• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 19:01:42 följande:

Åh vad jag känner med dig! Är också lärare annars (på högstadiet) och känner mig lyckligt lottad som pluggar den här terminen när jag läser hur du har det. Jag kände ju inte alls av graviditeten under slutet på vårterminen men om jag skulle ha jobbat nu hade jag säkert tyckt att det var tufft. Beror ju på hur ens schema ser ut också - det schemat jag hade förra läsåret var så att om man bara överlevde måndagen så var veckan ganska okej men om alla dagar vore som måndagar, vilket det var på mitt förra jobb, så hade jag nog "dött" som gravid. Hade sex 50-minuterslektioner med endast 5-10 minuter emellan och 35 minuters "lunch" som skulle räcka till att plocka undan föregående lektion, äta lunch samt förbereda nästa lektion. Man hann knappt gå på toa under dagen. De andra dagarna på nuvarande arbetsplats hade jag under förra läsåret oftast något hål för möte eller planering under dagen och då kunde jag sitta ner en stund, men på förra skolan som sagt hann jag inte sitta ner förrän kl 15.

Jag känner precis igen det där med att man drar sig för att vara sjuk för det är så jobbigt med vikarie. Jag tycker verkligen att du ska försöka bli sjukskriven på 50% för då får någon annan ANSVARA för övriga 50% eftersom det blir för en längre period. Gravidpenning brukar vi lärare inte få men sjukskrivning kan man alltid söka om man har komplikationer. Hade en kollega med extrema kräkningar och hon var sjukskriven på halvtid nästan hela sin graviditet. Hennes illamående var ju värst på morgonen så hon jobbade bara efter lunch, men det borde ju gå lika bra för dig att jobba endast förmiddagar.

Skönt att du förstår! Man behöver vara lärare för att förstå hur det faktiskt är.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-10 15:37:42 följande:

Nu har jag varit och tagit vaccinet för säsongsinfluensan. Jag var i valet och kvalet men det känns ändå ok att ha gjort det. Barnet får ju antikroppar i några månader efter förlossningen också och med de dagisbaciller jag räknar med att sonen kommer dra hem så känns det tryggast så. Hoppas jag slipper biverkningar!

Jag har också övervägt vaccination faktiskt och kommer att ta det med. Får sprutan genom jobbet så väntar bara på en tid.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-10 17:06:44 följande:

Skönt att du förstår! Man behöver vara lärare för att förstå hur det faktiskt är.

Ja det är intensivt just att man är på språng och står/går hela dagen. Har ditt schema inga luckor alls för planering/möte under dagen så du kan sitta ner en stund? Tycker absolut att du ska försöka bli sjukskriven. Ta hand om dig!
  • Seven Costanza

Jag har vaccinerat mig, både en spruta mot influensa och en annan spruta mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag tillhör inte dem som är skeptiska mot vaccin så jag blev bara glad att bli erbjuden massa gratis sprutor .

• qatteriin

Stelkramp har jag redan skydd emot då jag blev biten av katten härom året och var tvungen att ta sprutan. Jäkla katt. Difteri trodde jag vi hade färdigt från grundvaccinet men det kke måste fyllas på... Kikhosta hade nog varit bra att vaccineras mot men det erbjuds man nog inte som vuxen här. Nä jag vet inte varför jag tvekat om det här vaccinet faktiskt, det allmänna vaccinationsprogrammet skulle jag aldrig tveka inför, men det är väl min generella oro inför att stoppa i mig nåt som kan påverka barnet - eller snarare oro för komplikationer som jag, hur ologiskt det än skulle vara, skulle kunna härleda till något som JAG aktivt valt att utsätta mig/bebis för. Missfallen har fuckat upp min hjärna. Men här lät jag förnuftet styra och just nu känns det bra.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-10 17:40:22 följande:

Stelkramp har jag redan skydd emot då jag blev biten av katten härom året och var tvungen att ta sprutan. Jäkla katt. Difteri trodde jag vi hade färdigt från grundvaccinet men det kke måste fyllas på... Kikhosta hade nog varit bra att vaccineras mot men det erbjuds man nog inte som vuxen här. Nä jag vet inte varför jag tvekat om det här vaccinet faktiskt, det allmänna vaccinationsprogrammet skulle jag aldrig tveka inför, men det är väl min generella oro inför att stoppa i mig nåt som kan påverka barnet - eller snarare oro för komplikationer som jag, hur ologiskt det än skulle vara, skulle kunna härleda till något som JAG aktivt valt att utsätta mig/bebis för. Missfallen har fuckat upp min hjärna. Men här lät jag förnuftet styra och just nu känns det bra.

De frågade mig bara ifall jag tagit någon av de vaccinerna inom de senaste tio åren och det hade jag inte så då borde jag vaccineras sa de. Det kan ju vara olika rutiner i olika länder.
  • kindofnothing
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 16:45:47 följande:

Nej, mitt är inuti vaginan. Om din BM har något bra svar på din fråga får du gärna berätta här sedan, det låter kanske som ischias.

Aha där har det bara ilat till nån enstaka gång. Jag återkommer med vad hon säger.
  • amalie79

Sambon fick hem sms häromdagen att vaccinet hade kommit... Hur kan vc veta att han tillhör en riskgrupp? Är det något de automatiskt lagt in?

Vi tänker iaf inte ta det nån av oss.

Jag är inte emot vaccin men får aldrig influensa , har aldrig haft det

• amalie79

[quote=75985035][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-11-10 13:45:11 följande:[/quote-nick]Quatterin - vad duktig du är på att sy, jättefina kläder du gjort[/

Håller med!'

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-10 19:09:29 följande:

[quote=75985035][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-11-10 13:45:11 följande:[/quote-nick]Quatterin - vad duktig du är på att sy, jättefina kläder du gjort[/

Håller med!'

Tackar!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)