötsligt måste sätta sig in i det. Finns det nån möjlighet att du kan prata med honom och förklara hur du känner eller så? Skulle han lyssna tror du om du gjorde det? Du kan ju trots allt inte stressa på och riskera din och bebis hälsa för att din chef plötsligt får lite extra press på sig, och han har ju trots allt haft tid att förbereda för en vikarie. Hoppas det löser sig för dig.
  • mirakelspektakel
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Du har all rätt att gnälla! fy fasen vad du blir behandlad, tacken för att du kämpar på halvtid. Det låter verkligen som din chef har problem med att ersätta dig och att detta går ut över dig men även över din kollegor. Jag hade blivit jättestressad över situationen och helst velat dela mig på mitten (så att jag kunnat vara hemma heltid för bebisen skull och jobbat heltid för jobbets och min egen skull.) tyvärr så går det ju inte och fortsätter din chef att behandla dig så här låter det som att det kommer bli ohållbart och du kommer behöva gå ner ännu mer i tid. Jag tycker du tänker helt rätt som försöker tänka att detta inte är ditt problem, fortsätt med det även fast det är jätte svårt. Ibland är det ju lättare att bli sjukskriven heltid om inte ens arbetsplats kan anpassa dina arbetsuppgifter utifrån hur många timmar du faktiskt jobbar. Jag vet vissa arbetsplatser som nästan förutsätter att man ska klara av att effektivera sin arbetsförmåga och uträtta mer än 50% av arbetsbördan på halvtid. 

Har inga enkla lösningar att ge dig mer än att i slutändan så är ju bebis mående det viktigaste och att ditt jobb kommer finnas kvar - när du har vart föräldraledig även om du blir 100% sjukskriven nu. Kanske kan du börja läsa en kurs på distans eller något så att du klarar av tristessen att vara hemma?  
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-09 13:32:33 följande:

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

du kommer ihåg att du är SJUKSKRIVEN va? :)  Men jag förstår dig, inte alls trevligt när maten börjar krypa.. urk!!!

Börjar inse att jag nog kommit till ro att min situation är som den är och slutat kämpa i mot den. Dagarna går inte så snabbt, men jag har inte så mkt energi ändå. Igår var jag ute och gick en kortare promenad och fick som jag hade håll fast på hela vänstersida. Blev tvungen att gå i kryptakt hem...
  • FrökenBlå

Mitt fårskinn skulle gå att tvätta i maskin med ulltvättmedel, hittade på nätet men tänkte vänta med att beställa tills vi varit på en julmarknad där jag kan tänka mig att de skulle kunna ha sånt.
    Idag har vi varit på öppna förskolan med dottern och hon som annars har varit snäll, delat med sig till andra och suttit still på sångstunderna va idag ett helt annat barn! Arg, skrikig, vägrade sitta still osv, usch och fy så dum man känner sig!! Hade tänkt att vi hade kunnat gå på ÖF och liknade några gånger då och då efter att bebisen kommit, men som hon betedde sig idag är det en ren omöjlighet..suck. Ville bara skriva av mig lite..

• Seven Costanza
    kindofnothing skrev 2015-11-09 09:33:36 följande:

Jag har som en punkt 1-2 cm in från ljumsken, från den ilar det varje steg jag tar eller lyfter benet. Är det nåt sånt du menar?

Är det någon annan som vet vad det kan va annars? Ska till bm på ons så får fråga då kanske, blir bara värre sen det kom i torsdags :(

Nej, mitt är inuti vaginan. Om din BM har något bra svar på din fråga får du gärna berätta här sedan, det låter kanske som ischias.
  • Seven Costanza

Himw: försök prata med honom och förklara att du är ju sjukskriven på den tid du inte arbetar så du har ingen möjlighet för tillfället att göra mer än hälften av dina ordinarie arbetsuppgifter. Säg att du förstår att det blir besvärligt för jobbet men du kan inte ta på dig mer än du gör för då säger kroppen ifrån direkt och det kan leda till att du behöver vara hemma mer. Föräldrautbildning och MVC har du rätt att gå på under arbetstid så jag hade förklarat att egentligen hade du inte behövt arbeta fyra timmar de dagarna men kan göra det _för att underlätta för företaget_ när du har möjlighet och under förutsättning att du mår bra.

Om det inte blir bättre efter att du pratar med honom hade jag kontaktat facket faktiskt. Du ska INTE ansvara för hur din sjukskrivning och föräldraledighet ska lösas. Det är en chefs uppgift och bland en av de saker en chef har betalt för.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)